SIGNES ET SENS CYKL LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Demokracja w szkole.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Jak pisać pracę dyplomową?
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
SIGNES ET SENS CYKL LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO Z wykorzystaniem podejścia Britt Mari-Barth (wspólne negocjowanie znaczeń poprzez indukcję) w rozwijaniu sprawności.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Czytanie ze zrozumieniem
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie Kształtujące
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Idea oceniania kształtującego
ROZPRAWKA.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Jak napisać dobry tekst?
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Podstawowe umiejętności pomagania
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Ocenianie Kształtujące
Projekt czytelniczy dla klas piątych
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Lubię czytać!.
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
KOMÓRKA Web Quest przeznaczony jest dla uczniów gimnazjów. Jego celem jest zwiększenie zainteresowania uczniów biologią i pozyskiwaniem nowych informacji.
Zapis prezentacji:

SIGNES ET SENS CYKL LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO Z wykorzystaniem podejścia Britt Mari-Barth (wspólne negocjowanie znaczeń poprzez indukcję) w rozwijaniu sprawności czytania ROZPRAWKA, CZYLI O ARGUMENTOWANIU SŁÓW KILKA (realizacja lekcji: Małgorzata Osiewicz-Warlikowska, Wioletta Macioszek-Zespół Szkół w Przecławiu-Polska)

Cele cyklu lekcji Cel główny: wprowadzenie do argumentacji w tekście pisanym (rozprawka)‏ Cele szczegółowe: uwrażliwienie na jakość i formę używanych argumentów (siła illokucyjna tekstu w warstwie treści (explicite) i podtreści (implicite), kształtowanie oceny wartości afektywnej tekstu (ocena jakości używanych argumentów, nawet jeśli są one wprowadzone bez konektorów logicznych lub pozostawione w domyśle), ocenianie znaczenia schematu formalnego w interpretacji tekstu na poziomie jego tworzenia i rozumienia-odbioru. Cele te są uzasadnione zaobserwowanym problemem z dotarciem do znaczenia argumentacji, która bardzo często jest utożsamiana zarówno na poziomie czytania jak i pisaniem tekstów wyłącznie z użyciem konektorów logicznych.

Prezentacja ilustracji

Omówienie ilustracji Wybrani uczniowie opowiadają treść ilustracji Pytania pomocnicze: Dlaczego koń niosący jeźdźca przypuszcza, że rycerz nie żyje? Czy gdyby koń drugi nie przedstawił pierwszemu swoich przypuszczeń, to koń pierwszy miałby podobne wątpliwości? Czy można uzasadnić opinię (sąd, zdanie) konia nr 2? Fragment z negocjacją uczniów

Czym można uzasadnić opinię konia drugiego? Jeździec nie żyje, bo się nie rusza.

Tak, co jeszcze świadczy o prawdziwości słów konia, Agatko? Ponieważ jeździec nie wydaje poleceń i nie trzyma za lejce.

Dlaczego jeszcze ten koń może tak przypuszczać? Może dlatego, że jeździec długo nie schodzi z konia? Ale ty nie patrzysz na rycerza, tylko na konia

A Ty Ewelinko, jak myślisz? Bo stało się to po bitwie.

Znajdujecie inny argument? Rycerz nie ma podniesionej przyłbicy?

Koń drugi udzielił pierwszemu informacji i co jeszcze powiedział? Podał uzasadnienie.

Obserwacje: uczniowie zauważyli, ze obrazek ma inną wymowę, jeśli usunie się z niego tekst (wypowiedź konia), na początku, niektórzy uczniowie zwracali uwagę na inne elementy obrazu, np. na tło, po zadaniu pytania, dostrzegali wypowiedź konia w funkcji argumentu.

Prezentacja pracy uczniowskiej ( z naniesionymi poprawkami nauczyciela)‏

Etapy pracy: Prośba nauczyciela o uzasadnienie wystawionej oceny, Wskazanie przez uczniów przyczyn, dla których praca została oceniona na dobry.

Dlaczego uczennica nie dostała piątki? Bo popełniła błędy.

Jakie błędy macie na myśli? Powtórzenia tych samych słów.

Jakie inne błędy macie na myśli? Brak akapitu, błędy gramatyczne.

Czy uważacie, że nauczyciel sprawiedliwie ocenił tę pracę? Tak, bo uczennica zrobiła błędy, chociaż praca miała dobrą treść, dlatego nie dostała trójki tylko czwórkę. Czy uważacie, że nauczyciel sprawiedliwie ocenił tę pracę?

Obserwacje: uczniowie zauważyli, że na ocenę ma wpływ układ tekstu, przede wszystkim zwracano uwagę na słabości w budowie zdania

Prezentacja ogłoszenia

Prezentacja ogłoszenia Po lekturze ogłoszenia uczniowie odpowiadają na pytania: - W jakim celu zamieszczono to ogłoszenie? - Czy autor ogłoszenia podał powody, dla których warto kupić kocięta? - Czy w przytoczonym ogłoszeniu znajdujemy sformułowania przedstawiające poglądy hodowcy?

W jakim celu zamieszczono to ogłoszenie? Bo chce sprzedać kocięta.

Autor mówi, że to kocięta perskie, rodowodowe. Czy autor ogłoszenia zawarł w nim informacje mówiące o tym, dlaczego warto kupić te kocięta? O czym to świadczy? Autor mówi, że to kocięta perskie, rodowodowe. Że chce zachęcić do kupna.

Są rodowodowe, mają różne kolory, są perskie. Wiemy już, ze ogłoszenie zamieścił ktoś, kto chce sprzedać kocięta, że autor ogłoszenia zachęca do kupna, wskazując zalety zwierząt. Maćku, jakie zalety mają te koty? Są rodowodowe, mają różne kolory, są perskie.

Czy w tym ogłoszeniu możemy znaleźć poglądy hodowcy? Widać, że on kocha zwierzęta, napisał, że sprzeda koty osobom, które je lubią.

Obserwacje: większość uczniów uznała, że ogłoszenie przynosi wiele informacji oraz, że z jego treści wynikają poglądy nadawcy, pojawiły się argumenty, że autor ogłoszenia jest miłośnikiem zwierząt

Prezentacja dramy

Etapy pracy Dwie pary przygotowują wcześniej dramę. Tematem inscenizacji jest sytuacja, w której chłopiec wyjaśnia swojej dziewczynie przyczynę rozstania. Pierwsza para posługuje się przekonującą argumentacją.. Druga para nie posługuje się argumentacją..

Obserwacje: po obejrzeniu dramy uczniowie czuli niedosyt, zadawano pytania odnośnie zasadności prezentacji, pytano o brak w scence drugiej powodów rozstania, zauważono, ze przykład bez argumentów podanych werbalnie miał silny ładunek emocjonalny

Prezentacja „Pieśni świętojańskiej o Sobótce” Jana Kochanowskiego

Etapy pracy Nauczyciel głośno odczytuje tekst. Uczniowie wyjaśniają występujące w tekście archaizmy, następnie ponownie czytają tekst.

Pytania i polecenia - Czy odnajdujecie w utworze pogląd podmiotu lirycznego na życie? - Dlaczego podmiot liryczny postuluje wyższość życia na wsi? Wymieńcie przykłady. Polecenie: W imieniu podmiotu lirycznego stwórz folder reklamujący zalety życia wiejskiego.

Obserwacje: pieśń sprawiała uczniom kłopoty w warstwie rozumienia staropolszczyzny, po wytłumaczeniu archaizmów, uczniowie trafnie i szybko wskazywali poglądy podmiotu lirycznego, - często młodzież posługiwała się pojęciem argumentu w odniesieniu do światopoglądu osoby mówiącej

Prezentacja tekstu o D. Beckhamie Pytania nauczyciela: - O kim mówi narrator? (Odwołujemy się do wiedzy pozaszkolnej, w przypadku braku odpowiedzi, padną pytania pomocnicze)‏ - Dlaczego Beckhama uznano za „rozgrywającego XXI” wieku? -Z jakiego powodu Beckham stał się przedmiotem krytyki prasowej?

Kto jest bohaterem tekstu? David Beckham.

Jest napisane, że ożenił się z Wiktorią i że chciał go kupić Milan. Skąd to wiesz? Jest napisane, że ożenił się z Wiktorią i że chciał go kupić Milan.

We wszystkich plebiscytach uznawano go za największy talent. Dlaczego Beckhama uznano za „rozgrywającego XXI” wieku?

Ponieważ dobrze grał na boisku, odnosił sukcesy. Dlaczego jeszcze, Asiu? Ponieważ dobrze grał na boisku, odnosił sukcesy.

Źle grał w reprezentacji i na Mistrzostwach Europy. Irku, z jakiego powodu Beckham stał się przedmiotem krytyki prasowej ? Bo spadła mu forma. Źle grał w reprezentacji i na Mistrzostwach Europy. Skąd wiemy, że odczuł spadek formy?

Obserwacje: ten tekst kultury spotykał się z entuzjastycznym odbiorem, uczniowie szybko rozpoznali osobę, o której mówił narrator, bez kłopotów wskazywali argumentację osoby mówiącej.

Prezentacja opisu Forum Pytania nauczyciela: - Kto jest podmiotem mówiącym? - O czym mówi narrator? - Dlaczego wg narratora Forum jest cenniejsze niż inne budowle? - Dlaczego wg narratora warto zobaczyć ruiny Forum? Podaj powody, cytując. - Czy odnajdujemy w tekście sformułowania prezentujące poglądy narratora? Podaj cytat.

Kto jest podmiotem mówiącym? Proszę Olu. Osoba oglądająca Forum.

Narrator mówi, jak wygląda Forum, wieże, gdzie znajduje się mur. O czym mówi narrator? Bartku?

Mówi o krajobrazie i architekturze. Może ktoś uzupełni, Olu. Mówi o krajobrazie i architekturze.

Dlaczego, według narratora, Forum jest cenniejsze niż inne budowle?

Bo jest najpiękniejsze. Adrian? Bo jest najpiękniejsze. Czy to wynika z tekstu? Nie, tak mi się wydaje.

Bo to są ruiny, to jest ciekawe. Asiu? Bo to są ruiny, to jest ciekawe. Aaaa, nie. Czy to wynika z tekstu.

Czy w takim razie odnajdujemy w tekście pogląd narratora? Nie, narrator tylko opisuje. Nie, narrator tylko opisuje.

Potraficie wskazać cytat mówiący o tym, dlaczego warto zobaczyć ruiny Forum? Nie, narrator nie przedstawia swej opinii, nie zachęca ani nie zniechęca.

Obserwacje: opis Forum nastręczał uczniom kłopotów. Bardzo chcieli spełnić żądania nauczyciela i z zaangażowaniem szukali argumentów, których nie było, nieliczni przytaczali fragmenty, niemające charakteru argumentacyjnego. W końcu uczniowie poddali się, przyznając, że nie są w stanie znaleźć żądanych fragmentów.

Pytania nauczyciela odnośnie całego cyklu lekcji: - W których z przedstawionych tekstów odnajdujecie uzasadnienie poglądu nadawcy (w jakiej jest ono formie)? - Co sprawiło, że wskazaliście te teksty? - Czego brakuje w pozostałych utworach? - Jak nazywamy pogląd, który wymaga uzasadnienia? - Czym są przygotowane przez nas dowody? Przypomnienie pojęcia tezy i argumentu, podanie tematu cyklu lekcji.

Polecenie Wybierzcie tekst, w którym teza i argumenty zostały najwyraźniej przedstawione. Uczniowie w wyniku negocjacji wskazali rozprawkę.

W którym z prezentowanych tekstów najwyraźniej zarysowane były argumenty i teza? Ręka do góry! Kto wie? Mam na myśli wszystkie omówione teksty. ...? ?

Gdzie znaleźliśmy najwyraźniej przedstawioną tezę i argumenty Gdzie znaleźliśmy najwyraźniej przedstawioną tezę i argumenty? Damian, według Ciebie? W tekście o Beckhamie.

Co myślą inni, który tekst wskażecie? ??? ?

Mnie się wydaje, że w wypracowaniu uczennicy. Irku, jak Ty sądzisz?

Bo była podana i udowodniona teza. Dlaczego tak uważasz? Bo była podana i udowodniona teza.

Myślę tak jak Irek, uczennica zaprezentowała własne zdanie i poprała je przykładami z życia. A co myśli Ola?

Ewelinko, Ty się zgłaszałaś, jak uważasz? Uważam, że praca uczennicy, bo dziewczyna bardzo wyraźnie zarysowała argumenty. Ewelinko, Ty się zgłaszałaś, jak uważasz?

Czy zgadzacie się z Damianem? Czy z Irkiem, Olą i Eweliną? To było w tekście o „Małym Księciu”. Na pewno nie zgadzamy się z Damianem Czy zgadzacie się z Damianem? Czy z Irkiem, Olą i Eweliną?

W wypracowaniu o „Małym Księdzu” (śmiech), „Małym Księciu”. Czyli ustalamy, że w którym tekście teza i argumenty zostały najwyraźniej zarysowane? Wojtku, podsumuj nasze negocjacje. W wypracowaniu o „Małym Księdzu” (śmiech), „Małym Księciu”.

Dekompozycja rozprawki Powrót do załącznika 2 (tekst argumentacyjny napisany przez ucznia). Uczniowie, używając przygotowanych wcześniej 5 kolorów, zaznaczają w pracy: tezę, 3 argumenty, potwierdzenie tezy.

Polecenie Na podstawie wykonanych czynności przedstaw budowę rozprawki za pomocą schematu. Uczniowie prezentują swoje prace. Po ewentualnej poprawie, otrzymują polecenie: Posługując się wiadomościami zdobytymi w czasie cyklu lekcji, za pomocą rozprawki, udowodnij pogląd: „W naszej szkole nie powinno być obowiązku noszenia mundurków”.

Uczniowskie rozprawki Zgadzam się z tezą mówiącą, że w naszej szkole nie powinno być obowiązku noszenia mundurków. Nikomu nie przynosi to korzyści. Uczniowie uważają mundurki za uciążliwy obowiązek, a nauczyciele tylko stresują się przy ich sprawdzaniu. Po pierwsze, noszenie mundurków ogranicza indywidualność ucznia. Każdy chce mieć swój styl, a w mundurkach nikt się nie wyróżnia. Uczniowie często ściągają je na przerwach, ponieważ chcą wyglądać inaczej niż wszyscy. Często zamiast pokazania swojej oryginalności poprzez ubiór, źle się zachowują. A to nie jest dobre... Po drugie, mundurki są za drogie. Nie każdego stać na taki wydatek. Rodzice odkładają np. na jakąś ważną rzecz, ale zakup mundurka może im to uniemożliwić. Ten skrawek materiału nie jest wart tylu pieniędzy. Dziecko nie jest zbyt zadowolone i nie zawsze go nosi. Po trzecie, uczniowie nie przestrzegają obowiązku noszenia mundurków. Często ściągają je na przerwach, a zakładają na lekcjach. Brak mundurka skutkuje ujemnymi punktami z zachowania. Nauczyciele są niezadowoleni i denerwują się przy ich sprawdzaniu. W świetle przytoczonych przeze mnie argumentów wyraźnie widać, że obowiązek noszenia mundurków jest zbędny. Przedstawione przeze mnie dowody potwierdzają postawioną wcześniej tezę. Sonia Kaplewska kl. II a II b II d II d II e II e

Spostrzeżenia - Opowiedzenie treści rysunku nie sprawiło problemów, jednak nie od razu zorientowali się, że argumentem pozwalającym zrozumieć „śmierć rycerza” jest nie sam rysunek, ale wypowiedź jego konia. Nauczyciel pytaniami pomocniczymi musiał naprowadzać na ten wniosek. - Uczniowie bardzo dobrze uzasadnili ocenę dobrą z rozprawki uczennicy, podczas rozmowy podawali rzeczowe argumenty dotyczące błędów ortograficznych, gramatycznych, ale przede wszystkim odnośnie schematu formalnego tekstu (rozplanowania i jakości argumentów). - Nie sprawiła żadnych trudności analiza ogłoszenia, interpretacja dramy i tekst o piłkarzu. - Analiza pieśni zajęła więcej czasu niż przypuszczałyśmy, tworząc projekt, ponieważ wyjaśnienie, nadpisanie i zrozumienie archaizmów okazało się dla uczniów pracochłonne. Po tym etapie pracy nie było problemów ze wskazaniem argumentów przemawiających za życiem na wsi. Efektem zrozumienia tej części projektu są przygotowane przez młodzież foldery – te są na różnym poziomie, ale generalnie pokazują zrozumienie tematu. Foldery miały być tak pomyślane, żeby każda strona zawierała jakiś argument z pieśni. - Podchwytliwy opis Forum z powieści Sienkiewicza wymagał negocjacji. W pierwszym momencie uczniowie próbowali doszukać się w nim argumentów, ale po negocjacji, zastanowieniu się, odkryli, że to opis i nie ma tam znaczących, ukrytych poglądów narratora. - Po zapoznaniu się z ww. tekstami uczniowie wskazali rozprawkę jako tekst najbardziej argumentacyjny – padały też inne odpowiedzi, ale uczniowie szybko wynegocjowali właściwą odpowiedź. - Zaznaczenie kolorami części składowych rozprawki oraz narysowanie jej schematu okazało się dla uczniów bardzo łatwym zadaniem. - Napisane rozprawki są na różnym poziomie, mocno schematyczne, jednak pod względem kompozycyjnym poprawne, a o to chodziło w projekcie.

Wnioski - Odwrócenie toku lekcji spowodowało naturalną ciekawość, przekładającą się na uruchomienie "instynktu poszukiwania" .Uczniowie chętniej pracowali, ponieważ nie znali schematu i celu lekcji. - Gradacja trudności poleceń pozwoliła uczniom na sukcesywne zwiększanie motywacji do pracy - byli bardziej twórczy i zmotywowani, ponieważ nie wiedzieli, jakich odpowiedzi się od nich oczekuje. - Dekomponowanie tekstu okazało się lepszą metodą niż tradycyjna metoda podania schematu danej formy wypowiedzi. - Uczniowie czuli satysfakcję, że sami doszli do właściwych wniosków, wynegocjowali znaczenie, stworzyli schemat rozprawki. - Już w czasie poszczególnych etapów pracy sami odnaleźli znaczenie argumentu i posługiwali się tym słowem. Praca nad produkcją tekstu i ich kierowaną interpretacją w fazie odbioru jest wprowadzeniem do kolejnego etapu, jakim jest doskonalenie umiejętności czytania/interpretacji dłuższego typu tekstu (wzięcie pod uwagę siły argumentacji, która nie koniecznie jest osadzona na bezpośrednich, werbalnych wyznacznikach tekstu) – ppt w przygotowaniu.