KAROLINA PEŁCZYŃSKA „W ŚWIECIE CYFR” ARABSKICH RZYMSKICH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka w życiu codziennym
Advertisements

Samorz ą dowa Szko ł a Podstawowa nr 3 im. Stefana Ż eromskiego w Suchedniowie W Ś WIECIE JANUSZA KORCZAKA.
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Wyrażenia algebraiczne.
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Studium Podyplomowe Czyli Informatyka dla Nauczycieli (niepracuj ą cych i na pewno nie posiadaj ą cych rodziny)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Witaj na lekcji cyfr rzymskich!
PROCENTY % % % % PROCENTY.
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
ROZWIĄZANIE ZAGADKI NR 6
Co to jest układ równań Układ równań – koniukcja pewnej liczby (być może nieskończonej) równań. Rozwiązaniem układu równań jest każde przyporządkowanie.
i kilka przykładów zapisu cyfr
opracowanie: Agata Idczak
Opracowanie: Maria W ą sik. Pierwsze komputery budowano w celu rozwi ą zywania konkretnych problemów. Gdy pojawiało si ę nowe zadanie, nale ż ało przebudowa.
MATEMATYCZNE METODY SZYFROWANIA
25 PRZYKAZA Ń. 1. Nie dyskutuj z go ś ciem, który ma nad Tob ą pó ł litra przewagi!
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Sposoby zapisywania liczb
Moje ulubione miejsce na świecie.
MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ
Zapraszamy do obejrzenia
Autorzy: Dorota Chmiel Karolina Hinca
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
mgr Karolina Góryjowska
Opracowała: Iwona Kowalik
Prof. dr hab. Anna Karma ń ska SGH, SKwP. 1. uwarunkowania zmian w zarz ą dzaniu przedsi ę biorstwem 2. zarz ą dzanie warto ś ci ą przedsi ę biorstwa.
od systemu dziesiętnego do szesnastkowego
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich ID grup: 98/25 MF G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Historia liczby Semestr/rok.
Systemy liczbowe.
Marzenia.
Weronika Dziedzic kl. Vc
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
ROŻNE SPOSOBY ZAPISYWANIA LICZB. ZAPIS RZYMSKI.
Jak wygląda moje gimnazjum w liczbach i procentach?
Mateusz Siuda klasa IVa
Dnia roku 9 wybranych uczniów klasy 3AB TZ pod opieką Pani Sylwii Samson wyjechało na praktykę do Niemiec, aby reprezentować szkołę oraz ojczyznę.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Młodzi aktywni? Jak zaanga ż owa ć młodzie ż w ż ycie polityczne i społeczne? W kontek ś cie zbli ż aj ą cych si ę wyborów do Europarlamentu.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
UŁAMKI ZWYKŁE ?.
KOBIETA I LUSTRO.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Kawalerowie Orderu Uśmiechu
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 30 im. MARII ZIENTARY-MALEWSKIEJ W OLSZTYNIE ORTOGRAFFITI.
MODU Ł II- KUPUJESZ? Dlaczego chcesz kupi ć ? (25) – Czy jeste ś gotowy na zakup? Sk ą d wiesz na co Ci ę sta ć ? Kryteria wyboru- matryca.
Matematyka 5 klasa Dalej.
LICZBY CAŁKOWITE:.
 By ł a to ś wi ą tynia o wymiarach 130 m na 69 m, zbudowana przez króla Lidii Krezusa oko ł o 560 p.n.e Najprawdopodobniej stan ęł a na miejscu wcze.
Z okazji Ś wi ą t Bo ż ego Narodzenia w naszej szkole odbyły si ę warsztaty plastyczne dla klas 1-3 prowadzone przez Panie z firmy Werbena.
Systemy zapisywania liczb:
Rzymski system zapisywania liczb.
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
T. 3. Arytmetyka komputera. Sygnał cyfrowy, analogowy
Leonardo z Pizy inaczej Leonardo Fibonacci
ÓSEMKOWY SYSTEM LICZBOWY
POZNAJ ŚWIAT LICZB CAŁKOWITYCH
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
Rzymski system liczbowy
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Czy matematyka jest ciekawa?. Lo Shu VXIX XIIVIIIIV VIIVIXI Zadanie 1 Wasze pierwsze zadanie polega na sprawdzeniu, czy kwadrat jest magiczny.
To ułamki o mianowniku 10, 100, 1000, itd. np.: 1,5; 2,75; 0,032;
HISTORIA CYFR RZYMSKICH
Podstawy Informatyki.
HISTORIA CYFR ARABSKICH
Systemy liczbowe.
ZAPISYWANIE LICZB ARABSKICH Opracowała mgr Agnieszka Dyrka
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zapis prezentacji:

KAROLINA PEŁCZYŃSKA „W ŚWIECIE CYFR” ARABSKICH RZYMSKICH

CZEŚĆ!!! WITAM! MAM NA IMIĘ ÓSEMKA … JESTEM KRÓLOWĄ SWIATA CYFR ARABSKICH… KRÓLOWA ŚWIATA CYFR ARABSKICH

SĄ DWA ŚWIATY … A OTO MÓJ MĄŻ !!! WITAM !!!

WITAM WAS !!! NAZYWAM SIĘ JEDYNKA. JESTEM KRÓLEM ŚWIATA CYFR RZYMSKICH. RAZEM Z ŻONĄ RZĄDZIMY DWOMA RÓŻNYMI KRAINAMI , PO KTÓRYH WAS OPROWADZIMY.

MOJA ŚCIĄGA UMIECIE TO ? MAM NADZIEJĘ, ŻE TAK …

MAM NADZIEJĘ , ŻE DOBRZE… A TERAZ MINI TEŚCIK LIST OD JEDYNKI: JAK CI POSZŁO? MAM NADZIEJĘ , ŻE DOBRZE… POZDRAWIAM: JEDYNKA JAK ZAPISAC TO PO RZYMSKU ? 513- 59- JAK ZAPISAĆ TO PO ARABSKU? DCC – CXI - MMX – SKALA PUNKTÓW: 4-5 JESTEŚ GENIUSZEM. W PRZYSZŁOŚCI ZASTĄPISZ MNIE , JAKO KRÓLA CYFR RZYMSKICH. 3-2 JESTEŚ NIEZŁY , ALE JESZCZE TROCHĘ POPRACUJ. 1-0 PRZYPOMNIJ SOBIE WSZYSTKO JESZCZE RAZ. PRZESYŁAM ODPOWIEDZI: DXIII , LIX 700 , 111 , 2010

CIEKAWOSTKA A wy jakimi cyframi się posługujecie? MAM NADZIEJĘ , ŻE MNIE PAMIĘTACIE ! A TERAZ MAM DLA WAS CIEKAWOSTKĘ DOTYCZĄCĄ OCZYWIŚCIE CYFR ARABSKICH. POPATRZCIE..

HALO , JESTEŚCIE TAM JESZCZE? JESTEŚCIE TAM, BO CHWILOWO STRACIŁEM ZASIĘG, ALE MAM DLA WAS CIEKAWOSKĘ DOTYCZĄCĄ WSZYSTKICH CYFR. DOKŁADNĄ DATĘ NARODZIN CYFRY USTALIĆ TRUDNO .TAK SAMO JAK TRUDNO JEST USTALIĆ DATĘ NARODZIN PIERWSZEGO ALFABETU. CYFRAMI POSŁUGIWAŁY SIĘ W ZAMIERZCHŁEJ PRZESZŁOŚCI I NARODY AZJI( HINDUSI, CHIŃCZYCY, BABILOŃCZYCY), I NARODY AMERYKI ( NP. MAJOWIE ), I NARODY AFRYKI ( EGIPCJANIE) DLA NAS NAJWAŻNIEJSZE SĄ TE CYFRY, Z KTÓRYMI ZWIĄZANE SĄ DZIEJE NASZEJ KULTURY: BABILOŃSKIE, EGIPSKIE, FENICKIE, GRECKIE, RZYMSKIE I PRZEDE WSZYSTKIM HINDUSKIE( ARABSKIE)CYFRY ZNAJDUJEMY W NAJSTARSZYCH DOKUMENTACH PISANYCH. A WIĘC DATA URODZIN CYFRY ODNOSI SIĘ PRAWDOPODOBNIE DO IV – III TYSIĄCLECIA P.N.E. NARODZINY CYFR

MOI KOLEDZY , KRÓLOWIE PRZESYŁAJĄ WAM TE LISTY Mieszkańcy Mezopotamii posługiwali się trzema zasadniczymi znakami , przy pomocy których potrafili napisać każdą liczbę. Grecy posługiwali się dwoma rodzajami znaków cyfrowych: ateńskimi i jońskimi. Pitagoras, Platon i Arystoteles używali cyfr ateńskich. Jońskimi cyframi były litery alfabetu: α=1; β= 2; γ= 3..., ι=10; χ= 20; λ=30; Nad całą liczbą pisano kreskę poziomą, żeby odróżnić od słowa. Cyframi jońskimi pisali Euklides, Heron , Diofantos. ODE MNIE Cyfry rzymskie znamy wszyscy. I- 1, II- 2, III-3, IV-4, V-5 , X- 10 , L - 50, C - 100, D- 500, M- 1000 I CO DOWIEDZIELIŚCIE SIĘ CZEGOŚ?

JAK SIĘ BAWICIE, MAM NADZIEJĘ, ŻE DOBRZE. HEJ , HEJ ,HEJ JAK SIĘ BAWICIE, MAM NADZIEJĘ, ŻE DOBRZE. POPATRZCIE… Tak pisał o liczbach włoski kupiec z Pizy - Leonardo Fibonacci w swojej księdze "Liber abaci": Jest dziewięć znaków hinduskich, oto one: 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Za pomocą tych znaków i znaku 0, który po arabsku zwie się "sifr", napisać można wszelką, jaką kto zechce, liczbę.

NASTĘPNA SERIA CIEKAWOSTEK Nasz system dziesiętny, którym posługujemy się na co dzień, jest znany jako system arabski lub indyjsko-arabski. System dziesiętny został zapoczątkowany w Indiach w V w. n.e., a rozpowszechnił się w krajach arabskich dzięki matematykowi al- Chwarizmi, który w połowie VIII w. przetłumaczył na arabski indyjską książkę o matematyce.

CIĄG DALSZY NASTĄPIŁ Dziewięć pierwszych cyfr oznaczających liczby od 1 do 9 były przedstawiane jako umowne znaki. Hindusi jako pierwsi wpadli na pomysł pisania cyfr słowami .

Mniej niż 0 … Liczba zero nie posiada własnego znaku w systemie rzymskim, gdyż "nic" nie było powszechnie uważane za wartość liczby. Wartość 0,5 jest reprezentowana przez znak S (łac. Semis - pół) oraz ł (skreślone l).

Sposób odczytu liczb rzymskich Cyfry jednakowe są dodawane, cyfry mniejsze stojące przed większymi są odejmowane od nich, cyfry mniejsze stojące za większymi są do nich dodawane. MCLXIV = 1000(M) + 100(C) + 50(L) + 10(X) + 5(V) – 1(I) = 1164 Mam dla was coś jeszcze

Udało mi się znaleźć coś fantastycznego … Popatrzcie Poszczególne cyfry pochodzą od: I (1) – od pionowej kreski, oznaczającej jeden element V (5) – jest (górną) połową znaku X (10) L (50) – jest (dolną) połową znaku C (100) C (100) – z łac. centum – "sto" M (1000) – z łac. mille – "tysiąc"

TO JUŻ KONIEC, MAMY NADZIEJĘ, ZE SIĘ PODOBAŁO… I JAK ??? DUŻO SIĘ DOWIEDZIELIŚCIE ???

MAM NADZIEJĘ , ŻE SIĘ WZRUSZYLIŚCIE I WIELE RZECZY NAUCZYLISCIE !!!

PREZENTACJĘ WYKONAŁA : KONIEC PREZENTACJĘ WYKONAŁA : KAROLINA PEŁCZYŃSKA ILUSTRACJE ( ÓSEMKA I JEDYNKA )

ŹRÓDŁO: MATMA.EU (narodziny cyfr) MATH.EDU.PL (arabski system zapisywania liczb) CYFRY RZYMSKIE (grafika) WIKIPEDIA (rzymski system zapisywania liczb)