Projekt społeczny: Dzień dobry KULTURO!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
HiszPANIA Przygoda zycia 3 miesiace … 12 tygodni … 90 dni … 2160 godzin … Pieciu polskich uczniów w odleglym kraju.
Advertisements

Demokracja w szkole.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Dobre zachowanie jest to zespół norm zachowania obowiązujących wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku i okoliczności w jakich się znaleźli. Co oznacza.
Szkoła Podstawowa Nr 225 Oferta dla sześciolatków.
im. Kornela Makuszyńskiego
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Hej, nazywam się Sylwia Maciejewska i chodzę do klasy 3A. Myślę, że kojarzycie mnie ze szkolnych korytarzy i rozmaitej działalności w samorządzie.
Tydzień kultury słowa
Czy jesteś osobą otwartą?
Savoir – vivre na co dzień
KULTURALNY CZŁOWIEK.
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
OBOWIĄZKI UCZNIA.
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
KULTURALNY SYN, CÓRKA, BRAT,SIOSTRA
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
BUDOWANIE RELACJI Materiał opracowali: Ewa Juszczyk, Paweł Borecki.
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Nauczanie wartości SZACUNEK
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Savoir – vivre na co dzień
Krótkie formy wypowiedzi pisemnej
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Raport z ewaluacji wewnętrznej
Savoir vivre.
LOGO Szkoła Współpracy. SZKOLNY PLAN AKTYWNEJ WSPÓŁPRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W SANOKU ROK SZKOLNY 2014/2015, 2015/2016.
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Normy i zasady zachowania uczniów
Szkolny system wychowawczy
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
Zbiór dobrych manier i reguł obowiązujących w naszej szkole
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
"Przyjaciel Lasu" Hubert Kotewa Szkoła Podstawowa nr 4
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
Prawa dziecka ... a co to takiego???
Mówimy przemocy.
2 czerwca 2015 klasa 2a na wycieczce w Teatrze Muzycznym na musicalu pt. „Zorro”
Szkoła bez przemocy.
SERDECZNIE WITAMY!!!.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Szkoła Podstawowa nr 8 im. A
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
„Nie proś świata, aby się zmienił na lepsze, to Ty zmień się pierwszy”
W PIĄTEK Z KAŚKĄ NA ROLKI W PONIEDZIAŁEK KLASÓWKA Z MATMY
Wiem, jak się należy zachować
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
Savoir – vivre na co dzień „Dzieci bardziej potrzebują modelu niż krytyki.” modelu niż krytyki.” Joseph Joubert.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Szkolny Kodeks Dobrego Zachowania
Dobra praktyka w ZSO nr 16 rok szk.2016/2017
Savoir – vivre na co dzień
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Szkolny plan zachowania
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
DEBATA KODEKS 2,0 KLASA II B GOOGLAKI.
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Zapis prezentacji:

Projekt społeczny: Dzień dobry KULTURO! "Grzeczność na co dzień bardzo ważna sprawa, więc o niej w szkole wspominać wypada" Termin realizacji: kwiecień-maj 2011 roku Odbiorcy: uczniowie Gimnazjum w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. E. Szylki w Ożarowie

Podniesienie poziomu kultury osobistej uczniów naszej szkoły. Tytuł projektu: Dzień dobry KULTURO! Główny cel: Podniesienie poziomu kultury osobistej uczniów naszej szkoły.

Cele szczegółowe: Przestrzeganie norm społecznych i zasad kultury. Uwrażliwienie na właściwy dobór stroju w zależności od okoliczności. Umiejętność kulturalnego komunikowania się z innymi. Wyrabianie sprawności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi. Kulturalny sposób bycia w różnych sytuacjach. Wpojenie korzyści wypływających z obcowania z wytworami kultury (teatr, poezja itd.). Atrakcyjne spędzanie czasu wolnego ( wyjazdy do teatru, kina) i rozwijanie zainteresowań uczniów. Integracja uczniów.

Pomysły na działanie

1. KULTURA OSOBISTA Zorganizowanie wystawy plakatów promujących zasady dobrego zachowania, bon ton, savior-vivre (plakaty wykonują wszystkie klasy gimnazjum na godzinie wychowawczej).

2. KULTURA W SZKOLE Opracowanie na spotkaniu plenarnym samorządów klasowych Sylwetki Kulturalnego Ucznia oraz zamieszczenie go na stronie internetowej szkoły.

3.KULTURA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH Zorganizowanie wyjazdów do teatru i kina.

Działanie nr 3 – Kultura w miejscach publicznych 6 kwietnia 2011 roku grupa 48 uczniów wraz opiekunami udała się na spektakl pt.: „Romeo i Julia ‘’ do Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Wybór sztuki nie był przypadkowy, dla większości uczniów była to pierwsza wizyta w teatrze, więc należało właściwie zapoczątkować tą „przygodę”. Pomysł okazał się absolutnie trafiony. Już pierwsze chwile w budynku teatralnym wzbudziły ogromne emocje. Od momentu wejścia do teatru wszyscy czuli atmosferę dostojności i powagi. Eleganckie stroje uczniów doskonale wpisywały się w ten niecodzienny klimat. “Romeo i Julia” - tragiczna historia pary młodych ludzi, którym na drodze do szczęścia stanęły waśnie rodowe - to sztuka, którą warto zobaczyć. Uczniowie byli zachwyceni kostiumami, scenami tanecznymi i opracowaniem muzycznym, ale przede wszystkim wspaniałą grą aktorską (Romeo – Maciej Pesta, Julia – Dagna Dywicka) i pełną niezwykłych zwrotów akcją. Aktorzy w każdej chwili zaskakiwali niesamowitymi pomysłami i rozwiązaniami, a jedne intrygi pociągały za sobą wiele kolejnych. Projekt „Dzień dobry KULTURO” ma na celu zapoznanie uczniów ze sztuką teatralną na żywo, wprowadzenie w atmosferę prawdziwej sceny widowni, uwrażliwienie na fakt samego pobytu w teatrze, z czym wiąże się właściwy strój czy też zachowanie.

Działanie nr 2 – Kultura w szkole Cel główny zajęć: Opracowanie na spotkaniu plenarnym samorządów klasowych Sylwetki Kulturalnego Ucznia oraz zamieszczenie go na stronie internetowej szkoły.

Sylwetka Kulturalnego Ucznia Ćwiczenia warsztatowe Termin realizacji: 09.05.2011r.

Temat: Co to jest kultura osobista? Ćw. 1 Temat: Co to jest kultura osobista? Cele: Zdefiniowanie pojęcia kultura osobista. Określenie elementów składających się na kulturę osobistą ucznia gimnazjum.

SYLWETKĘ KULTURALNEGO GIMNAZJALISTY Przebieg zajęć: Uczniowie opisują duży rysunek – plakat przedstawiający SYLWETKĘ KULTURALNEGO GIMNAZJALISTY jest ................. wie ..................... lubi .................. umie .................... chce .................. potrafi ..................

Temat: Właściwy ubiór na różne okazje – Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Cel: Poznanie kryteriów obowiązujących przy doborze stroju na różne okazje. Uwrażliwienie na właściwy dobór stroju w zależności od okoliczności.

Przebieg zajęć: Poszczególne zespoły starają się pogrupować wycinki z gazet według klucza UBIÓR NA RÓŻNE OKAZJE: grupa pierwsza – we własnym domu grupa druga – na ulicy grupa trzecia – w szkole grupa czwarta – na imprezie grupa piąta – w teatrze grupa szósta – na imieninach babci

Kryteria dobierania ubrań na różne okazje: - wygoda - elegancja - moda - tradycja - luz - nakaz rodziców - szpan - bo tak wypada

Temat: Relacje z innymi ludźmi. Ćw.3 Temat: Relacje z innymi ludźmi. Cel: Umiejętność kulturalnego komunikowania się z innymi. Wyrabianie sprawności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi. Kulturalny sposób bycia w różnych sytuacjach.

Przebieg zajęć: Odegranie na forum jednej ze scenek. SCENKA PIERWSZA: Ojciec chce Ci coś powiedzieć, ale Ty go nie słuchasz, bo akurat absorbują Cię inne sprawy. Ojciec mówi: 1. Co to za zachowanie! Jestem twoim ojcem i masz mnie słuchać! Gdzie się odwracasz! Słuchaj jak do ciebie mówię! 2. Wiesz, to trudne gdy chcę ci coś powiedzieć, a ty mi nie dajesz szansy. Przerwij na chwilę, dobrze? SCENKA DRUGA: Słuchasz swojego ulubionego zespołu z fonią na cały regulator. Do pokoju wchodzi Twoja starsza siostra: 1. Ile razy ci mówiłam, żebyś tak nie hałasował! Sam mieszkasz, czy co? W tej chwili wyłącz ten magnetofon, bo powiem rodzicom! 2. Proszę cię – ścisz to. Ja nie słyszę nawet własnych myśli. Właśnie potrzebuję trochę spokoju, bo uczę się na klasówkę. SCENKA TRZECIA: W szkole jeden z chłopców usiadł na poplamionym atramentem krześle plamiąc sobie spodnie. Kolega mówi: 1. Ale numer! Patrzcie na tego niezdarę – ma całe spodnie brudne! Dziewczyny! Widziałyście? 2. Tomek – wiesz, że masz z tyłu brudne spodnie? Co by tu zrobić? Może zawiąż sobie w pasie bluzę?

Ćw.4 Temat: Przyjęte i aprobowane sposoby wyrażania emocji. Cel: Rozwijanie umiejętności kompromisu, tolerancji, rozwiązywania konfliktów w sposób kulturalny i asertywny.

Przebieg zajęć: Zajęcia rozpoczynamy od przedstawienia krótkiej historii z czterema różnymi zakończeniami: Tuż przed dawno ustaloną imprezą u kolegi bardzo podpadłeś rodzicom. Za karę zabronili ci pójść na tę imprezę. Ze złości aż tobą trzęsie. Co robisz? 1. Wszczynasz awanturę – kłócisz się do upadłego, aż w końcu cię puszczą. 2. Ze złości rzucasz najbliższym sprzętem i wychodzisz na imprezę trzaskając drzwiami. 3. Starasz się spokojnie przekonać rodziców, aby cię puścili przedstawiając argumenty i przepraszając za wybryk. 4. Płaczesz z bezsilności w swoim pokoju i zostajesz w domu.

SYLWETKA KULTURALNEGO UCZNIA

Pomaga innym, jest koleżeński i życzliwy. Nigdy nie używa wulgaryzmów. Odnosi się kulturalnie i z szacunkiem do kolegów i pracowników szkoły. Stosuje zwroty grzecznościowe i jest uprzejmy. Nie przeszkadza podczas lekcji. Aktywnie uczestniczy w zajęciach szkolnych, rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia. Jest punktualny. Nigdy nie kłamie. Nie przechwala się , jest taktowny. Umie słuchać innych. Nie przywłaszcza sobie cudzej własności. Przyznaje się do błędów, potrafi przeprosić nauczyciela, kolegę. Nie wyśmiewa się z innych, nie obraża. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych, nie wszczyna bójek. Dba o wygląd zewnętrzny, czystość i higienę osobistą. Ma negatywny stosunek do nałogów. Dba o porządek w klasie i wokół siebie. Nie niszczy mienia szkolnego. Szanuje przyrodę i jest przyjazny środowisku. Zachowuje się właściwie w kolejce na stołówkę, przy stole, w szatni i przy sklepiku. Zachowuje czystość w toalecie. Godnie reprezentuje szkołę na imprezach szkolnych i pozaszkolnych.

Posłuchaj dobrych rad

Pamiętaj, że zawsze w cenie, Gdy o przyjaźń czyjąś dbasz, Jest uprzejme pozdrowienie: Cześć, dzień dobry, jak się masz! Kiedy wychodzisz z domu swego Mów „do widzenia”, miły kolego. Nie spadnie również korona ci z głowy, Jeśli wchodząc, powiesz „dzień dobry!” O kulturę bardzo proszę: Brzydkie to wrażenie sprawia, Dłubać w uchu, zębach, nosie, Gdy się właśnie z kimś rozmawia. Oto trafna jest nauka (Zapamiętać nie zaszkodzi): Zawsze trzeba w drzwi zapukać, Gdy się do pokoju wchodzi.

Nie rwij się do telefonu, Gdy zadzwoni – razem z bratem Jeśli są rodzice w domu, Nie rwij się do telefonu, Gdy zadzwoni – razem z bratem Czekaj na mamę lub tatę. Powiem ci, bo może nie wiesz, Jeżeli to ktoś do ciebie, To rozmawiaj krótko raczej. I cichutko – nie inaczej. Gdy przez telefon rozmawiasz, Wpierw uprzejmie się przywitaj, Potem zaś grzecznie zapytaj, Czy nikomu nie przeszkadzasz? Kiedy dzwoni jakiś pan I zostawić chce wiadomość, Szybko chwyć za pióro sam I zanotuj słowo w słowo.

Przyszli krewni w odwiedziny? Nie pokazuj kwaśnej miny, Lecz przywitaj miłych gości, Dając dowód uprzejmości. Dużo prezentów, widzę dostałeś: Paczki, kartony, wstążeczki wszędzie. Czy podziękować nie zapomniałeś? Zrób to, bo wszystkim będzie niemiło. Punktualność jest na czasie, Więc o ósmej bądź już w klasie. Brak szacunku okazuje, Kto godziny nie pilnuje. Na manierach dobrych zna się, Ten, kto w klasie jest o czasie.

Kiedy już jesteś przed swoją szkołą, Pozdrawiaj wszystkich z miną wesołą! Kiedy prowadzisz w grupie rozmowę, To nie wyskakuj z niewczesnym słowem, Czekaj, aż twoja kolej wypadnie I nie przerywaj, bo to nieładnie. „To jest uczeń bardzo słaby, Krucho idą jego sprawy..." O, nieładnie, drogie panie! Cóż to za obgadywanie? Nie wolno uczniów innych obrażać. Czy nie mam racji? - Powiedzcie sami. Po co niezdrowe konflikty stwarzać i potem w klasie świecić oczami ?

Przepraszam, proszę, dziękuję. Nigdy nie donoś na swych kolegów, Jeśli sympatię chcesz ich zachować, W przeciwnym razie, mój mały szpiegu, Nikt cię nie będzie w szkole szanować. Czy chcesz w szkole mieć szacunek? Na to jeden jest warunek: Nie zachowuj się jak błazen Z koczkodanem wzięty razem. Ten, kto umie się zachować, Na sympatię zasługuje. Dobrze więc pamiętaj słowa: Przepraszam, proszę, dziękuję.

Miej zawsze przy sobie 4 magiczne kluczyki. Otwierają drzwi do łatwiejszego życia wśród ludzi.

1. PROSZĘ 2. DZIĘKUJĘ 3. PRZEPRASZAM 4. UŚMIECH

Uprzejmość jest cennym kluczem, który otwiera wszystkie drzwi.

 Dziękujemy za czynny udział w warsztatach! Opracowała: Anna Zgardzińska Milena Budkowska