O potrzebach rozwojowych dziecka 6-letniego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Rozwój dziecka do 6 roku życia Anna Izabela Brzezińska Instytut Psychologii Wydział Nauk Społecznych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Magdalena Czub Wrocław, października 2013
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
DYSLEKSJA.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Psychologia rozwoju dziecka
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Okres dzieciństwa i adolescencji - wyzwania na najbliższe lata dla Szkół Promujących Zdrowie mgr Izabela Sumińska Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

O potrzebach rozwojowych dziecka 6-letniego Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Zespół Wczesnej Edukacji Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

Dzieciństwo w cyklu życia człowieka To tylko 10% ! Dzieciństwo: 0 – 10/12 lat Dorastanie: 10/12 – 18/20 l. Dorosłość: 18/20 lat  ?

Wpływ zmian w otoczeniu społecznym na długość trwania kolejnych etapów życia skracanie okresu przedszkolnego wzrost zróżnicowania zmian w I okresie dorastania: opóźnienie (retardacja) vs przyspieszenie (akceleracja) dojrzewania seksualnego wydłużenie drugiej fazy dorastania pojawienie się nowej fazy przejściowej tzw. emerging adulthood wydłużenie czasu trwania tzw. kryzysu środka życia szybsze wchodzenie w trzecią fazę dorosłości (problem wczesnych emerytur, długotrwałego bezrobocia, marginalizacji i wykluczania) zróżnicowanie ścieżek rozwoju w etapie późnej dorosłości

Punkt wyjścia: 3 potrzeby podstawowe potrzeba więzi / afiliacji (Relatedness) potrzeba autonomii (Authonomy) potrzeba kompetencji (Competence) A K

Punkt wyjścia: 3 potrzeby podstawowe W każdym z 3 etapów dzieciństwa: do końca 1 r.ż. 2-3 r.ż. wiek przedszkolny wszystkie 3 uniwersalne potrzeby wymagają zaspokajania w kolejnych etapach dzieciństwa jedna z potrzeb podstawowych jest dominująca Warunki życia dziecka oraz oddziaływania ze strony otoczenia społecznego w zakresie opieki i edukacji w każdym z tych etapów mają zróżnicowaną wagę Oba rodzaje oddziaływań muszą występować równocześnie i nawzajem się wspierać, a nie być wobec siebie konkurencyjne

Dopasowanie dziecko – otoczenie Rozwój dziecka zależy od dopasowania między: (1) procesami biologicznego wzrostu i dojrzewania („program genetyczny”), szczególnie CUN - centralnego układu nerwowego (cechy temperamentu) (2) oddziaływaniami środowiska zewnętrznego – fizycznego i społecznego Im większe dopasowanie tym lepsze zaspokajanie potrzeb uniwersalnych: podstawowych (niespecyficznych) potrzeb indywidualnych (specyficznych) Wskaźniki dopasowania / niedopasowania oddziaływań otoczenia do właściwości dziecka widoczne są w trzech obszarach: soma – kondycja fizyczna dziecka, stan zdrowia polis – jakość kontaktu z otoczeniem psyche – aktywność dziecka i poziom rozwoju funkcji psychicznych

Koncepcja samostanowienia Według Richard Ryan’a i Edward Deci’ego (autorzy SDT – self-determination theory) od poziomu zaspokojeni 3 podstawowych potrzeb zależy opanowanie kompetencji takich, jak: zdolność do samostanowienia zdolność działania w oparciu o trwałą autonomiczną motywację autentyczna chęć i osobiste zaangażowanie w działanie zdolność do kreatywności produktywność w działaniu zachowanie dobrego samopoczucia oraz zdrowia psychicznego

Potrzeby podstawowe a forma wspomagania rozwoju dziecka Okres życia wiek niemowlęcy wiek poniemowlęcy wiek przedszkolny Wiek (okres prenatalny) 0 – 1 rok życia 2 – 3 rok życia 4 – 6/7 rok życia Układ potrzeb podstawowych R – A – K Dominująca potrzeba więź autonomia kompetencja Oddziaływania otoczenia opieka > edukacja opieka i edukacja opieka < edukacja Kluczowe czynniki wspierające rozwój kompetencje emocjonalne opiekuna jakość kontaktu z opiekunem kompetencje społeczno-emocjonalne opiekuna wsparcie społeczne dla rodziny kompetencje poznawcze opiekuna jakość oferty wczesnej edukacji Kluczowe czynniki ryzyka medyczny model opieki instrumentalizacja edukacji infantylizacja

Uniwersalne potrzeby podstawowe i dominanta rozwojowa Rozwojowy rozkład jazdy (developmental time-table) w okresie dzieciństwa A edukacja opieka + edukacja R opieka okres prenatalny 0 – 1 rok życia wiek niemowlęcy 2 – 3 rok życia wiek poniemowlęcy K 3 – 6/7 lat wiek przedszkolny potrzeba kompetencji potrzeba autonomii potrzeba więzi Uniwersalne potrzeby podstawowe i dominanta rozwojowa Wiek dziecka

Dzieciństwo jako fundament Dorosłość Dorastanie Dzieciństwo Okres prenatalny Wiek niemowlęcy Wiek poniemowlęcy Wiek przedszkolny Wiek szkolny

EFEKTY ROZWOJU w okresie dzieciństwa: kluczowe kompetencje osobiste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Przedsiębiorczość Fantazja, inicjatywa, tworzenie Autonomia i własne terytorium psychiczne Bazowe zaufanie do innych ludzi, świata i siebie

Niezależność fizyczna Niezależność społeczna Niezależność psychiczna Wczesne dzieciństwo Lokomocja Manipulacja Niezależność fizyczna Komunikacja Niezależność społeczna Niezależność psychiczna

Wiek przedszkolny Poznanie świata dziecko tworzy swoje teorie świat ten wyjaśniające Nastawienia społeczne kształtują się sympatie i antypatie Moralność kształtuje się sumienie Inni ludzie rozwija się kompetencja współpracy Ja sam rozwija się wyobraźnia, fantazjowanie, działanie w sytuacji „na niby”

Kompetencje i poczucie kompetencji Wiek wczesnoszkolny Rozwój moralny Kompetencje i poczucie kompetencji Rozwój poznawczy Rozwój społeczny Rozwój emocjonalny

Główne źródło zagrożeń rozwoju dziecka WYMAGANIA DOROSŁEGO dotyczące zgodnego z zasadami społecznymi zachowywania się w różnych sytuacjach DĄŻENIA I CHĘCI DZIECKA do samodzielnego i niezależnego od dorosłych zaspokajania swych potrzeb KONFLIKT tendencji dorosłych do ograniczania dziecka i tendencji dziecka do swobodnego działania

Nadmiar kontroli nad dzieckiem Częste ocenianie dziecka jako osoby Ogólnikowe oceny Emocjonalne oceny Zawstydzanie dziecka w obecności innych Porównywanie dziecka z innymi osobami zahamowanie aktywności dziecka ostentacyjne łamanie reguł przez dziecko nadmierna samokontrola zachowania „na pokaz” i błaznowanie PRZEJAWY: SKUTKI:

Niedostatek kontroli nad dzieckiem duża łagodność i nadopiekuńczość nadmierna wyrozumiałość niskie wymagania niekonsekwencja dorosłych niejasne zasady i reguły stawiane dziecku nieradzenie sobie z silnymi emocjami doświadczanie uczucia lęku i bezradności utrudnione uczenie się „społecznie dobrych zachowań” PRZEJAWY: SKUTKI:

Jakie kompetencje rozwijają się we wczesnym wieku szkolnym ? U 9-10-latka jest to obszar prawie dojrzały Płat czołowy kory mózgowej U 6-latka jest to obszar niedojrzały 18

Za co odpowiada kora mózgowa przedczołowa? planowanie działań ustalanie ważności wymyślanie alternatyw przewidywanie konsekwencji

Konieczne jest zrównoważone podejście do nauczania czyli stymulowanie wszystkich obszarów kory mózgowej ucznia Tradycyjne podejście – podające (= transmisja wiedzy) kładzie nacisk na tylną część mózgu czyli nauka przez słuchanie i zapamiętywanie („wykład”): dostarczanie informacji słabe ich porządkowanie (słabe związki przyczynowe, słabe związki logiczne) słaba integracja z już posiadanymi informacjami owocuje to brakiem rozumienia „istoty rzeczy” kształtują się „pigułki” wiedzy i „pigułki” umiejętności Nowoczesne podejście – odkrywcze (= konstruowanie wiedzy) kładzie nacisk na przednią część mózgu czyli nauka przez uruchamianie własnej aktywności („warsztaty”): głównie w formie zabawy i gier, w tym „gry ze słowami” i „gra słów” gry komputerowe zachęcanie do eksperymentowania indywidualnie, w parach, w triadach, w zespołach różnej wielkości zachęcanie do planowania i tworzenia - metoda projektów w zespołach różnej wielkości 20

6-latek bardzo potrzebuje poznawczego rusztowania (scaffolding), które będzie „wzmacniać od zewnątrz” jego jeszcze nie w pełni dojrzałą korę przedczołową Małe dziecko przed 3/4 r. życia: potrzebuje dobrego bliskiego kontaktu z dorosłym – fizycznego i emocjonalnego jest to baza do podjęcia eksploracji otoczenia – dziecko ma bowiem poczucie bezpieczeństwa w trakcie działania dziecko stale konsultuje się wzrokowo z bliskim mu dorosłym, aby upewnić się, że nie grozi mu niebezpieczeństwo i kontynuuje eksplorację otoczenia bliski dorosły jako osoba znacząca to OPIEKUN OPIEKUN staje się zewnętrznym funkcjonalnym ekwiwalentem („uzupełnieniem”, „protezą”) jeszcze niedojrzałej funkcjonalnie kory przedczołowej dziecka Przedszkolak i uczeń I klasy: potrzebuje dorosłego w roli funkcjonalnego „bystrego narzędzia”  dorosły musi być kompetentny pozwala mu to zrekompensować brak 11 kompetencji, które u starszych dzieci generowane są przez korę przedczołową bliski dorosły jako osoba znacząca to NA - UCZYCIEL dorosły w roli NAUCZYCIELA staje się „wewnętrzną” funkcjonalną częścią umysłu dziecka wymaga to od niego umiejętności decentracji i kooperacji z dzieckiem „z jego perspektywy” dorosły musi postawić wymagania i pomagać w ich spełnianiu (wsparcie emocjonalne, intelektualne i rzeczowe) 21

Podstawowy warunek dobrego rozwoju dziecka: RÓWNOWAGA obciążenia Kompetencje dziecka zasoby źródła wsparcia

„Wiatr dął teraz z tyłu, więc nie musieli już krzyczeć. O, królik jest mądry – powiedział Puchatek w zamyśleniu. Tak – przyznał Prosiaczek – Królik jest mądry. I ma Rozum – rzekł Puchatek. Tak – zgodził się Prosiaczek – Królik ma Rozum. Nastąpiło długie milczenie. I myślę – ciągnął Puchatek – że on właśnie dlatego nigdy nic nie rozumie.” A. A. Milne, Chatka Puchatka To trochę o nas dorosłych: rodzicach i nauczycielach ... Czasami - chyba - lepiej nie mieć ROZUMU przez duże R

Dziękuję !