Adresy komputerów w sieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ADRESACJA W SIECIACH IP
Advertisements

Adresy IP.
Protokoły sieciowe.
Protokoły sieciowe.
Sieci komputerowe Protokół TCP/IP Piotr Górczyński 27/09/2002.
Użytkowanie Sieci Marcin KORZEB WSTI - Użytkowanie Sieci.
Sieci komputerowe Protokół TCP/IP.
Adresowanie IP c.d. (tworzenie podsieci)
Adresowanie MAC Adresowanie IP Protokół ARP
Sieci komputerowe.
SIECI KOMPUTEROWE Adresowanie IP Adresy IPv4.
Architektura Systemów Komputerowych
SYSTEMY OPERACYJNE Adresowanie IP cz1.
Jednostki pamięci komputera
Usługi sieciowe Wykład 5 DHCP- debian Jarosław Kurek WZIM SGGW 1.
Mechanika dzielenia na podsieci. Wykład 6
Protokół IP w sieciach LAN
Internet Sieci komputerowe.
Elementy informatyki w kształceniu zintegrowanym.
Opracował: mgr Mariusz Bruździński
Protokoły sieciowe.
LEKCJA 3 ADRESOWANIE SIECI I HOSTÓW vol 1
LEKCJA 4 ADRESOWANIE SIECI I HOSTÓW vol 2
LEKCJA 2 URZĄDZENIA SIECIOWE
Systemy plików.
Protokoły komunikacyjne
KONFIGURACJA KOMPUTERA
Protokół Komunikacyjny
Magazyny pamięci.
MODEL WARSTWOWY PROTOKOŁY TCP/IP
Adresy komputerów w sieci
BUDOWA I DZIAŁANIE SIECI KOMPUTEROWYCH
Realizacja prostej sieci komputerowej
Podstawy adresowania hostów w sieciach komputerowych
Opracował: mgr Artem Nowicki
Sieci komputerowe.
Podstawy działania wybranych usług sieciowych
ZASADY PODZIAŁU SIECI NA PODSIECI, OBLICZANIA ADRESÓW PODSIECI,
Jednostki w informatyce i system binarny (dwójkowy)
Nośniki informacji i akcesoria komputerowe
BROADCAST rozsiewczy (rozgłoszeniowy) tryb transmisji danych polegający na wysyłaniu przez jeden port (kanał informacyjny) pakietów, które powinny być.
Konfiguracja IP i sieci w Win XP
ADRES IP – unikatowy numer przyporządkowany urządzeniom sieci komputerowych. Adres IPv4 składa się z 32 bitów podzielonych na 4 oktety po 8 bitów każdy.
SYSTEMY OPERACYJNE Adresowanie IP cz3.
Adresowanie w sieci komputerowej
Laboratorium systemów operacyjnych
Sieci komputerowe.
Adresy IP v 4 Sieci komputerowe © Marcin Żmuda, CKU Legnica.
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
 Karta sieciowa to urządzenie odpowiedzialne za wysyłanie i odbieranie danych w sieciach LAN. Każdy komputer, który ma korzystać z dobrodziejstw sieci,
Komunikacja w sieciach komputerowych
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Informatyka – szkoła podstawowa – Scholaris - © DC Edukacja OnetSkype, czyli komunikator Internetowy Informatyka.
PODSTAWY ADRESOWANIA IP W SIECIACH KOMPUTEROWYCH LEKCJA 2: Adresowanie bezklasowe Dariusz Chaładyniak.
PODSTAWY SIECI KOMPUTEROWYCH - MODEL ISO/OSI. Modele warstwowe a sieci komputerowe Modele sieciowe to schematy funkcjonowania, które ułatwią zrozumienie.
Wykład 6 Na podstawie CCNA Exploration Moduł 6 – streszczenie Dr inż. Robert Banasiak 1.
Wykład 7 i 8 Na podstawie CCNA Exploration Moduł 5 i 6 – streszczenie
Podział sieci IP na podsieci w ramach CISCO
Jednostki pamięci komputera
Protokoły używane w sieciach LAN Funkcje sieciowego systemu komputerowego Wykład 5.
Podstawy Informatyki.
materiały dla uczestników
PODSTAWOWE ZARZĄDZANIE KOMPUTERAMI Z SYSTEMEM WINDOWS
Adresowanie fizyczne i logiczne w sieci Protokół IPv4
Zapis prezentacji:

Adresy komputerów w sieci

Spis treści 1.1 Adresy IP 1.2 Adres rozgłaszania 1.3 Maska podsieci 1.4 Klasy adresów IP 1.5 Zasada działania ARP 1.6 Zasada działania RAPR 1.7 Jednostki miary przesyłania informacji

Adresy IP w sieci Każdy komputer w sieci ma właściwy tylko dla siebie adres IP (IP - Internet Protocol) wyrażony w postaci szeregu cyfr. Adres IP jest 32-bitową liczbą całkowitą zawierającą informacje o tym do jakiej sieci włączony jest dany komputer, oraz jednoznaczny adres w tej sieci. Typowy adres składa się z czterech liczb maksymalnie trzycyfrowych (od 1 do 255) oddzielonych kropkami. Przykładem poprawnego adresu jest 148.81.26.2. Liczba pierwsza od lewej jest najogólniejszą częścią adresu, oznaczającą najrozleglejszą sieć, do której należy adresat, kolejne liczby precyzują adres coraz dokładniej, aż będzie on dotyczył konkretnego komputera. Komputerowi adres IP jest przyporządkowywany w momencie zalogowania się do Internetu, jeśli adres ten jest przypisywany dynamicznie (łączenie się przez modem), to pomiędzy poszczególnymi połączeniami kilka ostatnich cyfr może ulec zmianie. Adresy IP są długie i trudne do zapamiętania, dlatego do powszechnego użytku zastosowano system specyficznych nazw np. jack.oeiizk.waw.pl. Tego typu nazwy są łatwiejsze do zapamiętania, ponieważ mają określona strukturę, pozwalającą domyśleć się ich znaczenia. Wystarczy użyć takiej nazwy, a rutery zamienią ją na równoważny adres IP, wykorzystywany do przesyłania pakietów danych.

Maska podsieci Maska podsieci - parametr konfiguracji TCP/IP, który wyodrębnia konfigurację sieci i hosta z adresu IP. Składająca się z czterech bajtów liczba wskazująca podział w adresie IP na adres sieci i adres komputera w niej się znajdującego. Przykładem maski podsieci jest liczba 255.255.255.0 informująca, że adres sieci to pierwsze trzy liczby adresu IP. Gdy komputery komunikują się ze sobą, używają maski podsieci do ustalenia, czy znajdują się w tej samej czy w innej sieci (w tym drugim wypadku korzystają z rutera do przesyłania danych).

Adres rozgłaszania Innym rodzajem adresu IP mającym specjalne znaczenie jest adres rozgłaszania używany do rozsyłania informacji do wszystkich komputerów w sieci. Jeśli zamiast wysyłać pakiet do konkretnego komputera wykorzystasz adres rozgłaszania, zostanie on przesłany do wszystkich komputerów. Adres rozgłaszania to zwykle adres IP sieci, po zastąpieniu części hosta liczbami 225. Dla sieci klasy C o adresie 24.16.108.0 byłby to więc adres 24.16.108.225. Adres rozgłaszania również nie może zostać przypisany żadnemu z komputerów. Oznacza to, że - po uwzględnieniu adresu sieci i adresu rozgłaszania - w sieci klasy C mogą działać maksymalnie 254 komputery.

Protokół odwzorowania adresów (ARP) Dwie maszyny mogą się komunikować tylko wtedy kiedy znają nawzajem swoje adresy fizyczne. Zachodzi więc potrzeba przekształcenia adresu IP na adres fizyczny tak aby informacja mogła być poprawnie przesyłana. Problem ten przedstawimy na przykładzie sieci ethernet, w której mamy do czynienia z długim 48-bitowym adresem fizycznym przypisanym w trakcie procesu produkcyjnego urządzeń sieciowych. W efekcie podczas wymiany karty sieciowej w komputerze, zmienia się adres fizyczny maszyny. Ponadto nie ma sposobu na zakodowanie 48-bitowego adresu ethernetowego w 32-bitowym adresie IP. Przekształcenia adresu IP na adres fizyczny dokonuje protokół odwzorowania adresów ARP (Address Resolution Protocol), który zapewnia dynamiczne odwzorowanie i nie wymaga przechowywania tablicy przekształcania adresowego.

Zasada działania ARP

Protokół odwrotnego odwzorowania adresów (RARP) Wiemy już jak maszyna może uzyskać adres fizyczny innego komputera, znając jego adres IP. Adres IP jest zwykle przechowywany w pamięci zewnętrznej komputera, skąd jest pobierany w trakcie ładowania systemu operacyjnego. Nasuwa się więc pytanie: jak maszyna nie wyposażona w dysk twardy określa swój adres IP? Odpowiedź: w sposób przypominający uzyskiwanie adresu fizycznego. protokół odwrotnego odwzorowania adresów RARP (Reverse Address Resolution Protocol) umożliwia uzyskiwanie adresu IP na podstawie znajomości własnego adresu fizycznego (pobranego z interfejsu sieciowego). Komputery bez dysku twardego pobierają adres IP z maszyny uprawnionej do świadczenia usług RARP, po przesłaniu zapytania z własnym adresem fizycznym.

Zasada działania RARP

Klasy adresów IP Obserwując najstarsze bity adresu można stwierdzić do jakiej klasy należy dany adres, w efekcie można stwierdzić ile bitów będzie adresowalo sieć, ile zaś sam komputer. Łatwo zauważyć, że adresów klasy A jest niewiele (2 do potęgi 7 =128), ale w każdej z sieci tej klasy może być aż 65535 maszyn. Klasa B to 214 sieci i 216 komputerów. W klasie C sieć adresowana jest za pomocą 21 bitów - daje to 221 sieci, ale w każdej z nich może być co najwyżej 28=256 maszyn. Adres klasy D ma specjalne znaczenie - jest używany w sytuacji gdy ma miejsce jednoczesna transmisja do większej liczby urządzeń. 

Przydzielanie adresów sieciowych: Adresy zamiast w postaci bitowej, zwykle zapisuje się w postaci czterech liczb dziesiętnych. Wówczas podział na klasy wygląda następująco: Klasa Najniższy adres Najwyższy adres A 0.1.0.0 126.0.0.0 B 128.0.0.0 191.255.0.0 C 192.0.1.0 223.255.255.0 D 224.0.0.0 239.255.255.255 E 240.0.0.0 247.255.255.255 Przydzielanie adresów sieciowych: W celu zapewnienia jednoznaczności identyfikatorów sieci, wszystkie adresy przydzielane są przez jedną organizację. Zajmuje się tym Internet Network Information Center (INTERNIC). Przydziela ona adresy sieci, zaś adresy maszyn administrator może przydzielać bez potrzeby kontaktowania się z organizacją. Organizacja ta przydziela adresy tym instytucjom, które są lub będą przyłączone do ogólnoświatowej sieci INTERNET. Każda instytucja może sama wziąć odpowiedzialność za ustalenie adresu IP, jeśli nie jest połączona ze światem zewnętrznym. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie, gdyż w przyszłości może uniemożliwić współpracę między sieciami i sprawiać trudności przy wymianie oprogramowania z innymi ośrodkami.  

Jednostka miary przesyłania informacji Ogólnie przyjętym sposobem zapisu adresu IP w sposób czytelny dla użytkownika jest format bajtowo-dziesiętny - adres zapisywany jest w postaci czterech liczb dziesiętnych, które oddzielone są kropkami, przy czym każda liczba dziesiętna odpowiada 8 bitom adresu IP. Taki zapis nosi nazwę “notacji dziesiętnej z kropkami” (ang. dotted quad notation). Zapis taki jest z pewnością o wiele bardziej czytelny dla człowieka niż zapis bitowy. Jednostka miary przesyłania informacji Bajt jednostka miary informacji, używa się jej do mierzenia np. wielkość plików, szybkości transmisji, wielkości nośników (dyskietka, CD, dysk twardy itp.) Gigabajt jednostka miary informacji (pamięci). 1 GB = 1,024 Mb. MB Megabajt. Jednostka miary informacji (pamięci). 1 Mb = 1 024 KB. Kbps jeden kilobajt na sekundę. Miara prędkości przesyłania informacji (danych). KB kilobajt. Jednostka miary informacji (pamięci). 1 KB = 1 024 bajty.