Warszawa, dnia 19 maja 2004 roku Open Finance mBank „Supermarket Funduszy Inwestycyjnych – nowa jakość w finansach osobistych” Warszawa, dnia 19 maja 2004 roku
Maksimum korzyści i wygoda w finansach osobistych Misja mBanku: Maksimum korzyści i wygoda w finansach osobistych
mBank: typowe bankowe produkty finansowe Podstawowe produkty Karty kredytowe Innowacyjne mPlany hipoteczne Kredyty konsumpcyjne* Produkty dla mikrofirm Rachunki bieżące: eKONTO (z linią kredytową) izzyKONTO + inne usługi Produkty depozytowe: eMAX eMAX Lokata mLokata VISA Electron VISA Classic VISA Gold Co-brand mPlan - hipoteczny - pożyczka hipoteczna mBiznes Plan dla małych firm - Pożyczka zabezpieczona hipoteką Pożyczki Rachunek bieżący: mBiznes Konto (z saldem debetowym) +inne usługi mBiznes MAX * Z wyłączeniem kart kredytowych, linii kredytowych oraz sald debetowych
PLATFORMA OPEN FINANCE mBank: najszersza na rynku oferta produktów „niebankowych” Fundusze Inwestycyjne Ubezpieczenia Fundusze Emerytalne eCommerce PLATFORMA OPEN FINANCE Oparta na integracji z systemem transakcyjnym oraz narzędziami takimi jak system płatności mTRANSFER, eKARTA, Polecenie Zapłaty. mBANK zyskuje na umożliwieniu innym instytucjom sprzedaży poprzez platformę. Supermarket FI: Brak opłat manipulacyjnych Integracja z rachunkiem osobistym Szeroki wybór funduszy Supermarket ubezpieczeń: Bardzo konkurencyjne ceny, on-line Obecnie 1 dostawca: Generali Ubezpieczenia podróżne, życiowe i majątkowe Spodziewana większa liczba dostawców OFE Supermarket: on-line Integracja z serwisem transakcyjnym mSzop, mOBILE, mTRANSFER, eKARTA Dostarcza online najlepsze produkty po konkurencyjnych cenach Dostawcy znajdują nowe obiecujące rynku mBank zarabia i zyskuje lojalność klientów
Rynek funduszy inwestycyjnych w styczniu 2003 roku Klient: Głównie klient „naziemny” Klient masowy Posiadający nadwyżki finansowe Produkt: Drogi – opłaty transakcyjne Trudno dostępny (konieczność odwiedzenia dystrybutora) Wąska oferta produktów u dystrybutora Dystrybucja: Okienka bankowe Domy Maklerskie Sieć agentów naziemnych Zaczątki internetu – strony transakcyjne TFI
78% aktywów 20% aktywów 2% aktywów Tradycyjny model dystrybucji funduszy inwestycyjnych TFI-1 Wysoka cena Niewielki wybór Konieczność fizycznej obecności DYSTRYBUTOR: * Bank * Dom Maklerski KLIENT TFI-2 78% aktywów Wysoka cena Brak wyboru funduszy Konieczność fizycznej obecności KLIENT Agent naziemny TFI 20% aktywów Ograniczona funkcjonalność Brak spójnych standardów KLIENT Strona www Towarzystwa 2% aktywów
Tradycyjny model dystrybucji funduszy inwestycyjnych Dominacja sieci naziemnej (okienka bankowe, Domy Maklerskie) konieczność osobistej obecności stosunkowo skomplikowany proces zakupu Wysoka cena produktu – front load opłata za nabycie jednostek utrudnione aktywne zarządzanie kapitałem Relatywnie niewielki wybór funduszy u wybranego dystrybutora trudność w dywersyfikacji ryzyka Brak edukacji finansowej Klientów brak narzędzi i szeroko pojętej edukacji Niska skłonność do realokacji w warunkach zmienności rynku kapitałowego
Główne cechy modelu mBanku: Wysoka dostępność wybranych funduszy możliwość składania zleceń 24 h na dobę minimum formalności prosty mechanizm transakcyjny Radykalne obniżenie ceny zakupu brak opłat dystrybucyjnych możliwość aktywnego zarządzania kapitałem Szeroka oferta funduszy wielu TFI możliwość dywersyfikacji ryzyka możliwość budowania personalizowanych portfeli Edukacja finansowa poprzez serwis www narzędzia doradcze
Internetowa dystrybucja funduszy – komentarze autorytetów „Internet na pewno nie wyprze tradycyjnej, bankowej sieci sprzedaży funduszy inwestycyjnych, tak, jak nie wyparł jej w przypadku normalnej oferty bankowej" - Zbigniew Jagiełło, Prezes Pioneer Pekao, Gazeta Wyborcza 28.04.2004 "Internet odgrywa większą rolę w sprzedaży funduszy tylko w Wielkiej Brytanii o krajach skandynawskich. Tradycyjne banki mają miażdżącą przewagę i to one będą głównym dystrybutorem przez lata" - Sebastian Buczek, wiceprezes TFI ING, Gazeta Wyborcza, 28.04.2004
Rynek funduszy inwestycyjnych vs Supermarket mBanku 2004 - SFI Ilość rejestrów internet. 25.000* * Dane szacunkowe Ilość rachunków: 50.000 Aktywa: 23 mld PLN (ok. 400 mln – z kanałów zdalnych) Aktywa: 315 mln PLN
Wzrost znaczenia SFI mBanku jako dystrybutora: SIERPIEŃ 2003 Przyrost aktywów ogółem – fundusze SFI 450 042 tyś PLN Przyrost aktywów w SFI 23 859 tyś PLN % udziału SFI w nowych aktywach 5,30% STYCZEŃ 2004 Przyrost aktywów ogółem – fundusze SFI 145 631 tyś PLN Przyrost aktywów w SFI 24 877 tyś PLN % udziału SFI w nowych aktywach 17,08% LUTY 2004 Przyrost aktywów ogółem – fundusze SFI 160 787 tyś PLN Przyrost aktywów w SFI 27 527 tyś PLN % udziału SFI w nowych aktywach 17,12%
Wzrost znaczenia SFI mBanku jako dystrybutora: W odniesieniu do całości rynku, SFI w ciągu 1 roku osiągnął wyższy udział w nowo pozyskiwanych aktywach, niż w 2002 roku posiadał kanał internetowy ogółem
Nowa jakość w zarządzaniu finansami osobistymi: Bezpośrednie korzyści finansowe Klienci mBanku zaoszczędzili ok. 5,9 mln PLN (2004) Łatwość reakcji na zmianę trendów rynkowych Klienci mBanku zarobili 16,5 mln PLN (2004) Osobiste plany finansowe – zaawansowana funkcjonalność Około 15% klientów korzysta ze zleceń stałych
Brak opłat i prowizji – ile zaoszczędzili Klienci mBanku: Średni miesięczny wolumen nabyć – 58,2 mln PLN (ok. 42% obrotów) Średnia wielkość prowizji „front load” przy strukturze aktywów mBanku – 2,5% Średnio miesięcznie Klienci mBanku nie wydają 1.492 tyś PLN na prowizje Z tytułu braku prowizji Klienci mBanku zaoszczędzili około 12 mln zł: 5,9 mln PLN w roku 2004 6,1 mln PLN w roku 2003
Łatwość reakcji na zmianę trendów – zaleta czy wada?: „Częste przenoszenie pieniędzy z jednych funduszy do innych zazwyczaj kończy się źle dla inwestorów. Tracą oni na takich operacjach, bo sprzedają jednostki w dołku a odkupują na górce. Poza tym prowizje pobierane przy zakupie jednostek ograniczają opłacalność krótkoterminowych inwestycji" Marek Przybylski, prezes CU TFI. Parkiet, 23.04.2004
Łatwość reakcji na zmianę trendów – ile zyskali Klienci mBanku: Czerwiec 2003 – „dojrzewa” nowa fala koniunktury na rynku papierów wartościowych – szansa na ponadprzeciętne zyski z inwestycji Styczeń 2004 – fala hossy jest już dojrzała, Klienci funduszy akcyjnych osiągają wyższe zyski z inwestycji
Kto reagował szybciej? Rynek czy Klienci mBanku?: Czerwiec 2003 – struktura rynku Styczeń 2004 – struktura rynku Kapitał jest „uśpiony” – powoli zmienia się struktura rynku funduszy Klienci w niewielkim stopniu są w stanie skorzystać z dobrej koniunktury na rynku papierów wartościowych – tylko 8,05% aktywów jest alokowana w funduszach akcyjnych
Kto reagował szybciej? Rynek czy Klienci mBanku?: Czerwiec 2003 – struktura SFI Styczeń 2004 – struktura SFI Łatwość dokonywania transakcji oraz brak bariery cenowej pozwoliły w ciągu 6 miesięcy zmienić strukturę aktywów w SFI, a co za tym idzie, Klienci mBanku osiągnęli wyższe zyski, korzystając z dobrej koniunktury na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Inwestycje w fundusze – zyski Klientów mBanku – 2004: Łączne zyski: 16.560.000 pln Liczba Klientów: 50.000 Zysk na 1 Klienta: 330 pln Zaangażowanie Klienta: 6250 pln Przeciętny Klient mBanku osiągnął w pierwszych 4 miesiącach 2004 roku stopę zwrotu z inwestycji w fundusze na poziomie 15,8% rocznie (zannualizowana)
Osobiste plany finansowe – promocja długoterminowych inwestycji: Rozbudowane narzędzia doradcze pozwalają na dostrzec zalety długoterminowych osobistych planów finansowych Dzięki funkcjonalności zleceń stałych Klient może zbudować własny długookresowy plan finansowy i nie pamiętać o tym, żeby co miesiąc nabywać jednostki funduszy. System zrobi to za niego. Możliwe jest również zrealizowanie takiego zlecenia w ciężar kredytu odnawialnego. Funkcjonalność ta pozwala w pełni skorzystać ze zjawiska kumulowania odsetek.
7500 – tylu klientów mBanku posiada zlecenia stałe w SFI Osobiste plany finansowe – efekty biznesowe: 7500 – tylu klientów mBanku posiada zlecenia stałe w SFI 31.000.000 – aktywów netto pochodzi z osobistych planów finansowych
Nowe produkty inwestycyjne uzupełniają ofertę mBanku tworząc najszersze spektrum produktów i usług finansowych na rynku 2003 Supermarket FI 2004 Usługa Maklerska Otwarte Fundusze Emerytalne Indywidualne Konta Emerytalne 2005 Fundusze Zagraniczne Rynek walutowy - FOREX
Usługa maklerska mBanku – model biznesowy: Integracja rachunku bieżącego z rachunkiem maklerskim Swobodny przepływ kapitału pomiędzy rachunkami (online) Wgląd w pozycje na rynku kapitałowym z poziomu serwisu Banku Uproszczony interfejs skierowany do Klienta masowego Atrakcyjny system prowizyjny dostępny od początku istnienia rachunku Brak bariery „utrzymania” konta CEL: 12 - 15 tysięcy rachunków inwestycyjnych w ciągu 3 lat
Dziękujemy za uwagę