Oligofrenopedagog, Instruktor Koncepcji Halliwick mgr Agata Borowiec

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

DOROSŁY W EDUKACJI DZIECKA
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
NeuroDevelopmental Treatment
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Halliwick Ten Points Photo’s © Johan Lambeck, 2001.
Dojrzałość szkolna dziecka
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Scenariusz lekcji pływania.
ABC e-learningu.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
1.
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Jak pomagać dziecku w nauce?
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI.
Dobre strony pływania Powszechnie uważa się pływanie za jeden z najzdrowszych sportów. I jest nim rzeczywiście, jeżeli przestrzega się podstawowych zasad.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Malowanie spontaniczne
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
5 października 2013 r. zorganizowaliśmy VIII edycję Rajdu pieszego z udziałem pracowników szkoły, uczniów i rodziców. Impreza organizowana cyklicznie w.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Prezentacja multimedialna
Obszar nr 1. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Metoda Ruchu Rozwijającego
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła Promująca Zdrowie
„Szkoła w ruchu” cyt…”Ruch jako lek nie ma substancji ani opakowania. Substancją tego leku jest pomysł zrodzony z nauki i doświadczenia. Przekazanie.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Projekt rekreacyjno – edukacyjnego placu zabaw przy Zespole Szkół Integracyjnych w Radomiu.
FUNDACJA ISKRA ZAPRASZA NA PREZENTACJĘ Nie ma na świecie przyjażni,która trwa wiecznie jedynym wyjątkiem jest ta,którą obdarza nas Pies Konrad lorenz.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
W zdrowym ciele zdrowy duch
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
 Zajęcia są prowadzone od powstania Naszej placówki. Jest to wspaniała propozycja dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem,
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Moja Pasja PŁYWANIE.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
Indywidualizacja treningu jako podstawowe zadanie OSPR Wojciech Nowiński Program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w roku 2015.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
W Szkole Podstawowej nr 2 w Kórniku im. Teofili z Działyńskich Szołdrskiej - Potulickiej.
Program Powszechnej Nauki Pływania UMIEM PŁYWAĆ. UMIEM PŁYWAĆ 2015 Projekt powszechnej nauki pływania „Umiem pływać” jest adresowany do uczniów klas I.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
1.
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Kontakt z nami: orewjeziernik@interia.pl fundacjawroc@si.pl

Oligofrenopedagog, Instruktor Koncepcji Halliwick mgr Agata Borowiec WYKORZYSTANIE KONCEPCJI HALLIWICK W TERAPII DZIECI I MŁODZIEŻY GŁĘBOKO WIELORAKO NIEPEŁNOSPRAWNEJ NA PRZYKŁADZIE OREW W JEZIERNIKU Oligofrenopedagog, Instruktor Koncepcji Halliwick mgr Agata Borowiec

Co to jest Koncepcja Halliwick i na czym ona polega? Koncepcja Hallwick jest sposobem uczenia innych uczestniczenia w zabawach w wodzie, niezależnego poruszania się w niej i pływania.

Koncepcja Halliwick Metoda została opracowana przez Jamesa McMillana, nauczyciela wychowania fizycznego w szkole dla dziewcząt w Londynie. Nazwa koncepcji pochodzi od nazwy szkoły w której nauczał The Halliwick School for Girl.

zdjęcie http://www.halliwick.net/ McMillan bazując na podstawowych prawach hydrodynamiki i hydrostatyki oraz mechaniki ciała umożliwił swoim uczniom osiągnięcie stabilności i kontrolowanego ruchu w wodzie.

zdjęcie http://www.halliwick.net/ Jest to metoda rehabilitacji osób niepełnosprawnych w wodzie, metoda nauki pływania i terapii. zdjęcie http://www.halliwick.net/

Koncepcja Halliwick Jest bezpieczna dla ludzi w różnym wieku z różnymi typami upośledzeń i niepełnosprawnościami.

Koncepcja Halliwick Zajęcia według Koncepcji Halliwick odbywają się w zorganizowanych grupach. Dziecko może uczestniczyć w terapii wraz rodzicem lub opiekunem. Pływakowi przez cały okres trwania zajęć zawsze towarzyszy indywidualny instruktor.

Koncepcja Halliwick W metodzie Halliwick podstawę oceny i planowania stanowi 10 punktowy program, jako logiczne podejście do ćwiczeń w wodzie. Wyćwiczenie kolejnych punktów gwarantuje poczucie bezpieczeństwa oraz osiągnięcie niezależności w wodzie.

W programie tym możemy zaobserwować rozwój poprzez trzy fazy:

PRZYSTOSOWANIE PSYCHICZNE Niezależność.

KONTROLA RÓWNOWAGI 3. Rotacja poprzeczna. 4. Rotacja strzałkowa. 5. Rotacja wzdłużna 6. Rotacja łączona. 7. Wypór. 8. Unoszenie się w bezruchu.

KONTROLA RUCHU 9. Ślizg w turbulencjach. 10. Prosty napęd i podstawowy styl pływacki.

Przystosowanie psychiczne Przystosowanie psychiczne. Tak samo jak wytworzyliśmy nawyki ruchowe na lądzie, bazujące na przystosowaniu do siły grawitacji, tak w wodzie musimy nauczyć się przystosowania do różnych doświadczeń związanych z pływalnością i wyporem w wodzie, aby pływak czuł się szczęśliwy w wodzie.

Należy również zniwelować dyskomfort niepełnosprawnych, który towarzyszy przebywaniu na pływalni, a który związany jest z nową sytuacją, nowym środowiskiem, ale też przebieraniem się w szatni, pogłosem, który rozlega się na pływalni i efektami odbijania się światła od powierzchni wody. Problemem mogą być także mokre oczy, woda w uszach lub głośne zachowanie innych. Blokować może także brak akceptacji własnej niepełnosprawności lub strach przed nieakceptacją innych. Uczymy przystosowania do różnych doświadczeń związanych z pływalnością i wyporem w wodzie. Należy także zwrócić uwagę na zwiększone napięcie, które objawia się ściskaniem pomocnika .

2. Niezależność. Oznacza moment, gdy pływak staję się fizycznie i psychicznie niezależny. Następuje wtedy uwolnienie od: kontaktu fizycznego, kontaktu wzrokowego oraz uwolnienie od indywidualnego instruktora.

7. Wypór Pływak uczy się rozumienia siły wyporu działającej w wodzie 7. Wypór Pływak uczy się rozumienia siły wyporu działającej w wodzie. Pozbywa się lęku związanego z tonięciem doświadcza, że woda naprawdę wypycha go w górę.

Przechodząc przez wszystkie fazy uzyskujemy pełną niezależność w wodzie. Na samym początku pływacy muszą oswoić się z wodą – poczuć jej właściwości, przyzwyczaić się do siły wyporu i własnej pływalności, efekty zniesienia grawitacji i swobodnego unoszenia się na wodzie.

W trakcie uczenia pływania schemat zachowań małego dziecka jest odwrócony. Różne aktywności i zabawy najpierw zaczynają się od pozycji pionowej, dopiero w miarę oswajania pływak przechodzi on do pozycji horyzontalnej. Dla pokonania stresu pływaka instruktor pomaga mu , wykorzystując właściwości wody w utrzymaniu równowagi.

PODOPIECZNI „OREW” NA ZAJĘCIACH wg KONCEPCJI HALLIWICK

PODOPIECZNI „OREW” NA ZAJĘCIACH wg KONCEPCJI HALLIWICK Nasze zajęcia odbywają się w grupie 4 osobowej do której należą: Ania- lat 6- upośledzenie w st. znacznym ze sprzężeniem Kacper- lat 7- upośledzenie w st. głębokim Tomek-lat 8- upośledzenie w st. głębokim Mateusz-lat 16- upośledzenie w st. znacznym ze sprzężeniem

W stosunku do każdego pływaka stosowane są różne techniki wsparcia i asekuracji, które dostosowane są do rodzaju niepełnosprawności i możliwości psychofizycznych uczestników zajęć oraz takie, które umożliwią pływakowi odkryć swój potencjał ruchowy, który niejednokrotnie jest większy w środowisku wodnym niż na lądzie.

W zajęcia wplata się dużo gier i zabaw W zajęcia wplata się dużo gier i zabaw. Wpływają one korzystnie na psychikę pływaków poprzez odwrócenie uwagi od stawianych im celów. Wprowadzenie elementu zabawy urozmaica zajęcia oraz dodatkowo motywuje do pracy. Zabawy dostosowane są do umiejętności dzieci w wodzie, a nie na lądzie(!!!) oraz indywidualnych umiejętności pływaków.

W pierwszym etapie, poprzez zabawy oswajające z wodą, pływacy uczą się czerpać przyjemność z przebywania w wodzie. Zgodnie z teorią Koncepcji Halliwick, która mówi o „water happiness” dajemy im radość i przyjemność z zajęć poprzez zabawę. Następnie zaznajamiają się z zachowaniem ciała w środowisku wodnym, uczą się kontroli równowagi, dopiero później zdobywają umiejętności niezależnego poruszania się i pływania.

Zajęcia oprócz tego, iż są prowadzone według dziesięciopunktowego programu to posiadają swój stały schemat. Jest to bardzo istotne w terapii dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, zajęcia zawierają: - powtarzanie tych samych gier w takiej samej kolejności (strukturyzacja), - wolno wprowadzamy zmiany, - jeden przybór – jedna aktywność, - powtarzanie pewnych ruchów do tej samej piosenki lub melodii.

Nie korzystamy z przedmiotów wypornościowych Nie korzystamy z przedmiotów wypornościowych. Podtrzymywanie dziecka jest zadaniem instruktora lub rodzica.

Nie używamy!!!

Nasze zabawki 

Dziękuję za uwagę!!! orewjeziernik@interia.pl fundacjawroc@si.pl Kontakt z nami: orewjeziernik@interia.pl fundacjawroc@si.pl