Prof. Wojciech Babijczuk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Magdalena Zielińska Stowarzyszenie HANZA UMKS Jaćwież
Advertisements

Psychologia Zarządzania
informacje i wskazówki dla rodziców
Grać, żeby wygrać Program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.
Świetlica miejscem rozwoju ucznia.
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Dojrzałość szkolna dziecka
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ „jedyny w Polsce, kompletny, łatwy do wdrożenia, zmieniający wszystkie dzieci i nauczycieli z Gąsienic w piękne i mądre Motyle...”
Gry strategiczne Plusy i minusy grania KAROLINA DUDA.
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Szkoła Podstawowa im. Igora Sikiryckiego w Woli Zaradzyńskiej.
Sztuka dla dziecka Artystyczna Euforia w hotelu Nosalowy Dwór w ramach II Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka na szczytach Zakopane 2010.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Wpływ szachów na rozwój ogólny dzieci i młodzieży
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
w praktyce pedagogicznej
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Ogólnopolska akcja edukacyjna Edycja II Rok szkolny 2014/2015.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
SZACHY Zaj ę cia szachowe w Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju w roku szkolnym
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
Wszystko o naszym miniprzedsiębiorstwie Nazwa : Eco - woodfun Nazwa : Eco - woodfun I liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga w Kościanie.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Stres w pracy nauczyciela
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Przedszkola Miejskiego nr 4
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Szachy są jak morze, w którym komar może się napić,
„Równe szanse dla wszystkich”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Zapis prezentacji:

Prof. Wojciech Babijczuk „Walory edukacyjne i wychowawcze nauczania dzieci w wieku wczesnoszkolnym królewskiej gry: szachy” Prof. Wojciech Babijczuk

Kim jest „dziecko” ? Ktoś, komu nauczyciel/ dyrektor/ trener podaje dłoń i podnosi go do godności rozsądnego człowieka. [Korczak]

Czym są i mogą być szachy w szkole Tuzy w swoich czasach królowania: Tigran Petrosjan, czy Garry Kasparow uczą, że szachy są: Sportem – pod względem formy, nadającym dziecku moc myślenia. Nauką – uczą bowiem od zawsze trudności pięknego, czyli poprawnego myślenia. Sztuką – treścią wyższej Kultury – kształtującą jego siłę myślenia.

Najważniejsze założenie projektu W wieku młodzieńczym mózg rozwija się najsilniej.

Czego dzieci uczą się poprzez szachy? Podczas gry dzieci rozwijają wewnętrzne zdyscyplinowanie, które naturalnie nakazuje przestrzeganie logicznych reguł. Grając w szachy dzieci kształcą swoją wyobraźnię i fantazję. Szachy od razu inicjują poważne abstrakcyjne myślenie. Szachy są dyscypliną, która zapewnia dziecku poprawność jednoczesnego rozwoju umysłowego i cielesnego.

Szachy uczą dzieci Mniej mówić, a dwa razy więcej słuchać Usta są jedne, a uszów mamy dwa

W psychice dziecka szachy kształtują: Samodzielności myślenia i działania. Kreatywności w podejmowaniu rozsądnych decyzji. Odpowiedzialności za wykonany ruch. Przewidywania sytuacji problemowych i radzenia sobie w nich. Ogólnie podsumowując – rozwijają jego Inteligencję.

W środowisku społecznym Szachy uczą dzieci podróżowania. [ligi, mistrzostwa, zwykłe turnieje] Nawiązywania przyjacielskich stosunków. Stanowią pozytywny bodziec, do aktywnego zajmowania swojego czasu wolnego. Pokazują rozwijaną pasję, hobby.

Na dzisiejsze czasy - Szachy są najlepszym pedagogicznym batem! Bowiem w szachach bezmyślne naśladownictwo jest skazane od razu na porażkę. Przegrana partia jest karą wymierzoną natychmiast i adekwatnie. Szachy uczą dzieci natychmiastowego radzenia sobie ze stresem w działaniu pod presją. Kształtują determinację w działaniu.

Piękną filozofią, ponieważ: Uczą cierpliwości i potrzebnego dziś spokoju. Uczą panowania nad swoim niekontrolowanym gniewem. Uczą odwagi oraz właściwego reagowania na sukcesy i porażki. Uczą poprawnych pojęć, na którym przecież bazuje rozsądne rozumowanie [np.: „wciągnięcie-zaciągnięcie na złe pole”].

Szachy są najlepszą Matematyką Pokazującą szybkość dziecięcego myślenia. Uczącą właściwego materialnego liczenia. [wieża wartość 5 punktów, hetman 9pkt.] Chytrości i sprytu duchowego związanego z bezpośrednią dynamiką ustawienia pozycyjnego figur.

Szachy potrafią być Żywą lekcją różnych geometrii. Poprawnego zapisu.. Współrzędne prostokątne Kartezjusza [linie – diagonale]. Plansza jest kwadratem, w którym przekątne równe są bokom!. Szachy w sposób nieuświadomiony przygotowują dzieci do poznawania porządku potrzebnego w poznaniu innych nauk.

Szachy są Nauką porządnej: Logiki Uczącą właściwych torów myślenia przyczynowo – skutkowego. Trwałego analizowania zaistniałych sytuacji. Wyciągania skutecznych wniosków. Wytrwałości w dążeniu do postawionych celów

Uczą Historii: Którą dzieci same tworzą. [Jola Zawadzka – pierwsza polska mistrzyni świata z Wrocławia]. Którą dzieci osobiście poznają [poczet mistrzów świata].

Szachy Kształcą Pamięć i uwagę: Czyli podstawowe ludzkie komponenty potrzebne do solidnej i długotrwałej koncentracji. Pamięci obrazowo przestrzennej, niezbędnej do właściwej koordynacji kinestetycznej.

Wyśmienitą zabawą Bezkrwawą planszową bitwą dwóch wrogich armii Dwóch szanujących siebie wodzów:[podanie dłoni, przed i po bitwie]

Muzyką! figury muszą współdziałać, – jak akordy -współbrzmieć. W szachy najlepiej grają umuzykalnieni ludzie, grający na różnych instrumentach. [jak np.: Wrocławska Mistrzyni Polski – Zofia Frej]

Prewencją Uczącą przezorności w kierowaniu i dowodzeniu swoim wojskiem. Szachy naturalnie prowokują dzieci do wykazywania własnej inicjatywy.

Są ogromnym wsparciem pedagogicznym Próbują bowiem naprawić oświatowe szkody 10 lat bez matury z matematyki

Właściwym narzędziem Stymulującym rozwój emocjonalny dziecka Motywującym do samodzielnej pracy

Dla dziecka zaangażowanego w grę Szachy są gimnastyką umysłu, która może i powinna zwalczyć szkolną nudę. są właściwym sposobem walki z dziecięcym i niedojrzałym rozkojarzeniem Jedyną wskazaną kuźnią myślenia

Są Relaksem Poprzez myślenie szachy uczą walczyć ze zmęczeniem fizycznym

I wreszcie Sportem! Dla wszystkich, bez względu na wiek [dużych i małych], fizyczność [zdrowych i chorych], przystosowanie[mocnych i słabych],.. Wyrównawczym: dla „zagipsowanych”, uczulonych na ruch, [rodzice napisali dziecku w LO zwolnienie z wf - bo jest uczulony na taniec]

Na zakończenie Szachy w biznesie: są najlepszą higieną umysłu! [A. Dadełło]

Aby wprowadzenie obowiązkowych szachów do szkół się udało potrzeba! Nowoczesnej i nowatorskiej władzy Mądrych i odważnych dyrektorów! Nauczycieli z pasją!! Dzieci się znajdą!!!! Talenty same przyjdą!