SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Zarządzanie operacjami
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
Zarządzanie projektami – pojęcia
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
Skuteczność systemu - kryteria oceny Jacek Węglarczyk
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa P. P. H. U
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Jakość i parametry procesu kształcenia
Adam Walicki - 30 września 2010
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Zarządzanie jakością projektu
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Operacyjne sterowanie produkcją
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Zarządzanie zagrożeniami
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
JAKOŚĆ wg ISO 9000 … taki, który spełnia zamierzony cel  niedrogi  zapala bez problemu  niezawodny  tani w utrzymaniu  mocny i trwały  łatwy w.
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Modele zarządzania jakością
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
DOŚWIADCZENIA Z WDROŻENIA ISO 9001:2000 W POLSKIEJ POLICJI.
Al. Gen. Józefa Hallera 126, Gdańsk, tel Pomorska Nagroda Jakości 2010 Michał Gałecki.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
jest najbardziej złożoną kompleksową metodą oceny, służąca sprawdzeniu, w jakim zakresie, za pomocą jakich środków i w jakim czasie itd. projekt może.
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zapis prezentacji:

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU Grażyna Szydłowska-Bojda

Skuteczność i efektywność systemu Skuteczność – stopień, w jakim planowane działania są zrealizowane i planowane wyniki osiągnięte Efektywność – relacja między osiągniętymi wynikami a wykorzystanymi zasobami / ISO 9000 /

Wymagania ISO 9000 : 2000 4.1 Wymagania ogólne „ Organizacja powinna … … określić kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skuteczności zarówno przebiegu, jak i nadzorowania tych procesów … … ustanowić, wdrożyć i utrzymywać QMS oraz ciągle doskonalić jego skuteczność ”

Wnioski z analizy wymagań normy ocena skuteczności procesów jest nieodzownym elementem zarządzania jakością w organizacji; w ocenie SP muszą być uwzględnione cele dot. jakości i wymagania dot. wyrobu, wyspecyfikowane przez klienta, a także wymagania prawne; cele dot. jakości powinny być mierzalne; ocena SP powinna być wykonywana w sposób zaplanowany i systematyczny; ocena SP ma służyć doskonaleniu procesów; z oceny SP powinny być dokonywane czytelne, łatwe do zidentyfikowania i odszukania zapisy

Złote myśli … Czy więc formułujemy wtedy cel… Pojęcie skuteczności nie odnosi się do działań dających skutki pozytywne / pozytywnie ocenione /, lecz nie zaplanowane – czyli określone w celach. Czasem organizacja zakłada, że w wyniku działania pojawią się dodatkowe pozytywne efekty – lecz nie potrafi nawet w przybliżeniu określić ich mierzalnie ; czasem nie potrafi nawet określić precyzyjnie, jakie to będą efekty. Czy więc formułujemy wtedy cel…

Czego dotyczy pojęcie skuteczności ? Procesów Działań Systemu Organizacji Opis skuteczności w odniesieniu jw. ma różny stopień szczegółowości Proces, system czy organizacja to zestaw lub kompleks działań.

Efektywność Rozpatrywana jest zwykle na trzech poziomach : Organizacji – strategia, struktury, sposób wykorzystania zasobów Procesu – realizacja procesów i ich współdziałanie Stanowiska pracy – zestaw działań na stanowisku, kompetencje personelu … efektywność musi być rozpatrywana w odniesieniu do wszystkich poziomów.

CZYNNIKI WPŁYWAJACE NA SKUTECZNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ Poziomy skuteczności i efektywności POZIOMY CELE ZAKRES ZARZĄDZANIA CZYNNIKI WPŁYWAJACE NA SKUTECZNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ Cele strategiczne Zarządzanie organizacją jako całością strategia przedsiębiorstwa podejście procesowe struktura organizacyjna sposób wykorzystania zasobów sposób rozwiązywania problemów przepływ informacji Cele jakości Zarządzanie procesem cechy i własności wyrobu wejście i wyjście procesu wykorzystanie zasobów organizacja działań Cele operacyjne Wykonywanie czynności na stanowisku pracy materiały, surowce, dane, informacje organizacja wykonywanych czynności warunki pracy ORGANIZACJI PROCESU STANOWISKA PRACY

Efektywność może być rozpatrywana w trzech wymiarach : Finansowym - np. zysk Operacyjnym - np. wydajność, czas cyklu produkcyjnego Rynkowym - np. satysfakcja klientów … działania efektywne z jednego punktu widzenia mogą być nieefektywne z innego.

Relacje pomiędzy skutecznością i efektywnością w odniesieniu do QMS Zapewnienie jakości część zarządzania jakością ukierunkowana na zapewnienie zaufania, że wymagania dot. jakości będą spełnione Doskonalenie jakości część zarządzania jakością ukierunkowana na zwiększenie zdolności do spełnienia wymagań dot. jakości Skuteczność Efektywność

Charakterystyki ocen skuteczności i efektywności procesu PROCESU (SP) Cele dot. jakości i wymagania – K(t) Proces - P(t) Zasoby, nakłady – Z(t) Osiągnięte wyniki – C(t) EFEKTYWNOŚĆ PROCESU (EP) Miara oceny SP C(t) SP = K(t) Miara oceny EP C(t) EP = Z(t)

Typy ocen skuteczności i efektywności procesów WSKAŹNIK SKUTECZNOŚCI PROCESU SP WSKAŹNIK EFEKTYWNOŚCI PROCESU < 1 > 1 OCENA TYPU [ <1; <1 ] Proces nieskuteczny i nieefektywny OCENA TYPU [ >1; <1 ] Proces skuteczny, lecz nieefektywny < 1 EP OCENA TYPU [ <1; >1] Proces nieskuteczny, chociaż efektywny OCENA TYPU [ >1; >1 ] Proces skuteczny i efektywny > 1

Dziękuję za uwagę