Raport z przeprowadzonej analizy jakościowej wody w naszej szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonał: Filip Chrobak
Advertisements

ZAWARTOŚĆ FOSFORANÓW I AZOTANÓW W WODACH Z TERENU GMINY RABA WYŻNA
Zastosowanie programu EPANET 2PL do symulacji zmian rozkładu chloru w sieci wodociągowej Danuta Lis Dorota Lis.
Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
Bilans wody Woda w przyrodzie Woda na Ziemi
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przygotował Wiktor Staszewski
Użytkowanie i zanieczyszczenie wód
Bilans wody Pod pojęciem ochrony wód rozumie się zespół środków technicznych, ekonomicznych i administracyjnych, mających na celu ochronę wód powierzchniowych,
.. Woda ...
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Badanie rzeki Mienia Grupa chemiczna.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Zanieczyszczenia chemiczne, biologiczne i mechaniczne wód powierzchniowych w okolicach Błonia Piotr Bujak.
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
ŚWIATOWY TYDZIEŃ WODY 2011.
Zmiany w wodzie pod wpływem zanieczyszczeń.
Przed wyborem stacji uzdatniania wody
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Usuwanie z wody żelaza i manganu
System zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla miasta Słupska
Woda - cud natury Prezentacja podsumowująca realizację projektu: „Poznajemy tajemnice hydrologii” Przygotowała grupa T2.
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
OCHRONA ŚRODOWISKA Magdalena Swinarska
Podstawowe składniki odżywcze w organizmie
Projekt edukacyjny gimnazjalny „Woda źródłem życia”
Jak oszczędzać wodę.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B1 Lokalizacja: Białystok
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt Edukacyjny Gimnazjalny
ODPADY A ŚRODOWISKO.
przewodnictwo elektryczne roztworów,
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Zarządzanie środowiskiem
Wpływ zanieczyszczeń wody na środowisko
Wyk. Monika Markuntowicz IIIB
Badanie wody w Bytomce.  Pełni chęci, wiedzy oraz wyposażeni w odpowiedni sprzęt i odczynniki wybieramy się na miejsce badań.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Grupa Chemiczna.
Z a n i e c z y s z c z e n i e w ó d w P o l s c e ( W e j h e r o w o ) A l e k s a n d r a G. k l. V E.
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Jarosław J. Napiórkowski Instytut Geofizyki PAN
Autorzy: Adrianna Przybylska
Nowe złoże do uzdatniania wody Pomaga rozwiązać problemy z:
Badanie wód jezior lobeliowych
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Zanieczyszczenia wody
Biotechnologia w ochronie środowiska
Woda Opracowano na podstawie:
SKŁADNIKI MINERALNE. Opracowano na podstawie:
Zastosowanie soli.
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Prezentacje multimedialne pt. „Cztery ż ywio ł y Ziemi” przygotowali uczniowie klas IV-VI Szko ł y Filialnej w Zambskach Ko ś cielnych.
Przedstawia: opisy i badania dotyczące wody. Zespół badawczy - uczniowie klasy I a i b Patryk Orman Justyna Nowak Dominik Malicki Joanna Ł uczy ń ska.
Ekologia wokół nas..
Klaudia Dropińska Anna Morawska kl.IIF
- życiodajna Substancja
CZYM SĄ ZANIECZYSZCZENIA WÓD? Jeśli w wodach pojawią się jakiekolwiek chemiczne substancje, które nie są ich naturalnymi składnikami, mikroorganizmy w.
Woda wodzie nierówna ‹#›.
SKŁADNIKI ŻYWNOSCI. Białka Białka pełnią funkcje budulcowe (służą do budowy tkanek)
Co by było gdyby nie było wody ?
Julia Warchocka i Zofia Kaszubowska
Charakterystyka zanieczyszczeń organicznych przedostających się do wód wraz ze ściekami oczyszczonymi Marta Próba(1), Elżbieta Włodarczyk(1) (1) Instytut.
„ZASOBY WODY W PRZYRODZIE I WPŁYW CZŁOWIEKA NA ICH POZIOM”
Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce
Woda – jedno słowo, tyle znaczeń.
Opracował Łukasz Weryński
Zapis prezentacji:

Raport z przeprowadzonej analizy jakościowej wody w naszej szkole WODA W NASZEJ SZKOLE Raport z przeprowadzonej analizy jakościowej wody w naszej szkole Raba Wyżna 17.03.2006r

Substancja życia Woda stanowi podstawę życia wszystkich organizmów, a także większości abiotycznych procesów na Ziemi. Jest głównym składnikiem organizmów roślinnych i zwierzęcych, a jej nadmierny ubytek lub niepożądane zanieczyszczenia prowadzą do śmierci roślin, zwierząt i ludzi.

Czym jest woda....? Z chemicznego punktu widzenia woda stanowi wodny roztwór substancji nieorganicznych i organicznych, występujących na ziemi . W wodzie mogą znajdować się koloidy i zawiesiny . Substancje występujące w wodzie są pochodzenia naturalnego lub są wprowadzane do wód na skutek działalności człowieka .

Woda – najprostsza substancja świata H2O Woda – najprostsza substancja świata Jak widzimy woda należy do najprostszych związków chemicznych występujących w przyrodzie . Składa się tylko z dwóch atomów wodoru i jednego atomu tlenu – H2O.

Funkcje wody w organizmie Bilans wodny organizmu jest utrzymywany przez odpowiedni pobór wody ze środowiska i jej wydalanie Woda w organizmie pełni funkcje: rozpuszczalnika czynnika umożliwiającego wymianę ciepła czynnika transportującego substancje między poszczególnymi tkankami

Zanim odkręcisz kran.... Woda jako podstawowe źródło zaopatrzenia ludności a przede wszystkim woda, którą czerpiemy z naszych kranów powinna się charakteryzować następującymi własnościami :

powinna być klarowna, bezbarwna i orzeźwiająca w smaku; nie może zawierać składników szkodliwych dla zdrowia ludzkiego, a także nadmiernej ilości związków żelaza, manganu, wapnia i magnezu; nie może zawierać bakterii chorobotwórczych, pasożytów zwierzęcych oraz ich larw i jaj . Pożądane jest, aby woda zawierała odpowiednie ilości składników potrzebnych dla organizmu ludzkiego, jak jod i fluor

W celu określenia substancji zawartych w wodzie przed dopuszczeniem jej do użytku należy przeprowadzić szereg badań fizyko-chemicznych, które polegają na określeniu pewnych cech składników, na podstawie których można odpowiedzieć na następujące pytania:

jaki jest charakter i skład wody oraz jej przydatność do ściśle określonego celu; czy badana woda odpowiada wymaganiom higieniczno – sanitarnym; czy woda nie zawiera składników szkodliwych dla zdrowia; jak przebiega stosowany proces uzdatniania wody

W praktyce stosowane są następujące zakresy badań fizyko-chemicznych : W zależności od postawionego pytania ustala się odpowiedni zakres i określa te cechy wody, na podstawie których można ją scharakteryzować. W praktyce stosowane są następujące zakresy badań fizyko-chemicznych : badanie sanitarne skrócone badanie sanitarne rozszerzone badanie sanitarne pełne

Badanie sanitarne skrócone Wykonywane jest ono w stacjach wodociągowych (oraz w punktach kontrolnych) przy rutynowej kontroli jakości wody do picia i na potrzeby gospodarcze. Obejmuje ono oznaczenie: barwy, mętności, zapachu, odczynu, wolnego CO2, zasadowości, twardości, żelaza, manganu, chlorków, amoniaku, azotanów(III), azotanów(V), utlenialności Dodatkowo oznacza się również zawartość chloru pozostałego lub ozonu.

Badanie sanitarne rozszerzone Badanie to ma na celu ustalenie przydatności wody do picia i potrzeb niektórych przemysłów. Zakres jego obejmuje: badanie sanitarne skrócone oraz oznaczanie suchej pozostałości (ogólnej, mineralnej, straty przy prażeniu) i siarczanów.

Badanie sanitarne pełne Powyższe badanie wykonuje się w celu poznania ogólnego fizyko-chemicznego wody przeznaczonej do celów wodociągowych . Zakres obejmuje analizę rozszerzoną, oznaczenie zawartości fluorków i metali ciężkich. W przypadku wód powierzchniowych dodatkowo oznacza się zawartość azotu organicznego, fosforanów oraz stężenie zanieczyszczeń specyficznych, doprowadzanych do odbiorników ze ściekami przemysłowymi .

A jaka woda płynie z kranu w szkole? - Badania wody Zakres badania wody ustala się w zależności od jej przeznaczenia i tak dla kontroli jakości wody do picia i potrzeb gospodarstwa domowego wykonuje się tzw. badania skrócone.

Przeprowadzone badania skrócone wody wodociągowej obejmowały odczyn twardość chlorki azotany(III) i azotany(V) Fosfor całkowity Badanie rozpuszczonego tlenu temperatura mętność barwa zapach

W dniu 06.02.2006r uczennice klasy II w składzie: Anita Kołodziejska Joanna Bogdał Jolanta Gwiżcz Sabina Koszarek Dorota Traczyk Natalia Zając Przeprowadziły badania fizyko-chemiczne jakości wody wodociągowej w naszym gimnazjum.

Jakie otrzymały wyniki analiz?

Analiza fizyczna wody ANALIZA WYNIK WNIOSEK temperatura 12[0C] Temperatura jest dobra mętność 53[mg/dm3] Mętność wody wodociągowej jest zadowalająca barwa bezbarwna Woda ma odpowiednie zabarwienie zapach Wyraźny zapach roślinny II klasa czystości wód

Analiza chemiczna wody WYNIK WNIOSEK Odczyn, pH 6,0-6,5 Woda ma dobre pH (II klasa czystości wody) Twardość 140d Jest to woda twarda Chlorki >300mg/dm3 Świadczy to o II klasie czystości wody Azotany ogólnie 5 mg/dm3 Ilość azotanów nie jest szkodliwa

Analiza chemiczna wody WYNIK WNIOSEK Fosfor całkowity 0,4 mg/dm3 Zawartość fosforu jest dobra miesi się w granicach wód II klasy czystości Tlen rozpuszczony 13,7mg/dm3 co stanowi 105% nasycenia Stopień nasycenia wody tlenem jest doskonały

Wniosek z przeprowadzonych badań WODA W NASZEJ SZKOLE ZALICZA SIĘ DO II KLASY CZYSTOŚCI WÓD. MOŻNA JĄ STOSOWAĆ DO PICIA.

Wody o II klasie czystości Wody w tej klasie można określić jako wody o charakterze dobrym: spełniają w odniesieniu do większości jakości wody wymagania określone dla wód powierzchniowych wykorzystywanych do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia, wartość biologicznych wskaźników jakości wody wskazują na niewielki wpływ oddziaływania czynników antropogenicznych.

Najniezwyklejsza substancja na ziemi Woda jest substancją niezwykłą, bardzo cenną i niezastąpioną, a jej występowanie na Ziemi jest gwarantem życia oraz wszelkiego rozwoju w środowisku przyrodniczym. Ważne jest, aby użytkownicy tego daru natury mieli świadomość, że niewłaściwe gospodarowanie naturalnymi zasobami wodnymi może doprowadzić do ich nieodwracalnej degradacji, a w konsekwencji spowodować zminimalizowanie ilości źródeł wody przeznaczonej do picia i na potrzeby gospodarcze.

Oszczędzaj każdą kroplę wody Istnieją różnorodne sposoby oszczędzania wody w gospodarstwie domowym. Różnią się one dość znacznie dla gospodarstw miejskich i rolnych. Do podstawowych należą:

Dbałość o jakość sieci wodnej, w szczególności: likwidacja przecieków montaż sprzętów ograniczających zużycie wody, jak np. podwójne spłuczki Montaż perlatorów

Racjonalne używanie wody w trakcie mycia się podczas zmywania naczyń i sprzątania do podlewania.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ 