Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonał: Filip Chrobak
Advertisements

Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
ZAWARTOŚĆ FOSFORANÓW I AZOTANÓW W WODACH Z TERENU GMINY RABA WYŻNA
KWASY I WODOROTLENKI.
Określenie pH wody na terenie gminy Raba Wyżna
Wskaźniki charakterystyczne olejów smarowych
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Witamy na pokazach chemicznych 19,
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
Doświadczenie z wodą i atramentem
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WYZNACZANIE TEMPERATURY WRZENIA WODY
STĘŻENIE PROCENTOWE.
Wodorotlenek Potasu KOH.
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Sprawozdanie z doświadczenia
Zapewnianie jakości pomiarów wykonywanych na miejscu – transport i konserwacja prób Dr Dietmar Petersohn Laboratorium Berliner Wasserbetriebe 1.
Za pomocą metody Benedicta sprawdzamy, czy w liściu jest skrobia.
ANALIZA OBJĘTOŚCIOWA (= analiza miareczkowa), dział analizy chemicznej którego podstawą jest miareczkowanie.
Projekt badawczo – rozwojowy CA/S/10/4
Co o wodzie warto wiedzieć ?
WODA I ROZTWORY WODNE TESTY
WODA I ROZTWORY WODNE.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Mgr Wojciech Sobczyk District Manager Helathcare Ecolab
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
Przed wyborem stacji uzdatniania wody
Opiekun: mgr Monika Frukowska , mgr Renata Gut
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Wycieczka w chemię żywności
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Zmiany gęstości wody i ich znaczenie dla życia w przyrodzie
MINIMALIZACJA BŁĘDÓW W RECEPTURZE APTECZNEJ
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Biologiczne oczyszczanie ścieków
Różnobarwny świat chemii
Woda i roztwory wodne.
„Zaczarowany Świat Chemii”
Metabolizm i produkty przemiany materii
Woda mineralna.
Badanie wody w Bytomce.  Pełni chęci, wiedzy oraz wyposażeni w odpowiedni sprzęt i odczynniki wybieramy się na miejsce badań.
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
Zapraszam do oglądania prezentacji
Woda i roztwory wodne.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Biologiczne oczyszczanie ścieków
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne z biologii
Potęga Eksperymentu.
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
Ile dwutlenku węgla jest w C-C?. Dnia 19 marca 2015 r. wykonaliśmy doświadczenie, które pozwoliło nam określić, ile dwutlenku węgla znajduje się w c–
Wyniki badań Prezentację wykonał: Marek Kurańda Grupa 3
Badanie wód jezior lobeliowych
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
CHEMIA OD KUCHNI.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Gleba Gleba – najbardziej zewnętrzna powłoka litosfery składająca się z luźnych cząsteczek mineralnych i organicznych, powietrza i wody. Cechą charakterystyczną.
Próba zastosowania metody Lowry’ego do oznaczania białka w sokach surowych dr Bożena Wnuk.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
Projektowanie Procesów Technologicznych 2012/2013 Synteza heksanitrostilbenu (HNS) w reakcji utleniania trotylu, w środowisku bezwodnym. Jan Chromiński,
Ile gramów 3% roztworu saletry potasowej (KNO 3 ) można otrzymać mając do dyspozycji 50 g tego związku i wodę? Gęstość roztworu 1,1 kg/litr.
BADANIE POWSTAWANIA GAZU W TRAKCIE FOTOSYNTEZY
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)

Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT5) jest pomiarem ilości tlenu zużytego przez mikroorganizmy w procesie utleniania substancji organicznych (mg/l). Substancje organiczne są rozkładane i utleniane przez bakterie i w tym procesie zużywany jest tlen. Gnicie roślin wodnych, i ich rozkład powodowany przez bakterie tlenowe, stwarza również zapotrzebowanie na tlen.

Odprowadzanie do rzek dużej ilości azotanów i fosforanów powoduje wzrost roślin, później następuje proces ich gnicia i wówczas dochodzi do wzrostu biochemicznego zapotrzebowania na tlen w rzekach. W wodach, w których znajduje się duża ilość roślin, stopień nasycenia rozpuszczonym tlenem spada poniżej 90%.

Sprzęt i szkło labolatoryjne. Sprzęt laboratoryjny: butelka z korkiem 250ml, dwie strzykawki 2ml i jedna strzykawka 10ml, kolba miarowa100ml i 500ml, kolba stożkowa 250ml, łyżeczka 1szt., pipeta z gumką 1 szt., 2 butelki z ciemnego szkła 50ml, butelka z korkiem 500ml i 100ml, Odczynniki: siarczan (VI) manganu (II), wodorotlenek sodu, jodek potasu, stężony kwas siarkowy (VI), skrobia, tiosiarczan sodu, węglan sodu, chloroform, woda destylowana

Sporządzenie czterech roztworów pomocniczych: Roztwór A: siarczan(VI) manganu(II) 20,76g MnSO4 rozpuścić w 40cm3 świeżo przegotowanej wody destylowanej. Jeżeli roztwór będzie mętny należy go przesączyć. Przechowywać go w zamkniętej butelce z ciemnego szkła. Roztwór B: roztwór alkaliczny jodku potasu 25g NaOH rozpuścić w 30cm3świeżo przegotowanej ostudzonej wody destylowanej. W 10cm3 takiej samej wody rozpuścić 7.5g jodku potasu. Po schłodzeniu oba roztwory wymieszać. Jeżeli otrzymany roztwór będzie miał żółte zabarwienie , to dodawać do niego po kropli tiosiarczanu sodu aż do zaniku żółtego zabarwienia

Roztwór C: roztwór tiosiarczanu sodu 3,125g Na2S2O3 rozpuścić w świeżo przygotowanej wodzie destylowanej i dopełnić w kolbie miarowej do 500cm3. Roztwór D: roztwór skrobi Około 1g skrobi zalać 10cm3 letniej wody destylowanej i wymieszać. Do mieszaniny dodać 100cm3wrzącej wody destylowanej, wymieszać i gotować przez kilka minut.

Pobranie próbek wody do pomiaru stężenia rozpuszczonego tlenu do BZT5 Zanurz butelkę poniżej poziomu wody, gdy butelka wypełni się wodą trzymaj ją w wodzie jeszcze przez kilka minut, aby z butelki wydostały się pęcherzyki powietrza Do strzykawki 2mml pobierz roztwór siarczanu(VI) manganu(II) – roztwór A. Jeżeli do strzykawki dostanie się pęcherzyk powietrza to go usuń poprzez odwrócenie strzykawki do góry, a następnie dodaj tą porcję roztworu A do badanej próbki (najgłębiej pod powierzchnią wody) Za pomocą drugiej strzykawki 2ml dodaj do badanej próbki taką samą ilość jodku potasu – roztwór B Zaczekaj ok. 1 minutę zacznie tworzyć się brązowy osad, który będzie się wytrącał. Zamknij butelkę korkiem i wymieszaj. Odczekaj następnie 20 minut.

Pomiar zawartości rozpuszczonego tlenu Otwórz butelkę i dodaj łyżeczkę kwasu amidosulfonowego Ponownie zamknij butelkę i mieszaj aż osad ulegnie rozpuszczeniu Odmierz 100ml badanego roztworu do kolby miarowej i przelej go do kolby stożkowej Do biurety nalej tiosiarczanu sodu – roztwór C i zacznij miareczkowanie. Gdy barwa roztworu w kolbie zmieni się na jasnosłomkową do roztworu dodaj za pomocą pipety 30 kropli roztworu skrobi – roztwór D. Potrząśnij kolbą aż barwa zmieni się na niebieską Ponownie do kolby z roztworem dodawaj z biurety roztwór C do momentu zaniku barwy niebieskiej. Jest to punkt końcowy miareczkowania

Zanotuj całkowitą ilość zużytego tiosiarczanu sodu Dla obliczenia ilości rozpuszczonego tlenu w mg/l należy objętość tiosiarczanu sodu pomnożyć przez 2 (jeżeli objętość zużytego tiosiarczanu sodu oznaczymy jako X i jest to wartość równoważna ilości mililitrów rozpuszczonego tlenu w 0.5 litra wody, to 2X ml tiosiarczanu sodu odpowiada ilości rozpuszczonego tlenu mg/l Zapisz otrzymany wynik W celu określenia rzeczywistego stopnia nasycenia wody tlenem wynik otrzymany z miareczkowania należy pomnożyć przez odpowiedni współczynnik korygujący. Następnie otrzymana skorygowana zawartość tlenu w wodzie wyrażona w mg/l należy zaznaczyć na dolnej poziomej osi wykresu obliczeniowego i przeprowadź linię prostą do odpowiedniej wartości temperatury na górnej osi poziomej. Wielkość odpowiadająca punktowi przecięcia się wyznaczonej prostej z osią ukośną wykresu stanowi określi stopień nasycenia w %

Zapisz otrzymany wynik W celu określenia rzeczywistego stopnia nasycenia wody tlenem wynik otrzymany z miareczkowania należy pomnożyć przez odpowiedni współczynnik korygujący. Następnie otrzymana skorygowana zawartość tlenu w wodzie wyrażona w mg/l należy zaznaczyć na dolnej poziomej osi wykresu obliczeniowego i przeprowadź linię prostą do odpowiedniej wartości temperatury na górnej osi poziomej. Wielkość odpowiadająca punktowi przecięcia się wyznaczonej prostej z osią ukośną wykresu stanowi określi stopień nasycenia w %

Opracowane wyniki

Wnioski Mała ilość rozpuszczonego tlenu w wodzie jest spowodowana gromadzeniem się odpadów organicznych, resztek obumarłych roślin i zwierząt, a także fekaliów. W takiej wodzie mogą masowo rozwijać się organizmy beztlenowe, zachodzi też proces wydzielania się gazu błotnego i siarkowodoru.

Badania wykorzystane do prezentacji zostały przeprowadzone na zajęciach „Wodo jaka jesteś i co z tobą będzie?” przeprowadzonych w ramach projektu „Niezbadane tajemnice kropli wody” w ramach grantowego projektu Równać szanse 2007.

Opracowane na podstawie badań przeprowadzonych przez uczniów biorących udział w projekcie „Wodo jaka jesteś i co z tobą będzie?”.

Wykonała Monika Antolak