Metody heurystyczne Dr Joanna Jonczek © Joanna Jonczek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Planowanie bezkolizyjnego ruchu w środowisku wielu robotów z wykorzystaniem gier niekooperacyjnych OWD
Złożoność procesu konstrukcji oprogramowania wymusza podział na etapy.
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Przykłady aktywizujących metod nauczania i ich charakterystyka.
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Kierowanie twórczością w organizacji
Metody badawcze w socjologii
Twórcze rozwiązywanie problemów
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
1 Technologia informacyjna Małe ojczyzny – propagujemy region, w którym mieszkamy.
Anna Paszkowska-Rogacz
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Etapy podejmowania decyzji
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
KREATYWNOŚĆ TWÓRCZOŚĆ.
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Prof. Aleksander Surdej
Analiza porównawcza metody projektów i metaplanu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Sposoby podejmowania decyzji
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Co chcieliśmy osiągnąć?
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Konsultacje z zasadami w Gorzowie Wielkopolskim I seminarium, r.
Zarządzanie zagrożeniami
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Grupowe podejmowanie decyzji w organizacji Syndrom grupowego myślenia
Kreatywne metody twórcze
Praca w zespole.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
BURZA MÓZGÓW (klasyczna) To metoda oparta na skojarzeniach swobodnych. Polega na generowaniu pomysłów w pracy zespołowej. Schemat pracy: PROBLEM↓ GENEROWANIE.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Zagadnienia zaliczeniowe ich istota i składowe
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Selekcja danych Korelacja.
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Metody heurystyczne Dr Joanna Jonczek © Joanna Jonczek

To uproszczony obraz… © Joanna Jonczek

Narzędzia heurystyczne E. de. Bono AMW – Alternatywy, Możliwości, Wybory [D] ukierunkowanie na wielorakie, wielopłaszczyznowe spojrzenie na problem i wielostronne jego zdefiniowanie ZWI – Zalety, Wady, Interesujące [A] przełamywanie barier emocjonalnych oraz ukrytych założeń ZOS – Zbadaj Obie Strony [D] rozpoznawanie istoty rozwiązywanego problemu poprzez wysiłek zrozumienia, jak wygląda rozumienie i perspektywa problemu widziana przez innych jego „właścicieli” Odnajdywanie „obu stron medalu” © Joanna Jonczek

Narzędzia heurystyczne E. de. Bono IPW – Inne Punkty Widzenia [D, E] Analizowanie problemu poprzez zmianę perspektywy, wzięcie pod uwagę specyficznych optyk ZNB – Zgoda, Niezgoda, Bez Znaczenia [D, E] Ustalanie granic konfliktu i sprzeczności w sytuacji problemowej, przezwyciężanie ograniczeń percepcyjnych i emocjonalnych SiN – Skutki i Następstwa [E, A] Prognozowanie rezultatów, które mogą przynieść określone rozwiązania (kompletność rozwiązania, potencjalne trudności w implementacji, potencjalne punkty zapalne, rezultaty niezamierzone) RWC – Rozważ wszystkie czynniki © Joanna Jonczek

Brainstorming (wariant klasyczny) Faza twórcza Przerwa Faza analityczno - krytyczna © Joanna Jonczek

Brainstorming (wariant klasyczny) Faza twórcza dobór zespołu (4-10 osób, mieszany pod kątem wykształcenia i doświadczenia) zdefiniowanie problemu odroczone wartościowanie – na etapie wymyślania pomysłów nie ma absolutne żadnej oceny ani krytyki należy wymyślić możliwie najwięcej pomysłów - ilość przechodzi w jakość budowanie na pomysłach innych osób problem sinusoidalnego rozwoju fazy twórczej © Joanna Jonczek

Brainstorming (wariant klasyczny) Funkcje przerwy Umożliwić włączenie do pakietu rozwiązań owoców inkubacji nieświadomej Czas pozwala nabrać dystansu (przełamywanie barier o charakterze emocjonalnym oraz afektu ojca) © Joanna Jonczek

Brainstorming Faza analityczno-krytyczna Wypracowanie kryteriów oceny Przegląd zaproponowanych rozwiązań Krytyczna analiza i ocena, dostosowanie wybór opcjonalnych rozwiązań © Joanna Jonczek

Brainstorming – Phillips 66 Buzz Session 6 zespołów pracujących po 6 minut, następnie sesja wspólna, na której zaprezentowane zostają wypracowane dotychczas warianty rozwiązań, a następnie rozejście się i ponowna praca w małych zespołach. Naprzemienna praca w panelu i sesji zbiorowej trwa tak długo, aż zostanie wygenerowana satysfakcjonująca liczba rozwiązań © Joanna Jonczek

Brainwriting – 635 6 osób, 3 pomysły w 5 minut Każda osoba w grupie otrzymuje arkusz, na którym w ciągu 5 minut zapisuje 3 pomysły. Następnie dokonuje się rotacji arkuszy – każda karta przekazywana jest kolejnej osobie. Procedura trwa tak długo, aż wszystkie 6 arkuszy pomysłów zatoczą pełne koło. W półgodzinnej sesji 1 osoba wymyśla 18 pomysłów, a cała grupa: 108 © Joanna Jonczek

Brainstorming – stop & go po zdefiniowaniu problemu uczestnicy przez 5 minut zastanawiają się w absolutnej ciszy nad potencjalnymi rozwiązaniami, po czym w trzyminutowej sesji następuje ich wypowiadanie; naprzemienny cykl ciszy i dzielenia się pomysłami trwa tak długo, aż uzyskamy zadawalającą liczbę pomysłów © Joanna Jonczek

Metoda kruszenia (kartezjańska) wątpić (poddać w wątpliwość zaistniałą sytuację, zasadność określonych rozwiązań) pokruszyć problem (podzielić go na mniejsze części, segmenty) ustalić kierunek działania (od najprostszych ku trudniejszym) © Joanna Jonczek

Twórczość wg W. Gordona to efekt WYMUSZONEGO WYSIŁKU Dwa sposoby: „udziwnić swojskość” „oswoić dziwność” © Joanna Jonczek

Analogie Gordona analogia prosta (rzeczywista) polega na znalezieniu w otoczeniu zjawiska lub przedmiotu funkcjonującego na tych samych zasadach, jakie rozpoznajemy w rozwiązywanym problemie personalna (osobista) daje możliwość wniknięcia w zagadnienie poprzez radykalną zmianę perspektywy oglądu wcielić się w role innych osób, przedmiotów, symboli © Joanna Jonczek

Analogie Gordona analogia symboliczna pozwala zjawisko złożone i niezwykłe zastąpić reprezentacją symboliczną w postaci przedstawienia plastycznego lub metafory językowej analogia fantastyczna pozwala na łączenie ze sobą zjawisk o sprzecznej naturze, wymaga ona uwolnienia się od przymusu myślenia logicznego i przemożnego poczucia prawdopodobieństwa © Joanna Jonczek

Analiza wartości Istota: oddzielić funkcje od nośnika zdefiniować potrzebne funkcje dwa słowa: rzeczownik i czasownik sformułowane tak, aby nie sugerować nośników (np. wykonać otwór) określić funkcje: nadrzędne – podrzędne pozytywne – negatywne – neutralne zdefiniować nośniki dla określonych funkcji wprowadzić zmiany © Joanna Jonczek