Zmysły i ich formy językowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
Prezentuje się Grupa A-8 języka angielskiego
AUTOPREZENTACJA.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Osiąganie celów krok po kroku
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
FLOW Rzecz o efektywności w biznesie Jacek Rozenek Jan Marcinowski.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Czy jesteś osobą otwartą?
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Co mówią dzieci o.... MIŁOŚCI.
CZTERY ŚWIECE.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
1 Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży Salamon Consulting Zdjęcia ze stron:
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
Testament Gabriela Garcia Marqueza
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
C i s z a
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Jest dokładnie 10:27 Ponieważ nic teraz nie robisz, zapraszam na kilka minut relaksu i refleksji o życiu.
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Uśmiech rozdawaj światu, Uśmiechaj się do każdego,
Gdyby Bóg podarował mi odrobinę życia
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
MOWA CIAŁA.
Jak uczyć się skutecznie?
Strategie rozwiązywania konfliktów
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Postawa asertywna.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
7 nawyków lidera.
Szkoła bez przemocy.
Zaburzenia spostrzegania
Zrealizuj swoje marzenia słuchając intuicji!
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Filozofia wieku Jeśli nie przeczytać ją do końca, dowiedzieć się, że stracił dzień naszego życia. Ale jeśli czytasz to kończy, mam - Ta prezentacja wyśle.
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
CZTERY ŚWIECE.
Radosne chwile!.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Metoda stymulacji polisensorycznej
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Jakim jesteś człowiekiem?
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Zmysły i ich formy językowe Taktyki sensoryczne Zmysły i ich formy językowe Z. Korzeniewski, DODN

Wstęp W bardzo wczesnym dzieciństwie kształtują się w nas (z nie do końca poznanych przyczyn) preferencje do używania któregoś ze zmysłów. W wieku późniejszym zdradza to nieświadome używanie wyrazów i zwrotów językowych specyficznych dla danej modalności sensorycznej. Z. Korzeniewski, DODN

Zmysły i ich formy językowe Wzrokowiec Kinestetyk Słuchowiec Nie widzę w tym głębszego sensu To, co mówisz nie dociera do mnie To nie brzmi wyraźnie Chcę ci pokazać coś ciekawego Chcę, żebyś poczuł, że warto skupić na tym uwagę. Posłuchaj, co chcę ci powiedzieć. Pokaż mi swoją obecną sytuację. Wprowadź mnie bliżej w swoją sytuację. Powiedz mi coś więcej na temat swojej sytuacji. To wygląda na znakomity pomysł. Czuję, że to dobry pomysł. To brzmi świetnie. Czy widzisz, co ci chcę pokazać? Czy do ciebie to dociera? Czy to brzmi dla ciebie przekonująco? Z. Korzeniewski, DODN

Komentarz Niby to samo, ale brzmi różnie – prawda? Używając jednego ze zmysłów jako wiodącego, nieświadomie akceptujemy przede wszystkim tych, którzy mają takie same preferencje, a odrzucamy … Jeżeli zatem chcemy się z kimś dogadać, musimy najpierw ustalić formę nadania informacji. Z. Korzeniewski, DODN

WW - Wizualne wspomnienie: przywoływanie obrazów z przeszłości. WK - Wizualna kreacja: wyobrażenie sobie obrazów nigdy nie widzianych lub rzutowanie rzeczy w przyszłość. AW - Wspomnienie słuchowe: przypomnienie sobie dźwięków lub słów słyszanych w przeszłości. AK - Konstruowanie słuchowe: wyobrażanie sobie dźwięków lub słów nigdy przedtem niesłyszanych, tworzenie dźwięków lub zwrotów w nowy sposób. A - Dialog wewnętrzny: odczuwanie emocji, wrażeń dotykowych. K - Wrażenia kinestetyczne: odczuwanie emocji, wrażeń dotykowych. WK WW AK AW K A Strona prawa Strona lewa Z. Korzeniewski, DODN

Cechy zachowań Osób o różnych preferencjach Kopalnią wiedzy są nie tylko używane zwroty językowe – są nią także ruchy oczu, kolor skóry i sposób oddychania. Z. Korzeniewski, DODN

Wzrokowiec Słuchowiec Kinestetyk Ruchy oczu góra – lewo; góra - prawo poziomo – lewo; poziomo – prawo; dół - lewo dół – prawo; Pozycja głowy Do góry prosto przechylona na lewo; zwrócona jednym uchem w stronę mówiącego na dół; przechylona na prawo Oddech wysoki; piersiowy równomierny; głęboki brzuszny Tempo mówienia szybko; rytmicznie równomierne; dłuższe przerwy wolno Ton głosu wysoki melodyjny niski Kolor skóry jasny normalny rumieńce Z. Korzeniewski, DODN

Ważne Konsekwentnie zatem staraj się rozpoznawać, jakich zwrotów używa najczęściej Twój partner, Twoi podwładni, Twoje otoczenie i naucz się rozmawiać z nimi ich własnym językiem. Rozpoznaj również inne cechy. Określ jakimi są typami - kinestetykiem, słuchowcem czy wzrokowcem – i dostosuj swój styl do ich zachowania. Z. Korzeniewski, DODN

Zapamiętaj! Na górze są wspomnienia i konstrukcje wizualne, ale między innymi także marzenia i idee. Przypomnij sobie, kiedy najlepiej się marzy lub tworzy nowe idee: łąka, relaks i patrzenie na obłoki. Stąd prawdopodobnie wzięło się powiedzenie o „bujaniu w obłokach” Z. Korzeniewski, DODN

Zapamiętaj! Po bokach głowy (wysokość uszu) są wspomnienia i konstrukcje audialne (słuchowe). Kiedy chcemy coś lepiej słyszeć „nadstawiamy uszy” Ale wtedy „nie widzimy” i „nie czujemy” lub widzimy i czujemy gorzej. Z. Korzeniewski, DODN

Zapamiętaj! Na dole są uczucia i dialog wewnętrzny. Człowiek zatopiony w swoich emocjach, np. przeżywający smutek lub gadający ze sobą – patrzy w dół. Trudno mu wtedy nawiązać kontakt intelektualny i odpowiadać na konkretne pytania testujące jego wiedzę. Kiedy chcielibyśmy, aby odpowiedział na jakieś pytanie, należy „podnieść” jego wzrok. Z. Korzeniewski, DODN

Patrz, Słuchaj lub czuj! Najłatwiej jednak rozpoznawalnym sygnałem są słowa użyte do przekazania określonej myśli. Wszystkie z trzech podanych na kolejnych slajdach zdań mają to samo znaczenie, lecz w każdym z nich użyte zostało inne słownictwo. Z. Korzeniewski, DODN

Z ZAKRESU SYSTEMU REPREZENTACJI WZROKOWEJ „Nie widzę powodu tego całego zamieszania, wszystko wygląda na bardzo proste”. Z. Korzeniewski, DODN

Z ZAKRESU SYSTEMU REPREZENTACJI słuchowej „Z tego co słyszę, to mamy tu dużo hałasu o nic. Powiedziałbym, że wszystko to jest bardzo proste”. Z. Korzeniewski, DODN

Z ZAKRESU SYSTEMU REPREZENTACJI kinestetycznej „Nie wiem, dlaczego się wszyscy tak denerwują. W moim odczuciu, cała sprawa jest bardzo prosta”. Z. Korzeniewski, DODN

Przykłady rozmów pomiędzy dwoma rodzajami zachowań Kiedy systemy reprezentacji kolidują ze sobą: A: Czy przejrzałeś dokumenty, które ci dałem? B: Nie, cały dzień byłem pochłonięty innymi sprawami. A: To znaczy, że nawet do nich nie zajrzałeś? B: Nie powiedziałeś mi, że trzeba się do nich zabrać od razu. A: No więc trzeba! To kiedy zobaczę, że coś w tej sprawie się dzieje? Z. Korzeniewski, DODN

Przykłady rozmów pomiędzy dwoma rodzajami zachowań „Wspólny język” C: Czy przejrzałeś dokumenty, które ci dałem? D: Jeszcze nie. Na pewno widziałeś, że cały dzień byłem bardzo zajęty. C: Więc nie miałeś okazji na nie rzucić okiem? D: Niestety nie – ale teraz, gdy moje biurko jest już czyste, poświęcę im całą uwagę. C: To świetnie! Kiedy zobaczę twój. Z. Korzeniewski, DODN

Ciekawe - Jak wygląda, brzmi i jaki jest w dotyku sukces? Ponieważ każda osoba przywiązuje inną wagę do trzech systemów reprezentacji i może preferować różne systemy w różnych sytuacjach, przy wyznaczaniu swoich celów musimy brać pod uwagę wszystkie trzy stany zmysłowe, tak, by wyznaczony cel miał dla nas znaczenie osobiste. Z. Korzeniewski, DODN

„Chcę być Bogatym” W rzeczywistości wiele nie mówi. Czy chcesz być bogatszy od jakiejś konkretnej osoby, bogatszy niż w chwili obecnej, czy coś zbliżonego?! Jeśli zamienimy to niesprecyzowane pragnienie w „dobrze sformułowany cel”, stanie się on dużo bardziej wyraźny, a tym samym łatwiejszy do osiągnięcia. Z. Korzeniewski, DODN

Chcę być bogatym i uznam, że jestem bogaty, kiedy: usłyszę, jak ludzie wokół mnie rozmawiają o mojej pięknej posiadłości, moich eleganckich ubraniach i moim super samochodzie; zobaczę, że moje saldo na rachunku bankowym przekracza … milionów złotych; poczuję się zrelaksowany, swobodny i na zawsze wolny od nacisków. Z. Korzeniewski, DODN

W prezentacji wykorzystano książkę Ryszarda Gąsierkiewicza „Metody NLP W prezentacji wykorzystano książkę Ryszarda Gąsierkiewicza „Metody NLP. Metody skutecznej techniki osiągania sukcesu” oraz książkę Andrewa Bradbury „NLP. Wpływ na siebie i innych oraz publikację CODN „Jak uczyć uczniów uczenia się” Małgorzaty Taraszkiewicz. Z. Korzeniewski, DODN