Metodologia nauk Co to jest nauka? Jak odróżnić naukę od nie-nauki?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metodologia nauk Metoda nauki, metody naukowe
Advertisements

Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ
Naukoznawstwo Filozofia nauki
Wyniki działalności naukowej pracownika w latach Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
Nauka o informacji w XXI wieku
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
w ramach prac doktorskich i magisterskich
Metodyka pracy umysłowej -Sporządzanie bibliografii
czyli Wprowadzenie do filozofii
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Filozofowie analityczni
Literatura.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Determinanty naukowości w informatologii
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Podstawy metodologiczne ekonomii
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Maps of bounded rationality:
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Rola ewaluacji w polityce społecznej
Metodyka pracy umysłowej -Sporządzanie bibliografii
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Impact Factor dla czasopism naukowych
Pedagogika ogólna.
Technologia informacyjna
Metodologia nauk część 1
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
INFORMACJE O DOROBKU NAUKOWYM KIEROWNIKA,
Strona 1 Wykład jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niepełna lista metod wnioskowania Aneks 1 M. Muraszkiewicz.
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Droga poszukiwań informacji na dany temat oprac. M. Tofil Napisanie referatu, przygotowanie maturalnej prezentacji, wymaga zgromadzenia odpowiedniej ilości.
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Epistemologia jako dyscyplina filozoficzna
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
istotne cechy kryterium:
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Analiza dorobku naukowego dzięki wykorzystaniu narzędzi: InCites, Journal Citation Reports, Essential Science Indicators Marcin Kapczynski Strategic Business.
Sporządzanie bibliografii
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Rozwój technologii komputerowych w świetle filozoficznej refleksji nad nauką i techniką Dr Mariusz Szynkiewicz UAM w Poznaniu Zakład Filozofii Nauki
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Logika i argumentacja dla prawników
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
TEORIA I FILOZOFIA PRAWA mgr małgorzata szymańska
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Epistemologia jako subdyscyplina
Zapis prezentacji:

Metodologia nauk Co to jest nauka? Jak odróżnić naukę od nie-nauki? Sabina Cisek Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ 2011/2012

Co to jest nauka?

Trzy główne sposoby rozumienia nauki Nauka = dziedzina ludzkiej działalności, dziedzina kultury Nauka = pewien typ działalności, zbiór czynności uczonych, praca badawcza (ujęcie czynnościowe) Nauka = wytwór = osiągnięta wiedza naukowa (ujęcie wytworowe) (Kamiński, 1992, s. 11-19), (Szaniawski, 1994a, s. 48)

Nauka = dziedzina ludzkiej działalności, dziedzina kultury Obejmuje – w kolejności alfabetycznej : badania naukowe jako ciągi jednostkowych lub zbiorowych czynności (Nowak, 1985, s. 21) budynki, narzędzia, przedmioty, systemy, środki, technologie, finansowanie, politykę, prawo, zarządzanie hierarchie, struktury, ludzi (naukowcy, obsługa nauki, studenci), organizacje (biblioteki, uczelnie, stowarzyszenia), zgromadzone zasoby informacji i wiedzy ……

Nauka = dziedzina ludzkiej działalności, dziedzina kultury cd. Nauka jako dziedzina kultury powstała i „narasta” wokół poznania Chodzi tu nie o każde możliwe poznanie, ale o poznanie: intersubiektywnie komunikowalne i sprawdzalne (Frankfort-Nachmias, Nachmias, 2001, s. 30, 31) obiektywne (Szaniawski, 1994c) samodoskonalące się systematyczne twórcze (nowa wiedza) uporządkowane uzasadnione racjonalnie wyspecjalizowane

Co to jest poznanie? Poznanie = wprowadzenie w pole świadomości informacji o czymś (Kamiński, 1992, s. 13) „POZNANIE (inne) – nazwa czynności, dzięki której podmiot dowiaduje się czegoś, uzyskuje informacje czy uchwyca w jakimś aspekcie poznawany przedmiot; na ogół są to te czynności, które prowadzą do uzasadnionego wydawania sądów.” http://encyklopedia.interia.pl/haslo?hid=138229 „POZNANIE (nauk.) – wiedza, a więc zbiór rezultatów czynności poznawczych; w sensie ścisłym poznanie w tym znaczeniu stanowią więc sądy (zdania), o których możemy orzekać, że są fałszywe lub prawdziwe. W zależności od źródeł czy metod uzyskiwania i uzasadniania poznanie dzieli się na aprioryczne i empiryczne; intuicyjne i dyskursywne; bezpośrednie i pośrednie; zmysłowe i intelektualne; teoretyczne i praktyczne; systematyczne i niesystematyczne; racjonalne i pozaracjonalne; niekiedy wyróżnia się także poznanie objawione (nadprzyrodzone) czy paranormalne (np. telepatia czy jasnowidztwo). Współcześnie (…) istnieje tendencja do zawężania poznania tylko do sądów (zdań), względem których jest nam dostępna możliwość ich weryfikacji lub falsyfikacji. W obrębie nauk filozoficznych poznaniem zajmuje się głównie teoria poznania czyli epistemologia.” http://encyklopedia.interia.pl/haslo?hid=138230

Co to jest poznanie? Cd. Poznanie istniejących rzeczy – zob. http://ptta.pl/pef/pdf/p/poznanie.pdf Poznanie czynność = poznawanie wytwór = wiedza

Co to znaczy „intersubiektywnie sprawdzalny”? „Jeżeli jeden naukowiec prowadzi badanie, to inny może je powtórzyć i porównać ze sobą dwa zbiory wyników” (Frankfort-Nachmias, Nachmias, 2001, s. 31) Rozróżniamy intersubiektywne komunikowanie – „wiedza naukowa powinna być zrozumiana przez każdego badacza posiadającego odpowiednie kwalifikacje” intersubiektywną sprawdzalność – „wiedza naukowa poddaje się kontroli” (Frankfort-Nachmias, Nachmias, 2001, s. 31, przypis) Powinno być jasno powiedziane w jaki sposób doszliśmy do takich a nie innych stwierdzeń, wniosków, przy użyciu jakich metod, na podstawie jakich danych empirycznych, jakiego rozumowania i jakich założeń, jak rozumiemy terminy, których używamy , słowem – zostawiamy „ścieżkę sprawdzenia”, jak inni mogą sprawdzić nasze koncepcje, tezy, wnioski – określona, wykonalna, potencjalnie – przez każdego chętnego, procedura

Co to znaczy „obiektywny”? Trzy znaczenia terminu „obiektywność nauki”: „bezstronność – jako przeciwstawienie tendencyjności; intersubiektywna sprawdzalność – jako niezbędny warunek społecznej kontroli; neutralność aksjologiczna – jako zabezpieczenie przed dowolnością ocen. W żadnym z tych znaczeń obiektywność nie jest cechą w pełni osiągalną (…)” (Szaniawski, 1994c, s. 17) O pojęciach neutralności i bezstronności – zob. również (Kołakowski, 2000) Obiektywny – może też znaczyć – niezależny od podmiotu poznającego

Nauka = pewien typ działalności, zbiór czynności uczonych, praca badawcza (ujęcie czynnościowe) Nauka = obłożony swoistymi zastrzeżeniami (różnie zresztą formułowanymi w zależności od poglądów epistemologicznych) sposób poznawania, zwany naukowym oraz jego praktyczne realizacje Nauka = system metod Uwaga – nauka NIE równa się wyłącznie metodzie, potrzebna jest jeszcze twórczość (Szaniawski, 1994b)

Nauka = wytwór = osiągnięta wiedza naukowa (ujęcie wytworowe) w sensie subiektywnym – stan umysłu badacza w sensie obiektywnym (tj. – tutaj – niezależnie od wiedzy poszczególnych uczonych) – obejmuje pojęcia, terminy hipotezy, mniemania (uzasadnione), sądy, stwierdzenia, tezy, twierdzenia, uogólnienia, zdania koncepcje, modele, teorie milczącą wiedzę (Blackburn, 1997, s.237), wiedzę towarzyszącą i zastaną = background knowledge (Grobler, 2008, s. 73, 74), założenia, zasady (w tym – nieuświadomione, przyjmowane paradygmatycznie) Wszystkie możliwe czy do tej pory odkryte lub skonstruowane, utworzone, wymyślone? Jak i gdzie istnieje wiedza naukowa?

Co to jest wiedza? Wiedza = „układ wiadomości, które jakoś uznajemy i potrafimy w pewien przynajmniej sposób uzasadnić” (Kamiński, 1992, s. 24) Wiedzieć coś, wiedzieć że, wiedzieć jak Typy wiedzy: ze względu na dopuszczalne źródła poznania – racjonalna i pozaracjonalna ze względu na sposób uzyskiwania – systematyczna i niesystematyczna, dedukcyjna i indukcyjna ze względu na przedmiot poznania – specjalistyczna i ogólna, teoretyczna i praktyczna Typy wiedzy: potoczna (zdroworozsądkowa), techniczna, przednaukowa (protonauka), naukowa, mądrościowa (Kamiński, 1992, s. 24, 25), (Hajduk, 2001, s. 180, 181)

Wszystkie możliwe czy do tej pory odkryte lub skonstruowane, utworzone, wymyślone? Do tej pory odkryte lub utworzone = jak dotąd zwerbalizowane i ‘zmaterializowane’, zawarte w artykułach, rozprawach itp., a także w niektórych przedmiotach materialnych (nowe gatunki roślin, wynalezione urządzenia itp.) Możliwe do odkrycia, sformułowania, skonstruowania Prawdziwe 

Jak i gdzie istnieje wiedza naukowa? Tylko w umysłach ludzkich W 3. świecie Poppera W świecie idei, pierwotnym w stosunku do ludzi i ich poznawania świata

Jak odróżnić naukę od innych typów poznania, paranauki, pseudonauki?

Jak zidentyfikować poznanie naukowe? Co na ten temat sądzą filozofowie nauki? Przykłady: naukowe jest to, co jest sprawdzalne empirycznie, tzn. falsyfikowalne (Popper) naukowe jest to, co wynika z doświadczenia (eksperyment, obserwacja, źródła), logicznego rozumowania i pewnych założeń natury ogólniejszej (folklor – „wszyscy”) naukowe jest to, co za takowe bywa uważane przez społeczność uczonych w danym czasie (Kuhn) Czy rozważania filozoficzne w tym zakresie są przydatne dla poszczególnych dyscyplin naukowych? dla metodologii i teorii poszczególnych dyscyplin dla praktyki badawczej (w idealizacji i faktycznej) oraz organizacji badań

Po co i jak stwierdzać naukowość badania, publikacji, referatu? Dla celów poznawczych organizacyjnych, na przykład – oceny czasopism, instytucji, dorobku poszczególnych naukowców Czynniki, kryteria ‘wewnętrzne’, związane z poznaniem charakterystycznym dla nauki, metodą i wiedzą Czynniki, kryteria ‘zewnętrzne’, zwłaszcza społeczna akceptacja Jaka to społeczność, która ma akceptować? W jaki sposób ta akceptacja ma być wyrażona? Na marginesie – czy recenzowanie – peer-review – jest istotnym, „wewnętrznym” elementem metody naukowej? Mogłoby tak być – ze względu na wymóg intersubiektywnej sprawdzalności.

Po co i jak stwierdzać naukowość badania, publikacji, referatu? Cd. Kryteria zewnętrzne wobec wiedzy naukowej Impact factor, peer-review – cytowania, recenzowanie, wpływowe czasopisma Journal Citation Reports, Lista czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP Kontrprzykład – afera Sokala, the Sokal Hoax http://mateusz.pl/wdrodze/nr318/318-03-wlodek.htm http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprawa_Sokala http://www.physics.nyu.edu/faculty/sokal/

Bibliografia

Bibliografia Ajdukiewicz, Kazimierz (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik. Blackburn, Simon (1997). Oksfordzki słownik filozoficzny. Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”. Bobrowski, Ireneusz (1998). Zaproszenie do językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN. Bocheński, Józef M. (1992). Współczesne metody myślenia. Poznań: „W drodze” Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów. Bronk, Andrzej (1992). Wielość nauk i jedność nauki (Stanisława Kamińskiego opcje metodologiczne). W: Kamiński, Stanisław. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Wydanie IV poprawione. Lublin: KUL, s. 345-370. Frankfort-Nachmias, Chava; Nachmias, David (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c. Grobler, Adam (2008). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak. Hajduk, Zygmunt (2001). Ogólna metodologia nauk. Wydanie II zmienione. Lublin: KUL. Kamiński, Stanisław (1992). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Wydanie IV poprawione. Lublin: KUL. Kołakowski, Leszek (2000). Neutralność i wartości akademickie. W: Tenże, Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 137-155. Krajewski, Władysław (1998). Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych. Wydanie drugie poprawione. Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.

Bibliografia cd. Marciszewski, Witold (2007). Zestawienie wybranych pojęć kluczowych metodologii nauk. http://www.calculemus.org/lect/08metod/6-zestawienie.html Nowak, Stefan (1985). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe. Pilch, Tadeusz, Bauman, Teresa (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wydanie drugie poprawione i rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Szaniawski, Klemens (1994a). Kilka uwag o filozofii nauki. W: Tenże, O nauce, rozumowaniu i wartościach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 48-54. Szaniawski, Klemens (1994b). Metoda i twórczość w nauce. W: Tenże, O nauce, rozumowaniu i wartościach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 68-76. Szaniawski, Klemens (1994c). O obiektywności nauki. W: Tenże, O nauce, rozumowaniu i wartościach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 8-17. Tavris, Carol; Wade, Carole (1999). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, s. 30-35. Dodatkowe publikacje związane z filozofią i metodologią można znaleźć poprzez blog Cisek, Sabina (2008 – ). Methodology and Philosophy of Information Science. http://methodologyphilosophyinfoscience.blogspot.com/