Kontrola ordynacji lekarskiej w woj. opolskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik

Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Dostępność świadczeń z perspektywy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej dr med. Adam Windak.
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
System ochrony zdrowia
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
Przeniesienie do prawa krajowego Paule CARNAT- GAUTIER Lekarz Weterynarii Francuska Agencja Weterynaryjna ds. produktów leczniczych (AFSSA-ANMV)
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
[odpowiedzi spontaniczne]
- ROZWÓJ i POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI REGIONU - realizowane w oparciu o:
Elektroniczny Rekord Pacjenta = Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
KONSULTACJE SPOŁECZNE WERYFIKUJĄCE WYBÓR PRIORYTETOWYCH DZIEDZIN NAUKI I TECHNOLOGII W RAMACH I ETAPU PILOTAŻOWEGO PROJEKTU FORESIGHT W POLU BADAWCZYM.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Logowanie do ZIP Po uzyskaniu dostępu do systemu ZIP świadczeniobiorca może wyświetlić główną stronę systemu w przeglądarce internetowej, a następnie wybrać.
Inicjatywa Ustawodawcza
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
KIERUNKOWE ZMIANY LEGISLACYJNE W OCHRONIE ZDROWIA
zapłaciliśmy 650 mln pln w 2012 roku i płacimy dalej….
ANALIZA PORÓWNAWCZA EFEKTYWNOŚCI I KOSZTÓW LECZENIA POMIĘDZY ODDZIAŁAMI CHORÓB WEWNĘTRZNYCH A GERIATRYCZNYMI Jarosław Derejczyk* , Janina.
ZINTEGROWANY INFORMATOR PACJENTA
Sekcja Programów Profilaktycznych Dział Lecznictwa Ambulatoryjnego
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
Lek.med. Roman Kolek Z-ca dyr. ds. medycznych OOWNFZ.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych ćwiczeń specjalnych OPRACOWAŁ Z.LIPIŃSKI.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
KONFERENCJA NAUKOWA INTEROPERACYJNOSC I EFEKTYWNOSC PROJEKTÓW e-ZDROWIE z udziałem przedstawicieli projektów regionalnych e-Zdrowie Projekt P1- stan.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Proces rozliczania recept realizowanych od
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
ONKOLOGIA POZ EWUŚ LECZENIE W UE LEKARZE REFUNDACJA AOTMiT IN VITRO
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
PROJEKT NFZ/BŚ Z PO WER Etap I - opracowanie modeli organizacji opieki koordynowanej (OOK) Zakres koszyka opieki podstawowej z budżetem powierzonym (POZ-BP)
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Zapis prezentacji:

Kontrola ordynacji lekarskiej w woj. opolskim Lek.med. Roman Kolek 04.06.2009r.

Refundacja leków Rola Ministerstwa Zdrowia – polityka zdrowotna; Rola NFZ w refundacji kosztów leków; rozliczanie na podstawie zestawień refundacyjnych z Aptekami, nadzór nad prawidłowością rozliczeń, nadzór nad zgodnością zapisywanych leków z obowiązującymi zasadami refundacyjnymi, Monitorowanie ordynacji lekarskiej: trendy ogólne, standardy ordynacji, współpraca z lekarzami.

Czym jest monitorowanie ordynacji lekarskiej ? Monitorowanie ordynacji lekarskiej przez publicznego płatnika: ciągła obserwacja zachowań preskrypcyjnych lekarzy i świadczeniodawców zlecających recepty lekarskie na leki refundowane, systematyczne zbieranie i przetwarzanie dostępnych danych o rynku leków refundowanych, napływających z aptek, wyciąganie wniosków z raportów opracowywanych w oparciu o dostępne dane, mające na celu: podnoszenie poziomu świadomości lekarzy i świadczeniodawców o finansowych ale także medycznych skutkach decyzji preskrypcyjnych, precyzyjnie przygotowane kontrolowanie gospodarki lekami refundowanymi.

ZADANIA NFZ BEZPOŚREDNIO ZWIĄZANE Z MONITOROWANIEM ORDYNACJI LEKARSKIEJ Refundacja dla aptek (w oparciu o prawidłowo sporządzoną i zweryfikowaną sprawozdawczość apteczną - zbiorczą i szczegółową) Kontrola wystawiania i realizacji recept lekarskich Czynności stricte kontrolne wobec lekarzy, zoz-ów, aptek Wykrywanie niewłaściwego stosowania leków i ich nadużywania Monitorowanie jakości farmakoterapii Porównywanie skuteczności i bezpieczeństwa stosowania leków w porównywalnych populacjach Umożliwienie lekarzom wzajemnych porównań i samooceny (self – auditing) i poprawy sposobu leczenia

Cele dobrej ordynacji Maksymalizacja efektu Uwzględnienie wyborów pacjenta Minimalizacja kosztów Minimalizacja ryzyka 

RUM – zastosowanie książeczek usług medycznych i uzyskane stąd dane – zalety. Dane do poziomu pacjenta Przypisanie kosztów, ilości leków, jakich leków... Zestawienie do poziomu lekarza poz, na którego liście znajduje się pacjent, Lepszy nadzór elektroniczny i typowanie do kontroli, Analiza naukowa, Nadzór pacjenta nad ordynacją lekarską, Większa świadomość lekarzy Potrzeba autoryzacji świadczeń – inicjatywa OOW NFZ...

Efekty prowadzenia RUM Nadzór pacjenta nad kosztami udzielanych świadczeń, Większa świadomość lekarzy, Minimalizacja ryzyka nadużyć, Możliwość powiązania z pacjentem zbiorczych kosztów świadczeń zdrowotnych,

Koszty refundacji leków w OOWNFZ (1) 4,48% wzrost średnioroczny 22,43% wzrost średnioroczny 27,16% wzrost

Koszty refundacji leków w OOWNFZ (2)

Projekt opolski realizowany przez ORKCh w roku 2001 „Program wdrożenia Racjonalnej Gospodarki Lekami w Podstawowej Opiece Zdrowotnej”

Portal internetowy „Analizator medyczno-finansowy” Projekt pilotażowy Wydział Informatyki OOW NFZ Maj 2005r

Cel główny projektu Stworzenie systemu oddziaływania na ordynację lekarską, poprzez udostępnienie narzędzia umożliwiającego każdemu lekarzowi zapoznanie się ze skutkami finansowymi wynikającymi z podjętych przez niego decyzji terapeutycznych oraz bezpośrednie porównanie się, w tym zakresie, z innymi lekarzami tej samej specjalności.

Cele szczegółowe (1) Stworzenie portalu internetowego dla lekarzy i świadczeniodawców - autoryzowany dostęp do informacji o świadczeniach realizowanych przez lekarzy oraz kosztach refundowanych przez nich leków, Cykliczne (kwartalne) aktualizowanie danych w portalu, Systematyczne podnoszenie jakości danych spływających z aptek, Monitorowanie zainteresowania lekarzy tą informacją, poprzez rejestrację każdorazowego wejścia na portal,

Cele szczegółowe (2) Rozszerzenie zakresu prezentowanej w portalu informacji o świadczenia medyczne (porady, pobyty w szpitalach, przedmioty ortopedyczne, sanatoria), Wprowadzenie receptariusza opartego na zasadach EBM, Prowadzenie edukacji lekarzy w zakresie podstaw farmakoekonomiki w oparciu o konkretne przykłady z własnych baz danych, Przekazanie informacji na temat firm farmaceutycznych, których leki ordynuje zainteresowany lekarz.

Strona główna analizatora http://www.nfz-opole.pl/analizy

Refundacja leków ordynowanych przez lekarzy specjalistów

Śr. kwota refundacji 1 pozycji recepturowej w latach 2004-2007 2005 2006 2007 l.poz. 2007/04 ALERGOLOGIA I PULMONOLOGIA 33,20 33,61 34,54 34,04 118,98% DIABETOLOGIA I ENDOKRYNOL. 34,28 34,69 35,49 35,13 117,00% KARDIOLOGIA 17,47 16,18 17,23 109,08% PSYCHIATRIA 70,80 69,94 71,96 66,87 97,90% UROLOGIA 69,89 74,56 72,48 110,64% POZ 17,57 17,41 17,99 17,27 119,15%

Recepty wystawione w gabinetach nie związanych z NFZ umową w latach 2004-2008 Rok Liczba recept bez umowy „P” Liczba recept z umową „U” Udział recept „P” we wszystkich 2004 291.512 3.080.448 8,65% 2005 246.524 3.339.207 6,88% 2006 243.951 3.346.543 6,79% 2007 322.302 3.418.093 8,62% 2008 333.073 3.453.247 8,80%

Średnie koszty refundacji 1 pozycji recepturowej zapisanej przez lekarzy wybranych specjalności w gabinetach posiadających umowę z OOW NFZ na udzielanie świadczeń zdrowotnych i w gabinetach bez takiej umowy w roku 2007 SPECJALIZACJA LUB GRUPA SPECJALIZACJI GABINETY BEZ UMOWY NA ŚWIADCZENIA ZDROWOTENE „P” W ROKU 2007 GABINETY Z UMOWĄ NA ŚWIADCZENIA ZDROWOTENE „U” ALERGOLOGIA I PULMONOLOGIA 34,96 zł 33,74 zł CHIRURGIA OGÓLNA 33,49 zł 21,15 zł KARDIOLOGIA 17,93 zł 16,22 zł REUMATOLOGIA 20,70 zł 17,83 zł UROLOGIA 78,57 zł 66,72 zł

Udział % recept wystawionych w gabinetach nie związanych z NFZ umową w latach 2004-2007 LP. SPECJALIZACJA 2004 R. 2005 R. 2006 R. 2007 R. 1. STOMATOLOGIA 29,75% 31,32% 32,00% 34,66% 2. UROLOGIA 37,76% 30,09% 28,47% 48,17% 3. KARDIOLOGIA 27,68% 27,78% 26,55% 34,57% 4. GINEKOLOGIA 23,89% 24,22% 24,10% 23,53% 5. ORTOPEDIA 21,73% 18,13% 19,80% 26,34% 6. DERMATOLOGIA 15,04% 16,90% 15,30% 26,23%

Pacjenci korzystający z poradni urologicznych, kardiologicznych, ginekologicznych poza systemem NFZ są leczeni drożej („trudniejsze przypadki”?; „bogatsi pacjenci”?). Zły dostęp do tego rodzaju poradni? Czy zwiększenie dostępności do świadczeń specjalistycznych spowoduje spadek kosztów refundacji na receptę ? („lekarze NFZ” leczą taniej ?). Najbardziej schorowani pacjenci korzystają z dostępnych świadczeń lekarzy specjalistów w ramach umów z NFZ (diabetologia, endokrynologia, neurologia, ortopedia).

Ograniczony dostęp do tych poradni wymusza korzystanie poza systemem ubezpieczeniowym? Większe zaufanie do sektora pozaubezpieczeniowego np. w poradniach urologicznych, ginekologicznych ? Ocena wielkości sektora pozaubezpieczeniowego świadczeń zdrowotnych? Czy lekarze w umowach z NFZ zachowują „większy umiar” w generowaniu kosztów refundacji? Czy zawarcie ilościowo (kwotowo) większych kontraktów spowoduje spadek refundacji?

Wnioski (1) Dane te informują między innymi : o preferencjach pacjentów, o dostępności do świadczeń zdrowotnych, pozwalają na oszacowanie wielkości rynku usług zdrowotnych, co powinno być cenną informacją dla polityków. Znając liczbę realizowanych świadczeń specjalistycznych w tych specjalnościach w systemie ubezpieczenia zdrowotnego w bardzo prosty sposób można ocenić niezbędne zapotrzebowanie na porady specjalistyczne (ograniczane dodatkowo odpłatnością w gabinetach pozaubezpieczeniowych).

Wnioski (2) W oparciu między innymi o te informacje oraz wyższe koszty refundacji ponoszonych na recepty wypisywane w gabinetach pozaubezpieczeniowych, w OOW NFZ podjęto decyzje zwiększające nakłady na świadczenia w tych specjalnościach, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pacjentów.

„Przyjazna Apteka” Program dedykowany dla farmaceutów, lekarzy, pacjentów. Czerwiec 2005r.

Cele programu Uzupełnienie wcześniejszych inicjatyw Opolskiego OW NFZ; Oczekiwania pacjentów, mediów, Oczekiwania lekarzy, Skierowanie konkurowania aptek na tory zwiększenia informacji dla pacjenta, który zainteresowany jest obniżeniem kosztów dopłaty do leków (np. akcja „lek za grosz” i inne promocje); Przeciwdziałanie marnotrawstwu leków.

Program „Przyjazna Apteka”(1) 10 komputerów użyczonych dla losowo wybranych aptek; udział w refundacji – 5,63%; Aplikacja umożliwiająca szybkie wyszukanie zamiennika dla leku (Access w wersji runtime); 36 aptek uczestniczyło na dzień 02.09.2005r. (ok. 12%); udział w refundacji – 18,74%; Opracowanie na podstawie listy zamienników przygotowanych przez Ministerstwo Zdrowia.

Program „Przyjazna Apteka” (2) Uruchomienie portalu w największym lokalnym dzienniku http://www.tanilek.nto.pl Portal województwa opolskiego http://www.wrotaopolszczyzny.pl; Przedruki informacji w lokalnej prasie; Udostępnienie oprogramowania zainteresowanym lekarzom. Omówienie celów tej akcji na posiedzeniu Okręgowej Rady Lekarskiej w Opolu.

Pacjenci uzyskujący refundację w roku 2007 w OOW NFZ

Refundacja leków - Apteki Refundacja leków dotyczyła w roku 2005 w woj.opolskim 62,46% ubezpieczonych (w całej populacji); Powyżej 60 r.życia leki refundowane otrzymało ponad 80% ubezpieczonych; Powyżej 81 r.życia leki refundowane otrzymało ponad 90% ubezpieczonych.; Powyżej 55 r.życia średnio na 1 ubezp.- kwota refundacji jest 2X wyższa, niż dla całej populacji;

Udział % dopłaty pacjenta w cenie leku na Rp oraz dopłata pacjenta do 1 Rp w OOW NFZ w latach 2002-2007

Udział % dopłaty pacjenta w cenie leku na Rp oraz dopłata pacjenta do 1 Rp w NFZ w latach 2002-2007 6,52% wzrost 12,44% wzrost

Perspektywy w ocenie OOW NFZ (1) zacieśnienie współpracy z całym środowiskiem lekarskim – „Analizator medyczno-finansowy”, zwiększenie zainteresowania farmaceutów oferowaniem tańszych dla pacjenta zamienników – „Przyjazna Apteka”, stosowanie optymalnych modeli leczenia, o których głośno muszą mówić eksperci medyczni,

Perspektywy w ocenie OOW NFZ (2) Koszty refundacji są tylko i aż jednym z rodzajów kosztów ponoszonych przez NFZ- bilansowanie wszystkich kosztów do poziomu pacjenta i wnioskowanie !!! Modyfikacja finansowania poz System zachęt z wykorzystaniem danych kosztowych, „Finansowanie zadaniowe”, Większa odpowiedzialność, lecz również powiązanie finansowe (eliminacja zbędnych świadczeń).

Perspektywy w ocenie OOW NFZ (3) Sumowanie kosztów refundacji leków i świadczeń rehabilitacji ambulatoryjnej do poziomu pacjenta w okresach kwartalnych daje szansę oceny skuteczności działania lekarza poz i stworzenie systemu motywacji finansowej; Kolejnym krokiem powinno być wypracowanie listy leków rekomendowanych opracowanej wspólnie ze środowiskiem lekarskim.

Wnioski końcowe Uporządkowanie systemu refundacji leków (ujednolicenie recepty, „elektronika”); Wprowadzanie nowych leków poprzedzone argumentami; Określanie przez autorytety medyczne zaleceń zmieniających trendy preskrypcji; Wprowadzenie mechanizmów bodźcowych preskrypcji i konsumpcji leków; Dostarczanie danych porównawczych;