GOSPODARKA PRZESTRZENNA JAKO WIELOOBSZAROWY KIERUNEK STUDIÓW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kształcenie na kierunku gospodarka przestrzenna w uczelni ekonomicznej
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Dlaczego warto wybrać specjalność CYBERNETYKA EKONOMICZNA
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
HISTORIA I STOPNIA – STUDIA WARTE MILIONA dr Agnieszka Janiak-Jasińska Instytut Historyczny UW.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE WŁASNĄ FIRMĄ
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
WYŻSZA SZKOŁA TECHNICZNA W KATOWICACH
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
Ekonomika procesów logistycznych
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Kształcenie na kierunku gospodarka przestrzenna w uniwersytetach ekonomicznych na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Prof. dr hab. Tadeusz.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
ELEMENTY PROBLEMATYKI MORSKIEJ W DYDAKTYCE GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ
Finanse i Rachunkowość Przedsiębiorstw
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Turystyka Historyczna specjalność kierunku HISTORIA.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Gospodarowanie nieruchomościami i usługi publiczne
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI INSTYTUT HISTORYCZNY SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH DOKUMENTALISTYKA.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
MODUŁ ORGANIZACYJNY – MENEDŻER BIZNESU M ODUŁ M ENEDŻER BIZNESU.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Planowanie przestrzenne i gospodarka nieruchomościami Specjalność na kierunku Gospodarka Przestrzenna Studia II stopnia Katedra Gospodarki Przestrzennej.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Planowanie przestrzenne i gospodarka nieruchomościami Specjalność na kierunku Gospodarka Przestrzenna Studia I stopnia Katedra Gospodarki Przestrzennej.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Gospodarowanie nieruchomościami i usługi publiczne Specjalność na kierunku Ekonomia Studia I stopnia Katedra Gospodarki Przestrzennej.
WYDZIAŁ EKONOMICZNY KIERUNEK LOGISTYKA Autor logo: p. Andrzej Czyczyło.
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
DEAN: DR HAB. INŻ. PROF. NADZW. PCZ LUCJAN KURZAK.
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
LOGISTYKA W SEKTORZE PUBLICZNYM Moduł H 8. Dla kogo ten moduł – cele Kształcenie wyspecjalizowanych kadr zarządzających sektorem publicznym, Sektor publiczny.
Temat wystąpienia: Gospodarka przestrzenna interdyscyplinarnym kierunkiem studiów uniwersyteckich Tadeusz Kudłacz Katedra Gospodarki Regionalnej Uniwersytet.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Studia miejskie i regionalne
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
KIERUNEK LOGISTYKA WYDZIAŁ EKONOMICZNY
Pedagogika, studia II stopnia
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
Kreatywny gospodarz przestrzeni – studia i praca z pasją tworzenia !
Zapis prezentacji:

GOSPODARKA PRZESTRZENNA JAKO WIELOOBSZAROWY KIERUNEK STUDIÓW. Uniwersytet Opolski Wydział Ekonomiczny Katedra Geografii Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej ul. Ozimska 46a 45-058 Opole GOSPODARKA PRZESTRZENNA JAKO WIELOOBSZAROWY KIERUNEK STUDIÓW. WYMOGI I KONSEKWENCJE BUDOWY PROGRAMU KSZTAŁCENIA Janusz Słodczyk, Edyta Szafranek, Magdalena Śliwa 1

W jaki sposób należy sformułować zestaw efektów kształcenia? Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Kluczowe pytania Dlaczego Gospodarka Przestrzenna powinna być traktowana jako wieloobszarowy kierunek studiów? W jaki sposób należy sformułować zestaw efektów kształcenia? Na jakich zasadach powinien być zbudowany program i plan studiów kierunku wieloobszarowego? Jakie powinny być formy prowadzenia zajęć i metody kształcenia? Jak powinny być ukształtowane zasoby kadrowe? 2

Gospodarka przestrzenna jako dyscyplina nauki Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Gospodarka przestrzenna jako dyscyplina nauki - zajmuje się badaniami minionego i aktualnego stanu zagospodarowania przestrzennego określonych obszarów oraz poszukuje ukrytych i złożonych struktur decydujących o funkcjonowaniu całości (Dębski 2000) - przyjmuje jako: • przedmiot badań - przestrzeń, • podmiot – społeczeństwo żyjące na danym obszarze, • cel – zagospodarowanie przestrzeni, • efekt – zaspokojenie określonych potrzeb społecznych (Kołodziejski 1988) 3

Gospodarka przestrzenna jako dyscyplina nauki Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Gospodarka przestrzenna jako dyscyplina nauki podstawowe pytanie badawcze: jak gospodarować przestrzenią i w przestrzeni, aby zaspokoić potrzeby jednostki i społeczeństwa w możliwie długiej perspektywie czasowej? dotyczy analiz zjawisk i procesów na „styku” trzech wymiarów: środowisko – człowiek – gospodarka, wykorzystuje dorobek i łączy kilka dyscyplin naukowych obejmuje przede wszystkim badania geograficzne, socjologiczne, ekonomiczne i urbanistyczne (Chojnicki 1990) 4

Gospodarka Przestrzenna jako kierunek studiów Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Gospodarka Przestrzenna jako kierunek studiów cel kształcenia – wykształcenie u studentów zdolności do wykonywania wszelkich zadań i funkcji związanych z gospodarowaniem w przestrzeni i gospodarowaniem przestrzenią daje studentom podstawy do zdobycia wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z kilku obszarów kształcenia obejmuje treści kształcenia z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych i technicznych 5

Gospodarka Przestrzenna jako kierunek studiów Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Gospodarka Przestrzenna jako kierunek studiów Tab.1. Obszary wiedzy, dziedziny nauki i dyscypliny naukowe stosowane w Gospodarce Przestrzennej Źródło: opracowanie własne na podstawie Rozporządzenia MNiSW z dnia 8 sierpnia 2011r w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych 6

Zdolność z zakresu nauk społecznych Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Zakres wiedzy i umiejętności absolwenta Zdolność z zakresu nauk społecznych analiza problemów demograficzno-społecznych, potrzeb człowieka, społecznego zróżnicowania w przestrzeni, zjawisk o charakterze kulturowym, podstawowych dziedzin działalności gospodarczej, elementów i rodzajów zabudowy Zdolność z zakresu nauk przyrodniczych analiza składników środowiska przyrodniczego; form użytkowania ziemi, czynników i barier rozwoju, zarządzania środowiskiem, racjonalnego gospodarowania zasobami natur. Zdolność z zakresu nauk technicznych percepcja i graficzne przedstawiania obiektów w przestrzeni, opracowywanie planów i projektów zagospodarowania przestrzeni 7

Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Sylwetka absolwenta zdolność wykorzystania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z różnych dyscyplin umiejętność praktycznego działania, prowadzenia badań oraz aplikacji posiadanej wiedzy, zdolność do pełnienia roli: planisty i projektanta przestrzennego, eksperta – doradcy oraz menedżera, specjalisty zarządzającego jednostkami terytorialnymi zakres kształcenia wymaga czasu i zastosowania różnych technik nauczania (J. M. Chmielewski, 2006) 8

Sylwetka absolwenta – umiejętności praktyczne Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Sylwetka absolwenta – umiejętności praktyczne opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu, mpzp i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego opracowanie specjalistycznych inżynierskich analiz, planów i projektów transformacji przestrzennych z uwzględnieniem technicznych wymagań poszczególnych form zagospodarowania przygotowywanie ofert inwestycyjnych planowanie rozwoju systemów infrastruktury technicznej i związanych z nimi obiektów obsługi transportu współpraca przy opracowywaniu programów rewitalizacji obszarów zurbanizowanych stosowanie podstawowych narzędzi programów Systemu Informacji Przestrzennej 9

Zbiór efektów kształcenia i jego struktura Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Zbiór efektów kształcenia i jego struktura • zestaw kierunkowych efektów kształcenia powinien być kompilacją efektów typowych dla obszarów nauk społecznych, technicznych i przyrodniczych, • struktura efektów kształcenia powinna być wyważona we wszystkich aspektach, • zestaw efektów kształcenia nie pozwala na wyodrębnienie wiodącego obszaru nauki 10

Zbiór efektów kształcenia i jego struktura Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Zbiór efektów kształcenia i jego struktura Tab.2. Liczba efektów kształcenia wg grup efektów i obszarów kształcenia na kierunku Gospodarka Przestrzenna (na UO) Źródło: opracowanie własne 11

Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Moduły kształcenia Tab. 3 Ilościowa charakterystyka modułów kształcenia w planie studiów inżynierskich i licencjackich Źródło: opracowanie własne na podstawie Programów kształcenia na kierunku Gospodarka Przestrzenna na Uniwersytecie Opolskim 12

Formy prowadzenia zajęć i metody kształcenia Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Formy prowadzenia zajęć i metody kształcenia Formy i metody nauczania powinny studentowi pozwolić: uczyć się skutecznie, pozyskiwać i twórczo wykorzystywać informacje, stawiać pytania, dociekać i rozumować Konieczne jest przestrzeganie zasady gwarantującej utrzymanie ponad 50% zajęć w formie z. praktycznych Postulowane grupy metod kształcenia: podające – dla zajęć teoretycznych problemowe (samodzielnego dochodzenia do wiedzy) i eksponujące dla zajęć praktycznych 13

Formy prowadzenia zajęć i metody kształcenia Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Formy prowadzenia zajęć i metody kształcenia Zajęcia teoretyczne – grupa metod podających: wykłady – konwencjonalne, problemowe i konwersatoryjne prelekcje zadania programowane - z wykorzystaniem podręczników, programów komputerowych metody impresyjne – z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, przeźroczy oraz tematycznych wystaw 14

Formy prowadzenia zajęć i metody kształcenia Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Formy prowadzenia zajęć i metody kształcenia Zajęcia o charakterze praktycznym: ćwiczenia – dedukcyjne, redukcyjne, indukcyjne; retoryczne i wyobraźni ćwiczenia terenowe – obserwacja i pomiar różnych obiektów i zjawisk w przestrzeni ćwiczenia techniczne – obliczeniowe, graficzne, pomiarowe korzystanie ze źródeł informacji – poszukiwanie, gromadzenie selekcja, porządkowanie informacji studia przypadków dyskusje dydaktyczne sytuacyjne i symulacyjne gry dydaktyczne praktyki zawodowe (administracyjne oraz projektowe) 15

Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Zasoby kadrowe powinny skupiać przedstawicieli wszystkich obszarów kształcenia, do których kierunek został przyporządkowany w przypadku kształcenia na UO (I stopień studiów) zasoby kadrowe to: 4 przedstawicieli obszaru nauk społecznych, 3 nauk technicznych i 2 nauk przyrodniczych 16

czasochłonność i kosztochłonność kształcenia Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Inne warunki czasochłonność i kosztochłonność kształcenia konieczność posiadania rozbudowanej bazy dydaktycznej (specjalistyczne pracownie dydaktyczne) konieczność posiadania specjalistycznych pomocy dydaktycznych, w tym oprogramowania komputerowego (np. AutoCad, ArcGis, Corel, MapViewer, Statistica) 17

Wnioski i rekomendacje Gospodarka przestrzenna jako wieloobszarowy kierunek studiów. Wymogi i konsekwencje budowy programu kształcenia Wnioski i rekomendacje Przyjęcie Gospodarki Przestrzennej jako wieloobszarowego kierunku studiów wywołuje następujące konsekwencje: wyodrębnienie i zintegrowanie zasobów informacji, wiedzy i umiejętności z różnych nauk wykształcenie „złożonych” kompetencji zawodowych absolwenta zintegrowanie efektów kształcenia z różnych obszarów nauk i zbudowanie wyważonego zestawu kierunkowych efektów kształcenia wdrożenie w planie studiów modułów/przedmiotów kształcenia z zakresu różnych nauk, zapewniających realizację założonych efektów kształcenia dostosowanie liczby i struktury pkt ECTS do struktury modułów kształcenia wykorzystywanie metod kształcenia typowych dla różnych nauk zbudowanie zasobów kadrowych obejmujących przedstawicieli wszystkich nauk, do których przyporządkowano kierunek wyposażenie (inwestowanie) w odpowiednią bazę infrastrukturalną i pomoce dydaktyczne 18