czyli na tropach poetyckich tropów 

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Pory Roku.
Ukryte treści kwiatów i bukietów
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Media – Internet - społeczeństwo Wykład 1 Komunikacja Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki.
Analiza stylistyczna, korekta i adjustacja tekstu
Kacper Siedlecki SP 350 w Warszawie klasa II C
Opracowała: Anna Rybarczyk
Ekologia wierszem pisana
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Środki poetyckie stylistyczne.
Temat: Muzyka radości życia – renesans. [str ]
Prezentacja o wszystkim i o niczym
Sam na sam z dziełem sztuki…
POWTÓRKA Z LITERATURY- LIRYKA
Temat: Czy można kochać deszcz? – ćwiczenie słownikowo – stylistyczne.
Ruch – jako zjawisko przyrodnicze
Autorki: Kinga Marczak i Weronika Jakubowska
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Wielka powtórka przed sprawdzianem kompetencji
FONETYCZNE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Środki poetyckie Marta M. & Marysia Ch..
ŚRODKI POETYCKIE.
Czy pozwolisz, że Ci powiem...
Środki stylistyczne w szkole podstawowej
LAS A LEŚNY BANK GENÓW.
PRZYJACIEL LASU.
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Kto jest przyjacielem lasu?
Uroda Świata bogactwo dźwięków, kolorów i kształtów
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
URODA ŚWIATA.
LOKOMOTYWA JULIAN TUWIM.
„Kto jest przyjacielem lasu”
Kto jest przyjacielem lasu??
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU?
Chemia w baśniach, legendach i tekstach literackich
Kto jest przyjacielem lasu?
♥ Przyjaciele Lasu ♥.
Rośliny wytwarzające kwiaty i nasiona
Podstawy projektowania i grafika inżynierska Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2009 r.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji ludzi
  Mieszka w lesie   Żywienie: nadziemne lub podziemne. Zjada części roślin, wodę z rosy, rzadko samą wodę, młode pędy, gałązki drzew i krzewów..
Konkurs e-Portfolio dla szkół specjalnych Marcin Józef Klasa III A Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Leśnicy.
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
Zajęcia przyrodnicze w najbliższej okolicy i ekopracowni
GALERIA MŁODYCH TALENTÓW WIKTORIA KUCHARSKA  JESIEŃ  WIOSNA PATRYCJA MIZERSKA  ŚWIAT  CZAS  PRZYSZŁA WIOSNA  MARZENIA.
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
TWÓRCZOŚĆ POETYCKA UCZNIÓW Łąka Na łące świeci słońce i kwitną brzdące, hasają zające Dzieci biegają i w piłkę grają, A motyle siadają i ptaki śpiewają.
W świecie fantazji…. Po co stosuje się środki poetyckie?
Wers Zwrotka (strofa) Akapit
Przedsiębiorczość Ćwiczenia Zajęcia 2.  Metafora - inaczej przenośnia to środek stylistyczny polegający na utworzeniu nowego, innego niż pierwotnie znaczenia.
Mieć dom na głowie.. Rzucić na coś okiem Rosnąć jak na drożdżach Mieć serce z kamienia Płuca miasta Rzeka ludzi.
„Pudełko zwane wyobraźnią”
Przy wigilijnym stole, Łamiąc opłatek święty, Pomnijcie, że dzień ten radosny W miłości jest poczęty. Jan Kasprowicz.
Poezja i środki stylistyczne
Zwierzęta żyjące w Polsce
JAN BRZECHWA Milena Stark. Pomidor Pan pomidor wlazł na tyczkę I przedrzeźnia ogrodniczkę. "Jak pan może, Panie pomidorze?!"
czyli na tropach poetyckich tropów 
Zapis prezentacji:

czyli na tropach poetyckich tropów  Środki stylistyczne… czyli na tropach poetyckich tropów 

Określenia synonimiczne: Środki stylistyczne Określenia synonimiczne: Funkcje: środki językowe środki poetyckie środki wyrazu chwyty poetyckie figury retoryczne wyrażenie emocji rozbudzenie emocji u odbiorcy wiersza pobudzenie wyobraźni czytelnika budowanie nastroju w utworze budowanie świata przedstawionego

Porównanie Definicja i funkcja Przykład Co to jest porównanie? Zestawienie dwóch zjawisk ze względu na pewną wspólną im cechę Znaki szczególne: obecność spójników: jak, jakby, niby, jak gdyby, na kształt Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni Wiewiórki lubią jesienie, bo same są jak rude płomienie. Płyną liście w powietrzu jesieni niby zielona łódka. Mrok gęstniał i tylko w gaju i około w łozach, błyskały wilcze oczy jako świeczki.

Przenośnia (metafora) Definicja i funkcja Przykłady: Co to jest przenośnia? Nietypowe połączenie wyrazów, które zmienia ich dosłowne znaczenie Znaki szczególne Niedosłowność Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni i budowanie nastroju Niebo mam pod ręką. Siano pachnie snem. Noszę w sercu Twój obraz.

Metafora czysta zieloność - zieleń odmęt odmęt zieloności (rozległe miejsce porośnięte gęstą, intensywnie zieloną roślinnością) odmęt (głęboka, wzburzona woda, otchłań, toń) zieloność - zieleń (zielone rośliny, tereny pokryte roślinami)

Ożywienie (animizacja) Definicja i funkcja Przykłady: Co to jest ożywienie? Nadanie przedmiotom nieożywionym lub pojęciom abstrakcyjnym cech istot żywych Znaki szczególne Rodzaj metafory Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni i budowanie nastroju Skacze dżdżu wodnisty puszek. Odfruwają od okien wspomnienia. Przeciągają się fale, mruczą.

Uosobienie (personifikacja) Definicja i funkcja Przykłady: Co to jest uosobienie? Przedstawianie zwierząt i roślin, przedmiotów nieożywionych, zjawisk lub idei jako osób ludzkich Znaki szczególne Rodzaj metafory Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni i budowanie nastroju Chmurki siedzą przed progiem w murawie. Czy to śpiewa wilga, czy ja? Stoi na stacji lokomotywa, Ciężka, ogromna i pot z niej spływa - Pan pomidor wlazł na tyczkę I przedrzeźnia ogrodniczkę. Księżyc idzie srebrne chusty prać. Każdy kwiat o usta pszczół prosi.

Epitet Definicja i funkcja Przykłady: Ach, te inne uczucia – Co to jest epitet? Określenie rzeczownika Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni, uplastycznienie opisu, budowanie nastroju Ach, te inne uczucia – cherlawe i ślamazarne. Dzieciństwo sielskie, anielskie. Żarząca paszcza fabryk.

Wyraz dźwiękonaśladowczy Definicja i funkcja Przykłady: Co to jest wyraz dźwiękonaśladowczy? Użycie wyrazu, który swoim brzmieniem naśladuje zjawiska i wydawane przez niego dźwięki Jaki jest cel użycia? Budowanie nastroju, budowanie brzmienia utworu I dudni, i stuka, łomocze i pędzi. Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch? I koła turkocą, i puka, i stuka to: Tak to to tak, tak to to tak, tak to to tak, tak to to tak!

Jakie chwyty odnajdujesz w wierszu? Rosła kalina z liściem szerokim, Nad modrym w gaju rosła potokiem, Drobny deszcz piła, rosę zbierała, W majowym słońcu liście kąpała. W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę. (Tadeusz Lenartowicz, Rosła kalina)

Epitety Rosła kalina z liściem szerokim, Nad modrym w gaju rosła potokiem, Drobny deszcz piła, rosę zbierała, W majowym słońcu liście kąpała. W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę. (Tadeusz Lenartowicz, Rosła kalina)

Epitety Cytat: Funkcja liść szeroki modry potok drobny deszcz majowe słońce korale czerwone cienkie włosy z gałązek włosy wplecione korale dziewczę młode budowanie świata przedstawionego nadawanie plastyczności uwydatnianie cech przyrody budowanie nastroju (sielski, pogodny, miły)

Porównania Rosła kalina z liściem szerokim, Nad modrym w gaju rosła potokiem, Drobny deszcz piła, rosę zbierała, W majowym słońcu liście kąpała. W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę. (Tadeusz Lenartowicz, Rosła kalina)

Porównania Cytat: Funkcja pobudzenie wyobraźni Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę pobudzenie wyobraźni budowanie świata przedstawionego oddanie plastyczności uwydatnianie cech przyrody budowanie nastroju (sielski, pogodny, miły)

Przenośnie Rosła kalina z liściem szerokim, Nad modrym w gaju rosła potokiem, Drobny deszcz piła, rosę zbierała, W majowym słońcu liście kąpała. W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę. (Tadeusz Lenartowicz, Rosła kalina)

Przenośnie Cytat: Funkcja pobudzenie wyobraźni Drobny deszcz piła, rosę zbierała W majowym słońcu liście kąpała W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła pobudzenie wyobraźni budowanie świata przedstawionego oddanie plastyczności uwydatnianie cech przyrody budowanie nastroju (sielski, pogodny, miły) Przedstawienie kaliny jako młodej dziewczyny to uosobienie (personifikacja)