Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Psychologia Zarządzania
Teoria krytyczna.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
PRAWA CZŁOWIEKA.
Edukacja a różnica kulturowa.
Kulturapojęcie i problem
WYKŁAD VI Międzynarodowe systemy ochrony mniejszości narodowych (opracował dr hab. Walenty Baluk, prof.) Literatura: J. Sozański, Ochrona mniejszości.
Wykład III Mniejszości narodowe i etniczne (opracował dr hab
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Grupa etniczna i etnograficzna
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Migracja.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Naród i postawy wobec narodu
Turystyka Etniczna.
Wiedza o społeczeństwie
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Czym jest dla nas tolerancja?
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Mniejszości narodowe w Polsce
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Przestrzeganie praw mniejszości narodowych w Polsce
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Mniejszości narodowe to grupy osób innej narodowości niż dominująca na terenie danego państwa. ich członkowie dążą do zachowania własnej kultury, języka.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Współczesne kierunki polityki społecznej
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 13): Mniejszość narodowa – diaspora – ludność tubylcza

1. Naród (państwo narodowe) a „różnorodność” etniczna społeczeństwa: „zderzenie wartości”- wolności jednostki i jej przynależność do wspólnoty; „problem mniejszości”, dlaczego „różnorodność” jest uznawana za zagrożenie dla wspólnoty politycznej?: perspektywa normatywna, historyczna (problem mniejszości jako „konstrukcja historyczno – społeczna”) i państwowa: grupy etniczne a zasada samostanowienia; czy istnieją jednolite etnicznie państwa?; „nowe państwa” a problem mniejszości. różnorodność jako zaprzeczenie/osłabienie grupowej przynależności w porządku publicznym staje się to podstawą polityki likwidującej problem różnorodności (wymuszanie dostosowania się): dyskryminacja, asymilacja, prześladowania i separacja.

2. Pojęcie „mniejszości narodowej”: mniejszość, grupa mniejszościowa i „sytuacja mniejszościowa”; tradycje stosowania tych pojęć w socjologii; Georg Simmel – socjologia formalna „geometria życia społecznego”: analizował typy relacji i sposoby wyodrębniania mniejszości w sieci stosunków społecznej (mniejszość jako część całości). Robert Ezra Park (badanie imigrantów USA): badał mniejszości – grupy etniczne o rodowodzie imigracyjnym; fazy przystosowania do społeczeństwa większościowego: rywalizacja i konflikt, amalgamacja, akomodacja i asymilacja. obecne rozszerzenie znaczenia pojęcia „mniejszość”, wyjście poza znaczenia „etniczne”: mniejszość kulturowa, obyczajowa, społeczna itp.

3. Kryteria wyodrębnienia „mniejszości”: liczebność (rola względna); odrębność (obiektywna) fizyczna i kulturowa od otoczenia i świadomość tej odrębności; asymetryczne relacje z otoczeniem”: nie dominująca pozycja, „niepełna własnowolność”, poczucie dyskryminacji; wola podtrzymania własnej odrębności (aktywność członków); socjologiczna definicja „mniejszości” Louis Wirth (1947): „mniejszość to zbiorowość ludzi, którzy ze względu na ich cechy fizyczne lub kulturowe odróżniani są od innych żyjących w danym społeczeństwie po to, aby ich odmiennie traktować, i którzy z tego powodu uważają się za przedmiot zbiorowej dyskryminacji ... Status mniejszości wiąże się z wyłączeniem z pełnego uczestnictwa w życiu społecznym”.  

4. Typologie mniejszości narodowych: ze względu na stopień rozwinięcia świadomości narodowej: narodowa, etniczna, grupa etnograficzna. allochtoniczna i autochtoniczna; historyczna (tradycyjna) i „nowa” (nie-historyczna); państwowa i „bez-państwowa”; posiadająca „naród macierzysty” i nie posiadająca takiego narodu; mniejszość pogranicz(n)a i oddalone od narodu macierzystego (kraju); uznawana i nie uznana przez państwo (prawo); chroniona i pozbawiona ochrony prawnej (państwa); zwarta i rozproszona; o pełnej strukturze społecznej lub braku takiej struktury.

5. Znaczenie „kwestii mniejszości”: geneza mniejszości: migracje; historyczne (proces tworzenie narodów większościowych); polityczne (aneksja terytoriów i zmiany granic państwowych). pragnienie ochrony prawnej : spojrzenie z perspektywy państwa (kwestia lojalności politycznej); spór o prawa indywidualne i zbiorowe. dlaczego kryterium „narodowe” jest ważne? – spojrzenie od „małych narodów”; mniejszość to nie tylko kwestia statystyczna, ale etyczna (model społeczeństwa dla wszystkich); rola systemu demokratycznego i opinii publicznej – ochrona mniejszości jako aksjomat demokracji „euro-atlantyckiej”.

6. „Uznanie różnorodności” – prawa mniejszości: różnorodność nie jako „anomalia”, lecz „zwyczajny stan rzeczy” w społeczeństwie; prawa mniejszości po 1989 r. jako „nowa ortodoksja” w polityce; prawa mniejszości - od gwarancji (w okresie międzywojennym) do obecnych międzynarodowych „praw mniejszości”: semantyka słowa „gwarancje” i „prawa”, co to znaczy mieć prawa?; prawa indywidualne i zbiorowe (grupowe, kolektywne), realizacja wespół z innymi członkami mniejszości; procedury realizacji tych prawa (normatywne uznanie praw a ich realizacja). rozumienie „mniejszości”: liczebność, nie-dominująca pozycja w społeczeństwie, kulturowa odrębność (narodowe/ etniczne cechy odrębności), obywatelstwo.

7. Model ochrony praw osób należących do mniejszości narodowych w Europie: prawne dylematy związane z definicją pojęcia „mniejszość narodowa”; prawa szczególne osób należących do mniejszości narodowych: równość wobec prawa i zasada niedyskryminacji; prawa kulturalne i oświatowe; prawa oświatowe; prawa wyznaniowe; prawa językowe; prawo do udziału w sprawach publicznych granice korzystania z praw mniejszości (zasady bezpieczeństwa). równość i zakaz dyskryminacji (typy dyskryminacji; sposoby przeciwdziałania; rola organizacji pozarządowych); integracja mniejszości w państwie/społeczeństwie większościowym.

8. Zasady ochrony mniejszości narodowych: zakaz wykluczania mniejszości; zakaz asymilacji mniejszości; zakaz dyskryminacji; nakaz integracji mniejszości w ramach społeczeństwa. wprowadzenie tych zasad w życie: uznać mniejszości oraz ich obecność jako pełnoprawnych grup w społeczeństwie; chronić ich tożsamość, co wymaga nie tylko tolerancji, ale również bardziej pozytywnego nastawienia państwa i społeczeństwa; stworzyć warunki (głównie finansowe i instytucjonalne) dla możliwości rozwoju tożsamości mniejszości. czy istnieje europejski model ochrony praw mniejszości?

9. Mniejszość narodowa a „społeczność imigracyjna” - ta ostatnia charakteryzuje się zazwyczaj: mniejszym stopniem zasiedzenia na danym terytorium (państwa); nie ma charakteru tradycyjnego; bardziej zróżnicowanym stopniem skoncentrowania przestrzennego; mniejszym stopień kompletności i autonomiczności kultury; dużą mobilnością przestrzenną; otwarciem na asymilację / integrację do społeczeństwa przyjmującego; sporami o brak uznania tej grupy za mniejszość narodową oraz mniejszym stopniem ochrony prawnej.  

tradycje używania tego pojęcia; 10. Diaspora: diaspora - rozproszenie członków danego narodu wśród innych narodów lub wyznawców danej religii wśród wyznawców innej; tradycje używania tego pojęcia; największe liczebnie diaspory i polityki państwa; cechy wspólne: przenoszenie się z „pierwotnej” ojczyzny na nowe obszary; wspólna pamięć ojczyzny wśród członków diaspory; pielęgnowanie tożsamości etnicznej (mimo upływu czasu); poczucie solidarności członków diaspory; napięcie w relacjach z ludnością przyjmującą; wnoszenie wkładu kulturowego w społeczności kraju zamieszkania.

11. Diaspora (cdn.): R. Brubaker: rozproszenie, „zorientowanie się na ojczyznę”, „wstrzemięźliwość” wobec całkowitej integracji/akceptacji państwa przyjmującego; obecne stulecie to „era diaspor”; popularność tego terminu oznacza zmianę relacjach migracyjnych; typologie diaspor: trwałe czy „płynne”; diaspory – „ofiary” (Ormianie, Afroamerykanie) ; diaspora – „pracy” (Hindusi); diaspora „handlowa” (Chińczycy); diaspora „imperialna” (Anglicy, Hiszpanie); diaspora kulturalna, diaspora religijna, diaspora polityczna.

pierwsi historyczni mieszkańcy; 12. Ludność tubylcza: inne nazwy: rdzenna, pierwsza, autochtoniczna, tubylcza, plemienna, Aborygeni itp; cechy definicyjne: pierwsi historyczni mieszkańcy; tradycyjny (samowystarczalny) charakter gospodarki; dominacja instytucji wspólnotowych: klanowość i lokalność tych grup; zależność od środowiska przyrodniczego; związek z zamieszkiwanym terytorium; szczególna wrażliwość (podatność) na wpływy państwa i otoczenia społecznego; samozaliczenie do tej grupy (kryterium subiektywne); język (języki) „nie-narodowy”.

„tubylczość” jako norma globalna (40 mln osób, 3 tys. grup); 13. Ludność tubylcza: „tubylczość” jako norma globalna (40 mln osób, 3 tys. grup); konflikty z państwem, podstawa ruchu etnicznego; próby globalnej ochrony; mniejszość narodowa a ludność tubylcza - różnice: w zakresie historyczno – terytorialnym: inny związek z terytorium; inna geneza historyczna. mniejszość jest bardziej zintegrowana ze społeczeństwem; różnice w ochronie prawnej – dla ludności tubylczej większa i łatwiejsza do przeprowadzenia; w ochronie ludności tubylczej mogą być stosowane prawa grupowe (prawo do terytorium, stosowanie zwyczajowych praw).