Szaty Liturgiczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kobiety i mężczyźni w kulturze żydowskiej
Advertisements

SAKRAMENT ŚWIĘCEŃ.
OFERTA MUNDURKÓW SZKOLNYCH
Moda damska w średniowieczu
Uroczystość inauguracji pontyfikatu Benedykta XVI
Temat: Święty Jan Chrzciciel - prorok adwentu.
UMUNDUROWANIE Czyli co każdy harcerz 87 GDH mieć powinien.
Rok Liturgiczny + Kolory + Szaty + Porządek Mszy Świętej
Sutanna św. Jana Bosko Przebieg prac konserwatorskich
SARMATYZM W POLSCE Ania Dostatnia kl.VIb.
Szaty liturgiczne I pontyfikalia.
STROJE W ŚREDNIOWIECZU
MIĘDZYWYDZAIŁOWE STUDIUM PEDAGOGICZNE
STAROŻYTNOŚĆ.
ŚWIĘTE TRIDUUM PASCHALNE
Historia Tańców GÓRALE.
Cywilizacja Inków.
Burka - to rodzaj nieprzeźroczystego przykrycia głowy, noszona dodatkowo oprócz chusty przez muzułmanki przestrzegające purdah. Podobne do nikabu, burka.
Rok liturgiczny to wspomnienie zbawczego misterium Jezusa Chrystusa w ciągu jednego roku kalendarzowego, rozpoczyna się w pierwszą niedzielę Adwentu, która.
Adwent i jego zwyczaje.
RENESANS, CZYLI ODRODZENIE NOWA MODA
Niedzielna Msza Święta
Ubrania i ich nazwy.
Kujawiak-Taniec.
Ubrania i ich nazwy.
Zespół Szkół Specjalnych w Brzegu
Księgi liturgiczne.
STROJE 1-opis.
zabytki muzyki polskiej
Rok liturgiczny.
WIELOKĄTY WOKÓŁ NAS PARKIETAŻE
Wielki Piątek: Wskazania dotyczące celebracji
Znaczenie gestów i postaw w czasie Eucharystii
Naczynia i przedmioty liturgiczne.
nie są kapłanami ani zakonnikami
Jak ubierał się polski szlachcic
Wystawa Strojów Ludowych XIX – XX wieku.
PATENA to okrągłe naczynie liturgiczne, zazwyczaj w kształcie talerzyka. W czasie Mszy Świętej kapłan kładzie na niej hostię, która staje się Ciałem Chrystusa.
Nasz paPIEŻ FRANCISZEK
ŚWIĘTOKRZYSKI STRÓJ LUDOWY
POSTAWY I GESTY W LITURGII
Tajemnica naszej wiary
Zimowa stolica Polski.
Kujawy Granice Kujaw od wschodu wytycza lewy brzeg Wisły, z zachodu kompleks Noteci, na północy Kanał Bydgoski, a na południu granica przebiega przez miasta:
STROJE 1-opis.
WYPOSAŻENIE NA DROGĘ DO NIEBA
Jak przygotować stroje?
STROJE 1- OPIS. STROJE Orszaku Trzech Króli Orszak Trzech Króli jest przedstawieniem ulicznym. I jak w każdym spektaklu, scenografia odgrywa bardzo ważną.
wystawa etnograficzna stroje łowickie
Historia fryzur i ubioru
MEN IN BLACK CZYLI SAKRAMENT KAPŁAŃSTWA.
Wczoraj (966r.) Dziś (2016r.) Stroje wczoraj i dziś.
Poznajemy stroje ludowe górali oraz ich zajęcia. Plan prezentacji: Stroje ludowe Co robią górale na hali ? Po co górale hodują owce ? Co to są oscypki.
 Ubrania weekendowe  Ubranie sportowe koordynowane  Ubranie wyjściowe (zwane spacerowym)  Ubranie wizytowe.
Stroje średniowieczne: - Damskie - Męskie
Życie kiedyś i dziś r. Julia Michalak IF.
Wczoraj i dziś. Koszula Pończochy Suknia wierzchnia Pasek Obuwie Płaszcz.
UMUNDUROWANIE Czyli jak każdy harcerz 1 MDH powinien być umundurowany Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu mundurowego ZHR Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu.
Ciekawostki. Krzyż łaciński Krzyż łaciński – podstawowa forma krzyża chrześcijańskiego. Początkowo używany z oporami ze względu na negatywne konotacje.
MODA STAROŻYTNA.
„Być kobietą, być kobietą..”
Grecja.
ROK LITURGICZNY CO? KIEDY? JAK i DLACZEGO?.
Wykonała: Hanna Wawrzonek
Rok liturgiczny.
Grupy szlaków Wyróżnia się dwie grupy znaków stosowanych do oznakowania szlaków: a. znaki określające przebieg szlaku; b. znaki informacyjne i ostrzegawcze.
Ślub prawosławny: przebieg ceremonii
MSZA ŚWIĘTA [...] To jest Ciało moje, które za was będzie wydane:
Rekonstruujemy stroje ludowe
Rok Liturgiczny.
Zapis prezentacji:

Szaty Liturgiczne

Szaty Liturgiczne Szaty liturgiczne to oficjalny strój osób pełniących poszczególne funkcje w liturgii. Początkowo noszono również podczas liturgii zwykłą odzież, którą z czasem poczęto rezerwować wyłącznie do celów liturgicznych. Strój liturgiczny różny od zwyczajnej odzieży powstaje w wyniku zmiany mody w okresie wędrówki ludów: upowszechnia się wtedy dla mężczyzn ubiór germański ze spodniami i kurtką, gdy tymczasem duchowieństwo pozostaje przy stroju antycznym. Składa się on zasadniczo z długiej do kostek, płóciennej szaty spodniej (tuniki), dzisiejszej alby, którą można było podkasać paskiem (cingulum); wychodząc z domu, nakładano na nią wierzchnią szatę typu peleryny (toga). Duchowieństwo wybrało noszoną przez prostych ludzi pelerynę od deszczu o nazwie paenula lub casula, z której wykształcił się dzisiejszy ornat.

Sutanna Strój duchownych; długa, sięgająca do kostek suknia z niskim, stojącym kołnierzykiem, zapinana z przodu na rząd małych guzików. Kapłani noszą sutanny czarne, biskupi fioletowe, kardynałowi purpurowe. Nadto niektórzy kapłani (kanonicy, prałaci) mają przywilej noszenia sutanny fioletowej, bądź z fioletowymi dodatkami (np. pas).

Ornat Szata liturgiczna (często pieczołowicie haftowana, i bogato zdobiona), w której kapłan celebruje Mszę świętą. Starsze ornaty mają postać wkładanego przez głowę prostokąta, lub przypominają kształtem skrzypce. Ornaty współczesne maja na ogół kształt zbliżony do peleryny, i często są mniej zdobione. Wykonuje się je we wszystkich kolorach liturgicznych.

Kapa To długa, opadająca na plecy, i spinana pod szyją szata liturgiczna dla kapłana i diakona używana przy sprawowaniu Nabożeństw Eucharystycznych, chrztów, i innych nabożeństw. Kapa może być biała, czerwona, zielona lub fioletowa. Na ogół nie spotyka się kap w innych kolorach liturgicznych.

Dalmatyka Dalmatyka to szata liturgiczna diakonów. Ma postać krótkiej, luźnej tuniki, z szerokimi i krótkimi rękawami. Na ogół wykonywana w kolorach liturgicznych. Pierwotnie dalmatyka (w pierwszych wiekach) była biała, z dwoma czerwonymi, pionowymi pasami.

Stuła To szata liturgiczna w formie pasa w odpowiednim kolorze liturgicznym, stanowiąca oznakę urzędu nauczycielskiego Kościoła. Kapłan nosi stułę przewieszoną przez szyję, i opadającą do przodu przez oba ramiona, natomiast diakon przewiesza ją przez jedno ramię, i wiesza lub spina.

Alba Długa do kostek szata, z szerokimi rękawami wykonana z białego płótna. Taka ukształtowała się ze starożytnej tuniki. Używana w okresie starochrześcijańskim i wczesnośredniowiecznym; później także przez duchowieństwo przy sprawowaniu czynności liturgicznych; przez katechumenów przy chrzcie. Tradycyjnie sporządzano ją ze lnu. Obecnie używa się także innych, białych tkanin szlachetnych. Nazwa wywodzi się z jej białego koloru (łac. 'alba vestis' - biała szata). Jest symbolem czystości duszy będącej w stanie łaski uświęcającej, zdobytej przez krew Baranka (Ap 7,14), której nagrodą będzie uwielbienie w niebie.

Komża Komża z (Łac. comisia = koszula) Skrócona alba, biała, płócienna, luźna szata z długimi szerokimi rękawami, od XVI wieku do kolan. Obszyta na dole i przy rękawach koronką. Komża jest noszona przez duchownych podczas sprawowania czynności liturgicznych np. przy pogrzebie. Najpierw używano jej w chórze, czyli podczas liturgii godzin, a od XIV w. także do tych wszystkich funkcji liturgicznych, dla których alba nie była wyraźnie przepisana. Symbolika komży jest ta sama, co alby, którą zastępuje.

Pas lub cingulum Gruby sznur z frędzlami na obu końcach, którym przepasuje się albę, gdy jest za szeroka lub za długa. Dawniej szeroki pas zdobiony haftem. Pasek symbolizuje wstrzemięźliwość i panowanie nad pożądliwościami cielesnymi. Jest także znakiem pracy w służbie Bożej, posłuszeństwa.

Mitra Liturgiczne nakrycie głowy wyższych duchownych (papieża, biskupa). Istnieje od XII wieku. Wywodzi się z nakrycia głowy urzędników państwowych. Modlitwy nazywają ją hełmem zbawienia, a w dwóch jej rogach symbolika dopatruje się obu Testamentów.

Piuska Piuska to mała, okrągła czapeczka, noszona przez duchownych katolickich na szczycie głowy. Zasadniczo fioletowa dla biskupów i arcybiskupów, czerwona dla kardynałów, biała dla papieża. Piuski noszą również niektóre zakony w kolorach określonych przez konstytucje zakonne; dawniej nosili również duchowni diecezjalni. Wywodzi się ze zwyczaju tonsury. Był to znak przynależności do stanu duchownego w postaci wygolonego koła na szczycie głowy, przykrywanego właśnie piuską. Wprowadzona w VII w. jako prawo, tonsura została zniesiona po Soborze Watykańskim II przez papieża Pawła VI. Piuska pozostała jako element stroju oficjalnego wyższych duchownych. Noszą ją oni także podczas mszy, czego nie mogą czynić inni duchowni.

Paliusz Taśma na trzy palce szeroka z sześcioma krzyżykami z czarnego materiału. Ma formę naszyjnika z dwoma końcami zwisającymi z przodu i na plecy. Jest znakiem godności arcybiskupa metropolity. Paliusz zakłada także papież.

Infuła Infuła (łac. infula) – nakrycie głowy u Rzymian, biała lub czerwona opaska wełniana noszona przez kapłanów. Atrybut kapłański podobnie jak mitra. Od XIII w. nakrycie głowy biskupów, infułatów i opatów.

Biret Biret to okrągłe nakrycie głowy nakrycie duchownych: purpurowy - kardynałów, fioletowy - biskupów, czarny - reszty duchowieństwa. Z łac. birretum czyli „czapeczka”.

Humerał Lniana prostokątna chusta, którą kapłan zakłada na ramiona i szyję. Dawniej tworzyła rodzaj szala pod szyję. Zdobiona przy szyi parurą, dawniej parura jako ozdobny pas materii w formie kołnierza. Wywodzi się ze starożytnej chusty noszonej na ramionach przez ludzi należących do wyższych warstw społecznych. Częścią szat liturgicznych stał się w IX w. we Frankonii. W humerale symbolika widzi hełm zbawienia (Ef 6,17; 1 Tes 5,8).

Kapturek ( pelerynka) Kapturek (pelerynka) jest szatą zakładaną przez ministranta na komżę. Jej kolor odpowiada kolorowi szat liturgicznych.

Sutanka i rewerenda Sutanka jest szatą używaną przez ministranta, kiedy nie ubiera on alby. Wkładana jest pod komżę. Nie posiada symboliki, ale jest stosowana ze względów estetycznych. Jest koloru czarnego, bądź odpowiadającego kolorowi szat liturgicznych. Rewerenda jest krótsza od sutanki. Ubiera się ją od pasa w dół.

Pomoc Duchowa www.adonai.pl