Instytut Adama Mickiewicza 2010 NOWY POCZĄTEK
Ludzie kształtują kulturę, a kultura kształtuje społeczeństwo Kultura – co to jest? Kultura Materialny i duchowy dorobek ludzkości Ogół wartości, norm, zasad współżycia Wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, jest wytworem jego myśli, uczuć i działań Tworzy potrzeby Dziedzina gospodarki (istotna cześć ekonomii) Ludzie kształtują kulturę, a kultura kształtuje społeczeństwo
Kultura – Instytucje w Polsce Instytucje kultury w Polsce Instytut Adama Mickiewicza Instytut Książki Narodowy Instytut Fryderyka Chopina Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków Polski Instytut Sztuki Filmowej Archiwa Państwowe Instytut Teatralny Filmoteka Narodowa Narodowy Instytut Audiowizualny Narodowe Centrum Kultury Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków
Instytut Adama Mickiewicza IAM powstał w 1 marca 2000 roku – obecnie obchodzi 10-lecie swojego istnienia Działalność: Promocja polskiej kultury za granicą Prowadzenie serwisu internetowego www.culture.pl Tworzenie i gromadzenie materiałów informacyjnych i promocyjnych Wizyty studyjne dla zagranicznych gości IAM oraz Ministerstwa Kultury i Ministerstwa Spraw Zagranicznych Promocja działań niestandardowych Monopolista na polskim rynku Instytucja rządowa
IAM – działalność za granicą 3 kontynenty, 26 krajów w ciągu 8 lat działalności, ponad 3000 wydarzeń, ponad 18 000 000 widzów, przeszło 500 tytułów europejskich i światowych piszących o wydarzeniach Szeroka promocja w internecie – www.culture.pl Wysoka rozpoznawalność wśród obcokrajowców Znacząca renoma na świecie
IAM – działalność w Polsce 10 lat prawie niedostrzegalnego istnienia Brak strategii działania Brak misji oraz wizji instytucji Częste zmiany w Zarządzie IAM Niska rozpoznawalność instytucji w kręgach elit politycznych Mała konkurencyjność w stosunku do pozyskiwania dotacji państwowych CZAS NA ZMIANĘ
IAM w Polsce - CELE Zwiększenie rozpoznawalności instytucji w kraju Przedstawienie Instytucji jako monopolisty w zagranicznych działaniach promocji polskiej kultury IAM jako instytucja budująca nowy wizerunek Polski i Polaków za granicą Uświadomienie znaczenia kultury w ekonomii oraz rozwoju gospodarczym kraju (obalanie stereotypu nieopłacalności działań kulturalnych) Zwiększenie nakładów na kulturę Promocja wokół 10-lecia istnienia Instytutu Adama Mickiewicza Nadanie kulturze nowej, emocjonalnej „twarzy” Promowanie wartości takich jak odwaga, niezłomność, upór, solidarność oraz … kulturalne szaleństwo
IAM w Polsce - Strategia Nie przyszła góra do Mahometa, to Mahomet przyszedł do góry Instytut Adama Mickiewicza wyjście z kulturą do Polaków wzbudzenie emocji (wolność, kreatywność, szaleństwo) Edukowanie Wzbudzanie zaangażowania IAM jako najważniejsza instytucja promująca Polskość (zarówno w kraju jak i za granicą)
IAM w Polsce - założenia TANIEC Wiara DESIGN MUZYKA TEATR VISUAL ART Filozofia Kuchnia Literatura FILM Polityka + SZALEŃSTWO Wolność i kreatywność ZAANGAŻOWANIE =
IAM – grupy docelowe MEDIA SPOŁECZEŃSTWO POLITYCY Media – jako grupa docelowa (dziennikarze) oraz jako kanał komunikacji Społeczeństwo – zwykli zjadacze chleba, którzy nie zauważają kultury dookoła siebie Politycy – osoby, która desygnuje pieniądze z budżetu państwa oraz ustawodawcy, dla których kultura to pasożyt
Media relations - zaangażowanie Social media Facebook – intensyfikacja działań oraz większe zaangażowanie fanów Youtube – ciekawe filmy z obchodów 10-lecia IAM www.culture.pl Wzbudzenie zainteresowania dziennikarzy działalnością IAM Rola IAM w polityce zagranicznej Polski Polska w Unii Europejskiej – zagrożenie dla kultury? (wzbudzenie kontrowersji) Jak Polska kultura wpływa na nowoczesną Europę? Zapraszanie znanych dziennikarzy w formie ekspertów na projekty organizowane przez IAM Intensyfikacja obecności przedstawicieli IAM w mediach
(wydarzenia organizowane KULTURA BLISKO CIEBIE (wydarzenia organizowane pod egidą IAM)
Design Wspólne projektowanie/tworzenie symbolu kultury przez artystów (rzecz namacalna) + Konkurs na zagospodarowanie przestrzeni miejskiej (studenci, uczniowie, pasjonaci) Największe miasta w Polsce Jury złożone ze znanych designerów np.: prof. Luigi Colani, prof. Sferan Heiliger, prof. Wojciech Bonenberg Patronat medialny: np.: magazyn 2+3 D
Visual Art Grafitti (dzień dla sztuki młodzieżowej) Instalacja – namaluj coś sam (ściana w centrum miasta, do której każdy chętny może coś dodać) Grafika 3D na przestrzeni miejskiej (zaskoczenie!)
na co dzień przebywają – metro, parki, przystanki, deptaki) Muzyka Tydzień dla muzyki w Polsce (muzyka w różnych miejscach, w których ludzie na co dzień przebywają – metro, parki, przystanki, deptaki) Promocja muzyki polskiej – od klasycznej do muzyki nowoczesnej
oblicza, jaka jest jej kultura, jacy są jej mieszkańcy) Film KONKURS FILMOWY 10 obliczy Polski (pokaż, jak według Ciebie wygląda dzisiejsza Polska, jakie są jej oblicza, jaka jest jej kultura, jacy są jej mieszkańcy) Konkurs organizowany pod egidą Instytutu Adama Mickiewicza Skierowany do wszystkich chętnych (amatorzy i profesjonaliści) Finał konkursu (OFF Festival, Gdynia) Nagroda np.: Profesjonalna kamera (cross z producentem sprzętu dla filmowców) Patronat medialny: np.:magazyn FILM
Teatr uliczny w przestrzeni miejskiej Cykliczne wydarzenia współorganizowane z władzami miast (raz/dwa w miesiącu) Uczestnicy to uczniowie szkółek teatralnych, domów kultury itp. Miejsce to parki, skwery, place, ronda…
Taniec Flash mob – organizowanie potańcówek (jeden, dwa utrowy) w różnych miejscach całkowicie nie związanych z tańcem ale jednocześnie tłocznych Skwery, przystanki, ronda, metro, plaże www.culture.pl jako źródło informacji o akcji
Kultura a polityka czyli polityka kulturalna Panele dyskusyjne – ekonomia a kultura Działania do elity politycznej
Panele dyskusyjne Rozpoczęcie naukowej dyskusji dotyczącej zależności pomiędzy kulturą a ekonomia kraju/regionu Udział ekspertów z Polski i ze Świata z dziedziny ekonomi i kultury Udział instytucji kultury działających w Polsce Udział polityków Udział dziennikarzy Panele organizowane w różnych częściach Polski przez poszczególne uczelnie/instytucje Patronem jest IAM oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Ministerstwo Finansów Uniwersytety lub inne instytucje naukowe (PAN) Patron medialny w postaci Polityki
Polityka kulturalna – Polityczne Dziady Wybranie listy polityków, którzy byliby zainteresowani wzięcie udziału w przedstawieniu Poddanie listy pod głosowanie użytkowników www.culture.pl Osoby wybrane przez internautów wystąpią przed publicznością Miejsce przedstawienia – dni otwarte sejmu (weekend)
Polityka kulturalna – Jakie miejsce zajmujesz w kulturze? Cel: zwrócenie uwagi mieszkańców miasta a w szczególności urzędników, polityków na tematykę roli kultury Jakie miejsce zajmujesz w kulturze? Billboardy: Miejsce – powierzchnie reklamowe przy urzędach, ministerstwach, sejmie Wizualizacja – przedstawiająca sale sejmową z ludźmi kultury zamiast posłów Współpraca z właścicielem powierzchni reklamowych (np. AMS, Ströer) Projekt – przy współpracy z grupą artystyczną (np. Łódź Kaliska, Bęc Zmiana Ekspozycja (makieta): Miejsce – Plac Zamkowy w Warszawie Makieta przedstawiająca sale sejmową z ludźmi kultury zamiast posłów Projekt – współpraca z Akademią Sztuk Pięknych
10 lecie IAM - publikacja Temat: największe dokonania Polaków w XXI wieku z dziedzin: DESIGN VISUAL ART MUSIC FILM TEATR TANIEC Publikacja wydana pod patronem IAM, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz – w przypadku wersji na rynki zagraniczne – Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Harmonogram IV V VI VII VIII IX X XI XII Media Relations Kultura blisko ciebie Design Visual Art. Muzyka Film ogłoszenie konkursu FINAŁ Teatr Taniec Polityka Kulturalna Panele Polityczne Dziady Jakie miejsce zajmujesz w kulturze 10-lecie IAM - publikacja
Dziękujemy za uwagę