Pedagogika czasu wolnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Advertisements

Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Potrzeby i motywacje wyjazdów turystycznych
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
KATEDRA REKREACJI AWF WROCŁAW 2013/2014
WYCHOWANIE FIZYCZNE A KONDYCJA ZDROWOTNA UCZNIA
PROGRAMU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ NA TERENIE GMINY KIWITY PROJEKT.
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Podstawy kształcenia ruchowego i metody nauczania
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Uzależnienia a rozwój dziecka
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Konferencja Szkoleniowa
Sport, rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych
OGÓLNOPOLSKA KAMPANIA SPOŁECZNA Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA BEZ TYTONIU
OFERTA III SEKTORA SKIEROWANA DO RODZIN W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM.
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Sprawność fizyczna A zdrowie człowieka.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Opracowała Agnieszka Balcerak
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Aktywność fizyczna i jej wpływ na zdrowie..
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
ŚCIEŻKA AWANSU TRENERA SPORTOWEGO. DEREGULACJA KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI  EDUKACJA WYŻSZA  EDUKACJA OGÓLNA  EDUKACJA ZAWODOWA Rozumie specyfikę i.
Akademia Piłkarska Sukces
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Podstawy aktywności ruchowej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
RUCH TO ZDROWIE.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
Podział i funkcje mass mediów
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Historia Gimnastyki.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
WARSZAWA LIPIEC 2015 Mazowiecki Ośrodek Badań Regionalnych URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE DZIEŃ Z ŻYCIA MIESZKAŃCA MAZOWSZA.
naszą sprawność fizyczną?
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Dr Małgorzata Pasławska Pedagogika czasu wolnego.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Kalistenika Konferencja otwierająca konsultacje społeczne projektu Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Strzegom na lata Strzegom, 3 sierpnia.
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Szkoła Promująca Zdrowie
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Katedra Fizjologii i Biochemii
Uwarunkowania rozwoju sportowego młodych lekkoatletów na etapie treningu wszechstronnego i ukierunkowanego Piotr Bora
Czas wolny dawniej, a dziś - różnice czy podobieństwa.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Dobór i selekcja do wybranych dyscyplin sportu
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
KLASA SPORTOWA ROK SZKOLNY 2018/2019 IV SP w DYWITACH.
Zapis prezentacji:

Pedagogika czasu wolnego dr Małgorzata Pasławska

Wykorzystana i zalecana literatura: Pięta J. (2004) Pedagogika czasu wolnego. DrukTur, s. 81-98. Winiarski R. (2012) Rekreacja i czas wolny. Łośgraf, s. 221-228.

Wykład @ 20.06.2015 r. Sport i środki masowego przekazu jako popularne formy zagospodarowania czasu wolnego. Próba oceny potencjału wychowawczego i zagrożeń.

Wprowadzenie Popularne formy zagospodarowania czasu wolnego (deklarowane, wyznawane / podejmowane): Wykorzystanie środków masowego przekazu Turystyka Sport

SPORT Geneza sportu umiejscowiona jest w utylitarnych czynnościach człowieka w czasach zamierzchłych: łowiectwo, łucznictwo, wioślarstwo, wędkarstwo (ruch jako naturalny wymóg przetrwania) Starożytne igrzyska olimpijskie jako kolebka niektórych dyscyplin sportu Starożytne ćwiczenia jako forma podnoszenia sprawności żołnierskiej Średniowieczne gry i zabawy jako element wychowania rycerskiego Pocz. XIX w.  pierwsze sportowe formy organizacyjne, państwowe związki sportowe W Polsce  1867 r. Towarzystwo Gimnastyczne Sokół W Polsce  pocz. XX w. pierwsze kluby sportowe (Wisła w Krakowie, Warta w Poznaniu, Polonia w Warszawie)

SPORT Sport  to komponent kultury fizycznej, a więc również element ogólnie pojętej kultury społeczeństwa, obejmujący działania związane z dbałością o zdrowie, budowę i postawę ciała, rozwój fizyczny, doskonalenie uzdolnień ruchowych oraz wydolności fizycznej. Sport rozwija pozytywne cechy osobowości człowieka, m.in. wytrwałość, silną wolę, samodyscyplinę, poczucie solidarności, umiejętność przegrywania i wygrywania. Najogólniej wyróżniamy sport: Spektatorski - widowiskowy Aktywny - uczestniczący

Charakter sportu Omówienie Kwalifikowany Czynny Nie należy do kategorii czasu wolnego – jest formą zarobkowania Spektatorski Widowisko sportowe – jest to ważny element zagospodarowania czasu wolnego Rekreacyjny Sport dla wszystkich/sport masowy jako popularna i pożądana forma wczasowania Osób niepełnosprawnych Ważny element rehabilitacji, włączania do środowiska społecznego, ogromna radość i sposób spędzania czasu wolnego

SPORT Sport kwalifikowany Celem nadrzędnym jest osiąganie wyniku Wymaga odpowiedniego przygotowania ogólnego Warunkiem jest długotrwały i intensywny trening pod opieką trenera i lekarza sportowego Wymagania są bliskie granicy fizjologicznych możliwości organizmu Niekiedy przynosi negatywne skutki i uszczerbek na zdrowiu Jest zaprzeczeniem „sportu dla wszystkich” Bywa, że rodzi patologie społeczne (np. stosowanie dopingu) Celem jest osiągnięcie mistrzostwa sportowego Sport kwalifikowany jest pracą zawodową Z pewnością jest formą kształtowania charakteru, hartu, szeregu cennych cech charakteru.

SPORT Sport rekreacyjny (masowy), inaczej „sport dla wszystkich” Wartościowa forma czynnego wypoczynku Służy regeneracji sił psychofizycznych organizmu Zachowuje element współzawodnictwa jako formy dodatkowej motywacji do działania i większego zaangażowania Jest formą rozrywki Odpowiednio ukierunkowany posiada walory wychowawcze: uczy dbałości o zdrowie i kondycję psycho-fizyczną, może być formą realizacji pasji, jak również pretekstem do integracji z grupą rekreantów

SPORT Sport osób niepełnosprawnych Stanowi ważny element rehabilitacji leczniczej i społecznej Jest formą przywracania funkcji utraconych w wyniku choroby lub wykształcania mechanizmów zastępczych Jest formą przystosowania do czynnego udziału w życiu społecznym Jest atrakcyjną formą spędzania czasu wolnego wśród osób niepełnosprawnych – pomaga zapobiegać marginalizacji i poczuciu wyobcowania ze społeczeństwa Od 1960 r. organizowane są igrzyska olimpijskie inwalidów (igrzyska paraolimpijskie) pod patronatem Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego

Mass media Środki masowego przekazu tworzą podstawę systemu komunikacji w kulturze masowej O sile ich przekazu stanowi ich wielki, globalny zasięg W ogromnym stopniu służą zaspokojeniu potrzeb wczasowych we wszystkich funkcjach czasu wolnego, tj. odpoczynek, rozrywka, w pewnym stopniu praca nad sobą

Mass media Gazety Bieżące informacje o wydarzeniach będących przedmiotem powszechnego zainteresowania Gazety przez stulecia były głównym źródłem informacji i kreatorem światopoglądu oraz postaw ludzi Są często źródłem informacji celowo zniekształconych i środkiem manipulacji Czasopisma Przekazują treści ogóle lub specjalistyczne (np. czasopisma fachowe, tematyczne, turystyczne) Książki W XX w. stały się dobrem powszechnym, stawiając czoła groźnej konkurencji w postaci kina

Mass media Kino Pierwsza połowa XX w. – gwałtowny rozwój kinematografii 1986 r. – rozwój produkcji filmowej w Stanach Zjednoczonych (ekspansja kina amerykańskiego i era Hollywood) Druga połowa XX wieku – ekspansja telewizji i kryzys kina jako instytucji Radio Pierwsza połowa XX w. – dynamiczny wzrost popularności radia Radio to wypełniacz dużej części budżetu czasu wolnego – umożliwia równoczesne wykonywanie innych czynności, niekoniecznie o charakterze wolnoczasowym

Mass media Telewizja Rekordowy udział TV w działalności wolnoczasowej społeczeństw Przekaz często banalnych treści obniżających intelektualny poziom społeczeństwa Środek wręcz uzależniający i tzw. złodziej czasu Telewidz poddaje się wręcz formie hipnozy, pozwalając na wprowadzenie w stan odrętwienia intelektualnego W grupie dzieci i młodzieży TV stanowi zagrożenie (rozwój nałogów, przestępczości, zaburzeń osobowości)

Internet ????? Proszę scharakteryzować rolę Internetu w dzisiejszym świecie i w zagospodarowaniu czasu wolnego młodzieży (portale społecznościowe, gry on-line, komunikatory, czat itd.) Proszę określić zagrożenia wynikające z niewłaściwego użytkowania Internetu (cyberprzemoc, treści nieodpowiednie dla osób nieletnich …)

Mass media Podsumowanie Upowszechnienie środków masowego przekazu nastąpiło równolegle z procesem kształtowania się społeczeństwa przemysłowego Upowszechnienie mass mediów to wynik zapotrzebowania społeczeństwa na szybką informację w dobie konsumpcji i zwiększonej ilości czasu wolnego Rozwój mass mediów: od schematu wszystko dla wszystkich do schematu coś dla każdego (upowszechnienie programów tv i magazynów ilustrowanych dedykowanych konkretnym grupom społecznym)

Zagadnienia do przemyślenia i przyswojenia: Walory wychowawcze wybranych form turystyki (wykład @ 06.06.15) Potencjalne zagrożenia wynikające z udziału w turystyce masowej Potencjał wychowawczy działalności sportowej w wymiarze kwalifikowanym i rekreacyjnym Walory edukacyjne treści płynących ze środków masowej komunikacji (programy edukacyjne, czasopisma fachowe, książki) Zagrożenia wynikające z nieodpowiedniego/nieświadomego wykorzystania środków masowej komunikacji

Dziękuję za uwagę