DR MATEUSZ KLINOWSKI Wydział Prawa i Administracji UJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
Advertisements

po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Creative Commons Alternatywna wizja ochrony praw autorskich w dobie rewolucji informatycznej Patrycja Majchrzak, Krzysztof Czarnecki Koło Naukowe Prawa.
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W TRANSFERZE TECHNOLOGII
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
NARUSZENIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
dr Alicja Adamczak Prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
PATENT na innowacyjny biznes
Marianna Zaremba Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej
Piractwo Mazurek Grzegorz IIIb.
Ochrona Praw Autorskich
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
P R A W N E A S P E K T Y KORZYSTANIA Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI P R A W N E A S P E K T Y KORZYSTANIA Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI.
Ochrona własności intelektualnej
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
DOMENA PUBLICZNA.
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Licencja Creative Commons
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
Wolna licencja polega na tym, że każdy ma prawo ją wykorzystywać, poprawiać, dostosowywać, powielać, rozprowadzać za darmo lub za opłatą, oraz upowszechniać
LICENCJE CREATIVE COMMONS opracował Michał Seemann Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Chorzowie.
MODULE B Prawa autorskie New Media Production Project This project has been funded with support from the European Commission under the Lifelong Learning.
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ISTOTNYM ELEMENTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Adam Wiśniewski Urząd Patentowy RP.
Własność intelektualna – rzecz święta
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.

Aleksandra Wilewska Iga Chwiałkowska Patryk Bednarek Bartek Mokwiński Michał Ambruszkiewicz.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
Prawa autorskie.
technologia informacyjna a prawo
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
DOBRA EKONOMICZNE Przestrzeń fizyczna i społeczna otaczająca człowieka składa się z „rzeczy”. Niektóre z tych rzeczy mogą stać się „dobrami ekonomicznymi”.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Co to jest piractwo komputerowe? licencja,prawo autorskie
Przykłady nadużyć telekomunikacyjnych. Oszustwa i wyłudzenia. 1.Wyłudzanie kodów doładowania poprzez SMS. Nadużycie polega na próbie podszycia się pod.
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Dr Alicja Adamczak Prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej Świadomość znaczenia praw własności intelektualnej warunkiem rozwoju gospodarczego.
PRAWA AUTORSKIE Paulina Cicha Paulina Broszczak. Prawo autorskie – pojęcie prawnicze oznaczające (1) ogół praw przysługujących autorowi utworu albo (2)
Ochrona własności intelektualnej
Prawo autorskie JOANNA LENART.
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
PRAWA POKREWNE.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Źródła prawa własności intelektualnej i przemysłowej
Zapis prezentacji:

Wolna kultura jako uspołeczniona alternatywa dla dotychczasowego modelu własności intelektualnej DR MATEUSZ KLINOWSKI Wydział Prawa i Administracji UJ Polska Sieć Polityki Narkotykowej

Własność intelektualna Obejmuje wyłączne prawa do: - Znaków towarowych (prawo własności przemysłowej) - Wynalazków (prawo własności przemysłowej, prawo patentowe) - Wytworów intelektu (prawo autorskie)

Własność intelektualna Cechą wspólną praw własności intelektualnej jest wyłączenie innych osób z możliwości wykorzystywania pewnych obiektów, korzystania z pewnych symboli, artefaktów czy nawet idei, albo ich zbiorów. Ktoś uzyskuje faktyczny monopol na korzystanie z pewnego dobra. Exclusive rights are a form of monopoly.

Własność intelektualna - reżim praw wyłącznych - (IMPs)Imposed Monopoly Privileges - GOLEMs – Government-Originated Legally Enforced Monopolies

Własność intelektualna Uzasadnienie istnienia monopoli: (1) zasady moralne (nieuczciwe wzbogacenie się); (2) praktyczne – promowanie innowacyjności, twórczości, postępu naukowo-technicznego;

Własność intelektualna M. A. Heller, R.S. Eisenberg, Can patents deter innovation? The anticommons in biomedical research, Science 1998, 280: ss. 698-701. Prawo do wykluczania innych w warunkach wolnorynkowej konkurencji prowadzi do spadku ekonomicznej efektywności całych branż i stwarza niebezpieczeństwo dla obywateli.

Prawo autorskie - prawa osobiste – wynikają z faktu stworzenia dzieła, kontrola nad kształtem utworu, oznaczenia go nazwiskiem (są niezbywalne, nie wygasają, są związane z konkretną osobą); - prawa majątkowe (copyright) – przysługują autorowi utworu (wydawcy, producentowi), jest to prawo do odnoszenia korzyści z utworu, czerpania z niego zysku, może być zbyte.

Kryzys zaufania do prawa własności intelektualnej Procesy polityczne związane z globalizacją: Konsensus Waszyngtoński – narzucanie neoliberalnego modelu gospodarki, jako warunek udzielenia pomocy gospodarczej; w pakiecie prawo ochrony własności intelektualnej. PWI postrzegane jako przedłużenie polityki imperialnej.

Kryzys zaufania do prawa własności intelektualnej Rozwój naukowo-techniczny: Diamond v. Chakrabarty, 447 U.S. 303 (1980) - A live, human-made micro-organism is patentable subject matter. Patentowanie żywych organizmów oraz genów postrzegane jako przejaw moralnego nadużycia.

Kryzys zaufania do prawa własności intelektualnej Procesy kulturowe. Rozwój techniki collage, sample, cut and paste. Głośne sprawy dotyczące wykorzystania fragmentów cudzych utworów w utworach niosących nową wartość artystyczną jako przykład moralnego nadużycia.

Kryzys zaufania do prawa własności intelektualnej Stało się jasne, że Prawo Własności Intelektualnej prowadzi często do nadużywania posiadanego monopolu przez potężne koncerny. Stosowane jest ono wobec stron słabszych (kraje III świata, jednostki, początkujący twórcy). Jest to szczególnie niepokojące, jeżeli wziąć pod uwagę, że kradzież intelektualna oznacza w tym przypadku głównie stratę (zmniejszenie) potencjalnego zysku. Czy ściągający muzykę z Internetu kupiliby płytę?

Open Culture Creative Commons Free Software Foundation Open Source Initiative Uspołecznienie używania przedmiotów chronionych Prawem Własności Intelektualnej jest wynikiem rozwoju technologii w zakresie kopiowania.

Open Culture Wzrost możliwości kopiowania umożliwił nowe formy aktywności jednostek (dzielenie się muzyką, przekształcanie gotowych idei, dzieł – cut and paste). Pociągnęło to eskalację żądań wypływających z prawa własności. Technologia staje się środkiem eliminacji dozwolonego użytku. >> Lawrence Lessig

Open Culture Przyszłość OPEN CULTURE: - utrwalenie nowego modelu w wyniku ekspansji technologii? - wzrost narzędzi kontroli i zwycięstwo establishmentu? - cykle Tymczasowych Stref Autonomicznych? (Hakim Bey); Pirate Bay, WikiLeaks?