AUTODESTRUKCJA Zachowanie autodestrukcyjne - Autodestrukcyjność,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Profilaktyka wobec osób starszych
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
13. Kontrolowanie agresji
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Uzależnienia a rozwój dziecka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Rola rodziny w zdrowieniu
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Psychologiczna pomoc pedagogom w problematyce suicydologii
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
DYLEMATY ZAPOBIEGANIA SAMOBÓJSTWOM DZIECI I MŁODZIEŻY
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Zadawanie pytań.
Symptomy dziecka krzywdzonego
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Uzależnienie od Alkoholu
PROFILAKTYKA ZACHOWAŃ SUICYDALNYCH
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Zaburzenia odżywiania
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
SAMOBÓJSTWA.
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Wykład Prof. UWM dr hab. Ewa Kantowicz Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Stres w pracy nauczyciela
Opracowała: Katarzyna Płatek
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Fazy uzależnienia od alkoholu
Fazy rozwoju uzależnienia od alkoholu
Typowe cechy działalności sekt
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zapis prezentacji:

AUTODESTRUKCJA Zachowanie autodestrukcyjne - Autodestrukcyjność, - Autodestrukcyjny styl życia Zachowanie intencjonalne i podjęte w sytuacji możliwości wyboru, które ze względu na swój cel lub/i formę zagraża zdrowiu lub życiu jest autodestrukcyjne Kryteria opisu Intencjonalność/subintencjonalność Dystans psychologiczny: działanie-skutek Świadomość Zakotwiczenie w kulturze

Formy zachowań autodestruktywnych Bezpośrednie - celowe uszkodzenie ciała, bezpośredni związek między działaniem i jego fizycznym skutkiem: samobójstwo, samookaleczenia. Pośrednie – skutki działania odległe w czasie lub/i prawdopodobne: uzależnienia, zaburzenia odżywiania, ryzykanctwo, styl życia Działanie - często subintencjonalne. Epizodyczne - incydenty Chroniczne – powtarzalne, utrzymujace się w czasie, syndromy

Funkcje zachowań autodestrukcyjnych Samokaranie i samoniszczenie Rozładowanie napięcia i silnego afektu Przerwanie bólu, cierpienia psychicznego lub pustki Wołanie o pomoc Zaspakajanie potrzeb psychicznych (opieki, uwagi) Stymulacja

Mechanizmy regulacji AUTOAGRESJA Konflikt wewnętrzny. Utrata poczucia sensu życia. Poczucie beznadziejności i bezradności. Dysocjacja Agresja, wrogość wobec i/lub wobec innych Impulsywność DEFICYT KOMPETENCJI SAMOOPIEKUŃCZYCH Niskie poczucie własnej wartości, wartości zycia Bierność, Deficyt regulacji emocjonalnej Deficyty poznawcze: odraczania gratyfikacji, antycypacji, kontroli poznawczej i behawioralnej Błędy bilansowania

Samobójstwo 1. Samobójstwo w świetle historii, prawa, filozofii i religii Kontinuum zachowań samobójczych (Durkheim, Menninger, Farberow) Codzienne zachowania..........powazniejsze ..............próby samobójcze........samobójstwo Papierosy, alkohol alkoholizm Co jest a co nie jest samobójstwem? Każdy przypadek śmierci będący wynikiem własnego działania lub zaniechania przez osobę zdająca sobie sprawę ze skutków tego działania(Durkheim) Kryteria: świadomość, intencja lub zgoda zachowanie zagrażające życiu. wykluczające pewność przeżycia, skutek śmiertelny, 10-15% osób po próbach samobójczcyh w końcu umiera śmiercią samobójczą. 30-40% samobójców wcześniej podejmowało próby

Typologie samobójstw Shneidman: samobójstwo i parasamobójstwo, śmierć intencjonalna, subintencjonalna, nieintencjonalna Faber: zamiar vs skutek Płużek: prawdziwe (wybór śmierci), rzekome (dopuszcza się możliwość śmierci), gesty samobójcze (nie zakłada się śmierci), altruistyczne Durkheim: 1. bezpośrednie/pośrednie 2. Wg kryterium integracja społeczna vs kontrola społeczna: anomiczne, fatalistyczne, egoistyczne, altruistyczne,

Sygnały i znaki ostrzegawcze Wypowiedzi: życie nie ma sensu, nikogo nie obchodzę,wkrótce zniknę, mam tego wszystkiego dość, pożałują, że tacy byli dla mnie, lun wprost: postanowiłem się zabić, nie chcę już żyć, jestem zmęczony zyciem Zachowanie: rozdawanie rzeczy, gromadzenie leków, gwałtowna zmiana,zaniedbanie wyglądu, dyskusje o śmierci i inn. Wydarzenia poprzedzające: ważna strata, konflikt z osoba znaczącą, diagnoza, trudnośc w szkole, na uczelni, w pracy

Syndrom presuicydalny (E. Ringel) ZAWĘŻENIE a. Sytuacyjne-sytuacja bez wyjścia b. Dynamiczne- jedno pragnienie, ograniczenie kontroli, c. Stosunków z ludźmi – izolacja, poza jedną osobą, od której wszystko zależy d. Świata wartości – utrata sensu życia, poczucia własnej wartości, negacja cenionych wartości i subiektywizm ocen 2. AGRESJA HAMOWANA I AUTOAGRESJA 3. FANTAZJE SAMOBÓJCZE

10 charakterystycznych cech samobójstwa – wg E. Shneidmana cecha znaczenie pomoc 1.przyczyna Szukanie rozwiązania problemu Wspólna refleksja 2. Cel Przerwanie strumienia świadomości Wskazać alternatywy 3. Bodziec Ból psychiczny Odreagowanie bólu 4. Stres Frustracja potrzeb Szukać zaspokojenia 5. Emocje Beznadziejność, bezradność „Grać na zwłokę” 6. Percepcja Zawężenie Otwórz możliwości 7.Stan umysłu Ambiwalencja Obudź nadzieję 8. Komunik. Sygnały ostrzegawcze Słuchać, angaż.innych 9. Działanie Ucieczka Zablokuj wyjścia 10.Wzór Reagowania Zgodny ze stylem życia Odwołanie do znanych dobrych rozwiązań

Samobójstwa dzieci - I . Orbach I.Dziecko w sytuacji impasu – nierozwiązywalny problem. 1. Chory system rodzinny – dziecko jako „Kozioł ofiarny”. 2. Problem komunikacji - podwójne wiązanie 3. Rozwiązanie wykracza poza mozliwości dziecka ponieważ: problem dotyczy innych członków rodziny wymagania zbyt wysokie, nie do spełnienia komunikaty -wewnętrznie sprzeczne. II. Postawa wobec życia i śmierci III. Stosunek do własnego ciała IV. Dysocjacja

INTERWENCJA, TERAPIA, PREWENCJA Interwencja kryzysowa – interdyscyplinarna pomoc osobie w sytuacji zagrożenia (tu: życia) Cel: ochrona życia, natychmiastowa izolacja od zagrożeń, podtrzymanie emocjonalne, wzmocnienie odporności, pomoc w rozwiązaniu probl. Etapy i zadania 1. Nawiązanie kontaktu (empatia, troska, szacunek) 2. Ocena ryzyka samobójczego 3. Wspólne zbudowanie planu działania (kontrakt)

Podstawowe interwencje Słuchanie i zachęcenie do otwartego wyrażania uczuć (żalu, bólu po stracie, wrogości, poczucia winy) Pomoc w zrozumieniu wydarzeń krytycznych Pomoc w zaakceptowaniu faktów (bez samoobwiniania) Pomoc w szukaniu nowych sposobów radzenia sobie Związanie klienta z siecią wsparcia społecznego

10 kroków interwencji kryzysowej wg Anthone’go Budowanie „pomostu” między pacjentem a pomagajacym Otwarte wysłuchanie Ocena ryzyka samobójczego i możliwej pomocy Ocena siły emocji i wagi myśli samobójczych Rozmowa o samobójstwie. Nie lekceważ i nie demonizuj myśli o samobójstwie Pytania o myśli i zamiary samóbojcze. Uczucia , sposoby i środki. Znalezienie i zmobilizowanie własnego, wewn. systemu wsparcia psychologicznego oraz ważnej osoby/osób. Zaplanowanie działania w celu zmiany sytuacji. Hierarchia problemow. Zachęceni do konstruktywnej decyzji w celu zmiany sytuacji. Zapewnienie nbezpieczeńśtwa (oddalenie od środków samoniszczenia). Podtrzymanie „Przekazanie pałeczki”Zapewnieni pomocy i oparcia w środowisku

Ocena ryzyka samobójczego – czynniki ryzyka 1. Biologiczne - depresja, uzależnienia, schizofrenia, choroby śmiertelne. 2. Psychologiczne: zaburzenia osobowości, strata, fantazje samobójcze, kryzysy 3. Historia: molestowanie, wcześniejsze próby samobójcze 4. Demograficzne i socjologiczne: wiek, płeć, izolacja i wsparcie, środowisko rodzinne, ekonomia, bezrobocie i inne.

Ocena ryzyka – zadania (T.Ellis) Analiza czynników demograficznych i społecznych Rozmowa z osobą zagrożoną (problemy: stan psychiczny, fantazje samobójcze, znaczące wydarzenia, dotychczasowe funkcjonowanie, styl życia i radzenia sobie, dostępność wsparcia, osoby znaczące, wcześniejsze próby samobójcze, próby samobójcze w rodzinie.) Informacje od osób znaczących Ocena czynników klinicznych ryzyka Ocena psychometryczna Konsultacje

Ryzyko samobójcze(krótkoterminowe). Szczegółowe informacje. niskie średnie wysokie Strata nie Ostatni miesiąc Ostatnie dni Depresja/lęk słabe silne Izolacja kontakty Nieliczne kont. brak Wrogość srednia silna Beznadziejność zaznaczona wysoka Dezorganizacja Alkohol, narkot. nadmiernie nadużywanie Zmiana w obrazie wyraźna Plan samobójczy nieobecny czesciowo ustalony Sprawy osobiste Pewne plany Tesrament, list, rozdawanie

Psychologiczne kompetencje obronne i profilaktyczne 1.Optymizm 2. Asertywność 3. Poczucie humoru 4.Poczucie kontroli osobistej 5. Poczucie własnej skuteczności 7. Doświadczenie wparcia społecznego 8.Zdolność do ekspresji i kontroli emocji 9. Adaptacyjne strategie radzenia sobie

Terapia i profilaktyka Racjonalno-emotywny model psychoterapii Ellisa terapia A B C Interwencja kryzysowa Interwencja kryzysowa A-zmiana sytuacji B - zmiany w funkcjonowaniu poznawczym C- redukcja symptomów Poprawa związku Służby społeczne Radzenie sobie Praca, Hospitalizacja Myślenie empiryczne, niedychotomiczne Akceptacja siebie Dekatastrofizowanie. Trening rozwiązywania problemów Farmakoterapia, radzenie sobie ze stresem samouspokojenie, aktywność własna

Zasady psychoterapii wg Shneidmana Codzienne monitorowanie poziom ryzyka śmierci i zaburzeń Zmiana warunków życia, zażegnanie konfliktu, zaspokojenie potrzeb, zmniejszenie bólu i poczucia beznadziejności Zniesienie zawężenia. Sporządzenie listy możliwych rozwiązań, uporządkowanie ich wg stopnia trudności i wprowadzenie wżycie opcji uznanych przez pcjenta za najłatwiejsze Korzystanie z pomocy superwizora Praca z jednym pacjentem samobójczym

Fazy i zadania terapeutyczne wg Orbacha Wstępny kontakt Analiza tendencji samob.Okazanie zrozumienia II.Kontakt pogłębiony Nawiązanie osobistego związku Zrozumienie pragnienia śmierci i ambiwalencji klienta III. Praca z bólem Pomoc w wyrażeniu bólu Przepracowanie bólu IV.Praca z autodestr. Szukanie źródeł autodestrukcji Dotarcie do straty. Analiza fantazji V.Świat wewn. Przepracowanie straty VI. Zakończenie Przygotowanie do radzeni sobie w przyszłych kryzysach.

Prewencja samobójstw młodzieży Prewencja I stopnia – psychoedukacja osób niezagrożonych i społeczności (szkoły, rodzice, media, programy) Prewencja II stopnia – skierowana do osób (grup) wysokiego ryzyka (rodziny zaburzone, kryzysy) Metody: edukacja, szkolenie strażników, młodzieżowe grupy wsparcia, telefon zaufania, wykrywanie osób zagrożonych.Ograniczanie dostepności środków stosowanych w celach samobójczych. Prewencja III stopnia – skierowana do osób po próbach samobójczych Metody- psychoterapia dla osób, rodzin i kręgu młodzieży. Opieka i wsparcie. Obserwacja.

Postwencja w szkole – wsparcie i prewencja Interdyscyplinarny zespół dorosłych. Opracowanie sposobu informowania uczniów (kto? i jak?). Spotkanie pracowników. Przygotowanie osoby do kontaktów z mediami Spotkanie z uczniami w małych grupach– rozmowa, badanie reakcji emocjonalnych uczniów, unikanie ocen czynu. Informacja o pogrzebie – dobrowolność uczestnictwa Respekt dla żałoby przy zachowaniu normalnego rytmu pracy szkoły. Dostęp do psychologa, pedagoga Opieka nad bliskimi i osobami zaangażowanymi w samobójstwo (wiedza, pomoc, konflikt itp. Uważnośc na tzw. „pakty samobójcze”.

Programy prewencji samobójstw w USA Szkolenie strażników szkolnych (dorośli o częstym kontakcie z mlodzieżą) Strażnicy w społecznościach lokalnych (j.w.) Ogólne programy edukacyjne dla młodzieży Programy diagnostyczno-prewencyjne Programy wsparcia koleżeńskiego Ośrodki interwencji kryzysowej Programy postwencyjne