Układ Słoneczny własnymi rękami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budowa i ewolucja Wszechświata
Advertisements

Spacer po układzie słonecznym
O obrotach ciał niebieskich
Jednostki astronomiczne
Festiwal Nauki w Centrum Fizyki Teoretycznej PAN
KSIĘŻYC W OBIEKTYWIE mgr Kinga Janusz.
Układ Słoneczny Beata Bujnowicz.
Mikołaj Kopernik i jego teoria
Układ Słoneczny.
Cele lekcji: Poznanie założeń heliocentrycznej teorii Kopernika.
Szkolny Klub Przyrodniczy „Altair”
UKŁAD SŁONECZNY.
Obserwacje kamerą internetową
Wykonała: Magda Pokorska klasa 2M
Planety Układu Słonecznego
Prezentacja Multimedialna
Multimedialne środowisko nauczania fizyki dla szkół ponadgimnazjalnych
Planety układu słonecznego. Agnieszka Pawluk KL II a TH
Układ Słoneczny.
UKŁAD SŁONECZNY.
Ruch planet Kopernik-Kepler-Newton
Ruch obiegowy Ziemi..
KOSMOS WEJŚCIE.
Starożytni astronomowie - Ptolemeusz
Astro odyseja po Układzie Słonecznym
Słońce i planety Układu Słonecznego
Rodzaje ciał niebieskich.
Układ Słoneczny.
Astronomia Monika Wojdyr kl.1LA.
Planety Michał Szymala.
TAJEMNICE PLANET TAJEMNICE PLANET.
Kamil Ferster Dominik Przerwa i Weronika Polkowska
Prawa Keplera Wyk. Agata Niezgoda
GWIAZDY , PLANETY I WIELE WIĘCEJ
Mikołaj Kopernik i Układ Słoneczny.
Temat: Ruch krzywoliniowy
PRAWA KEPLERA Urszula Kondraciuk, Grzegorz Witkowski
Czym jest ruch obiegowy Ziemi?
Układ słoneczny Planety i gwiazdy Jakub Walczak.
KOSMOS.
Układ słoneczny.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka + 1.
nasz najbliższy sąsiad w przestrzeni
Układ słoneczny Imię i nazwisko Kl. I D.
UKŁAD SŁONECZNY Autor: Łukasz Jeznach. Układ Słoneczny-co to? Układ Słoneczny to układ planetarny Słońca. Składa się, zaczynając od środka, z następujących.
Prawa Keplera Mirosław Garnowski Krzysztof Grzanka
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Julia Mikoda Laura Kłapińska
UKŁAD SŁONECZNY. UKŁAD SŁONECZNY MERKURY ŚREDNICA (KM) 4878 ODLEGŁOŚĆ OD SŁOŃCA (MLN KM) 57,91 TEMPERATURA NA POWIERZCHNI Od – 1700 C do 4300 C LICZBA.
Paralaksa informatyka +. Paralaksa informatyka +
Planety Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Zalasewie Przygotowały:
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
Ilustrowany atlas Układu Słonecznego
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Temat: Świat planet..
Temat: Księżyc nasz naturalny satelita.
W nocy na niebie widać księżyc i gwiazdy.
Układ Słoneczny.
Temat: Charakterystyka Planet Układu Słonecznego Akademia Górniczo-Hunicza im. Stanisława Staszica w Krakowie AGH Uniwersity of Science and Technology.
Autorzy: Martyna Dubert Zuzia górska Daria wieland
MOJE MIEJSCE W KOSMOSIE
UKŁAD SŁONECZNY.
Temat: Jak zmierzono odległość do księżyca, planet i gwiazd.
Słońce i księżyc.
Co widać na niebie?.
ewolucja układów planetarnych
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Zapis prezentacji:

Układ Słoneczny własnymi rękami Wioletta Ogłoza 2005

Budowa modelu Budowa modelu Układu Słonecznego może być interesującą propozycją przeprowadzenia w szkole projektu wspólnego dla różnych przedmiotów i klas. W trakcie realizacji uczniowie zapoznają się z szeregiem nowych pojąć i zagadnień nie tylko z fizyki czy astronomii

Budowa modelu Realizacja filmów poklatkowych ilustrujących poruszanie się planet była ważnym czynnikiem aktywizującym uczniów i motywacją do starannego wykonania modelu

Budowa modelu Przedstawiony model został zrealizowany przez uczniów szkoły szpitalnej w wieku od 10 – 16 lat Model tworzono w trakcie zajęć pozalekcyjnych i na lekcjach matematyki i fizyki Projekt można rozszerzyć na lekcje geografii (Ziemia, pory roku itp.) i informatyki (wyszukiwanie zdjęć i informacji, realizacja filmu)

Budowa makiet planet Zadanie to zrealizowno w najmłodszej grupie uczniów Poszczególne makiety wykonano z modeliny Powierzchnie planet odtworzono zgodnie z „orginałem” dobierając różne kolory modeliny Uwzględniono różne rozmiary planet

Omawiane zagadnienia: Ilość i nazwy planet Rozmiary planet Topografia powierzchni Zagadnienia orientacji osi obrotu w przestrzeni (odpowiednie umocowanie podstawek)

Budowa makiet planet

Budowa makiet planet

Budowa makiet planet Planety wykonano z modeliny, podstawki z wykałaczek, modeliny i monet 5 groszowych Korzystając ze zdjęć Pomalowano je tak by przypominały prawdziwe obiekty

Budowa makiet planet

Budowa makiet planet

Budowa makiety komety

Budowa makiet planet

Budowa makiet planet

Budowa makiet planet

Konstrukcja orbit wprowadzone zagadnienia Proporcje Miara kątów Elementy elipsy Konstrukcja geometryczna elipsy

(gdzie dla kolejnych planet Konstrukcja orbit Obliczenia rozmiarów orbit w różnych skalach (np. 1 AU ~10 cm) przeprowadzili uczniowie gimnazjum na lekcjach matematyki Rzeczywiste rozmiary orbit porównano z regułą odległości (R) Tytusa-Bodego : R=0.3+0.4n (gdzie dla kolejnych planet n= 0,1,2,4,8,16,32,64...)

Konstrukcja orbit Na orbitach zaznaczono położenia planet co 30 dni Na podstawie okresu obiegu T obliczono wielkość kąta pozycyjnego a o jaki w tym czasie przesuwa się planeta

Konstrukcja orbit a = 360 * ( T / 30 ) a

Konstrukcja orbit Starsi uczniowie obliczyli i narysowali położenie orbity komety Halley’a W skali 1 AU = 10 cm peryhelium orbity znajduje się blisko Słońca (q=6 cm) Drugie ognisko jest oddalone o 354 cm Długość sznurka jaki wykorzystano do narysowania orbity; 366 cm Kolejne pozycje komety obliczono przy pomocy popularnego programu astronomicznego Guide 8

Konstrukcja orbit

Realizacja animacji Zrealizowano kilka filmów ilustrujących różne zjawiska w układzie planetarnym Film zarejestrowano programem VidCap* W trakcie realizacji omawiano poszczególne ustawienia planet oraz warunki ich widoczności z Ziemi *patrz prezentacja „Filmy poklatkowe”

Realizacja animacji

Film 1 – Układ Słoneczny Zagadnienia: Kolejność planet Współpłaszczyznowość ruchu Zodiak Warunki widoczności Skala 1AU = 3 cm

Film 1 – Układ Słoneczny    

Mars widoczny nad ranem Film 1 – Układ Słoneczny Planety widoczne wieczorem Opozycja Saturna Ziemia Planety niewidoczne Mars widoczny nad ranem

Film 2 – III prawo Keplera Film zachowuje właściwe rozmiary orbit i tempo ruchu 5 planet Wprowadzono podział na planety wewnętrzne i zewnętrzne oraz planety typu Ziemi i olbrzymy Zmierzono maksymalne elongacje Wenus i Merkurego Skala 1AU = 10 cm

Maksymalna elongacja

Film 2 – III prawo Keplera

Film 3 - Wenus Warunki widoczności planet wewnętrznych Ośmioletni cykl powtarzalności położenia Wenus na niebie

Film 3 - Wenus

Film 4 - Mars Warunki widoczności planet zewnętrznych Zmiana odległości pomiędzy planetami Opozycje Ruch wsteczny

Film 4 - Mars

Film 4 - Mars

Ruch Księżyca Fazy Księżyca Miesiąc gwiazdowy i synodyczny

Film 5 – ruch komety Halleya Orbity komet Budowa komet

Film 5 – ruch komety Halleya

Co jeszcze można zrobić ? Model zaćmień Słońca i Księżyca Drobne ciała Układu Słonecznego Żywy (złożony z uczniów) model układu uwzględniający ruchy postępowe i wirowe planet i ich głównych księżyców

Oczywiście demonstracje budowy i ruchu Układu Słonecznego można przeprowadzić na komputerze przy pomocy jednego z licznych programów (np:www.GravitySimulator.com) Nasz model pomimo niedociągnięć pozwolił nauczyć się więcej niż maszyna do klikania oraz dostarczył nam sporo zabawy i satysfakcji

Gravity Simulator