FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE Opracowanie: Agnieszka Brzostowska FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE Część 2
Demokratyczny przyjazna atmosfera, rozsądnie zorientowana na zadanie Autokratyczny większa agresja, większa zależność od przywódcy, orientacja bardziej egocentryczna Leseferyczny Pracują tylko, gdy jest obecny
AUTOKRATYCZNY –sam podejmuje decyzje, kontroluje grupę PATERNALISTYCZNY – podejmuje decyzje przy współudziale grupy, kontroluje wykonanie KONSULTACYJNY – daje prawo swobody udziału w podejmowaniu decyzji, pozwala na swobodę w ich realizacji PARTYCYPACYJNY – decyzje podejmowane poprzez głosowanie, lub jedynie osoby odpowiedzialne za to– nie ma ścisłej kontroli szefa
Lider- za nim ludzie chcą podążać z własnego wyboru, a nie z przymusu Jest wzorem, ma pozytywne nastawienie Dzieli obowiązki Obowiązują go takie same reguły Jest otwarty na krytykę Potrafi przyznać się do błędu Jest obowiązkowy
Relacja między przywódcą a członkami grupy Fiedler: Lider, który cieszy się zaufaniem, sympatią i lojalnością grupy będzie uważał swoją pracę za mniej trudną niż pozostali liderzy
Pokaż mi jak pracuje Twoja grupa, a powiem Ci jakim liderem jesteś
Lider charyzmatyczny „Jeżeli jakiś człowiek pobiegnie nagi ulicą, obwieszczając, że tylko on może uratować innych przed grożącą zagładą, i natychmiast zdobędzie zwolenników, to jest on charyzmatycznym przywódcą: narodziła się relacja społeczna. Jeśli nie zdobędzie zwolenników, będzie po prostu szaleńcem” (Wilson, 1975, cyt. Za: hosuse i in 1991, s.366
Korzyści z pracy w grupie Pomysły, ewaluacja, To grupy, a nie pojedyncze osoby tworzą zmianę w środowisku Autobus - ludzie połączeni jedynie wspólną przestrzenią, ale….
Jeśli autobus stanie…. Zorganizowanie grupy pasażerów do pomocy – pasażerowie stają się zespołem, tworzą się struktury
Mają wspólny cel Wyłania się lider Następuje podział pracy Za chwilę grupa się rozpadnie, ale przez moment stanowiła wspólny organizm
Społeczność lokalna Pojawienie się impulsu - działanie I w przeciwności do pasażerów z autobusu, taka grupa obywatelska może działać razem dalej.
Utrzymanie partnerstwa Produktywność – efekty Sprawność – dobra organizacja pracy Bezpieczeństwo Zasady istnienia Zdolności adaptacyjne - elastyczność
Przeciwności, jakie możemy napotkać Zbudowanie przez członków grupy wspólnej wizji co chcą osiągnąć Brak motywacji i zaangażowania Lęk przed zmianą – niepewność Obawa przed „nawałem pracy” Lęk przed brakiem umiejętności i kompetencji Lęk przed porażką Konflikty w grupie
Bibliografia Brown, Rupert, Procesy grupowe, wyd. GWP, Gdańsk 2006 Kowalczyk, B., Jordan, P., Budowanie zespołu, wyd. Boris, Warszawa 1996 Lewicka, Maria –środowisko- prezentacja Publikacja Stowarzyszenia CAL, Poradnik dla Facylitatorów Publikacja Stowarzyszenia CAL Pomiędzy tożsamością a skutecznością Pudło, Piotr, zachowania ludzkie – prezentacja Vopel, Klaus, Poradnik dla prowadzących grupy, wyd. Jedność, Kielce 2006