DZIECI Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Advertisements

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Zagrożenia jakie niesie
Spowodowane trisomią chromosomów
Miej uszy i oczy, serce i dusze szeroko otwarte
Osoby niepełnosprawne fizycznie
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Co oznacza BMI ? Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI; inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy.
Profilaktyka wobec osób starszych
Krwawienia w czasie ciąży i porodu
CHOROBY GENETYCZNE CZŁOWIEKA.
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Cukrzyca Grupa chorób charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Zaburzenia psychiczne
Znaczenie Kogo dotyczy Objawy Typy Zwalczanie
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Otyłość u dzieci.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Skutki głodu i niedożywienia
Choroby genetyczne.
OGRANICZENIE WEWNĄTRZMACICZNEGO WZRASTANIA PŁODU IUGR
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
IDEALNA WAGA Ile powinien ważyć człowiek? Nie ma na to pytanie jednej, gotowej odpowiedzi. Są za to przeróżne wzorce i internetowe kalkulatory, podające.
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
DOWN JESTEM PRZECIW.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
ANOREKSJA.
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Środowiskowy Dom Samopomocy
Orzecznictwo dzieci i dorosłych
DYSLEKSJA.
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
Środowiskowy Dom Samopomocy
Realizacja VI – XII 2015 r.. Turniej sportowy połączony z quizem wiedzy dla klas IV - VI 17 czerwca 2015 r.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Siedem kroków do poczęcia czyli jak przygotować się do ciąży.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
PNO, czyli porozmawiajmy o odporności. Co to jest odporność? Odporność jest wynikiem pracy wielu skomplikowanych elementów, które tworzą nasz układ immunologiczny.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Szkodliwość hałasu w szkole
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Choroby genetyczne człowieka
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Płodowy Zespół Alkoholowy
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

DZIECI Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Anna Smusz

Przyczyny głębszej niepełnosprawności intelektualnej Genetyczna: zespoły spowodowane przez spowodowane przez szkodliwe geny: stwardnienie guzowate, fenyloketonuria (zaburzenie przemiany aminokwasów, w organizmie brakuje jednego enzymu niezbędnego w przemianie białkowej, nadmiar białka uszkadza mózg powodując głębokie upośledzenie), galaktozemia (wrodzony błąd metaboliczny uniemożliwiający przekształcenie galaktozy w glukozę); maszkaronizm (genetycznie uwarunkowane zaburzenie przemiany mukopolsacharydów)

Przyczyny aberracje chromosomalne (zespół Downa, Turnera (charakterystycznie niski wzrost), Klinefeltera (nadmiar chromosomu X w komórkach ciała mężczyzny, mężczyźni ci są bezpłodni, wyglądem przypominają kobiety)

Przyczyny egzogenna: spowodowana infekcjami, urazami, zatruciami, które uszkadzają ośrodkowy układ nerwowy (OUN) w okresie płodowym lub po urodzeniu. Najczęściej przyczyna niepełnosprawności głębszej u konkretnego dziecka nie jest dokładnie znana.

Charakterystyka ü Mają trudności z adaptacja do otoczenia ü      Wymagają odpowiednich oddziaływań terapeutycznych ü      W przypadku braku oddziaływań zaburzenia pogłębiają się ü      Często towarzyszy padaczka ü      Kiwanie się w sytuacjach frustrujących i lękotwórczych

ü      Kiwanie jako czynność przyjemna, redukująca napięcie ü      Manifestacje psychoz i nerwic – objawy schizofreniczne ü      Zachowania typu autystycznego ü      Znacznie trudniej dzieci się uczą ü      Mniejsza koncentracja ü      Wolne tempo pracy i nauki

Zespół Downa Przyczyna: ü      Dodatkowy chromosom występujący w każdej komórce (trisomia) lub w części komórek ü      95% dzieci z zespołem Downa ma trisomię 21 (zamiast prawidłowej liczby 46 chromosomów w każdej komórce mają 47 – dodatkowy przy parze 21 – tzw pełny zespół Downa ü      3-4% przypadków dodatkowy chromosom występuje przy innej parze 14 czy 22. w tym przypadku dokonuje się badania rodziców na nosicielstwo tej wady genetycznej. ü      2-3% przypadków tylko część komórek ma 47 chromosomów, a pozostałe 46

Kto może mieć dziecko z zespołem Downa? Właściwie każda para. Kobiety w wieku 35 lat i starsze znacznie częściej niż młodsze Przed 20 r.ż – mniej niż 1 urodzenie na 2000 20-30 r. ż - mniej niż 1 na 1500 urodzeń 30-34 r. ż – 1 na 750-880 urodzeń 35-40 r. ż – 1 na 280-290 urodzeń 40-44 r. ż. – 1 na 130-150 urodzeń ponad 45 r. ż. 1 na 20-65 urodzeń średnio 1 dziecko na 600 (inne dane 800-1000) urodzeń ma zespół Downa

charakterystyczne cechy ü      słabe napięcie mięśni ü      oczy umieszczone nieco wyżej i nieco skośnie ü      małe jasne plamki na tęczówce oka ü      płaska twarz ü      krótka szyja ü      uszy małe niżej położone charakterystyczna linia wzdłuż dłoni

Charakterystyka c.d. ü ręce i palce nieco krótsze ü      małe usta wystający język ü      trudniej je karmić – szczególnie tuż po narodzeniu , należy odpowiednio masować mięśnie twarzy ü      więcej śpią więc należy je budzić na porę karmienia ü      stopy szerokie z krótkimi palcami, znaczna przerwa między dużym palcem a pozostałymi ü      nadmierna giętkość stawów

Charakterystyka c.d. ü dzieci są mniejsze od swych rówieśników ü      rozwój mentalny i fizyczny rozwój jest wolniejszy ü      większość dzieci z zespołem Downa cechuje łagodny lub umiarkowany stopień upośledzenia ü      rozwój motoryczny jest znacznie wolniejszy ü      zaczynają chodzić w wieku 12-14 miesięcy później niż inne dzieci ü      opóźniony rozwój mowy ü      kondycja zdrowotna tych dzieci jest gorsza

Charakterystyka ü mogą mieć wady rozwojowe i małą odporność ü      wiele z tych dzieci ma wady serca ü      często występują zaburzenia w budowie i funkcjonowaniu układu pokarmowego ü      częściej mają wady wzroku ü      60-80 % ma defekty słuchu ü      duże problemy z odżywianiem się

Charakterystyka ü częste wady kręgosłupa ü      częściej zapadają na choroby o podłożu immunologicznym (białaczka, padaczka, bezdech senny, choroby skóry, choroba Alzheimera ü      niektórzy nie potrafią opanować mowy ü      większość wypowiada słowa, ale mają trudności z wypowiadaniem myśli i uczuć ü      bez pomocy i motywowania przez bliskich maja małe szanse na dokonanie zmian w życiu

Charakterystyka ü      bywaj sfrustrowani, depresyjni, łatwo się demoralizują ü      mają trudności w przemieszczaniu się z miejsca na miejsce ü      brak własnego zdania uniemożliwia podejmowanie decyzji ü      brak zaufania, a jeszcze częściej brak krytycyzmu i zbyt wielka ufność ü      ok. 50% kobiety mogą mieć dzieci w ok. 50% przypadków rodzą zdrowe dzieci

Charakterystyka ü mężczyźni bywają niepłodni ü      część dzieci ma lekkie upośledzenie, część umiarkowane i niewielki procent głębokie ü      są tez przypadki chorych o IQ bliskiemu normie

Charakterystyka rozwój seksualny dzieci z głębszym upośledzeniem umysłowym ü      wbrew opiniom osoby niepełnosprawne w stopniu głębszym również odczuwają potrzeby seksualne i potrzeby bliskości ü      im większe upośledzenie tym bardziej potrzeba seksualna jest skierowana na siebie niż na partnera ü      masturbacja szczególnie u chłopców jest częstsza im głębsze upośledzenie umysłowe

Charakterystyka ü      jest to forma zastępcza, gdyż nie są w stanie zapewnić tej potrzeby w inny sposób – nawiązać kontakty z płcią przeciwną ü      czasem jest to sposób zaspokojenia głodu emocjonalnego, rozładowania napięcia, przemieszczenia emocji ü      niekiedy masturbacja jest formą sprzeciwu wobec dorosłych lub efektem wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie

Charakterystyka ü      jak reagować: nie zawstydzać, nie krytykować, karać krzyczeć, gdyż praktyka jest nieunikniona, gdyż potrzeba jest i będzie się rozwijać, ü      jeśli potrzeba nie ma szans rozwijać się w normalnych relacjach należy tłumaczyć, że jest to sfera intymna i by robić to w samotności z zachowaniem zasad higieny

Charakterystyka ü      w przypadku dziewcząt kontakty seksualne mogą zakończyć się ciążą, a więc ryzykiem urodzenia niepełnosprawnego dziecka. Obowiązek spadnie na rodziców ü      czasem rodzice zezwalają na związki małżeńskie ale z zachowaniem antykoncepcji.

Upośledzenie – ofiarą przemocy Często osoby upośledzone umysłowo stają się ofiarami przemocy seksualnej ofiarami gwałtu w Stanach Zjednoczonych było 33% lekko upośledzonych 25% umiarkowanie lub znacznie 10% głęboko (sprawcami gwałtu najczęściej byli krewni lub osoby zaprzyjaźnione z rodziną)

Przemoc seksualna c.d. Osoby niepełnosprawne bardzo łatwo zastraszyć są znacznie częściej ofiarami gwałtu niż zdrowi Ich infantylność przyciąga pedofilów Dzieci są ufne, łatwowierne, łatwo nimi sterować Nie potrafią być asertywni i słabo radzą sobie w relacjach komunikacyjnych

Jak wygląda życie dorosłe? ü      Póki żyją rodzice mieszkają wraz z nimi ü      Gdy rodziców nie ma mieszka w mieszkaniu rodziców wraz z osobą towarzyszącą (członek rodziny, rodzeństwo, przyjaciel rodziny) ü      Ważne jest formalne uregulowanie praw i obowiązków osoby towarzyszącej, by można było zastąpić ją inną osobą ü      Mieszkają z rodzeństwem – za zgodą ich obojga

Jak wygląda życie dorosłe? ü      Hostele- domy na zasadzie rodzin zastępczych ü      Dom wspólnoty „Arka” – wspólnoty religijne ü      Schronisko dla osób niepełnosprawnych – organizowane przez fundacje ü      Domy pomocy społecznej

Gdzie szukać pracy? ü Trudno im znaleźć zajęcie ü      Jeszcze trudniej wczuć się w ich zainteresowania i potrzeby ü      Istnieją zakłady pracy chronionej ü      Zakłady aktywizacji zawodowej ü      Warsztaty terapii zajęciowej (otrzymują kieszonkowe) ü      Środowiskowe domy samopomocy

Gdzie szukać pracy? ü Robią kartki okolicznościowe ü      Koszyki, pudełka, ozdoby ü      Koperty, notesy, zakładki do książek ü      Szczotki, pudła, zabawki ü      Przedmioty ceramiczne, prace introligatorskie ü      Pracują na komputerze