DZIECI Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Anna Smusz
Przyczyny głębszej niepełnosprawności intelektualnej Genetyczna: zespoły spowodowane przez spowodowane przez szkodliwe geny: stwardnienie guzowate, fenyloketonuria (zaburzenie przemiany aminokwasów, w organizmie brakuje jednego enzymu niezbędnego w przemianie białkowej, nadmiar białka uszkadza mózg powodując głębokie upośledzenie), galaktozemia (wrodzony błąd metaboliczny uniemożliwiający przekształcenie galaktozy w glukozę); maszkaronizm (genetycznie uwarunkowane zaburzenie przemiany mukopolsacharydów)
Przyczyny aberracje chromosomalne (zespół Downa, Turnera (charakterystycznie niski wzrost), Klinefeltera (nadmiar chromosomu X w komórkach ciała mężczyzny, mężczyźni ci są bezpłodni, wyglądem przypominają kobiety)
Przyczyny egzogenna: spowodowana infekcjami, urazami, zatruciami, które uszkadzają ośrodkowy układ nerwowy (OUN) w okresie płodowym lub po urodzeniu. Najczęściej przyczyna niepełnosprawności głębszej u konkretnego dziecka nie jest dokładnie znana.
Charakterystyka ü Mają trudności z adaptacja do otoczenia ü Wymagają odpowiednich oddziaływań terapeutycznych ü W przypadku braku oddziaływań zaburzenia pogłębiają się ü Często towarzyszy padaczka ü Kiwanie się w sytuacjach frustrujących i lękotwórczych
ü Kiwanie jako czynność przyjemna, redukująca napięcie ü Manifestacje psychoz i nerwic – objawy schizofreniczne ü Zachowania typu autystycznego ü Znacznie trudniej dzieci się uczą ü Mniejsza koncentracja ü Wolne tempo pracy i nauki
Zespół Downa Przyczyna: ü Dodatkowy chromosom występujący w każdej komórce (trisomia) lub w części komórek ü 95% dzieci z zespołem Downa ma trisomię 21 (zamiast prawidłowej liczby 46 chromosomów w każdej komórce mają 47 – dodatkowy przy parze 21 – tzw pełny zespół Downa ü 3-4% przypadków dodatkowy chromosom występuje przy innej parze 14 czy 22. w tym przypadku dokonuje się badania rodziców na nosicielstwo tej wady genetycznej. ü 2-3% przypadków tylko część komórek ma 47 chromosomów, a pozostałe 46
Kto może mieć dziecko z zespołem Downa? Właściwie każda para. Kobiety w wieku 35 lat i starsze znacznie częściej niż młodsze Przed 20 r.ż – mniej niż 1 urodzenie na 2000 20-30 r. ż - mniej niż 1 na 1500 urodzeń 30-34 r. ż – 1 na 750-880 urodzeń 35-40 r. ż – 1 na 280-290 urodzeń 40-44 r. ż. – 1 na 130-150 urodzeń ponad 45 r. ż. 1 na 20-65 urodzeń średnio 1 dziecko na 600 (inne dane 800-1000) urodzeń ma zespół Downa
charakterystyczne cechy ü słabe napięcie mięśni ü oczy umieszczone nieco wyżej i nieco skośnie ü małe jasne plamki na tęczówce oka ü płaska twarz ü krótka szyja ü uszy małe niżej położone charakterystyczna linia wzdłuż dłoni
Charakterystyka c.d. ü ręce i palce nieco krótsze ü małe usta wystający język ü trudniej je karmić – szczególnie tuż po narodzeniu , należy odpowiednio masować mięśnie twarzy ü więcej śpią więc należy je budzić na porę karmienia ü stopy szerokie z krótkimi palcami, znaczna przerwa między dużym palcem a pozostałymi ü nadmierna giętkość stawów
Charakterystyka c.d. ü dzieci są mniejsze od swych rówieśników ü rozwój mentalny i fizyczny rozwój jest wolniejszy ü większość dzieci z zespołem Downa cechuje łagodny lub umiarkowany stopień upośledzenia ü rozwój motoryczny jest znacznie wolniejszy ü zaczynają chodzić w wieku 12-14 miesięcy później niż inne dzieci ü opóźniony rozwój mowy ü kondycja zdrowotna tych dzieci jest gorsza
Charakterystyka ü mogą mieć wady rozwojowe i małą odporność ü wiele z tych dzieci ma wady serca ü często występują zaburzenia w budowie i funkcjonowaniu układu pokarmowego ü częściej mają wady wzroku ü 60-80 % ma defekty słuchu ü duże problemy z odżywianiem się
Charakterystyka ü częste wady kręgosłupa ü częściej zapadają na choroby o podłożu immunologicznym (białaczka, padaczka, bezdech senny, choroby skóry, choroba Alzheimera ü niektórzy nie potrafią opanować mowy ü większość wypowiada słowa, ale mają trudności z wypowiadaniem myśli i uczuć ü bez pomocy i motywowania przez bliskich maja małe szanse na dokonanie zmian w życiu
Charakterystyka ü bywaj sfrustrowani, depresyjni, łatwo się demoralizują ü mają trudności w przemieszczaniu się z miejsca na miejsce ü brak własnego zdania uniemożliwia podejmowanie decyzji ü brak zaufania, a jeszcze częściej brak krytycyzmu i zbyt wielka ufność ü ok. 50% kobiety mogą mieć dzieci w ok. 50% przypadków rodzą zdrowe dzieci
Charakterystyka ü mężczyźni bywają niepłodni ü część dzieci ma lekkie upośledzenie, część umiarkowane i niewielki procent głębokie ü są tez przypadki chorych o IQ bliskiemu normie
Charakterystyka rozwój seksualny dzieci z głębszym upośledzeniem umysłowym ü wbrew opiniom osoby niepełnosprawne w stopniu głębszym również odczuwają potrzeby seksualne i potrzeby bliskości ü im większe upośledzenie tym bardziej potrzeba seksualna jest skierowana na siebie niż na partnera ü masturbacja szczególnie u chłopców jest częstsza im głębsze upośledzenie umysłowe
Charakterystyka ü jest to forma zastępcza, gdyż nie są w stanie zapewnić tej potrzeby w inny sposób – nawiązać kontakty z płcią przeciwną ü czasem jest to sposób zaspokojenia głodu emocjonalnego, rozładowania napięcia, przemieszczenia emocji ü niekiedy masturbacja jest formą sprzeciwu wobec dorosłych lub efektem wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie
Charakterystyka ü jak reagować: nie zawstydzać, nie krytykować, karać krzyczeć, gdyż praktyka jest nieunikniona, gdyż potrzeba jest i będzie się rozwijać, ü jeśli potrzeba nie ma szans rozwijać się w normalnych relacjach należy tłumaczyć, że jest to sfera intymna i by robić to w samotności z zachowaniem zasad higieny
Charakterystyka ü w przypadku dziewcząt kontakty seksualne mogą zakończyć się ciążą, a więc ryzykiem urodzenia niepełnosprawnego dziecka. Obowiązek spadnie na rodziców ü czasem rodzice zezwalają na związki małżeńskie ale z zachowaniem antykoncepcji.
Upośledzenie – ofiarą przemocy Często osoby upośledzone umysłowo stają się ofiarami przemocy seksualnej ofiarami gwałtu w Stanach Zjednoczonych było 33% lekko upośledzonych 25% umiarkowanie lub znacznie 10% głęboko (sprawcami gwałtu najczęściej byli krewni lub osoby zaprzyjaźnione z rodziną)
Przemoc seksualna c.d. Osoby niepełnosprawne bardzo łatwo zastraszyć są znacznie częściej ofiarami gwałtu niż zdrowi Ich infantylność przyciąga pedofilów Dzieci są ufne, łatwowierne, łatwo nimi sterować Nie potrafią być asertywni i słabo radzą sobie w relacjach komunikacyjnych
Jak wygląda życie dorosłe? ü Póki żyją rodzice mieszkają wraz z nimi ü Gdy rodziców nie ma mieszka w mieszkaniu rodziców wraz z osobą towarzyszącą (członek rodziny, rodzeństwo, przyjaciel rodziny) ü Ważne jest formalne uregulowanie praw i obowiązków osoby towarzyszącej, by można było zastąpić ją inną osobą ü Mieszkają z rodzeństwem – za zgodą ich obojga
Jak wygląda życie dorosłe? ü Hostele- domy na zasadzie rodzin zastępczych ü Dom wspólnoty „Arka” – wspólnoty religijne ü Schronisko dla osób niepełnosprawnych – organizowane przez fundacje ü Domy pomocy społecznej
Gdzie szukać pracy? ü Trudno im znaleźć zajęcie ü Jeszcze trudniej wczuć się w ich zainteresowania i potrzeby ü Istnieją zakłady pracy chronionej ü Zakłady aktywizacji zawodowej ü Warsztaty terapii zajęciowej (otrzymują kieszonkowe) ü Środowiskowe domy samopomocy
Gdzie szukać pracy? ü Robią kartki okolicznościowe ü Koszyki, pudełka, ozdoby ü Koperty, notesy, zakładki do książek ü Szczotki, pudła, zabawki ü Przedmioty ceramiczne, prace introligatorskie ü Pracują na komputerze