Komunikacja w inicjatywie klastrowej Marita Koszarek, BSR EXPERTISE
Komunikacja zewnętrzna Społeczne działanie polegające na wymianie informacji między co najmniej dwoma członkami systemu stosunków społecznych lub międzyludzkich Komunikacja wewnętrzna Komunikacja zewnętrzna Promocja i PR Dotyczy nie tylko komunikatu ale też jego REZULTATU
Cele komunikacji w inicjatywie efektywna wymiana informacji wewnątrz inicjatywy wzrost wiedzy i świadomości na temat inicjatywy i jej uczestników pozyskiwanie nowych uczestników budowanie pozytywnego wizerunku pozycjonowanie inicjatywy jako ośrodka opiniotwórczego zapewnienie długoterminowych inwestycji publicznych i prywatnych wspieranie sprzedaży produktów i usług oferowanych przez uczestników
Najczęściej podejmowane działania Informacje strona internetowa inicjatywy – informacje podstawowe i sukcesy! newsletter i bieżące informacje baza danych o uczestnikach klastra i ich specjalizacji Kontakt bezpośredni spotkania networkingowe (sieciowanie) wizyty animatora u uczestników cykliczne wydarzenia np. dni klastra, doroczne konferencje
Najczęściej podejmowane działania Promocja system identyfikacji wizualnej tj. logo, marka klastra materiały informacyjno-marketingowych o inicjatywie, uczestnikach i projektach PR (Public Relations) – krajowy i międzynarodowy promowanie dobrych praktyk i osiągnięć poprzez, np. studia przypadku, referencje promocja podejmowanych działań prospołecznych
Najczęściej podejmowane działania Oferta wspólna oferta produktów i usług klastra markowe produkty i usługi, stanowiące „wizytówkę” klastra Warunki działania lobbing, czyli reprezentacja spraw branżowych na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym system informacji o zmianach w prawie i pracach nad tworzeniem standardów ważnych dla branży
Pozyskiwanie uczestników cz.1 DOSTARCZANIE KORZYŚCI dla aktualnych uczestników Werbalizacja tych korzyści! dostarczanie informacji o aktualnych działaniach z bezpośrednim kontaktem do osoby odpowiedzialnej (kompetentnej!) spotkania otwarte, na które wstęp jest wolny dla wszystkich chętnych chęć pomocy i zaangażowanie dzielenie się informacjami, otwartość
Pozyskiwanie uczestników cz.2 przełamanie u siebie zażenowania i awersji do „sprzedawania” łatwość pozyskania członkostwa wzmacnianie pozytywnych odczuć po wstąpieniu do inicjatywy wprowadzenie nowego uczestnika pomaganie w pierwszym okresie w nawiązywaniu współpracy wdrożenie do prac i projektów
Utrzymanie relacji cz.1 DOSTARCZANIE KORZYŚCI dla aktualnych uczestników Werbalizacja tych korzyści! stały kontakt telefoniczny, mailowy w określonych odstępach czasu- aktualność danych! spotkania indywidualne i grupowe spotkania w różnych firmach i u partnerów - możliwość prezentacji oferty, technologii i zespołu wyróżniania firm zasłużonych dla rozwoju klastra imprezy integracyjne dla uczestników (plus ich rodzin i znajomych)
Utrzymanie relacji cz.2 otwartość na nietypowe pytania i prośby ułatwianie życia! odporność na krytykę „głośne” dzielenie się pomysłami i propozycjami
Najważniejsze działania Ułatwianie uzyskania korzyści Zbieranie informacji o korzyściach Przekazywanie informacji o korzyściach
Dopasowanie przekazu do odbiorców Kluczowe grupy docelowe/odbiorcy przekazu Oczekiwania co do przekazu
Storytelling kreacja swoistej legendy inicjatywy opowiadanie ciekawych historii, anegdot czynnik osobisty
System identyfikacji wizualnej cz. 1 ułatwia identyfikację i odnalezienie kształtuje poczucie przynależności zaspokaja potrzeby wyższego rzędu: prestiżu zapewnia rozpoznawalność
System identyfikacji wizualnej cz.2 logo znak słowny lub słowno-graficzny kolory przyjęty i konsekwentnie stosowany zestaw typografie sposób zapisu, rodzaj czcionki itp. zestaw niezbędnych informacji pełna nazwa adres, numer telefonu i faksu, wzór dokumentów wizytówki, wygląd prezentacji, materiały biurowe, wizerunek wiadomości email Wynajęcie specjalisty!
Transgraniczny Klaster Turystyczny Szlak wodny Berlin–Szczecin–Bałtyk
Źródło: Strony internetowe poszczególnych klastrów
Marka klastra (a nawet tożsamość) ! Nie tylko logo i nazwa ale też wartość wyróżnia i identyfikuje, często też wskazuje region pochodzenia rodzaj kontraktu, gwarancji – czynnik budowania lojalności upraszcza proces decyzyjny wskazuje na konkretne atrybuty – innowacje, nastawienie na jakość, troskę o edukację lub środowisko naturalne itp. stwarza dodatkowe korzyści dla uczestników - odbierane na poziomie emocji – np. przynależność do prestiżowej grupy, łatwość dotarcia do nowych klientów (szczególnie dla MSP) Przedsiębiorstwa w klastrze nie muszą rezygnować ze swoich marek! Źródło: Strona internetowa klastra
Jak zwiększyć rozpoznawalność? Najczęstsze problemy: małe zainteresowanie opinii publicznej małe znaczenie firm klastrowych mały budżet marketingowy Założenia działania: aktywne szukanie rozgłosu w odpowiednich mediach efektywnie kosztowo solidnie i profesjonalnie
Sposoby na dobry PR cz.1 Przygotowywanie case’ów interesujących dla mediów – podkreślających pożądany wizerunek- także PO ANGIELSKU Dotarcie do dziennikarzy zajmujących się tematami gospodarczymi Udział w konkursach, starania o nagrody itp. Pozyskanie rozpoznawalnych sojuszników Źródło: Strony internetowe poszczególnych instytucji.
Sposoby na dobry PR cz.2 „Recykling” materiałów – częste powtarzanie najważniejszych informacji Zaistnienie we wszystkich „listach” klastrów – Portal Innowacji, European Cluster Collaboration Platform Konferencje, prezentacje partnerskie, ankiety, Dni Kariery itp
Dolina Lotnicza Logo i skojarzenie Marketing miejsca spójny z działaniami regionu Profesjonalne materiały , także po angielsku (wielojęzyczna strona internetowa!) Prezentacje m.in. w Parlamencie UE, Komisji Regionów UE i w Dolinie Krzemowej Liczne artykuły o Dolinie Lotniczej w prasie zagranicznej i krajowej m.in. Flight International, Financial Times i in. Źródło: Strona internetowa klastra
Promocja zawodów związanych z branżą Lobbing w zakresie środków na badania i rozwój (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) – rezerwacja 300 mln w budżecie Organizacja własnych targów w Rzeszowie Otwartość na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem! Źródło: Strona internetowa klastra
Oprogramowanie do pracy grupowej ułatwia wspólną pracę niezależnie od miejsca i czasu pracy użytkowników przechowywanie i udostępnianie informacji w ramach grup roboczych lub zespołów projektowych komunikacja wewnętrzna dostęp przez Internet (strona www) wspólne tworzenie i zmiana dokumentów komunikaty i ogłoszenia wydarzenia zadania do wykonania kalendarz ankiety forum dyskusyjne
Dla zaawansowanych – strategia komunikacji Formalny dokument Sprofilowane działania Określenie celów oraz zakresu działań Identyfikacja grup odbiorców Opracowanie treści komunikatów Wybór kanałów komunikacji Wyznaczenie budżetu działań komunikacyjnych Realizacja procesu komunikacji
Marita Koszarek marita.koszarek@bsrexpertise.pl Dziękuję Marita Koszarek marita.koszarek@bsrexpertise.pl