Komunikacja w inicjatywie klastrowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Norweski Mechanizm Finansowy
Advertisements

Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
SPORT PR PREZENTACJA AGENCJI, ZAKRES USŁUG.
PRoto.pl prezentacja portalu. Czym jest PRoto.pl PRoto.pl jest polskim portalem specjalistycznym poświęconym tematyce public relations, promocji oraz.
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
III edycja projektu charity - program stażu-. …nieco teorii.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
SIEĆ ERRIN SIEĆ ERRIN Jakie są zadania sieci ERRIN i jak osiągnąć jej cele 19 października 2006 Latour de Freins - Bruksela.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zasady funkcjonowania Warszawa Program marketingowy.
NA TLE PUBLIC RELATIONS
PRoto.pl prezentacja portalu. Czym jest PRoto.pl Portal PRoto.pl: użytkownicy: UU/mc: liczba odsłon: PV/mc: % czytelników odwiedza portal.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Koło Młodych przy Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami Warszawa 2005.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
ANALIZA ZAŁOŻEŃ ORP III spotkanie interesariuszy w Grudziądzu, 25 sierpnia 2011 roku.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
WSCHODNI OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
Jak robić to efektywnie?
Promocja marki Szlaku Jana III Sobieskiego
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Wspieramy budowanie marki
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Co PGL LP robią w klastrze?
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Budowanie wizerunku Marcin Sobaszek Wałbrzych
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
Zintegrowane systemy informatyczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
OCZEKIWANIA I MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY POMIĘDZY BRANŻĄ TURYSTYCZNĄ I POT W ZAKRESIE PROMOCJI NA WYBRANYCH RYNKACH Warszawa
Poznań, r. Oddział Terenowy Stowarzyszenia „Wolna Przedsiębiorczość” Płock, ul. Nowy Rynek 3 tel. 24/ ;
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
Jednym z największych problemów związanych z promocją organizacji pozarządowej jest wyasygnowanie środków na zaprojektowanie, hosting, domenę i aktualizowanie.
Lubelskie Centrum Obsługi Inwestora Spotkanie pracowników PAIiIZ i COI L U B E L S K I E C O I Doświadczenie Lubelskiego COI w pozyskiwaniu funduszy Unii.
PARTNERSHIP FOR GOOD PARTNERSTWO NA DOBRE Konferencja końcowa projektu Wrocław, 20 kwietnia 2011 roku Wsparcie udzielone przez Norwegię poprzez dofinansowanie.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Al. Grunwaldzka 472 D (Olivia Six) Gdańsk tel.: faks:
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński
1 Elementy Kreacji Marki| Elementy Kreacji Marki Adam Szurgociński, Dawid Drywa.
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

Komunikacja w inicjatywie klastrowej Marita Koszarek, BSR EXPERTISE

Komunikacja zewnętrzna Społeczne działanie polegające na wymianie informacji między co najmniej dwoma członkami systemu stosunków społecznych lub międzyludzkich Komunikacja wewnętrzna Komunikacja zewnętrzna Promocja i PR Dotyczy nie tylko komunikatu ale też jego REZULTATU

Cele komunikacji w inicjatywie efektywna wymiana informacji wewnątrz inicjatywy wzrost wiedzy i świadomości na temat inicjatywy i jej uczestników pozyskiwanie nowych uczestników budowanie pozytywnego wizerunku pozycjonowanie inicjatywy jako ośrodka opiniotwórczego zapewnienie długoterminowych  inwestycji publicznych i prywatnych wspieranie sprzedaży produktów i usług oferowanych przez uczestników

Najczęściej podejmowane działania Informacje strona internetowa inicjatywy – informacje podstawowe i sukcesy! newsletter i bieżące informacje baza danych o uczestnikach klastra i ich specjalizacji Kontakt bezpośredni spotkania networkingowe (sieciowanie) wizyty animatora u uczestników cykliczne wydarzenia np. dni klastra, doroczne konferencje

Najczęściej podejmowane działania Promocja system identyfikacji wizualnej tj. logo, marka klastra materiały informacyjno-marketingowych o inicjatywie, uczestnikach i projektach PR (Public Relations) – krajowy i międzynarodowy promowanie dobrych praktyk i osiągnięć poprzez, np. studia przypadku, referencje promocja podejmowanych działań prospołecznych

Najczęściej podejmowane działania Oferta wspólna oferta produktów i usług klastra markowe produkty i usługi, stanowiące „wizytówkę” klastra Warunki działania lobbing, czyli reprezentacja spraw branżowych na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym system informacji o zmianach w prawie i pracach nad tworzeniem standardów ważnych dla branży

Pozyskiwanie uczestników cz.1 DOSTARCZANIE KORZYŚCI dla aktualnych uczestników Werbalizacja tych korzyści! dostarczanie informacji o aktualnych działaniach z bezpośrednim kontaktem do osoby odpowiedzialnej (kompetentnej!) spotkania otwarte, na które wstęp jest wolny dla wszystkich chętnych chęć pomocy i zaangażowanie dzielenie się informacjami, otwartość

Pozyskiwanie uczestników cz.2 przełamanie u siebie zażenowania i awersji do „sprzedawania” łatwość pozyskania członkostwa wzmacnianie pozytywnych odczuć po wstąpieniu do inicjatywy wprowadzenie nowego uczestnika pomaganie w pierwszym okresie w nawiązywaniu współpracy wdrożenie do prac i projektów

Utrzymanie relacji cz.1 DOSTARCZANIE KORZYŚCI dla aktualnych uczestników Werbalizacja tych korzyści! stały kontakt telefoniczny, mailowy w określonych odstępach czasu- aktualność danych! spotkania indywidualne i grupowe spotkania w różnych firmach i u partnerów - możliwość prezentacji oferty, technologii i zespołu wyróżniania firm zasłużonych dla rozwoju klastra imprezy integracyjne dla uczestników (plus ich rodzin i znajomych)

Utrzymanie relacji cz.2 otwartość na nietypowe pytania i prośby ułatwianie życia! odporność na krytykę „głośne” dzielenie się pomysłami i propozycjami

Najważniejsze działania Ułatwianie uzyskania korzyści Zbieranie informacji o korzyściach Przekazywanie informacji o korzyściach

Dopasowanie przekazu do odbiorców Kluczowe grupy docelowe/odbiorcy przekazu Oczekiwania co do przekazu

Storytelling kreacja swoistej legendy inicjatywy opowiadanie ciekawych historii, anegdot czynnik osobisty

System identyfikacji wizualnej cz. 1 ułatwia identyfikację i odnalezienie kształtuje poczucie przynależności zaspokaja potrzeby wyższego rzędu: prestiżu zapewnia rozpoznawalność

System identyfikacji wizualnej cz.2 logo znak słowny lub słowno-graficzny kolory przyjęty i konsekwentnie stosowany zestaw typografie sposób zapisu, rodzaj czcionki itp. zestaw niezbędnych informacji pełna nazwa adres, numer telefonu i faksu, wzór dokumentów wizytówki, wygląd prezentacji, materiały biurowe, wizerunek wiadomości email Wynajęcie specjalisty!

Transgraniczny Klaster Turystyczny Szlak wodny Berlin–Szczecin–Bałtyk

Źródło: Strony internetowe poszczególnych klastrów

Marka klastra (a nawet tożsamość) ! Nie tylko logo i nazwa ale też wartość wyróżnia i identyfikuje, często też wskazuje region pochodzenia rodzaj kontraktu, gwarancji – czynnik budowania lojalności upraszcza proces decyzyjny wskazuje na konkretne atrybuty – innowacje, nastawienie na jakość, troskę o edukację lub środowisko naturalne itp. stwarza dodatkowe korzyści dla uczestników - odbierane na poziomie emocji – np. przynależność do prestiżowej grupy, łatwość dotarcia do nowych klientów (szczególnie dla MSP) Przedsiębiorstwa w klastrze nie muszą rezygnować ze swoich marek! Źródło: Strona internetowa klastra

Jak zwiększyć rozpoznawalność? Najczęstsze problemy: małe zainteresowanie opinii publicznej małe znaczenie firm klastrowych mały budżet marketingowy Założenia działania: aktywne szukanie rozgłosu w odpowiednich mediach efektywnie kosztowo solidnie i profesjonalnie

Sposoby na dobry PR cz.1 Przygotowywanie case’ów interesujących dla mediów – podkreślających pożądany wizerunek- także PO ANGIELSKU Dotarcie do dziennikarzy zajmujących się tematami gospodarczymi Udział w konkursach, starania o nagrody itp. Pozyskanie rozpoznawalnych sojuszników Źródło: Strony internetowe poszczególnych instytucji.

Sposoby na dobry PR cz.2 „Recykling” materiałów – częste powtarzanie najważniejszych informacji Zaistnienie we wszystkich „listach” klastrów – Portal Innowacji, European Cluster Collaboration Platform Konferencje, prezentacje partnerskie, ankiety, Dni Kariery itp

Dolina Lotnicza Logo i skojarzenie Marketing miejsca spójny z działaniami regionu Profesjonalne materiały , także po angielsku (wielojęzyczna strona internetowa!) Prezentacje m.in. w Parlamencie UE, Komisji Regionów UE i w Dolinie Krzemowej Liczne artykuły o Dolinie Lotniczej w prasie zagranicznej i krajowej m.in. Flight International, Financial Times i in. Źródło: Strona internetowa klastra

Promocja zawodów związanych z branżą Lobbing w zakresie środków na badania i rozwój (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) – rezerwacja 300 mln w budżecie Organizacja własnych targów w Rzeszowie Otwartość na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem! Źródło: Strona internetowa klastra

Oprogramowanie do pracy grupowej ułatwia wspólną pracę niezależnie od miejsca i czasu pracy użytkowników przechowywanie i udostępnianie informacji w ramach grup roboczych lub zespołów projektowych komunikacja wewnętrzna dostęp przez Internet (strona www) wspólne tworzenie i zmiana dokumentów komunikaty i ogłoszenia wydarzenia zadania do wykonania kalendarz ankiety forum dyskusyjne

Dla zaawansowanych – strategia komunikacji Formalny dokument Sprofilowane działania Określenie celów oraz zakresu działań Identyfikacja grup odbiorców Opracowanie treści komunikatów Wybór kanałów komunikacji Wyznaczenie budżetu działań komunikacyjnych Realizacja procesu komunikacji

Marita Koszarek marita.koszarek@bsrexpertise.pl Dziękuję Marita Koszarek marita.koszarek@bsrexpertise.pl