NKJO w Gliwicach Językoznawstwo stosowane Program realizowany w roku 2007/2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bogusława Dorota Gołębniak DSW we Wrocławiu
Advertisements

Gatunki dziennikarskie - informacja -
Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych
Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki”
Ewolucja schematu komunikacji językowej
Filologia germańska I rok II stopien 2013/2014.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Filozofowie analityczni
Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Philip Zimbardo Psychologia i życie
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
I NKJO wchodzi w skład Zespołu Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Studium Podyplomowe Nauczania Języka Polskiego jako Obcego
Gnozeologia – epistemologia 2010
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Seminarium magisterskie językoznawczo-tłumaczeniowe:
WYMAGANIA Przedmiot: psychologia poznawcza
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Od narratologii do narratywizmu
Nowa podstawa programowa.
Badania psycholingwistyczne
SOCJOLINGWISTYCZNE BADANIA FRANCUSKIE Monika Szczupak
Teoria i praktyka kształcenia
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
Filologia germańska I rok 2014/2015. Informacje podstawowe Filologia germańska jest kierunkiem, w ramach którego uruchomione zostały następujące specjalności:
Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Modelowanie Kognitywne
Filologia germańska I rok II stopień 2014/2015. Informacje podstawowe Filologia germańska jest kierunkiem, w ramach którego uruchomione zostały następujące.
Technologia kształcenia zawodowego
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
9. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy” 2013/2014
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Logika i argumentacja dla prawników
Filologia germańska I rok II stopien 2015/2016. Informacje podstawowe Filologia germańska jest kierunkiem, w ramach którego uruchomione zostały następujące.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Wykład I: Pytania o logikę
Współczesna komunikacja naukowa wykład - studia podyplomowe Bibliotekarz dziedzinowy Dr Remigiusz Sapa.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, " Wyrównywanie poziomów wiedzy matematycznej kandydatów.
BIBLIOGRAFIA JĘZYKOZNAWSTWO STOSOWANE część I część I SEMESTR LETNI 2005/2006 Dotyczy podstaw programowych z zakresu geolingwistyki, etnolingwistyki, psycholingwistyki.
PRZEKŁADOZNAWSTWO 1) Początki okresu językoznawczego
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Prawo Pracy – ćwiczenia dr Jacek Borowicz
Wykład I: Pytania o logikę
Rachunkowość Wykład 0.
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Prawo Pracy – ćwiczenia dr Jacek Borowicz
Poznawczy aspekt pragmatyki Katarzyna Kwapisz-Osadnik
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
KLASA Społeczno-prawna
Wstęp do nauk politycznych dla orientalistów
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

NKJO w Gliwicach Językoznawstwo stosowane Program realizowany w roku 2007/2008

Językoznawstwo2 Danuta Augustyn SPECJALNOŚĆ : Język włoski Program Nauczania na rok szkolny 2007 / 2008 Przedmiot: Językoznawstwo stosowane Forma zajęć: wykład Umiejscowienie w siatce: III rok, semestr V i VI Liczba godzin: Forma zaliczenia: zaliczenie po I semestrze, egzamin po II semestrze Cele kształcenia: Przypomnienie podstawowych wiadomości z zakresu wprowadzenia do językoznawstwa. Omówienie głównych nurtów badań semantycznych we współczesnym językoznawstwie. Wprowadzenie do zagadnień podejmowanych w ramach psycholingwistyki i socjolingwistyki.

Językoznawstwo3 1. Gramatyka i językoznawstwo – etapy rozwoju dyscypliny (przypomnienie):   przypomnienie głównych etapów kształtowania się dyscypliny i założeń badań językoznawczych: strukturalnych, generatywnych i kognitywnych. 2. Specyfika badania semantycznego:  pojęcie „semantyka”, relacje semantyki lingwistycznej z filozofią, semiologią, psychologią, antropologią;  typy definicji, pojęcie słowa i leksemu; podstawowe filozoficzne koncepcje znaczenia. 3. Semantyka w obrębie strukturalnej teorii języka - badanie pól semantycznych, analiza składnikowa:   analiza pola semantycznego: definicja znaczenia, procedury analityczne;  badanie znaczenia w teorii L. Hjelmsleva a analiza składnikowa: definicja znaczenia, procedury analityczne. 4. Relacje semantyczne – synonimia, antonimia, polisemia, homonimia:   typy relacji między wyrażeniami języka (syntagmatyczne, paradygmatyczne, semantyczne);  definicja, charakterystyka i typy relacji semantycznych (synonimicznych, antonimicznych, inkluzji (hiperonimy, hiponimy);  przyczyny i typy polisemii językowej. Semestr V 5. Logika jako narzędzie opisu języka:   podstawowe cechy sformalizowanego opisu języka (wartość logiczna wypowiedzi - warunki prawdziwości, pojęcie referencji, konotacji, denotacji, ekstensji,  intencji, predykaty i argumenty). 6. Semantyka w obrębie generatywnej teorii języka:   teoria N. Chomsky’ego; semantyka interpretacyjna (J.J. Katz, J. A. Fodor, P. Postal);  teoria głębokich przypadków (Ch. Fillmore).

Językoznawstwo4 7. Gramatyka semantyczna St. Karolaka, Model „Sens-Tekst” I. Mielczuka:   miejsce i funkcja struktur semantycznych w teorii St. Karolaka, model zdania prostego, definicja struktury predykatowo-argumentowej, typy predykatów;  aspekt tłumaczeniowy i transformacyjny w teorii I. Mielczuka. 8. Semantyka a pragmatyka:   podstawowe założenia pragmatyki (pragmatyka funkcjonalna, pragmatyka uniwersalna, teoria maksym konwersacyjnych, );  teoria aktów językowych (Austin, Searle); pojęcie implikatury (Grice), typy wyrażeń deiktycznych. 9. Semantyka kognitywna:   główne idee i założenia językoznawstwa kognitywnego, pojęcie prototypu, modele kategorii (Arystoteles, E. Rosch, G. Lakoff, R.W. Langacker), pojęcie inwariantu;  charakterystyka metafory pojęciowej w ujęciu M. Johnsona i G. Lakoffa, funkcje metafory w języku;  gramatyka kognitywna w ujęciu R.W. Langackera. 10. Gramatyka tekstu – wewnętrzna struktura zwartych wypowiedzeń:   ośrodki badań nad tekstem i dyskursem, definicja tekstu/dyskursu;  podstawowe cechu tekstu, typy tekstów (koherencja, koezja, temat/ remat), pojęcie anafory/katafory. 11. W poszukiwaniu uniwersaliów językowych i semantycznych:   debata uniwersalistów z relatywistami; skrajna wersja relatywizmu (Sapir-Whorf);  „leibniziańskie” językoznawstwo A. Wierzbickiej. Warunki zaliczenia semestru: test pisemny skonstruowany w oparciu o analizowany na wykładach materiał i ćwiczenia.

Językoznawstwo5 1. Wprowadzenie do badań psycholingwistycznych:   związki językoznawstwa z psychologią, pole i zakres badań, podstawowe pojęcia; zarys historii badań psycholingwistycznych. 2. Biologiczne podstawy zachowań komunikacyjnych człowieka:   teorie funkcjonowania mózgu, lateralizacja funkcji (P. Broca i K. Wernicke); wewnątrzpółkulowa lokalizacja funkcji językowych;  zaburzenia zdolności językowych - typy afazji, dysleksja, dysgrafia. 3. Umysł ludzki a przyswajanie języka:   mentalizm, innatywizm, behawioryzm w badaniach rozwoju języka – teorie przyswajania języka przez dzieci;  uczenie się rozumienia i tworzenia zdań; stadialna teoria J. Piageta – rozwój konceptualny zdolności językowej. Semestr VI 4. Pamięć a zdolności językowe człowieka:  typy pamięci, pamięć zaangażowana w procesy komunikacyjne; dwujęzyczność. 5. Przyswajanie języka przez dzieci a zasady uczenia się języków obcych:  podstawowe modele uczenia się; uczenie się pamięciowe, skojarzeniowe, pojęciowe (modyfikacja struktur pojęciowych). 6. Wprowadzenie do socjolingwistyki:  pole i zakres badań; podstawowe pojęcia, standard językowy, dialekt, rejestr językowy; standardy językowe i dialekty we Włoszech. Warunki zaliczenia kursu: egzamin pisemny z zagadnień przerobionych w V i VI semestrze.

Biblografia6 BIBLIOGRAFIA opracowania ogólne: Beccaria G. L. (a cura di), Dizionario di linguistica e di filologia, metrica, retorica. Einaudi, Torino. Berruto G., La sociolinguistica. Zanichelli, Bologna. Dardano M., Manualetto di linguistica italiana. Zanichelli, Bologna. Fisiak J., Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych. WSiP, Warszawa. Gleason J.B, Ratner N.B., Psycholingwistyka. Gdańskie Wyd. Psychologiczne. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. PWN, W-wa. Kurcz I., Psycholingwistyka. PWN, Warszawa. Kurcz I., Język a psychologia: podstawy psycholingwistyki. WsiP, Warszawa. Lepschy C.G., La linguisitica del Novecento. Società Editrice il Mulino, Bologna. Lyons J., Wstęp do językoznawstwa. PWN, Warszawa. Lyons J., Lezioni di linguistica. Laterza, Roma-Bari.

Bibliografia7 o językoznawstwie kognitywnym: Dirven R., Verspoor M. (a cura di), Bersani G., Soffritti M., Zanettin F. (a cura di – in edizione italiana), Introduzione alla linguistica. Un approccio cognitivo. Serie: “Biblioteca della Scuola Superiore di Lingue Moderne per Interpreti e Traduttori”. Forlì Clueb. Cooperativa Libreria Universitaria Editrice, Bologna. Kardela H.(red.), Podstawy gramatyki kognitywnej. Zakład Semiotyki Logicznej, Warszawa. Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. Langacker R.W., Wykłady z gramatyki kognitywnej. Wydawnictwo UMCS, Lublin. Legrenzi P., Prima lezione di scienze cognitive. Editori Laterza, Roma-Bari. Tabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego. PAN, Kraków. Tabakowska E. (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków. Taylor J. R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej. TAiWPN Universitas, Kraków.

Bibliografia8 dodatkowo dla zainteresowanych: Aitchison J., Ziarna mowy. PIW, Warszawa. Berruto G., La semantica. Zanichelli, Bologna. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów. WN PWN, Warszawa - rozdział 4 „Granice logiki. Język a komunikacja”. Akerman D., Alchemia umysłu. Tajemnice i piękno naszego mózgu. Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza Warszawa - rozdziały: „Kolorowe sny rozumu (fizjologia mózgu)”, „Pawilony pragnień (pamięć)”, „Kolor mowy (język)”. Pinker S., Come funziona la mente. Serie: “Scienza. Oscar Saggi Mondadori”. Mondadori Editore, Milano. Pinker S., L’istinto del linguaggio. Come la mente crea il linguaggio. Oscar Mondadori, Milano. polecana webografia: - na stronie: Introduzione alla linguistica generale - Manuel Barbera