Platon ( pne). Arystoteles ( pne).

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platon Cz. 1.
Advertisements

„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Sprawiedliwy podział, H. Young
czyli Wprowadzenie do filozofii
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wielkie systemy klasyczne Platon a Arystoteles
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny JERZY WILKIN
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Skąd pochodzą zasady moralne?
FILOZOFIA DAMIAN HALABURDA KL.2D EPIKUREIZM.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Fundamenty kultury europejskiej
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
Sofiści.
Plotyn ok
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Platon ( p.n.e.). KLASYCZNA TEORIA CNÓT I JEJ ZWIĄZKI Z TEORIĄ POLITYKI: SOKRATES, PLATON, ARYSTOTELES.
Wiedza o społeczeństwie
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
istotne cechy kryterium:
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Zasady Współczesnej Demokracji
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
Wartości w życiu człowieka
Świat kultury i literatury antycznej
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
Platon Filozof starożytny.
FilozofiA.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Demokracja.
Demokracja.
Filozoficzno-Teologiczne
Prawo konstytucyjne państw Unii Europejskiej Część I Zasady.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Platon przed Chr. Najsławniejszy uczeń Sokratesa Filozof idei
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Historia doktryn politycznych, prawnych
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
MATERIALIZ M.  Materializm – ogólna nazwa systemów filozoficznych twierdzących, że jedynym realnym bytem jest świat materialny, zaś wszelkie idee są.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
Przegląd stanowisk w etyce
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Opieka długoterminowa
Zapis prezentacji:

Platon (427-347 pne). Arystoteles (384-322 pne). ZAJĘCIA II – dr I. Barwicka-Tylek KRYTYKA DEMOKRACJI Platon (427-347 pne). Arystoteles (384-322 pne).

„MANKAMENTY” DEMOKRACJI brak odniesienia do prawdy (Sokrates); oparcie rządów na namiętnościach, a nie sprawiedliwości; zmienność; zastąpienie kryterium jakościowego w dostępie do władzy (cnota) kryterium ilościowym (większość).

PLATON – założenia filozoficzne idealizm obiektywny; wieczny i niezmienny świat idei contra podlegająca zniszczeniu (materialna), niesamodzielna „jaskinia” rzeczywistości (istnienie niedostępnej zmysłom idei krzesłowatości bardziej pewne niż istnienie krzeseł na których siedzimy); rozum i anamneza – sposoby dotarcia do prawdy „z zamkniętymi oczami”; trwałość i niezmienność jako kryteria oceny rzeczy (w tym konkretnych państw).

PLATON – polis idealna (dialog Państwo) cel państwa: sprawiedliwość; hierarchiczna struktura społeczna gwarancją stabilności (analogia budowy duszy ludzkiej): mędrcy (rozum) – rządzący; wojownicy (odwaga) – broniący; „zarobnicy” (umiar) – pracujący (rzemieślnicy, chłopi).

PLATON – „problem” mędrców dylemat elitaryzmu: jak sprawić, by mędrcami (rządzącymi) zostawali prawdziwi mędrcy, skoro reszta społeczeństwa niezdolna oceniać ich decyzji? rozwiązania instytucjonalne „odstraszające” fałszywych kandydatów (brak więzi rodzinnych; brak indywidualnej własności; długi proces kształcenia; „tłumaczenie”, a nie „stanowienie” prawa); eksperyment z Syrakuz – ustrój „drugi co do dobroci” (Polityk, Prawa): prawo w miejsce mędrców – idea rządów prawa.

PLATON - historiozofia historiozofia = filozoficzna interpretacja procesu dziejowego; degeneracja ustrojowa poleis: monarchia/ arystokracja timokracja tyrania oligarchia demokracja anarchia

ARYSTOTELES – założenia filozoficzne główne dzieła: Etyka nikomachejska, Polityka; dowartościowanie świata („jaskini”) – rzecz jest złożeniem materii i formy (nie istnieje próżnia); teleologizm – wszystko, co istnieje, ma jakiś cel (nie ma rzeczy, w tym studentów, niepotrzebnych ); zmysły (empiryzm) i rozum – narzędzia poznawania świata; umiar i zasada „złotego środka”.

ARYSTOTELES – kwestie ustrojowe trzeba opracować ustrój możliwy, a nie tylko najlepszy (różna „materia” państwa – warunki geopolityczne, cechy obywateli, ich liczba itd.); polis tworem natury (poszerzanie i wzbogacanie więzi interpersonalnych: rodzina  gmina  państwo); cecha państwa: samowystarczalność – doskonałość w sensie etycznym.

ARYSTOTELES – kwestie ustrojowe c.d. typologia ustrojów (por. Zajęcia I): rządzący działają w swoim interesie („złe”): rządzący działają w interesie ogółu („dobre”): tyrania demokracja oligarchia Najczęstsze – co dowodzi, że w świecie wolność i majątek bardziej pożądane od mądrości… Kryterium ilościowe i majątkowe – rządy biednej mniejszości to ciągle demokracja! politea arystokracja monarchia USTRÓJ MIESZANY!

ARYSTOTELES – koncepcja politei politea – ustrój mieszany (umiarkowany – najlepszy w większości przypadków); synteza 2 zasad ustrojowych: wolności (demokracja) i majątku (oligarchia); najbardziej istotne (sprzyjające lub dezintegrujące państwo) są majątkowe różnice między obywatelami; podstawą politei stan średni (umiar!);

ARYSTOTELES – koncepcja sprawiedliwości sprawiedliwość jako najwyższa cnota (idea) mądrość sprawiedliwość (prawo + słuszność) odwaga ….. wyrównująca (komutatywna) rozdzielcza (dystrybutywna) relacje obywatel-wspólnota (np. przyznawanie ocen na egzaminie z historii doktryn na podstawie wiedzy przyswojonej z posiadanych notatek) sprawiedliwość jako najwyższa cnota (idea) mądrość sprawiedliwość (prawo + słuszność) odwaga ….. cnoty poszczególne cnoty poszczególne relacje między równymi jednostkami (np. Wolnorynkowy handel notatkami z historii doktryn) relacje między równymi jednostkami (np. Wolnorynkowy handel notatkami z historii doktryn) wyrównująca (komutatywna) rozdzielcza (dystrybutywna) relacje obywatel-wspólnota (np. przyznawanie ocen na egzaminie z historii doktryn na podstawie wiedzy przyswojonej z posiadanych notatek)

PYTANIA POD ROZWAGĘ  Które z zarzutów wobec demokracji podnoszone są także i dzisiaj? Jak próbujemy sobie z nimi radzić? Jak oceniliby opisywani filozofowie istnienie Unii Europejskiej? Wolność jednostki uważana jest dzisiaj za wartość uniwersalną niemal w sensie platońskiej idei. Przyjmując prawdziwość tego założenia zastanów się, co powiedziałby Platon, a co Arystoteles o popieraniu działań mających na celu jej realizację w państwach takich jak np. Irak.