Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy dla Dzieci Słabo Widzących i Niewidomych im. Zofii Książek – Bregułowej ul.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Punkt Konsultacyjny. Kompleksową pomoc zapewniają specjaliści: Rehabilitant widzenia Nauczyciel orientacji przestrzennej Logopeda Tyflopsycholog Tyflopedagog.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w Chorzowie
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Finansowanie i organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych
System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania,
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska

OŚRODEK WSPARCIA EDUKACJI OSÓB Z DYSFUNKCJĄ WZROKU W CHORZOWIE

wspieranie edukacji uczniów słabowidzących, niewidomych z terenu województwa śląskiego, którzy uczą się w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych udzielanie rodzicom, opiekunom i nauczycielom metodycznego i merytorycznego wsparcia w zakresie rozwiązywania problemów dydaktyczno - wychowawczych dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku

Z 4-LETNIEJ DZIAŁALNOŚCI OWE… W roku szkolnym 2010/2011 przy SOSW dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w Chorzowie powołano Ośrodek Wsparcia Edukacji Liczba podopiecznych objętych wsparciem – 237 osób

PODZIAŁ PODOPIECZNYCH OWE ZE WZGLĘDU NA ETAP KSZTAŁCENIA

NASZE WSPARCIE KIERUJEMY W SZCZEGÓLNOŚCI DO: Ucznia Rodziców, opiekunów Szkół i kadry pedagogicznej Pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych

WSPIERANIE UCZNIA diagnozowanie potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku

WSPIERANIE UCZNIA dobór sprzętu optycznego, elektronicznego i brajlowskiego trening posługiwania się specjalistycznym sprzętem

WSPIERANIE UCZNIA prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z zakresu orientacji przestrzennej, pisma punktowego, usprawniania widzenia

WSPIERANIE UCZNIA prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z zakresu orientacji przestrzennej, pisma punktowego, usprawniania widzenia

WSPIERANIE UCZNIA konsultacje optometrystyczne, okulistyczne dla uczniów niezdiagnozowanych prowadzenie działalności informacyjnej dotyczącej dofinansowań, ulg, uprawnień oraz przysługujących świadczeń pomoc w wypełnianiu wniosków o dofinansowanie w ramach programu PFRON

WSPIERANIE UCZNIA prowadzenie biblioteki książki mówionej doradztwo edukacyjno – zawodowe

WSPIERANIE UCZNIA szkolenia w zakresie obsługi sprzętu, specjalistycznego oprogramowania oraz nowoczesnych technologii

WSPIERANIE UCZNIA, SZKOŁY, KADRY PEDAGOGICZNEJ pomoc mobilna polegająca na dotarciu z pomocą do ucznia w szczególności z obszarów wiejskich mających utrudniony dostęp do edukacji

WSPIERANIE SZKÓŁ I KADRY PEDAGOGICZNEJ Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez: Prowadzenie szkoleń spersonalizowanych konsultacje dla kadry pedagogicznej

WSPIERANIE SZKÓŁ I KADRY PEDAGOGICZNEJ pomoc w przygotowaniu i dostosowaniu materiałów dydaktycznych

WSPIERANIE SZKÓŁ I KADRY PEDAGOGICZNEJ Możliwość wypożyczenia specjalistycznego sprzętu wspierającego funkcjonowanie ucznia

WSPIERANIE SZKÓŁ I KADRY PEDAGOGICZNEJ Udzielanie wskazówek z zakresu dostosowania środowiska pracy ucznia: odpowiednia kolorystyka, kontrasty, dobór oświetlenia, organizacja przestrzeni,

WSPIERANIE SZKÓŁ I KADRY PEDAGOGICZNEJ Udzielanie wskazówek z zakresu dostosowania środowiska pracy ucznia: odpowiednia kolorystyka, kontrasty, dobór oświetlenia, organizacja przestrzeni,

WSPIERANIE SZKÓŁ I KADRY PEDAGOGICZNEJ Udzielanie wskazówek z zakresu dostosowania środowiska pracy ucznia: odpowiednia kolorystyka, kontrasty, dobór oświetlenia, organizacja przestrzeni,

WSPIERANIE SZKÓŁ I KADRY PEDAGOGICZNEJ Prowadzenie warsztatów na godzinach wychowawczych pt. „Oswajamy niepełnosprawność”

WSPIERANIE SZKÓŁ I KADRY PEDAGOGICZNEJ Udział w akcjach społecznych typu „Miejska dżungla”

WSPIERANIE PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH Prowadzenie szkoleń specjalistycznych dla pedagogów, psychologów, tyflopedagogów

WSPIERANIE PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH Przeprowadzanie na życzenie poradni diagnozy funkcjonalnego widzenia uczniów Wystawianie opinii dotyczącej diagnozy funkcjonalnego widzenia wraz ze wskazówkami i zaleceniami do pracy

FINANSOWANIE OŚRODKA WSPARCIA EDUKACJI (OWE) Zasoby Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w Chorzowie Inne źródła pozabudżetowe Częściowe odpłatności szkół, poradni

ZASOBY, KADRA OŚRODKA WSPARCIA EDUKACJI (OWE) Dysponujemy wykształconą kadrą (tyflopedagog, specjalista Low Vision, instruktor pisma punktowego, instruktor orientacji w przestrzeni, tyfloinformatyk) Dysponujemy specjalistycznym sprzętem, oprogramowaniem , pomocami i materiałami dydaktycznymi Współpracujemy ze specjalistami: okulistą, optometrystą, ortoptystą, terapeutą SI, fizjoterapeutą, logopedą

OŚRODEK WSPARCIA EDUKACJI (OWE) Pomagamy podopiecznym rozwijać umiejętności społeczne, kładziemy duży nacisk na ich samodzielność, rehabilitację Pomagamy podopiecznym w nauce konkretnych przedmiotów: matematyka, geografia, informatyka, historia, fizyka, biologia, itp. Pomagamy szkołom przygotować się na przyjęcie ucznia niewidomego i słabowidzącego Pomagamy przygotować społeczność klasy na przyjęcie ucznia

GDZIE DOTARLIŚMY……

SOSW DLA MŁODZIEŻY NIEWIDOMEJ I SŁABOWIDZĄCEJ W CHORZOWIE OŚRODEK WSPARCIA EDUKACJI (OWE) ul. Hajducka 22 41-500 Chorzów tel. (32) 348 30 51 e-mail: biuro@owechorzow.pl www.owechorzow.pl