Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Splatane neurony, zagubione spajki – basn o mózgowladnych sieciach
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Cicha woda brzegi rwie i nie tylko
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
KODEKS 2.0.
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Percepcja słuchowa.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Algorytmy i Struktury Danych Typy algorytmów
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sztuczna Inteligencja
Praca z dzieckiem agresywnym
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Obawy i nadzieje młodzieży w perspektywie wejścia na lokalne rynki pracy Dane z terenowych badań społecznych marzec-maj 2005 r Bohdan Rożnowski, Katolicki.
Pedagogika szkoły wyższej
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
JAK nieWIELE OD SZKOŁY ZALEŻY, czyli o ODPOWIEDZIALNOŚCI ROZPROSZONEJ
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Umiejętność obserwacji.
PROJEKT L.I.P.S.S Sprawa na Cyprze. Szkoła zaczyna się w wieku 5 lat i 8 miesięcy – ukończenie szkoły podstawowej po 6 latach Promocja do Gimnazjum (12.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Teoretycznie, zaopatrzenie organizmu w witaminę D wydaje się łatwe (racjonalna ekspozycja skóry na słońce latem, urozmaicona dieta), mimo to w aktualnym.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Neuroplastyczność Zdolność mózgu do reagowania trwałymi zmianami funkcjonalnymi i strukturalnymi na wymagania otoczenia lub na uszkodzenie układu nerwowego;
Odblaskowa Szkoła. Bądź bezpieczny na drodze.
Opracowała: Małgorzata Pawluk
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Uczenie aktywne na „jałowym biegu” o (nie)dobrych praktykach w dobrej szkole Dr hab. Hanna Kędzierska (UW-M Olsztyn)
SPOSOBY KOMUNIKACJI. DAWNIEJ: TERAZ:
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Dr n. med. Agnieszka Ostachowska-Gąsior
WYZWANIA I SZANSE ROZWOJU W KONTEKŚCIE TRANSGRANICZNYM PAWEL WARSZYCKI Szczecin Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Jakub Skonieczny Animacja ruchu twarzy i postaci.
Neuroszkoła – czyli od wiedzy neurologów do praktyki nauczyciela
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Stres w szkole – szkoła w stresie?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
Wyzwania w zakresie przygotowania nowej organizacji kształcenia, dostosowanie infrastruktury szkół i placówek oświatowych oraz wpływ wprowadzanych.
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski Konflikt czy symbioza albo dwa mózgi w szkole. O różnicach w działaniu mózgów ucznia i nauczyciela Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

Mózg ludzki jest systemem o niemal nieskończonej złożoności

WRODZONE ZACHOWANIE ROZWIĄZUJĄCE PROBLEM ROZWIĄZANIE WRODZONE ZACHOWANIE ROZWIĄZUJĄCE PROBLEM

Poszukiwanie nowych rozwiązań nawet wtedy, kiedy istnieją już sprawdzone, jest częścią naszego gatunkowego wyposażenia.

ludzki mózg ma tylko jedną wadę: jest OGROMNY

Zmiany w mózgu dziecka to wybór spośród prawie nieograniczonej różnorodności. 1 miesiąc 5 lat 17 lat

The decade-long magnetic resonance imaging (MRI) study of normal brain development, from ages 4 to 21, by researchers at NIH's National Institute of Mental Health (NIMH) and University of California Los Angeles (UCLA) shows that such "higher-order" brain centers, such as the prefrontal cortex, don't fully develop until young adulthood as grey matter wanes in a back-to-front wave as the brain matures and neural connections are pruned.

KONSEKWENCJĄ POSTNATALNEGO DOJRZEWANIA JEST: Otwartość na wpływy środowiska – plastyczność i tolerancja na zmiany Późne dojrzewanie płatów czołowych (ok. 20 rok życia) Skłonność do poszukiwania nowości Skłonność do zachowań ryzykownych Dominacja układu nagrody Trudności z oceną, odczytem i wyrażaniem emocji

MELATONINA TROLL UKŁADU HORMONALNEGO Powstaje zawsze przy braku oświetlenia. Wytwarzana przez szyszynkę zmienia ogólny poziom metabolizmu. Działa odmiennie u zwierząt nocnych i dziennych.

Rytm dobowy a mózg nastolatka Niski poziom syntezy melatoniny Przesunięcie rytmu dobowego o 2-3 godzin dorosły nastolatek

Pewna w przyszłości jest tylko nieprzewidywalność potencjalnych wyzwań po co nam nastolatkowie?

„Różnorodność jest sposobem chronienia tego co możliwe” Francois Jacob

W pełni sprawny mózg po roku życia

W pełni sprawny mózg po 50 roku życia

W pełni sprawny mózg po 50 roku życia ?

Mózg dorosłego/nauczyciela Lepsza komunikacja pomiędzy różnymi obszarami mózgu Lepszy i szybszy dostęp z płatów czołowych do innych części kory Czas na utrwalenie szlaków pamięciowych

WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU Dojrzałe mózgi rozwiązują problemy na zasadzie stosowania wzorców. PROBLEM ROZWIĄZANIE WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU

WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU Dojrzałe mózgi rozwiązują problemy na zasadzie stosowania wzorców. PROBLEM ROZWIĄZANIE WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU

Mózg dorosłego/nauczyciela Utrwalił sposoby zachowań Zlokalizował subśrodowiska społeczne, w których jest kompetentny Rozpoznał i ustalił reguły gry

Mózg dorosłego/nauczyciela Sprawdził wartość znanych rozwiązań Zajął optymalną dla siebie niszę w środowisku społecznym

Efekty Wytworzenie swoistego „układu odpornościowego”, który selektywnie eliminuje nietypowe/nowe sposoby zachowań, ryzyko, nowe rozwiązania

Efekty Tendencja do postrzegania zmian jako zagrożeń, szukanie w nich trudności i negatywów

Efekty Swoiste wrażenie, że dawniej było lepiej, bezpieczniej, prościej, przyzwoiciej…

W niepewnej przyszłości po co nam dorośli?

Opiekunowie nastolatków, ze swoimi dojrzałymi płatami czołowymi, zdolnością do racjonalizowania, ostrożni i pełni obaw o losy swoich podopiecznych, są przydatnym ogranicznikiem i szansą na przetrwanie krytycznego okresu bezkrytycznych poszukiwań…

Mózg nastolatka rozwiązuje problemy metodą swobodnych poszukiwań Mózg nastolatka rozwiązuje problemy metodą swobodnych poszukiwań. Dorosły metodą dopasowania wzorców. CZY SZKOŁA JEST W TYCH WARUNKACH W OGÓLE MOŻLIWA?

Magia neuronów lustrzanych, czyli dlaczego wolimy pogodnych nauczycieli?

Jednym z obszarów funkcjonalnych, badanych szczególnie dokładnie pod koniec XX wieku, był system przetwarzania informacji o ruchu.

Odbiór stanu części ciała CZUCIE Odbiór stanu części ciała

Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała

Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

200 milisekund opóźnienia

Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

Odbiór stanu części ciała Przewidywanie przyszłych stanów środowiska RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała EMULATOR RUCHU Przewidywanie przyszłych stanów środowiska KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

Zapraszam również na Facebooka