Jak rozwijać inteligencję emocjonalną dziecka ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Szkoła dla rodziców i wychowawców
ocenianie, które pomaga się uczyć
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Napięcie emocjonalne i stres
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Życie nastolatka.
warsztaty dla rodziców
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
w praktyce pedagogicznej
Strategie rozwiązywania konfliktów
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Ćwiczenie 1 Roman Pomianowski
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
SZKOŁA dla RODZICÓW.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Gabinet Pedagogiczny. Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
The Leader in Me.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Czytanie wspiera rozwój dziecka
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Poczucie własnej wartości dziecka
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

Jak rozwijać inteligencję emocjonalną dziecka ?

RODZICU Im wcześniej zaczniesz edukację emocjonalną dziecka, tym lepiej. Warto zacząć od siebie – staraj się być wrażliwy na potrzeby emocjonalne swojego dziecka.

„Każdy może się rozgniewać– to bardzo łatwe „Każdy może się rozgniewać– to bardzo łatwe. Ale rzadką umiejętnością jest złoszczenie się na właściwą osobę, we właściwym stopniu i właściwym momencie, we właściwym celu i we właściwy sposób. To bardzo trudne.” Arystoteles „Niezbędnym elementem inteligentnego życia jest dostrzeganie świata uczuć i panowanie nad nimi.” Charmaine Liebertz

INTELIGENCJA EMOCJONALNA - Klucz do sukcesu Inteligencja emocjonalna decyduje o umiejętnościach przystosowania się do otoczenia, udanych relacjach międzyludzkich i sukcesach zawodowych. Jest więc bardzo ważnym elementem prawidłowego rozwoju każdego dziecka.

Rozmawiaj z dzieckiem o uczuciach, opisuj je na głos, pytaj jak to czuje, naucz, że można mieć dwa różne uczucia w tym samym czasie, że ludzie różnią się w sposobie reagowania na sytuacje trudne. Aktywnie poszukuj takich momentów w ciągu dnia, kiedy możecie wspólnie przyjrzeć się emocjom – swoim, innych ludzi - nazwać je i zastanowić się skąd się biorą różnice. Wykorzystaj własne historie, filmy, programy w telewizji, wizyty w muzeum.

Zachęcaj dziecko do prowadzenia pamiętnika emocji Zachęcaj dziecko do prowadzenia pamiętnika emocji. Możecie nawet robić to wspólnie i potem porównywać zapiski – kiedy wasze emocje były podobne, a kiedy się różniły. Rozmawiajcie o tym, dlaczego tak się działo. Prowokuj jak najwięcej sytuacji społecznych, w których dziecko będzie miało szanse porozmawiać z rówieśnikami, np. zapraszaj kolegów dziecka do domu, pozwól iść im do kina, plac zabaw itp. Zachęcaj dziecko do nawiązywania kontaktów rówieśniczych i zawierania przyjaźni. Podkreślaj rolę przyjaciela w życiu człowieka.

Pamiętaj: emocjom nigdy nie należy zaprzeczać Pamiętaj: emocjom nigdy nie należy zaprzeczać! Akceptuj uczucia, słuchaj bardzo uważnie –zamiast słuchać jednym uchem, akceptuj uczucia słowami: „Mmm, rozumiem, chyba jesteś smutny, to musiało być przykre”. Nigdy - nawet w najlepszej wierze – nie mów – „nieładnie wyglądasz jak się złościsz, nie bądź smutny, to głupstwo, nie płacz”. Nie wyśmiewaj lęków dziecka, rozmawiaj o nich.

Ucz dziecko akceptować własne wady i niedoskonałości Ucz dziecko akceptować własne wady i niedoskonałości. Nie stawiaj zbyt wygórowanych wymagań, by dziecko nie przestało wierzyć we własne możliwości. Nie myl radzenia sobie z uczuciami z ich wypieraniem przez dzieci. Wypieranie to jeden z mechanizmów obronnych pojawiający się w trudnej dla nas sytuacji, świadczy o nieprawidłowościach radzenia sobie z uczuciami.

Ucz, jak radzić sobie z porażką, wskazuj konstruktywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami, radzenia sobie ze stresem i frustracją. Pomóż przeanalizować niepowodzenie, pomyślcie razem, co można zrobić następnym razem, by uniknąć porażki, kto może w tym pomóc, czego dziecko dowiedziało się z popełnionych błędów.

Ucz słuchania Od najmłodszych lat pokazuj dziecku, co to znaczy aktywne słuchanie, że dobra rozmowa wymaga skupienia, dopytywania, czasu. Pokazuj różne punkty widzenia – patrzenie na świat oczami innych jest jedną z cech wysokiej inteligencji emocjonalnej Dobrym ćwiczeniem, na przykład w razie konfliktu między dziećmi, jest pytanie - co czułbyś i myślał, gdybyś był Jackiem, Asią, a nie sobą? Czytając bajki, oglądając telewizję, zadawaj pytania: co czuli bohaterowie, skąd dziecko to wie, czy czułby to samo, dlaczego.

Dziel się swoimi uczuciami Jeśli płaczesz przy dziecku, nigdy nie zaprzeczaj, bojąc się przyznać do łez, gdy dziecko pyta, czy coś się stało, lepiej powiedzieć: tak, jestem smutna, jest mi przykro, zamiast: nic się nie stało; jak najczęściej mów o swoich uczuciach – jestem wesoły, złości mnie to, zawstydziłem się... Opisuj zachowanie i jego skutki, oddzielaj sprawcę od czynu Okłamałeś mnie, trudno mi będzie teraz ci zaufać – zamiast zdania: jesteś kłamcą; Źle zrobiłeś – zamiast: jesteś głupi.

Podkreślaj konsekwencje wynikające z dobrego i złego postępowania dziecka, unikaj natomiast stosowania kar. Kiedy dziecko widzi konsekwencje swojego postępowania, łatwiej mu zrozumieć, że to ono kieruje swoim życiem. Jeśli zaś spotyka się tylko z karą, uczy się, że to dorośli kontrolują sytuację i podejmują decyzje. Nie utrwalaj i nie „nagradzaj” zachowań, które świadczą o niedostatecznym rozwoju emocjonalnym np. dąsanie, napady złości, wymuszanie itp..

Ucz, że niewypowiedziane emocje są źródłem konfliktów Niech dziecko wie, że czasami trudno odkryć czyjeś uczucia i można się pomylić, pokazuj, że nagromadzona złość przeciwko koledze może skończyć się agresją. Chwal jak najczęściej Średnio dziecko słyszy około 50 negatywnych uwag dziennie –„nie rób”, „nie wolno”, „zostaw”, itp., a tylko 5 uwag pozytywnych. Chwalenie ma magiczną moc, bo jest dla dziecka komunikatem, co zrobiło dobrze (co warto powtarzać), najlepiej opisz, za co dziecko zasłużyło na pochwałę.

INTELIGENCJA EMOCJONALNA Czyli wysokie kompetencje społeczne i emocjonalne w rozumieniu relacji, rozpoznawaniu własnych emocji i nastrojów oraz innych osób, a także w nawiązywaniu znajomości – daje większą szansę na sukces i dobre samopoczucie w życiu dorosłym - osobistym i zawodowym. Inteligencję emocjonalną można kształtować i wzmacniać już od dzieciństwa. Możesz to robić w pięciu podstawowych obszarach:

Rozumienie siebie i innych Polega na umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia swoich i cudzych emocji, rozumieniu różnicy miedzy własnymi myślami, odczuciami i działaniami oraz zrozumieniu, że nasze działania mają konsekwencje w odniesieniu do uczuć innych ludzi. To także świadomość, że wewnętrzne stany emocjonalne nie muszą korespondować z ich zewnętrznymi oznakami zarówno u siebie, jak i u innych.

SAMOSKUTECZNOŚĆ EMOCJONALNA To poczucie kontroli i akceptacji własnych stanów emocjonalnych, to zdolność do sterowania nastrojem, głównie trudnymi uczuciami, kontrola gniewu, złości i rozpaczy.

MOTYWACJA Zdolność do wyznaczania sobie celów i nieustawanie w dążeniu do nich, optymistyczne patrzenie w przyszłość nawet w obliczu chwilowych niepowodzeń.

EMPATIA Zdolność do wejścia „w cudze buty” zarówno poznawczo, jak i emocjonalnie, do przyjęcia cudzego punktu widzenia, zdolność do współczującego zaangażowania w doświadczenia emocjonalne innych.

ZARZĄDZANIE RELACJAMI Poznawanie nowych przyjaciół, rozwiązywanie konfliktów, bycie i trwanie w relacji, współpraca, wspólna nauka.