TRAMWAJ NA NARAMOWICE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARIANT I DŁUGI TUNEL POD TOROWISKIEM TRAMWAJOWYM
Advertisements

KONCEPCJA ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW W SĄSIEDZTWIE DWORCA KOLEJOWEGO WROCŁAW PSIE POLE – PARK&RIDE PSIE POLE.
PAT WSPÓLNE PASY I PRZYSTANKI AUTOBUSOWO-TRAMWAJOWE W WARSZAWIE
WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Budowa centralnego odcinka II linii metra
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
wraz z obsługa Osiedla S. Staszica i Żbikowa
Prezentacja – Daria Staś
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Program „IIII” DZIECI I RUCH DROGOWY.
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
Zawracanie Cofanie Postój i zatrzymanie
Konsultacje Społeczne, 06-07/09/20071 PROJEKT TRASY KRASIŃSKIEGO na odcinku plac Wilsona ul. Budowlana wraz przeprawą mostową i torowiskiem tramwajowym.
MOJE PIERWSZE PRAWO JAZDY
Czysty transport miejski
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Strategiczne Projekty drogowe Miasta Gdańska
Tania i społecznie akceptowana linia kolejowa do Pyrzowic
DO PRACY JADĘ ROWEREM Doświadczenia z przebiegu kampanii w Biurze Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni Izabela Gendek.
Tramwaje w Sheffield.
Przebudowa ulicy Wojska Polskiego Projekt przebudowy obejmował ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania z ul. Młyńską do skrzyżowania z ul. Armii.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Najważniejsze zadania inwestycyjne we Wrocławiu
Politechnika Warszawska, 6 grudzień 2007
Czytelność układu linii
Tramwaje w Nicei.
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Program „IV” DZIECI I RUCH DROGOWY.
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Przebudowa torowisk TRAMWAJOWych wraz z siecią trakcyjną w Szczecinie w ciągu komunikacyjnym na odcinku od ul. Energetyków poprzez ul. Gdańską, do.
Koncepcja programowa przebudowy ul. Marcinkowskiego od ul
„Rozwiązanie komunikacyjne dla Naramowic”
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Etap 1 Warszawa, wrzesień 2011.
Toruń, 31 lipca 2014 r. Zmiany w organizacji RUCHU DROGOWEGO I KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ od 1 sierpnia 2014 „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej.
Podstawowe pojęcia z ruchu drogowego.
Znaki drogowe!.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Wnioski Rady Osiedla LIPA PIOTROWSKA
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
III warianty realizacyjne. Droga wojewódzka 132, której częścią jest ulica Kostrzyńska, aktualnie posiada nawierzchnię w części asfaltową a w części.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Droga z pierwszeństwem.
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
Kompleksowa modernizacja chodników, miejsc parkingowych i nawierzchni dróg w kwartale ulic: Królowej Jadwigi/Bogusława/ Bohaterów Getta Warszawskiego/Ściegiennego.
Gmina-Miasto Koszalin Budowa i przebudowa dróg stanowiących zewnętrzny pierścień układu komunikacyjnego miasta Koszalin – I etap odcinek od ul. Gnieźnieńskiej.
„Przebudowa drogi ekspresowej S8 odcinek węzeł Powązkowska – węzeł Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska”
Gdańsk, 12 kwietnia 2016 Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą - ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych, zmiana organizacji na rondzie Marynarki Polskiej,
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczne przejścia dla pieszych i pasy rowerowe na ul. Stryjeńskich m.st. Warszawa | Zarząd Dróg Miejskich.
Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Organizacja ruchu podczas budowy centralnego odcinka II linii metra przy rondzie Daszyńskiego.
Zamknięcie mostu na ul. Pałacowej 4 maja (od godziny 17.00) zamknięcie mostu na ul. Pałacowej maj – grudzień 2015r. zmieniona organizacja ruchu.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Prezentacja projektu Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Os. Lecha – ul. Piaśnicka – Centrum Handlowe M1- pętla Franowo.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2011 ROK. Nowe uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych nowa uchwała: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA na lata.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Wrócą pociągi na trasę Jarocin – Września – Gniezno
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
II spotkanie konsultacyjne dotyczące budowy drogi dla rowerów oraz wydzielenia torowiska wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej Poznań,
ALMADA – dobre praktyki transportowe
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
TRAMWAJ NA NARAMOWICE.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zapis prezentacji:

TRAMWAJ NA NARAMOWICE

CEL I ZAŁOŻENIA Cele: Założenia: Przyspieszenie dojazdu z terenu Naramowic do śródmieścia Poznania transportem publicznym; Ograniczenie korzystania z samochodu przez osoby dojeżdżające dzisiaj ulicą Naramowicką; Zapewnienie mieszkańcom Naramowic dostępu do miejskiego transportu szynowego. Założenia: Budowa w 2 etapach, następujących zaraz po sobie: pierwszy etap od pętli Wilczak do pętli na Naramowicach lub Umułtowie, drugi etap połączenie ul. Naramowickiej przez ul. Szelągowską z centrum Miasta. Budowa z wykorzystaniem korytarza ulic Naramowickiej i Nowej Naramowickiej.

ZAŁOŻENIA Budowa trasy ma zredukować zapotrzebowanie na transport autobusowy, w szczególności zredukować z 25 do około 3 kursów autobusów w godzinie szczytu na ul. Szelągowskiej i (orientacyjnie) 1 linię autobusową z ul. Ks. Mieszka I. Budowa trasy wymusi dodatkową przesiadkę dla: Pasażerów z ul. Słowiańskiej, Połabskiej i Umułtowskiej (dojazd do ścisłego centrum); Pasażerów z ul. Łużyckiej i Naramowickiej (dojazd do Małych Garbar), o ile będą poza zasięgiem tramwaju; W mniejszym stopniu – dla pasażerów z pozostałej części Winograd, Piątkowa i ul. Piątkowskiej. Konieczne jest więc skompensowanie niedogodności

PLANOWANA SIEĆ Kształt sieci tramwajowej: Po 1 etapie 1-2 linii jadących ul. Winogrady – Przełajową – Naramowicką do planowanej pętli. Po 2 etapie 2 linie jadące ul. Szelągowską i 1 linia od strony ul. Winogrady. Alternatywa: albo 3 linie do pętli, albo pętla pośrednia. Przesiadki na linie autobusowe: Słowiańska i Wilczak – linie poprzeczne i 1 linia lokalna; Serbska – linie poprzeczne; Sarmacka / Łużycka – punkt przesiadkowy dla autobusów z Łużyckiej, Rubieży, Karpiej, Wilczego Młyna, Murawy; Nowa Stoińskiego – po zbudowaniu – linia poprzeczna.

PLANOWANA SIEĆ Przesiadki na linie autobusowe – w zależności od wariantu: Pętla Jasna Rola: autobusy z Naramowickiej dojeżdżają do Sarmackiej / Łużyckiej (być może dalej); Pętla Burysława: autobusy z Naramowickiej zawracają przez Nową Naramowicką i Bolka; Pętla Bożydara: autobusy z Naramowickiej wysadzają pasażerów na skrzyżowaniu Naramowicka – Bożydara i jadą dalej na Os. Sobieskiego (konieczna budowa ul. Bożydara); Pętla Pływalnia UAM: autobusy z Naramowickiej jadą jak obecnie linia 98 (przesiadka Zagajnikowa – Dzięgielowa) lub (preferowane) przez pętlę tramwajową.

PLANOWANA SIEĆ

PLANOWANA SIEĆ

PLANOWANA SIEĆ Konieczna jest szybka realizacja 2 etapu po 1 etapie, optymalnie aby nie było między nimi przerwy. Przy braku 2 etapu korzystniejszym rozwiązaniem może być tramwaj w Murawie. 3 etap do realizacji w dłuższej przyszłości, a więc nie rozważany. Jednakże kształt sieci autobusowej, a niewykluczone, że również niektóre jezdnie, będzie wskazywać na drugą trasę tramwajową Murawa – punkt przesiadkowy Sarmacka – Rubież. Pytanie o pętlę Wilczak – może się przydać jedynie w razie remontu trasy do pętli Połabskiej. Zalecana likwidacja, ale do dyskusji.

RUCH SAMOCHODOWY Cel: ograniczenie ruchu samochodowego poprzez zachęcenie do przesiadek w systemie Parkuj i Jedź. Założenie: dostosowanie nowych inwestycji do bilansu przepustowości. Budowa węzła z Lechicką pod warunkiem uzyskania funduszy, przygotowanie alternatywy opartej o minimalizację kosztów. Budowa jezdni samochodowej Nowej Naramowickiej jako elementu niezbędnego dla procedur ZRID. Opcja wykorzystania tej jezdni na parking Parkuj-i-Jedź: 3 pasy ruchu z parkowaniem równoległym lub 4 pasy ruchu przekształcone na parkowanie prostopadłe.

PARKINGI PARKUJ-I-JEDŹ Ile miejsc? 500? 1000? 2000? Konieczność zabezpieczenia przed parkowaniem mieszkańców – nocą zamknięte. Jeżeli w jezdni Nowej Naramowickiej, konieczne jest zabezpieczenie przed ruchem omijającym zator – ulica płatna 9,20 zł lub odpowiednio PEKĄ. Pojemność parkingowa: Jasna Rola 200 miejsc; Burysława 140 miejsc; Bożydara 170 miejsc; Jasna Rola – Łużycka 90-180 miejsc; Bolka – Jasna Rola 100-200 miejsc; Pływalnia – dużo (do sprawdzenia). Zator nie może blokować autobusów i P-i-Jedź.

SZCZEGÓŁY: WINOGRADY Skrzyżowanie z ul. Słowiańską: W 1 etapie: budowa torowiska z rozjazdami i peronami przystankowymi, poszerzenie jezdni na ul. Słowiańskiej dla zlokalizowania zatok autobusowych i pasów rowerowych. W 2 etapie: przebudowa ul. Szelągowskiej (jezdnia i torowisko), rezygnacja z wydzielonego lewoskrętu z ul. Słowiańskiej. Ul. Naramowicka między Słowiańską i Lechicką: Budowa torowiska (geometria dla 70 km/h). Ewentualne poszerzenie jezdni (ZRID) o 3,0 dla pasów do lewoskrętu, pasów rowerowych bądź jezdni rowerowej. Skrzyżowanie z Serbską: Budowa torowiska. Perony dla autobusów po zachodniej stronie skrzyżowania. Wydzielony lewoskręt z Winograd na północ.

SZCZEGÓŁY: LECHICKA Wariant Karo = konieczne 5 pasów samochodowych na wiadukcie, możliwość wykorzystania istniejącej jezdni Lechickiej. Wariant Półkaro-Ćwierćkoniczyna = konieczne 4 pasy samochodowe na wiadukcie (można wykorzystać projekt): Z wydzieloną jezdnią autobusową do i z Murawy; Z wydzieloną jezdnią autobusową tylko z Murawy; Z jezdnią autobusową na północ od stacji benzynowej. Wlot od północy ma wypuszczać tylko tyle pojazdów, które przejmą Most Lecha, skrzyżowanie Serbska – Naramowicka i skrzyżowanie Lechicka – Murawa. Wylot na północ – 2 pasy samochodowe.

SZCZEGÓŁY: SARMACKA Punkt przesiadkowy przysuwany jak najbliżej Os. Łokietka, torowisko tramwajowo-autobusowe, dojazd autobusów częściowo jezdniami autobusowymi. Rozważano 3 układy: Dwujezdniowa Nowa Naramowicka do Łużyckiej, 2 pasy samochodowe na północ aż do Nowej Stoińskiego. Nowa Naramowicka na południe, na północ Naramowicką, z końcówką układu jednokierunkowego przy Łużyckiej – wariant najlepszy pod względem przepustowości i swobody kształtowania linii autobusowych. Warianty różnią się wschodnią stroną ul. Nowej Naramowickiej – możliwość budowy etapowej.

NOWA NARAMOWICKA Pętla Jasna Rola. Autobusy do punktu przesiadkowego Sarmacka. Jezdnia samochodowa Nowej Naramowickiej jednokierunkowa jako parking Parkuj-i-Jedź z ruchem autobusowym. Parking Parkuj-i-Jedź również przy pętli. Wjazd z fragmentu Nowej Stoińskiego, wyjazd na Jasną Rolę i na skrzyżowanie z Łużycką. Koniec budowy przy Nowej Stoińskiego (+ pętla Jasna Rola). Pętla Burysława. Autobusy kończą między Burysława i Bolka. Nowa Naramowicka jednokierunkowa na południe, od Burysława do Bolka dostępna, od Bolka do Łużyckiej Parkuj-i-Jedź. Bolka jednokierunkowa od Nowej Naramowickiej do Naramowickiej. Parking Parkuj-i-Jedź również przy pętli. Koniec budowy przy torze kolejowym.

NOWA NARAMOWICKA Pętla Bożydara. Kształtowanie punktu przesiadkowego Bożydara i budowa ul. Bożydara do Dzięgielowej. Przy pętli parking Parkuj-i-Jedź, ale o małej pojemności. W związku z ograniczeniem pojemności niebezpieczeństwo zatorów na północ od Bożydara (z autobusami w zatorze), a więc być może konieczna dwujezdniowa Nowa Naramowicka (torowisko tramwajowo-samochodowe) pod wiaduktem. We wszystkich wariantach z wiaduktem konstrukcja wiaduktu według projektu BBF – pochylenia są wystarczające.

NOWA NARAMOWICKA Pętla Pływalnia UAM. Potencjalnie dużo miejsca na pętlę tramwajową, małą pętlę autobusową (z możliwością rozbudowy w razie rozwoju okolicy), duży parking Parkuj-i-Jedź. Na odcinku Naramowickiej i Zagajnikowej torowisko tramwajowo-samochodowe. Przytrzymywanie samochodów na Naramowickiej – przed Zagajnikową (w drugą stronę przed Bożydara) i w rejonie Lechickiej / Łużyckiej. Zagajnikowa tylko z ruchem lokalnym – odpowiednie ukształtowanie kierunków jazdy. Zagajnikowa na północ od Dzięgielowej – torowisko tramwajowo-autobusowe. Koniec projektu: na północ od Rumiankowej.

KOSZTY – bardzo WSTĘPNIE Odcinek Wilczak – Jasna Rola: Trasa tramwajowa (1,6 km wydzielona, 0,7 km z autobusami) 45 mln zł. Modernizacje jezdni samochodowych na południe od Lechickiej 6 mln zł. Węzeł Lechicka 40 mln zł. Nowa Naramowicka 6 mln zł. Pętla 3 mln zł. Parking Parkuj-i-Jedź 15 mln zł. Razem 115 mln zł.

KOSZTY – bardzo WSTĘPNIE Razem 115 mln zł. Pętla Burysława +14 mln zł. Pętla Bożydara +59 mln zł. Pętla Pływalnia +79 mln zł. Czy można nieco taniej? Nieco – tak.