JAK KOCHAĆ I WYMAGAĆ? „ Życie dziecka jest jak droga. Jeśli droga jest dobrze oznakowana, to dziecko bezpiecznie osiągnie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Jak zachować proporcje pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Zachowania niepożądane
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
warsztaty dla rodziców
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
„Jak pomóc dziecku w nauce”
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
O korzeniach i skrzydłach…
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
Idea oceniania kształtującego
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Umiejętność obserwacji.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Szkolny system wychowawczy
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Wychowywać to kochać i wymagać
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
8 zasad postępowania lidera
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 2 Jak zaangażować innych i zachęcić ich do działania? Próbując przekonać innych do zaangażowania.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Szkolny plan zachowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Lubię czytać!.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
ABC wychowania mgr Sylwia Plata.
Poczucie własnej wartości dziecka
1 1.
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

JAK KOCHAĆ I WYMAGAĆ? „ Życie dziecka jest jak droga. Jeśli droga jest dobrze oznakowana, to dziecko bezpiecznie osiągnie cel.” „ Nie ma wychowania tam, gdzie nie ma oznakowanych szlaków, po których można się bezpiecznie poruszać.”

RADA NA POCZĄTEK Dobrze wychowuj swoje dzieci, bo to one zaopiekują się Tobą na starość…..

Rodzicem stajesz się nie przez to co mówisz, lecz przez to, co robisz. KIM JEST RODZIC? Rodzicem stajesz się nie przez to co mówisz, lecz przez to, co robisz.

„Ja - Rodzic” Bycie rodzicem jest czymś wydawałoby się prostym i naturalnym, ale jednocześnie nie ma nic w życiu ważniejszego i trudniejszego jak wychowanie dzieci na ludzi mądrych, zdrowych i szczęśliwych. W rzeczywistości wielu z rodziców jest tak zajętych codziennymi sprawami, że zwracają baczniejszą uwagę na swoje dzieci dopiero wtedy, gdy zaczynają mieć z nimi problemy. Każdy może być wspaniałym rodzicem, ale trzeba chcieć uczynić z wychowywania życiowy priorytet. Zamieszczone rady i wskazówki pomogą ustrzec się podstawowych błędów wychowawczych.

Relacja rodzic – dziecko Bardzo często ludzie myślą, że jeśli nie są perfekcyjni w tej roli, to są złymi rodzicami. Nic bardziej mylnego. Kevin Steede autor książki „ 10 błędów wychowawczych popełnianych przez dobrych rodziców” pokazuje, że błędy są naturalną częścią procesu wychowania. W swojej książce wskazuje te najczęściej popełniane, nie wynikające jednak ze złej woli rodzica, ale raczej z niepewności, co może być najlepsze dla dziecka. Najważniejsze, aby mieć świadomość, że jako rodzice nie zawsze jesteśmy w stanie obiektywnie ocenić sytuację.

„WPAJANIE BŁĘDNYCH PRZEKONAŃ” Błędne przekonania to przekazywanie dzieciom przez rodziców szkodliwych komunikatów, które mogą okazać się destrukcyjne, gdy dzieci już dorosną. „We wszystkim muszę być dobry” - Granica pomiędzy motywowaniem dzieci do tego, by starały się robić najlepiej to, czego się podejmują, a zaszczepieniem błędnego przekonania, że muszą być we wszystkim najlepsze jest subtelna. Poparcie dla wysiłków dziecka, a nie dla stopnia jego osiągnięć, zwiększy samoocenę i motywację do podejmowania wysiłków w przyszłości. . Liczy się to, ile się z siebie daje. „Jestem tyle wart, ile mam sukcesów” – Chwalmy za konkretne działania, żeby dziecko wiedziało, co robi dobrze. Dziecko zasługuje na miłość bez stawiania żadnych warunków, ponieważ ma wówczas szansę czuć się bezpiecznie, a jego samoocena jest wyższa.

3. „Wszyscy muszą mnie lubić” – należy uświadomić dzieciom, iż nie da się w życiu uniknąć konfliktów i nie muszą one uszczęśliwiać wszystkich. Chociaż należy wysłuchiwać odmiennych punktów widzenia, warto mieć własne zdanie. Takie zachowanie wzmacnia umiejętność radzenia sobie z presją otoczenia.

„ NIEŚWIADOME PROWOKOWANIE ZŁEGO ZACHOWANIA” Wszystkie dzieci chcą skupiać na sobie uwagę. Uwielbiają, kiedy je chwalisz, z drugiej strony, wolą raczej być przez Ciebie skrzyczane i pouczone niż kompletnie ignorowane. Aby zwiększyć skuteczność swoich działań, rodzice muszą się nauczyć szukać pozytywnych zachowań swoich dzieci, a potem nagradzać uwagą lub pochwałą. Wydaje się to bardzo proste, ale ciągłe pamiętanie o tym wymaga dużego wysiłku. Bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę „niewywoływania wilka z lasu i nic nie mówić, gdy dzieci zachowują się dobrze” Zauważaj dobre zachowanie, a nie tylko złe!

„Konsekwencja” Jak należy rozumieć konsekwencję? Konsekwencja oznacza kierowanie się przyjętymi zasadami i logiką. Każde dziecko, żeby nauczyć się żyć, musi mieć nakreślone i wyznaczone zasady oraz pewne granice. Nie chodzi o bezstresowe wychowanie. Nie można dobrze wychować dziecko bez jasnych i wyraźnych granic. To oczywiście rodzic decyduje, gdzie te granice są. Zasady powinny być mądre (dziecko uczy się poprzez przykład - nie możemy uczyć czegoś pozytywnego, czego sami nie robimy). Konsekwencja to nie bezwzględne regulaminy, tylko stworzenie dziecku takich warunków, w których będzie się prawidłowo rozwijało społecznie, intelektualnie i emocjonalnie.

„ Brak konsekwencji” Jeśli ustalasz jakąś zasadę i straszysz następstwami, jej nieprzestrzegania, to postępuj zgodnie z tym co zostało ustalone i powiedziane. Dzieci bardzo szybko uczą się sprawdzać gdzie jest granica, szczególnie gdy rodzice składają oświadczenia i się z nich nie wywiązują. Konsekwentne zasady zaspakajają potrzebę bezpieczeństwa, przewidywalności i kontroli. Surowość czy liberalizm nie mają takiego znaczenia jak stałe przestrzeganie zasad i konsekwencji. Jeśli chcesz stosować kary to niech będą krótkie i łatwe do zrealizowania. Zawsze postępuj zgodnie z zasadami!

„Ignorowanie potrzeb i trudności dziecka” Każde dziecko jest wyjątkowe, ma swoje zalety, wady, zainteresowania, umiejętności i słabości. Gdy dorasta, rodzice uświadamiają sobie tę wyjątkowość jego cech osobowości. Niektóre z tych cech są całkowicie pozytywne i należy je wspierać. Inne skłonności mogą stwarzać problemy i powinny zostać wyeliminowane. Wiele dzieci przejawia dziwne zachowania i nastroje, ale w rzeczywistości są one normalne i mijają z wiekiem. Rodzic powinien zaniepokoić się zachowaniem sprawiającym problemy, jeśli utrzymuje się ono przez dłuższy czas, jest bardzo nasilone lub przeszkadza dziecku w codziennym funkcjonowaniu. U niektórych dzieci występują objawy zaburzeń wymagające interwencji specjalistów.

Zaburzenia wymagające pomocy specjalisty to: zespół nadpobudliwości psychoruchowej ADHD, zaburzenia procesu uczenia się, depresja dziecięca, nerwica lękowa, agresywność dziecka, fobie Zadaniem rodzica jest służyć dziecku wsparciem!

„Rób to co mówię, a nie to co robię” Możemy pozytywnie wpływać na życie naszych dzieci , dając im odpowiedni przykład do naśladowania. Nasze podstawowe przekonania i wartości – czyli to, co czyni nas takimi, jacy jesteśmy – za sprawą naszych działań są wyraźnie komunikowane dzieciom. To co robimy, ma na dzieci o wiele większy wpływ niż to, co mówimy. Dorośli mogą wpływać zarówno na pozytywne, jak i negatywne zachowanie swoich dzieci. Dzieci i nastolatki mogą ulegać wpływom rówieśników i mediów, ale najczęściej przyjmują wartości i postawy przekazywane im przez rodziców. Jeśli się spóźniam, moje dziecko też będzie się spóźniać. Jeśli daję dobry przykład, jestem skuteczniejszym rodzicem. Ucz dzieci dając im dobry przykład!

„Hamowanie naturalnej radości życia i ciekawości świata” Ucząc dzieci samodzielności i odpowiedzialności, rodzice powinni także pielęgnować ich naturalną ciekawość świata i radość jaką wnoszą w nasze życie. Nauczenie dzieci czerpania radości z każdego dnia pomaga uodpornić je na niezliczoną liczbę problemów w przyszłości. Pomagając dzieciom nauczyć się śmiać z samych siebie sprawiasz, że mniej poważnie podchodzą do niepowodzeń życiowych, których nie da się uniknąć. Pokazujmy dzieciom świat, a one pomogą nam poznać go na nowo!

Warto zapamiętać: W pedagogice nauce o wychowaniu nie ma gotowych recept. Może nimi służyć lekarz, ogrodnik, specjalista, a nie może ich dać nauczyciel -pedagog. W wychowaniu nie ma schematów. Nie ma dwojga jednakowych dzieci, a każda rodzina znajduje się w innej sytuacji życiowej, z innym bagażem własnych potrzeb i doświadczeń. W wychowaniu dzieci warto jednak kierować się zasadą: "Ja jestem zarządzającym rodzicem, a Ty jesteś dzieckiem, które pokazuje mi swoje potrzeby”.

Zapamiętaj! Uczyń z wychowywania najwyższą wartość. Aktywnie uczestnicz w życiu dziecka. Dawaj dobry przykład zarówno słowem, jak i czynem. Ucz się od swoich dzieci, uważnie je obserwuj. Baw się ze swoim dzieckiem!

PODSUMOWANIE Polecam strony: www.dobryrodzic.pl www.słowadajamoc.fdn.pl http://www.dzieckowsieci.pl/ http://www.charaktery.eu/ DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Pedagog E. Latos