Główne pojęcia myśli politycznej Grecji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy w świecie polityki występuje etyka?
Advertisements

Droga ludzkości do demokracji
Ustrój polis Sparta i Ateny.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
RENESANS / W STRONĘ ABSOLUTYZMU
SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PRAWA CZŁOWIEKA.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Prawa i obowiązki obywateli RP
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Lekcja powtórzeniowa - „ Starożytna Grecja „
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
GENEZA I MECHANIZM SAMOREGULACJI W DEMOKRACJI REPREZENTACYJNEJ
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
Prawa dziecka.
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Tales z Miletu.
Demokracja Ateńska Jakub Szymczyk.
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Starożytna Grecja.
Siedzibą greckich bogów była: a. świątynia w Delfach b. góra Olimp c
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
DEmokracja.
Zasady Współczesnej Demokracji
Platon Filozof starożytny.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
SSP-Ćw.-13 „Z dziejów ustrojów państwowych: WYBRANE SYSTEMY USTROJOWE PAŃSTW ANTYCZNYCH. MONARCHIA WCZESNOŚREDNIOWIECZNA”
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Demokracja.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Demokracja.
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Instytucje demokratyczne w szkole
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Platon ( pne). Arystoteles ( pne).
FilozofiA.
Antyczna Grecja.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Karol Dworak Szkoła Główna Handlowa. Poczucie więzi między członkami danej społeczności, przejawiające się w podejmowaniu przez tą społeczność wielowymiarowych.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
„Samorząd Uczniowski filarem demokratycznej szkoły.”
Szkoła demokracji, czyli jak pomóc sobie i innym. XX Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – szkołą demokracji.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
Zmiany w kulturze, zmiany w cywilizacji
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych
Zapis prezentacji:

Główne pojęcia myśli politycznej Grecji ZAJĘCIA I – dr I. Barwicka-Tylek STAROŻYTNA POLIS Główne pojęcia myśli politycznej Grecji

Jak budować „małe” państwo? zaangażowanie wszystkich – prymat więzi POLITYCZNYCH; człowiek = OBYWATEL; optymalna organizacja – USTRÓJ; troska o „siłę” obywateli – pojęcie CNOTY; praca na własnym podwórku – ideał AUTARKII.

PRYMAT POLITYKI polityka – „wszystko, co dotyczy polis” państwo to suma relacji między obywatelami; tożsamość państwa i społeczeństwa; organiczna koncepcja wspólnoty – nadrzędne dobro ogółu; brak „sfery prywatnej”.

OBYWATEL człowiek = zwierzę polityczne (zoon politikon - Arystoteles); brak praw politycznych: metojkowie, niewolnicy, kobiety; barbarzyńcy – wszelkie wspólnoty nie znające organizacyjnej formy polis.

CNOTA wiedza o tym, co sprawiedliwe + przyzwyczajenie do sprawiedliwego postępowania; związek moralności i polityki; obowiązek czynnego uczestnictwa w życiu polis (obywatel bierny jest jednostką nieużyteczną – Perykles); wychowanie obywatelskie.

AUTARKEIA – „poprzestawać na swoim” samowystarczalność – cecha dobrego państwa; „skrzecząca” rzeczywistość: rywalizacja i wojna: łupy wojenne; obywatel to przede wszystkim żołnierz; zmiany techniki prowadzenia wojen a ewolucja ustrojowa poleis (hoplici).

USTRÓJ „kto broni, ten rządzi”; ideał polityczny: stabilność ustrojowa; celem państwa szczęście ogółu; typologia ustrojów; tyrania = uzurpacja władzy przez jednostkę;

TYPOLOGIA USTROJÓW (tzw. „czystych”) formy prawidłowe (zdrowe) formy zwyrodniałe (chore) mądrość monarchia tyrania siła dzielność/ zdolności arystokracja oligarchia majątek umiar/ wolność „dobra” demokracja „zła” demokracja namiętności

DEMOKRACJA ATEŃSKA (V w. pne) bezpośredni udział obywateli we władzy; podstawowe zasady (Perykles): RÓWNOŚĆ WOLNOŚĆ PRAWORZĄDNOŚĆ najważniejszy aspekt: isegoria – wolność wypowiedzi w sprawach politycznych (debata na zgromadzeniu ludowym) isonomia – równość praw; w tym głównie jednakowa waga każdego głosu na zgromadzeniu ludowym dobrowolne posłuszeństwo wobec prawa uchwalonego w trakcie procesu legislacyjnego opartego na wolności i równości, bez względu na osobiste preferencje i stosunek do osób aktualnie sprawujących władzę

INSTYTUCJE I FUNKCJE prymat zgromadzenia ludowego; losowanie urzędników (wyjątki: strateg); ostracyzm; demagog – konstruktor większości niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania państwa; sofiści – mędrcy czy manipulatorzy?

Pytania pod rozwagę  Które pojęcia i problemy greckiej myśli politycznej można uznać za aktualne i dzisiaj? Co oznacza dla ciebie stwierdzenie „jestem wolny”? Czy starożytni Ateńczycy zgodziliby się z naszym rozumieniem wolności? Czy świadomość, że mamy do czynienia z obywatelem starożytnych Aten pomaga w poznaniu jego charakteru i osobowości?