Film jako tekst kultury.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Od reżysera, do... - twórcy sztuki filmowej.
Latawce reżyseria: Beata Dzianowicz Polska 2007
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
Informacje o programie
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej
Projekt w programie Szkoła z Klasą 2.0. Oglądanie czy czytanie – oto jest pytanie!
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
„Nowa Polszczyzna” „Nowa Polszczyzna”, metodyczny dwumiesięcznik dla nauczycieli języka polskiego (pięć numerów rocznie), pojawiła się na edukacyjnym rynku.
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Gimnazjum Publiczne w Rudnikach
ogólnopolski program dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych 30 miast, uczniów, nauczycieli pokazy kinowe, materiały do.
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
nas,1, ,wiadomosc.html.
Prezentacja maturalna z języka polskiego
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
Polscy operatorzy w Hollywood
Jak to działa??? KINO DOMOWE.
Zbigniew Rybczyński TANGO.
Warsztaty filmowe
Informacje o programie czerwiec Filmoteka Szkolna to program wprowadzający elementy edukacji filmowej do szkół ponadpodstawowych. Rekomendowany.
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Festiwal Filmowy Opolskie Lamy 7 – 15 października 2011
Dlaczego tańczymy? Co wyrażamy tańcem?.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
Komputer w pracy ucznia na lekcjach sztuki..
Happening, performance i teatr eksperymentalny
PROJEKT.
Film animowany.
 Wyjścia do Multikina poprzedzone godzinną prelekcją filmoznawczą przed każdym seansem, w roku szkolnym 2013/2014: „Wałęsa. Człowiek z nadziei” w reż.,
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Innowację realizują uczniowie klasy ID pod kierunkiem pani Grażyny Miętus.
1. Film dokumentalny Zadaj uczniom tworzenie filmu dokumentalnego zawierającego np. wypowiedzi ludzi pamiętających dawne czasy lub o zabytkach znajdujących.
KINO POLSKIE.
OD ETIUDY DO OSKARA.  Muzeum gromadzące filmy, plakaty, elementy scenografii, urządzenia techniczne oraz inne pamiątki związane z kinematografią, funkcjonujące.
Biografia i Dzieła. Robotnicy z Alternatyw Główni Bohaterowie.
Alternatywy zawodowe po kierunku fototechnik: praca w filmie.
Narodowy Instytut Audiowizualny
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Początki kina Przygotowali: PP i ML.
JEDLIŃSKI GRANT EDUKACYJNY – EDYCJA II PROJEKT „BOHATEROWIE MOICH KSIĄŻEK NA EKRANIE” Miejska Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju.
Edukacja filmowa na lekcjach języka polskiego i historii Sie ć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów humanistycznych w ramach projektu pn.
Edukacja audiowizualna w bibliotece szkolnej Opracowała: Krystyna Dzikowska.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Dokumenty audiowizualne – warsztaty 2008 Dobór oznaczeń odpowiedzialności w opisie bibliograficznym filmu.
NAJWIĘKSI POLSCY REŻYSERZY Krzysztof Kieślowski PL.
Łódź, ul. Minerska 1/3 XXXIV LO im. K. Kieślowskiego.
Gdyńska Szkoła Filmowa - Policealne Niepubliczne Studium Filmowe powstała w styczniu 2010 roku z inicjatywy Prezydenta Miasta Gdyni - Wojciecha Szczurka,
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 22 marca 2014 roku (sobota), godz – kwietnia 2014 roku (sobota), godz – Pomorska 105,
Proponowane tematy dla prac licencjackich Dr hab. Jerzy Śleszyński, prof. UW Uniwersytet Warszawski Wydział Nauk Ekonomicznych Warszawski Ośrodek Ekonomii.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji
Filmoteka szkolna akcja – się działo
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Szkolenie w ramach projektu POWERSE
Uczniowie naszej szkoły (klasy I-III) po raz kolejny biorą udział w projekcie „KinoSzkoła”. Warsztaty, prelekcje oraz filmy odbywają się w Pałacu Kultury.
III EDYCJA OLIMPIADY Hasło przewodnie – Literatura na ekranie: adaptacje i przyliterackość filmu Terminy: 3 września–29 października 2018 r. – rejestracja.
Miniprzedsiębiorstwo I Liceum ogólnokształcące w jaworznie
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Film jako tekst kultury Opracowanie: Jadwiga Pulkowska Mariola Kowalczyk www.filmotekaszkolna.pl

Czym jest Filmoteka Szkolna? Filmoteka Szkolna jest przedsięwzięciem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Cel projektu: włączenie wiedzy o filmie do procesu edukacji szkolnej.

O programie Do ponad 14 000 szkół w całej Polsce wysłano pakiety płyt DVD zawierające ponad 50 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Filmy dobrane zostały do 26 tematów lekcji i zajęć pozalekcyjnych, zaproponowanych przez specjalistów od danego przedmiotu (j. polski, historia, wiedza o sztuce, wiedza o społeczeństwie). Filmy te nie są ekranizacjami lektur ani zestawem najważniejszych osiągnięć polskiej kinematografii. To dzieła, które zdaniem filmoznawców, dobrze ilustrują poszczególne tematy.

Przykładowe tematy: Obserwacje codzienności, Siła symbolu, Rozdroża historii, Metafory prawdy, Portret zbiorowości. Zestaw zawiera filmy tak znanych twórców jak m.in.: Krzysztof Kieślowski, Andrzej Wajda, Marek Piwowski, Jan Jakub Kolski, Marcel Łoziński, Robert Gliński, Krzysztof Krauze, Krzysztof Zanussi.

Co zawiera zestaw? Zestaw 1. Kino myśli Struktura kryształu reż. K. Zanussi DVD Tango reż. Z Rybczyński DVD Komentarz prof. Tadeusza Lubelskiego DVD Komentarz subiektywny Broszura

Zawartość strony internetowej O nas Aktualności Pokój nauczycielski Nasze lekcje

Pokój nauczycielski: Edukacja filmowa w dydaktyce szkolnej Filmoteka Szkolna w programie gimnazjum Filmoteka Szkolna w programie szkoły ponadgimnazjalnej Cele nauczania z wykorzystaniem Filmoteki Szkolnej Sposoby współpracy z Filmoteką Szkolną

Nasze lekcje Filmy i ich autorzy Przeczytaj więcej ( recenzje filmów ) Lektury uzupełniające Filmy do obejrzenia W sieci Zagadnienia do dyskusji Forum tematu Bibliografia

Nasze lekcje Materiały dla nauczycieli: Sceny do analizy Metodyka ( propozycje tematów lekcji, scenariusze zajęć z wykorzystaniem filmów ) Broszura

Filmy animowane Tango (1980 ),reż. Zbigniew Rybczyński Schody (1968 ), reż. Stefan Schabenbeck Arka ( 2007 ), reż. Grzegorz Jonkajtys Ostry film zaangażowany (1979 ), reż. Julian Antonisz Fotel (1963 ), reż. Daniel Szczechura Polska kronika non-camerowa nr 1 ( 1981 ), reż. Julian Antonisz Exit (2006 ), reż. Grzegorz Koncewicz Łagodna ( 1985 ), reż. Piotr Dumała Strojenie instrumentów (2000 ), reż. Jerzy Kucia

Dlaczego filmy animowane? Tworzone przez wybitnych artystów. Podejmują ważne tematy. Wykorzystują różne techniki. Są bliskie młodemu człowiekowi. Mogą zainspirować do dyskusji. Odwołują się do wyobraźni. Najczęściej są krótkie.

Techniki animacji: Rysunkowa Lalkowa Wycinankowa Plastelinowa Animacja 3D Animacja materiałów sypkich Techniki kombinowane

Zbigniew Rybczyński Ukończył PWSFTViT w Łodzi – operator filmowy (1973). Pierwsze filmy : Kwadrat (1972), Plamuz (1973). Ważne filmy: Tango (1980), Schody (1987), Orkiestra (1990), Kafka (1992).

Stefan Schabenbeck Ukończył PWSFiT w Łodzi – operator filmowy (1967). Debiutował w 1966 roku filmem pt. Wszystko jest liczbą. Ważne filmy: Wykrzyknik (1967), Schody (1968), Susza (1969), Wiatr (1969), Inwazja (1970). 

Grzegorz Jonkajtys Absolwent Wydziału Grafiki ASP w Warszawie. Zadebiutował filmem Mantis w 2000 roku. Najważniejszy film to Arka (2007). Realizacja cyfrowych efektów specjalnych. Pracował przy filmach: Liga dżentelmenów, Gothika, Sin City, Labirynt Fauna.

Julian Antonisz Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Krakowie (1965). Zadebiutował filmem Fobia w 1967 roku. Ważne filmy: Słońce – film bez kamery (1977), Polska Kronika Non – camerowa (12 odcinków; 1981-1986), W szponach seksu (1969), Jak działa jamniczek (1972), Ostry film zaangażowany (1979), Pan Tadeusz. Księga I. (1980), Światło w tunelu (1986).

Daniel Szczechura Ukończył Historię Sztuki na UW i Wydział Operatorski PWSF w Łodzi (1962). Współzałożyciel warszawskiego Studenckiego Teatru Satyryków (STS). Film dyplomowy – Konflikty (1962). Ważne filmy: Fotel (1963), Karol (1966), Hobby (1968), Podróż (1970), Jeśli ujrzysz kota fruwającego po niebie...(1971), Gorejące palce (1975), Skok (1978), Fatamorgana (1983), Dobranocka (1977).

Grzegorz Koncewicz Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracował przy tworzeniu wielu filmów animowanych i fabularnych jako asystent reżysera, scenografa, dekoratora. Wybrana filmografia: Ślub krawca (2001; współpraca), Wyspa R.O. (2001; współpraca), Błędne koła (2005; asystent reżysera), Exit (2006).

Piotr Dumała Ukończył w roku 1982 ASP w Warszawie na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki. Debiutował filmem Lykantropia (1981). Ważne filmy: Latające włosy (1984), Łagodna (1985), Nerwowe życie kosmosu (1986), Wolność nogi (1988), Horse (1990, film dla MTV), Franz Kafka (1991), Nerwowe życie I (1993), Nerwowe życie II (1994), Stop AIDS (1994), Wieje piaskiem od strony wojny (1995, teledysk), Kafka meets Dostoyevski (1995), 14 bajek z królestwa Lailonii (1997), Zbrodnia i kara (2000).

Jerzy Kucia Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Krakowie (1967). Debiutował filmem Powrót w 1972 roku. Ważne filmy: Winda (1974), W cieniu (1975), Szlaban (1977), Krąg (1978); Refleksy (1979), Wiosna (1980), Odpryski (1984); Parada (1986), Przez pole (1992 ), Strojenie instrumentów (2000).

Zagadnienia do dyskusji po obejrzeniu filmu pt. Tango Jakie emocje wywołuje film? Jakie problemy porusza film? Co wyróżnia Tango na tle innych filmów? Jaką rolę odgrywa w filmie muzyka? Czy sztuka powinna imitować rzeczywistość, czy dążyć do jak największej autonomii?

Zagadnienia do dyskusji po obejrzeniu filmu pt. Fotel Kto zdobył władzę i dlaczego? Dlaczego ludzie biją brawo? Jakie znaczenie ma filmowanie z góry? W jakim stopniu film dotyka spraw współczesnych? Dlaczego film pt. Fotel został umieszczony w zestawie zatytułowanym Gorzki śmiech obok filmu Andrzeja Munka pt. Zezowate szczęście?

Przykładowe pytania do filmu pt. Ostry film zaangażowany Co decyduje o rozwoju kultury? Jak wyglądało na początku życie w mieście i jak potem się zmieniło? Kto odpowiada za zamknięcie kiosków ? W jaki sposób zlikwidowano kioski? Z czego kpi twórca filmu? W jaki sposób reżyser wprowadza parodię? Jaki sens ma tytuł?

Zagadnienia do filmu pt. Łagodna Fabuła Bohaterowie Przestrzeń Aluzje plastyczne Dźwięki i muzyka Symbole i alegorie Problem