Film jako tekst kultury Opracowanie: Jadwiga Pulkowska Mariola Kowalczyk www.filmotekaszkolna.pl
Czym jest Filmoteka Szkolna? Filmoteka Szkolna jest przedsięwzięciem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Cel projektu: włączenie wiedzy o filmie do procesu edukacji szkolnej.
O programie Do ponad 14 000 szkół w całej Polsce wysłano pakiety płyt DVD zawierające ponad 50 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Filmy dobrane zostały do 26 tematów lekcji i zajęć pozalekcyjnych, zaproponowanych przez specjalistów od danego przedmiotu (j. polski, historia, wiedza o sztuce, wiedza o społeczeństwie). Filmy te nie są ekranizacjami lektur ani zestawem najważniejszych osiągnięć polskiej kinematografii. To dzieła, które zdaniem filmoznawców, dobrze ilustrują poszczególne tematy.
Przykładowe tematy: Obserwacje codzienności, Siła symbolu, Rozdroża historii, Metafory prawdy, Portret zbiorowości. Zestaw zawiera filmy tak znanych twórców jak m.in.: Krzysztof Kieślowski, Andrzej Wajda, Marek Piwowski, Jan Jakub Kolski, Marcel Łoziński, Robert Gliński, Krzysztof Krauze, Krzysztof Zanussi.
Co zawiera zestaw? Zestaw 1. Kino myśli Struktura kryształu reż. K. Zanussi DVD Tango reż. Z Rybczyński DVD Komentarz prof. Tadeusza Lubelskiego DVD Komentarz subiektywny Broszura
Zawartość strony internetowej O nas Aktualności Pokój nauczycielski Nasze lekcje
Pokój nauczycielski: Edukacja filmowa w dydaktyce szkolnej Filmoteka Szkolna w programie gimnazjum Filmoteka Szkolna w programie szkoły ponadgimnazjalnej Cele nauczania z wykorzystaniem Filmoteki Szkolnej Sposoby współpracy z Filmoteką Szkolną
Nasze lekcje Filmy i ich autorzy Przeczytaj więcej ( recenzje filmów ) Lektury uzupełniające Filmy do obejrzenia W sieci Zagadnienia do dyskusji Forum tematu Bibliografia
Nasze lekcje Materiały dla nauczycieli: Sceny do analizy Metodyka ( propozycje tematów lekcji, scenariusze zajęć z wykorzystaniem filmów ) Broszura
Filmy animowane Tango (1980 ),reż. Zbigniew Rybczyński Schody (1968 ), reż. Stefan Schabenbeck Arka ( 2007 ), reż. Grzegorz Jonkajtys Ostry film zaangażowany (1979 ), reż. Julian Antonisz Fotel (1963 ), reż. Daniel Szczechura Polska kronika non-camerowa nr 1 ( 1981 ), reż. Julian Antonisz Exit (2006 ), reż. Grzegorz Koncewicz Łagodna ( 1985 ), reż. Piotr Dumała Strojenie instrumentów (2000 ), reż. Jerzy Kucia
Dlaczego filmy animowane? Tworzone przez wybitnych artystów. Podejmują ważne tematy. Wykorzystują różne techniki. Są bliskie młodemu człowiekowi. Mogą zainspirować do dyskusji. Odwołują się do wyobraźni. Najczęściej są krótkie.
Techniki animacji: Rysunkowa Lalkowa Wycinankowa Plastelinowa Animacja 3D Animacja materiałów sypkich Techniki kombinowane
Zbigniew Rybczyński Ukończył PWSFTViT w Łodzi – operator filmowy (1973). Pierwsze filmy : Kwadrat (1972), Plamuz (1973). Ważne filmy: Tango (1980), Schody (1987), Orkiestra (1990), Kafka (1992).
Stefan Schabenbeck Ukończył PWSFiT w Łodzi – operator filmowy (1967). Debiutował w 1966 roku filmem pt. Wszystko jest liczbą. Ważne filmy: Wykrzyknik (1967), Schody (1968), Susza (1969), Wiatr (1969), Inwazja (1970).
Grzegorz Jonkajtys Absolwent Wydziału Grafiki ASP w Warszawie. Zadebiutował filmem Mantis w 2000 roku. Najważniejszy film to Arka (2007). Realizacja cyfrowych efektów specjalnych. Pracował przy filmach: Liga dżentelmenów, Gothika, Sin City, Labirynt Fauna.
Julian Antonisz Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Krakowie (1965). Zadebiutował filmem Fobia w 1967 roku. Ważne filmy: Słońce – film bez kamery (1977), Polska Kronika Non – camerowa (12 odcinków; 1981-1986), W szponach seksu (1969), Jak działa jamniczek (1972), Ostry film zaangażowany (1979), Pan Tadeusz. Księga I. (1980), Światło w tunelu (1986).
Daniel Szczechura Ukończył Historię Sztuki na UW i Wydział Operatorski PWSF w Łodzi (1962). Współzałożyciel warszawskiego Studenckiego Teatru Satyryków (STS). Film dyplomowy – Konflikty (1962). Ważne filmy: Fotel (1963), Karol (1966), Hobby (1968), Podróż (1970), Jeśli ujrzysz kota fruwającego po niebie...(1971), Gorejące palce (1975), Skok (1978), Fatamorgana (1983), Dobranocka (1977).
Grzegorz Koncewicz Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracował przy tworzeniu wielu filmów animowanych i fabularnych jako asystent reżysera, scenografa, dekoratora. Wybrana filmografia: Ślub krawca (2001; współpraca), Wyspa R.O. (2001; współpraca), Błędne koła (2005; asystent reżysera), Exit (2006).
Piotr Dumała Ukończył w roku 1982 ASP w Warszawie na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki. Debiutował filmem Lykantropia (1981). Ważne filmy: Latające włosy (1984), Łagodna (1985), Nerwowe życie kosmosu (1986), Wolność nogi (1988), Horse (1990, film dla MTV), Franz Kafka (1991), Nerwowe życie I (1993), Nerwowe życie II (1994), Stop AIDS (1994), Wieje piaskiem od strony wojny (1995, teledysk), Kafka meets Dostoyevski (1995), 14 bajek z królestwa Lailonii (1997), Zbrodnia i kara (2000).
Jerzy Kucia Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Krakowie (1967). Debiutował filmem Powrót w 1972 roku. Ważne filmy: Winda (1974), W cieniu (1975), Szlaban (1977), Krąg (1978); Refleksy (1979), Wiosna (1980), Odpryski (1984); Parada (1986), Przez pole (1992 ), Strojenie instrumentów (2000).
Zagadnienia do dyskusji po obejrzeniu filmu pt. Tango Jakie emocje wywołuje film? Jakie problemy porusza film? Co wyróżnia Tango na tle innych filmów? Jaką rolę odgrywa w filmie muzyka? Czy sztuka powinna imitować rzeczywistość, czy dążyć do jak największej autonomii?
Zagadnienia do dyskusji po obejrzeniu filmu pt. Fotel Kto zdobył władzę i dlaczego? Dlaczego ludzie biją brawo? Jakie znaczenie ma filmowanie z góry? W jakim stopniu film dotyka spraw współczesnych? Dlaczego film pt. Fotel został umieszczony w zestawie zatytułowanym Gorzki śmiech obok filmu Andrzeja Munka pt. Zezowate szczęście?
Przykładowe pytania do filmu pt. Ostry film zaangażowany Co decyduje o rozwoju kultury? Jak wyglądało na początku życie w mieście i jak potem się zmieniło? Kto odpowiada za zamknięcie kiosków ? W jaki sposób zlikwidowano kioski? Z czego kpi twórca filmu? W jaki sposób reżyser wprowadza parodię? Jaki sens ma tytuł?
Zagadnienia do filmu pt. Łagodna Fabuła Bohaterowie Przestrzeń Aluzje plastyczne Dźwięki i muzyka Symbole i alegorie Problem