Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej"— Zapis prezentacji:

1 Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej
INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO Stowarzyszenie Nowe Horyzonty ODRA-FILM

2 Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej
Rozkochujemy Młodych Widzów w prawdziwym kinie! Przekonujemy, że kino to nie tylko rozrywka ale również sztuka! Uczymy: - świadomego odbioru wartościowych dzieł filmowych - zdolności samodzielnej analizy i interpretacji obejrzanych filmów INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO Uodparniamy Młodych Widzów na wpływ machin promocyjnych przemysłu filmowego.

3 EDUKACJA MEDIALNA FILM – jest źródłem różnorodnych doświadczeń:
- ważne źródło wiedzy o świecie - kształtuje zachowania i postawy - otwiera umysły na nowe doświadczenia p oszerza horyzonty - odwołuje się do sfery racjonalnej i emocjonalnej - zaspokaja potrzeby społeczne i poznawcze Jest źródłem rozrywki, atrakcyjną formą spędzenia wolnego czasu! KULTURA AUDIOWIZUALNA KSZTAŁTUJE TOŻSAMOŚĆ SWOICH UŻYTKOWNIKÓW! FILM – MA WIELKĄ MOC WPYWANIA NA ODBIÓR I POSTRZEGANIE RZECZYWISTOŚCI!

4 Edukacja medialna powinna stać się punktem wyjścia
w procesie uczenia i konstruowania programów nauczania. INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO Uczeń odpowiednio przygotowany do odbioru dzieła filmowego, po jego obejrzeniu często czuje się zmotywowany, zainspirowany do zdobywania nowej wiedzy. Film może być pasją sam w sobie Pobudza wyobraźnię Rozwija i pogłębia zainteresowania Staje się impulsem do odkrywania nowych pasji u młodego człowieka – rozwija twórcze uzdolnienia! Konieczność rozwijania kompetencji kulturowych do właściwego odbioru kultury popularnej!

5 Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej
Program dla wszystkich klas: szkół podstawowych szkół gimnazjalnych INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO szkół średnich SPOTKANIA RAZ W MIESIĄCU (od października do czerwca) PRELEKCJE AKTORSKIE (szkoła podstawowa) PRELEKCJE MULTIMEDIALNE PROWADZONE PRZEZ FILMOZNAWCÓW, PSYCHOLOGÓW (w zależności od cyklu) WARSZTATY PLASTYCZNE (szkoła podstawowa) DYSKUSJE PO FILMIE

6 KLASY I – III INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY I – III INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 1. Prelekcja aktorska poruszająca zagadnienia związane z wiedzą o kinie (np. narodziny kina, jak powstaje film, kto pracuje nad filmem) 2. Krótkometrażowe polskie animacje, pogrupowane w bloki tematyczne, przedstawiające różne techniki animacyjne, wyprodukowane w: Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku – Białej Studio Miniatur Filmowych w Warszawie Studio Małych Form Filmowych SE – MA – FOR w Łodzi Studio Filmów Lalkowych w Tuszynie Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi 3. Polskie i zagraniczne filmy dla dzieci pogrupowane w bloki tematyczne, poruszające takie zagadnienia, jak przyjaźń, empatia, przygoda, tolerancja, odwaga 4. Warsztaty plastyczne

7 PROGRAM - nauczanie początkowe (klasy I – III)
Cykl „Filmowe przygody” – przykładowe spotkanie 1. Prelekcja aktorska 2. Film niemy: „Podróż na księżyc” reż. G. Melies, 1902r. 14' Opowieść fantastyczna o podróży na księżyc, osnuta na tle powieści Juliusza Verne'a "Podróż na księżyc" i H.G.Wellsa "Pierwsi ludzie na księżycu". Film składa się z 30 niezwykłych obrazów. Znajdziemy wśród nich m.in. międzynarodowy kongres astronomów, lądowanie na księżycu, zejście astronomów przez krater wulkanu do wnętrza księżyca i walkę z selenitami. "Podróż" cieszyła się ogromnym powodzeniem i była wyświetlana we Francji i w Ameryce, a Melies wkrótce zdobył międzynarodową sławę i uznanie, torując drogę dalszej ewolucji widowiska filmowego. 3. Treść zajęć: Magia świąt 4. Zestawy filmów animowanych: „Świąteczny wieczór” (Przygody misia Colargola), reż. T. Wilkosz, 9' „Choinka”, reż. T. Badzian, 13' (animacja wycinankowa, przed Gwiazdką krasnoludki przeprowadzają wywiad jak zachowują się najmłodsi) „Złota gwiazdka”, reż. J. Ćwiertnia, 8' (rysunkowy, pajacyk, laleczka, słoń, małpka i strażacy ubierają choinkę) 5. Warsztaty plastyczne

8 Cykl: „Filmowe tajemnice”
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY I – III Cykl: „Filmowe tajemnice” Tematy spotkań: NARODZINY KINA INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO JAK DZIAŁA KINO? FILMOWE GATUNKI NA CZYM POLEGA PRACA REŻYSERA? KIM JEST OPERATOR FILMOWY? CO TO JEST MONTAŻ? ROLA MUZYKI W FILMIE AKTORSKIE ZADANIA FILMOWY SCENARIUSZ

9 Cykl: „Filmowe przygody”
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY I – III Cykl: „Filmowe przygody” Tematy spotkań: PRZYJAŹŃ EMPATIA WARTO POMAGAĆ PRZYGODA TOLERANCJA W ŚWIECIE ZWIERZĄT ODWAGA DBAJMY O PRZYRODĘ WAKACYJNE PLANY INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO

10 Cykl: „Rodzaje i gatunki filmowe”
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY IV – VI INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO Cykl: „Rodzaje i gatunki filmowe” Założenie cyklu: Tym cyklem chcielibyśmy zaprezentować dzieciom specyfikę najważniejszych gatunków filmowych, od baśni, komedii, dokumentu, po film fantastyczny, przygodowy, adaptację filmową, animację, dramat. Cykl: „Młodzi w obiektywie” W tym cyklu prezentujemy dzieciom kino „tematyczne”, które opowiada o bardzo konkretnych i ważnych zagadnieniach, nierzadko dotyczących również naszych widzów. Schemat obu spotkań: 1. Prelekcja aktorska nawiązująca do tematyki filmu 2. Projekcja pełnometrażowego filmu fabularnego 3. Warsztaty plastyczne lub dyskusja

11 PROGRAM – szkoła podstawowa (klasy IV – VI)
Cykl „Młodzi w obiektywie” – przykładowe spotkanie 1. Temat: Rodzice i dzieci 2. Prelekcja aktorska 3. Treść zajęć: Relacje między rodzicami a dziećmi Wakacje pełne przygód – wspólnie spędzany czas 4. Projekcja filmu: „Sto minut wakacji”, reż. A. Maleszka, Polska/Niemcy 1998, 90' "Sto minut wakacji" to koprodukcja polsko - niemiecka, która wyróżnia się tym, że mogą ją z powodzeniem oglądać i dzieci, i rodzice. Zwłaszcza ci zapracowani i zabiegani, z trudem znajdujący wolną chwilę na zabawę lub choćby dłuższą rozmowę ze swymi pociechami. Mama Tosi jest znaną aktorką, zaś ojciec Piotrka - wziętym reporterem telewizyjnym. Oboje nie spędzają ze swymi dziećmi zbyt wiele czasu. Dlatego zarówno Tosia, jak i Piotrek bardzo cieszą się na od dawna zaplanowane wspólne wakacje. Tymczasem w życiu zawodowym rodziców pojawiają się niespodziewane kłopoty. 5. Warsztaty plastyczne lub dyskusja

12 GIMNAZJUM Cykle: INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
1. „Rodzaje i gatunki filmowe” 2. „Młodzi w obiektywie” 3. „Kino współczesne” Założenia cykli: - pokazanie filmu od strony warsztatowej - bohater filmowy – rówieśnikiem Młodego Widza - zawsze aktualne problemy i przygody bohaterów filmowych 1. Prelekcja multimedialna prowadzona przez psychologów, pedagogów, filmowców 2. Projekcja filmu 3. Dyskusja 4. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli: - powstałe we współpracy z krytykami filmowymi, filmoznawcami i nauczycielami - zawierają: część filmoznawczą - scenariusz lekcji

13 Cykl „ Młodzi w obiektywie” – przykładowe spotkanie
PROGRAM – GIMNAZJUM Cykl „ Młodzi w obiektywie” – przykładowe spotkanie 1. Temat: montaż filmowy 2. Prelekcja multimedialna 3. Treść zajęć: Montaż jako podstawa budowania ekspresji filmowej. Rozwój techniki filmowej a zmiana pracy montażysty. 4. Projekcja filmu: „4. piętro”, reż. A. Mercero, Hiszpania 2003, 101' Grupa piętnastolatków dzieli specyficzne "podwórko"; są pacjentami oddziału chirurgii urazowej. Dzięki pozytywnemu nastawieniu do świata i wewnętrznej radości Miguel Ángel (Juan Jose Ballesta), Izan (Luis Angel Priego), Dani (Gorka Moreno) i Jorge (Alejandro Zafra) mogą wyzwać swoje przeznaczenie i stawić mu czoła. Nie poddają się, dzięki czemu ich pobyt w szpitalu staje się całkiem znośny. 5. Dyskusja dla chętnych uczniów 6. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli

14 „Rodzaje i gatunki filmowe” „Twórcy i film: Różne formy filmowe”
LICEUM INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO Cykle: „Rodzaje i gatunki filmowe” „Twórcy i film: Różne formy filmowe” „Filmowe artydzieła” „Kino współczesne” Założenia cykli: - ujęcie filmu od strony warsztatowej - proces powstawania filmu, poszczególne etapy pracy twórców filmowych - prezentacja kultowych i współczesnych dzieł filmowych 1. Prelekcja multimedialna prowadzona przez filmoznawców 2. Projekcja filmu 3. Dyskusja 4. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli: - powstałe we współpracy z krytykami filmowymi, filmoznawcami i nauczycielami - zawierają: - część filmoznawczą - scenariusz lekcji

15 Cykl „Twórcy i film. Różne formy filmowe” - przykładowe spotkanie
PROGRAM – LICEUM Cykl „Twórcy i film. Różne formy filmowe” - przykładowe spotkanie Temat: Montażysta – jak nadać filmowi ostateczny kształt. 2. Prelekcja multimedialna 3. Treść zajęć: Montaż jako podstawa budowania ekspresji filmowej. Rozwój techniki filmowej a zmiana pracy montażysty. 4. Projekcja filmu: „Oda do radości”, reż. A. Kazejak- Dawid, J. Komasa, M. Migas Polska 2005, 118' 5. Dyskusja dla chętnych uczniów 6. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli

16 INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
POKAZY INDYWIDUALNE INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO - oferujemy szkołom możliwość stworzenia w naszym kinie własnych programów filmowych - zapraszamy do współpracy nauczycieli, którzy chcą zorganizować pokazy indywidualne dla swoich uczniów - dzięki współpracy z Filmoteką Narodową i dystrybutorami filmowymi mamy możliwość organizowania wielu ciekawych lekcji kinowych - proponujemy spotkania z adaptacjami lektur szkolnych - istnieje możliwość konstruowania we współpracy z nami programów indywidualnych dla szkół, opierających się na cyklicznych wizytach w kinie

17 www.edukacja.nowehoryzonty.pl www.odra-film.wroc.pl
szczegółowe programy już z początkiem września w Państwa szkołach…

18 ODRA-FILM ul. Bogusławskiego 14 50-023 Wrocław Tel.071/ 793-70-91
Fax.071/ Kontakt: INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO PARTNEREM ODRY-FILM W REGIONIE DOLNOŚLĄSKIM, wspierającym projekt jest: Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Filia w Jeleniej Górze Kontakt: Katarzyna Zakrzewska – Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Filia w Jeleniej Górze ul. 1 Maja 43 Tel

19 - MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO PROJEKT WSPIERAJĄ: - MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO - MISTRZOWSKA SZKOŁA REŻYSERII FILMOWEJ ANDRZEJA WAJDY - POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ - GUTEK FILM - SIEĆ KIN STUDYJNYCH - Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu PROJEKTOWI PARTONUJE: - DOLNOŚLĄSKI KURATOR OŚWIATY


Pobierz ppt "Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google