Koegzystencja bibliotek cyfrowych i tradycyjnych w akademickich systemach biblioteczno- informacyjnych w perspektywie najbliższych 10 lat Jolanta Stępniak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

Książki elektroniczne w bibliotece akademickiej
Technologia informacyjna według MENiS
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Małgorzata Rychlik, Emilia Karwasińska
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Współpraca lekarza z biblioteką medyczną: spojrzenie bibliotekarza Monika Kubiak Biblioteka Medyczna Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Pomorskiej Akademii Medycznej
Grażyna Wojsznis Biblioteka Główna Politechniki Szczecińskiej
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
Repozytorium egzemplarza obowiązkowego publikacji elektronicznej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka Główna Akademii Morskiej w Szczecinie
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
Zarządzanie informacją Na kierunku filologia polska Nowa specjalność:
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
BIBLIOTEKA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO. Politechnika Zielonogórska Wyższa Szkoła Pedagogiczna UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI Utworzony został 1września 2001.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Wybrane aspekty komunikacji społecznej w bibliotece akademickiej
Agnieszka Leszyńska cBN POLONA
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Czy nowa struktura zwiększy popularność biblioteki?
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Droga poszukiwań informacji na dany temat oprac. M. Tofil Napisanie referatu, przygotowanie maturalnej prezentacji, wymaga zgromadzenia odpowiedniej ilości.
Organizacja wspomagania szkół
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Konsorcja a polityka gromadzenia czasopism w bibliotekach Jolanta Stępniak Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Nowe trudności i nowe wyzwania dla bibliotek Jacek Przygodzki Politechnika Warszawska Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Instytut Techniki Cieplnej.
Kierunki rozwoju usług informacyjnych w Bibliotece Głównej Politechniki Warszawskiej we współpracy z innymi bibliotekami.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
H YBRYDOWY MODEL FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI WYŻSZEJ UCZELNI EKONOMICZNEJ (N A PRZYKŁADZIE B IBLIOTEKI G ŁÓWNEJ UEK) Danuta Domalewska, Aureliusz Potempa.
Dr Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Problematyka organizacji zasobów w nowoczesnej bibliotece akademickiej.
1 IPS Sp. z o.o. zaprasza na prezentację programów umożliwiających administrowanie prenumeratą czasopism.
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Dlaczego Biblioteka Wirtualna Nauki? Marek Niezgódka ICM, Uniwersytet Warszawski Warszawa,
Biblioteka wirtualna nauki: rok po inauguracji, szanse i perspektywy Marek Niezgódka Warszawa, 5 grudnia 2003.
Biblioteka Wirtualna Nauki: geneza, stan obecny, kierunki rozwoju Marek Niezgódka ICM, Uniwersytet Warszawski Kraków,
Organizacja przestrzeni bibliotecznej (jak kino stało się biblioteką)
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Skorzystaj z wersji elektronicznej naszych publikacji poprzez Dolnośląską Bibliotekę Cyfrową Na portalu są zamieszczane.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 Biblioteka Politechniki Krakowskiej SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 (stan na 31 grudnia 2014 r.)
Baza Wiedzy Politechniki Warszawskiej – uregulowania prawne, organizacja Jolanta Stępniak Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej.
E-KATALOG KARTKOWY Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej BIBLIOTEKA GŁÓWNA POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Gliwice, ul. Kaszubska.
XIII Krajowa Konferencja Bibliotek Medycznych Gdańsk, czerwca 2004 Washington Research Library Consortium (WRLC) – wybrane zagadnienia polityki gromadzenia.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej
SZKOLENIE BIBLIOTECZNE
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Zapis prezentacji:

Koegzystencja bibliotek cyfrowych i tradycyjnych w akademickich systemach biblioteczno- informacyjnych w perspektywie najbliższych 10 lat Jolanta Stępniak Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej

Biblioteki cyfrowe i tradycyjne Zapotrzebowanie na usługi biblioteczno-informacyjne (cyfrowe i tradycyjne) szkół wyższych –nauka – dydaktyka - administracja Warunki przetrwania –co powinno ulec zmianie, a czego powinniśmy bronić Kierunki działania w perspektywie 10 lat –jak zaistnieć, aby nie być zlikwidowanym

Biblioteki cyfrowe Zdigitalizowane zbiory własne – powielane w celu poprawy warunków udostępniania oraz w celu zachowania kolekcji –zbiory specjalne (stare druki, zbiory XIX i początek XX wieku, ciągi czasopism, ryciny, dżsy) –skrypty i podręczniki wydawane w wydawnictwach uczelnianych materiały własne pracowników dydaktycznych (e-born) doktoraty i prace dyplomowe licencjonowane zasoby elektroniczne linkowane zasoby Internetu (w tym recenzowane czasopisma )

Biblioteki cyfrowe a tradycyjne Polityka gromadzenia i selekcji zasobów drukowanych –profil dydaktyczny i naukowy uczelni –równomierny przyrost (stan) zbiorów Polityka tworzenia bibliotek cyfrowych –dynamicznie rosnąca liczba dostępów (nie zbiorów) –różnice w polityce gromadzenia i udostępniania licencja a nie zakup określony czas, a nie własność –opracowanie tylko części kolekcji (zbiory własne) –warunki przechowywania (u siebie, na serwerze zewnętrznym)

Publikacje – statystyka [1] Przeciętna roczna liczba tytułów publikowanych w Polsce książek naukowych i ich nakładów na podstawie: Ruch Wydawniczy w liczbach XLIX Warszawa 2004 s.86

Publikacje – statystyka [2] Łączna liczba tytułów wydanych w UK w latach –wg Academic and Professional Publishing Market Statistics p. 2

System badań naukowych podstawą systemu badań naukowych pozostaje obieg informacji pomiędzy jego uczestnikami biblioteka nie jest elementem niezbędnym w tym systemie, ale może być elementem przydatnym obieg informacji naukowej zdominowany jest dostępem do Internetu ( , dynamika wzrostu dostępu do wydawnictw elektronicznych) ocena pracowników naukowych i jednostek na podstawie publikowanego piśmiennictwa recenzowanego publikacje drukowane i elektroniczne (kopia strony tytułowej – jako dowód publikacji) obsługa techniczna procesu oceny przyszłość to udział bibliotek w procesie badań (obsługa wirtualnych laboratoriów, gromadzenie i udostępniania wyników badań) – eScience

Dydaktyka – tok studiów standardy nauczania – stan prawny obowiązkowe zajęcia z technologii informacyjnej na poziomie licencjackim (V grupa, 30 godzin, 2 punkty ESTC) zadania bibliotek przysposobienie biblioteczne 2 godziny lekcyjne, (nie)obowiązkowe – dotyczy głównie zasobów drukowanych information literacy – nauczanie umiejętności informacyjnych w eletronicznych systemach informacyjno-wyszukiwawczych library assistance – pomoc biblioteki (stała gotowość do pomocy) – oferowana w wersji elektronicznej (24/7) i w agendach OIN udział w procesie dydaktycznym, tworzenie przestrzeni edukacyjnej – Virtual Learning Environment biblioteka w systemie zarządzania tokiem studiów - wykaz kursów wraz z materiałami dydaktycznymi (course pack), informacja o harmonogramie zajęć, warunkach zaliczeń

Źródła polecane studentom [1] źródło: Academic and Professional Publishing Market Statistics p.5

Źródła polecane studentom [2] źródło: Academic and Professional Publishing Market Statistics p.6 Zawartość pakietów dydaktycznych

Administracja decentralizacja finansowania = decentralizacja zarządzania uczelnią = decentralizacja oferowanych usług – wzrost znaczenia bibliotek sieci system zarządzania uczelnią – brak powiązań z zasobami cyfrowymi, niewielki z zasobami tradycyjnymi –akredytacja podstawowych jednostek (w ankietach zasoby elektroniczne w zbiorach bibliotek nie są brane pod uwagę) –ocena pracowników naukowych (dorobek naukowy) – liczy się Impact Factor i liczba cytowań, a nie typ nośnika –system ewidencji i rozliczania dydaktyki – tymczasem brak –system finansowo-księgowy uczelni - finansowanie zbiorów : drukowane tworzą majątek szkoły, elektroniczne generują koszty (opłaty licencyjne), cyfrowe własne – nie istnieją (brak w ewidencji wpływów) i generują koszty

Warunki przetrwania bibliotek – bez względu na typ oferowanych zbiorów Wniknięcie (wtopienie się) w strukturę i funkcjonowanie uczelni – (embedded library) Personalizowanie oferty Zmiana metod i organizacji pracy – dostosowanie komunikacji z użytkownikiem do jego potrzeb Scalenie informacji o różnych kolekcjach: tradycyjnych i cyfrowych oraz dostępnych w Internecie Stworzenie warunków dla systematycznego podnoszenia kwalifikacji bibliotekarzy

Wtopienie się w strukturę uczelni permanentna edukacja informacyjno-komunikacyjna całej społeczności uczelni (promowanie umiejętności informacyjnych) obsługa systemu badań naukowych –profilowany dostęp do zasobów i informacji (portale dziedzinowe), obsługa eScience –centralna rejestracja dorobku naukowego akredytacja jednostek i ocena nauczycieli akademickich repozytoria (archiwa) dorobku naukowego (element promocji uczelni)- na bazie publikacji drukowanych i w wersji elektronicznej obsługa dydaktyki –współistnienie w systemie zarządzania zajęciami dydaktycznymi –udział w tworzeniu i udostępnianiu materiałów dydaktycznych –szkolenie nauczycieli akademickich (Train the Trainer)

Personalizowanie oferty Zakup zbiorów na żądanie, a nie zakup pakietów –dokument dostarczany użytkownikowi nie tworzy zasobu (niższe koszty) – oryginał, skan, kopia –zmiana modelu publikowania czasopism naukowych z: wydawnictw periodycznych w wydawnictwa permanentnie uzupełniane wydawnictw typy peer review na wydawnictwa recenzowane przez zainteresowanych (technologia Wiki) –zakup na czas określony Dotarcie z ofertą o posiadanych zbiorach i oferowanych usługach bezpośrednio do zainteresowanych –bieżąca pomoc (library assistance) Szkolenia profilowane na zagadnienia dziedzinowe (zindywidualizowane)

Zmiana metod pracy – dostosowanie metod komunikacji z użytkownikiem do jego potrzeb Nowe formy komunikowania się z użytkownikami –język komunikacji – rezygnacja ze slangu zawodowego –forma komunikacji (kontakt osobisty vs ) - personalizacja Kreatywność, umiejętność dostrzegania potrzeb użytkowników –polityka tworzenia zbiorów cyfrowych a potrzeby (badanie potrzeb) –badanie wykorzystania dostępu do zasobów cyfrowych –pamiętać o wersji drukowanej – tam gdzie jest potrzebna Zmiany organizacyjne - modernizacja struktur organizacyjnych –określenie miejsca i zadań dla bibliotek cyfrowych –rozbudowa liczby stanowisk związanych z tworzeniem kolekcji cyfrowych –redukcja tradycyjnych funkcji (gromadzenia, przechowywania) Zmiany metod pracy –więcej współpracy, –outsourcing

Scalanie informacji o zasobach Wyszukiwanie w Internecie - to dane (informacja) pozyskane w 2 lub 3 krokach, przy użyciu jednego narzędzia Zbiory biblioteczne tworzenie odrębnych źródeł informacji dla zbiorów: drukowanych, cyfrowych własnych i licencjonowanych jest sprzeczne z tendencją ich scalania w fazie wyszukiwania odrębne zasady opracowania (MARC21 a Dublin Core, KABA, JHP BN – wyszukiwanie pełnotekstowe) – odrębne kwalifikacje zawodowe bibliotekarzy opracowujących zbiory katalogi centralne czy wyszukiwarki (portale) – jak lepiej ujednolicać wyszukiwanie opisów (KHW) – stan obecny i najbliższa przyszłość

Stworzenie warunków dla systematycznego podnoszenia kwalifikacji bibliotekarzy specjalizacja dziedzinowa – nie związana z typem nośnika techniki komunikacji marketing oferty i usług bibliotecznych profesjonalne strony www, powiązanie zasobów drukowanych z elektronicznymi promowanie usług bibliotecznych (czy można wyszkolić bibliotecznych copywriterów?) dydaktyka informacji naukowej z wykorzystaniem metodyki: kształcenia na odległość kształcenia dorosłych kształcenia kadry nauczającej (Train The Trainer) umiejętności krytycznej oceny źródeł

Kierunki działania [1] Przekonać świat nauki, że biblioteki mogą być przydatne do wspomagania ich bieżącej prac w zakresie: –administrowania i zarządzania nauką (ocena jednostek), –udostępniania informacji i udziału w procesie komunikacji naukowej (repozytoria) –aktywnego wspomagania badań naukowych (eScience) – udostępniając nowe typy zbiorów i danych Zająć się nawigowaniem wiedzą i informacją, a nie jej gromadzeniem i opracowywaniem (z wyłączeniem repozytoriów) –koncentracja na zasadach udostępniania i informowania –upraszczanie metod komunikacji i sposobu wyszukiwania informacji

Kierunki działania [2] Permanentnie doskonalić kwalifikacje zawodowe bibliotekarzy i śledzić zmiany w technice informacyjnej –badać wykorzystanie zasobów drukowanych i elektronicznych –systematycznie aktualizować politykę gromadzenia i przechowywania – dokonywać SELEKCJI zbiorów zbędnych Współpracować z bibliotekami różnych typów – aktywnie uczestniczyć w tworzeniu globalnej wioski informacyjnej –wymiana informacji i zbiorów (specjalizacja) Uzasadniać swoje istnienie efektywnością funkcjonowania (dostosowanie modelu kosztów do potrzeb i oczekiwań użytkowników z macierzystej jednostki) –eliminować działania zbędne –modernizować organizację pracy i jej strukturę

Zdecydowanie koegzystencja – tak długo jak będą istniały oba typy nośników! dziękuję za uwagę