GLOBE dr Krzysztof Markowicz Koordynator badań atmosferycznych w Polsce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zimowe utrzymanie dróg krajowych Dolnego Śląska
Advertisements

Zanieczyszczenia powietrza.
Zmiany klimatyczne i ich skutki
Dlaczego w ramach GLOBE bada się pH?
Fizyka Pogody i Klimatu Wykład 5
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 12
Modelowanie zmian klimatu
Fizyka Klimatu Ziemi Wykład monograficzny 6 Aerozole i chmury
Väder- och Klimatförändringar
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Autor: Aleksandra Magura-Witkowska
POWSTAWANIE I ZRÓŻNICOWANIE OPADÓW ATMOSFERYCZNYCH NA ZIEMI.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Wybór miejsca badań
Fizyka Klimatu Ziemi Wykład monograficzny 1 Wstęp
Analiza zasobów energii promieniowania słonecznego na terenie Podkarpacia. dr Krzysztof Markowicz, dr Mariusz Szewczyk.
Instytut Geofizyki, Wydział Fizyki Uniwersytet Warszawski
Analiza promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi w rejonie Podkarpacia. dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki, Uniwersytet Warszawski.
Dlaczego pada śnieg? Małgorzata Konieczna Śnieg Śnieg - opad atmosferyczny w postaci kryształków lodu o kształtach głównie sześcioramiennych gwiazdek,
„Uczeń z klasą” – Badam świat
Michał Milżyński i Mikołaj Stankiewicz
Zmiany Klimatyczne.
KLIMAT TATR Meteorologia Nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze, szczególnie w jej niższej warstwie – troposferze.
metody mierzenia powierzchni ziemi
Strefa Okołobiegunowa
KLIMAT POLSKI.
Środowisko naturalne, a działalność człowieka
Stacja Hydrologiczno Meteorologiczna w Mikołajkach 28 listopad 2009
Pogoda w Mławie r.. Skąd wieje wiatr ? Tego dnia wiał wiatr południowy.
Pytanie kluczowe: Dlaczego pogoda jest zawsze? ? ?
PROJEKT POGODA JEST ZAWSZE
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Odczarujmy mity II: Kto naprawdę zmienia ziemski klimat
Agata Strzałkowska, Przemysław Makuch
Obieg wody w przyrodzie
Badania klimatu w Gminie Wieliszew na podstawie Programu GLOBE
DZIEŃ ZIEMI Z KLIMATEM.
Klimat Polski.
Woda na Ziemi – hydrosfera
„Bez zaskoczenia czyli jak prognozować pogodę”
Obserwacje oraz modelowanie natężenia promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi. dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki, Uniwersytet.
Meteorologia doświadczalna Wykład 1
Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Jarosław J. Napiórkowski Instytut Geofizyki PAN
ZMIANY KLIMATU – ROZKŁAD CZASOWO-PRZESTRZENNY SEZONÓW W POLSCE
Prezentacja sprawdzalności pogody w Wejherowie Autor: Natalia Wasilka, Dane zebrane przez uczniów klasy 4b i 4d.
Projekt współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kuba Hajdel kl. I „e” METEOROLOG I JEGO PRACA. Meteorolog Osoba, która zajmuje się zbieraniem danych pogodowych i przygotowaniem informacji o nadchodzącej.
Meteorologia.
Wzór dla przedsiębiorstw (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse.
Składniki pogody.
Wzór dla planistów przestrzennych (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania.
Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Badania atmosferyczne w programie GLOBE Krajowy Koordynator Programu,
Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 pażdziernika 2015 Krótka informacja o Programie GLOBE Magdalena Machinko-Nagrabecka,
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Badania atmosferyczne w programie GLOBE Krajowy Koordynator Programu,
Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Krajowy Koordynator Programu GLOBE XI Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Programu GLOBE „Badaj klimat z Programem GLOBE”
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery Wykład 9
Fizyka a ekologia.
PROJEKT EDUKACYJNY KLAS II
POGODA I JEJ SKŁADNIKI.
Pogoda w Mławie r..
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 1
Przewidywanie pogody.
E-learning GEOGRAFIA Opracowanie: Arkadiusz Dera
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 1
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 9
KLIMAT W PRZESZŁOŚCI.
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Zapis prezentacji:

GLOBE dr Krzysztof Markowicz Koordynator badań atmosferycznych w Polsce

GLOBE Międzynarodowy program edukacyjno badawczy związany z środowiskiem naturalnym. Już 10 lat w Polsce! (ponad 100 szkół) nauczycieli na świecie! szkół! 16 milionów pomiarów! 109 uczestniczących krajów! 6/22/2015

Warunki przystąpienia do programu przeszkolenie przynajmniej jednego nauczyciela na Warsztatach początkowych dla nauczycieli Programu GLOBE. Warsztatach początkowych dla nauczycieli Programu GLOBE Warsztaty początkowe odbywają się w maju i październiku. Informacje o warsztatach wraz z kartą zgłoszenia publikowane są na stronie najpóźniej na dwa tygodnie przed terminem ich rozpoczęcia. 6/22/2015

Benefity Korzystanie z globalnej bazy danych Wyjazdy krajowe i międzynarodowe Coroczne spotkania uczniowskie GLOBE GAMES (współzawodnictwo) Konferencje nauczycieli 6/22/2015

Program GLOBE obejmuje Badania atmosferyczne Badania hydrologiczne Badania gleb Badania pokrycia terenu i biologiczne Badania GPS Fenologia MultiSpec Świat jako system 6/22/2015

Dlaczego badamy atmosferę w GLOBIE? zainteresowanie pogodą jej zmiennością oraz klimatem potrzeba zrozumienia „działania atmosfery” zagęszczenie sieci obserwacyjnej walidacja danych satelitarnych Podstawowe problemy współczesnej meteorologii (fizyki atmosfery) zmiany klimatu (efekt cieplarniany /aerozolowy) powstawanie „ciepłego deszczu” modelowanie dynamiki atmosfery – numeryczne prognozy pogody modelowanie turbulencji. zrozumienie takich zjawisk jak: El-Nino, oscylacje północno-atlantyckie itd. ulepszenie prognoz pogody oraz prognoz zmian klimatu

6/22/2015 Pomiary atmosferyczne w GLOBE - podstawowe 1) Temperatura powietrza Temperatura max i min 2) Obserwacje stopnia zachmurzenia i rodzajów chmur 3) Wilgotność powietrza 4) Ciśnienie atmosferyczne 5) Opady Wysokość opadu PH opadu 6 ) Pokrywa śnieżna Całkowita pokrywa śnieżna Śnieg nowy Ekwiwalenty wodne śniegu

6/22/2015 Zaawansowane protokóły badań atmosferycznych Pomiary koncentracji ozonu. Pomiary grubości optycznej aerozolu. Pomiary całkowitej zawartości pary wodnej w pionowej kolumnie powietrza. Zdalne pomiary temperatury powierzchni Ziemi. Automatyczne pomiary temperatury gruntu i powietrza. Automatyczne stacje meteorologiczne

6/22/2015 Określenie miejsca dla obserwacji atmosferycznych Możliwie najbardziej otwarty obszar blisko szkoły Dogodny do obserwacji chmur na niebie (możliwe szeroko widoczny horyzont) Odległość od przeszkód terenowych powinna być większa niż 4-krotna ich wysokość Kiedy wykonujemy pomiary atmosferyczne? Większość pomiarów wykonujemy w czasie południa lokalnego około godziny 12:30 czasu letniego oraz 11:30 czasu zimowego Pomiary raportowane są w czasie uniwersalnym UTC (-2h latem, -1h zima w stosunku do czasu urzędowego)

6/22/2015

Usytuowanie klatki meteorologicznej: drzwiczki do klatki powinny otwierać się w kierunku północnym Termometry w klatce powinny znajdować się na wysokości oczu uczniów (1.5m)