GLOBE dr Krzysztof Markowicz Koordynator badań atmosferycznych w Polsce
GLOBE Międzynarodowy program edukacyjno badawczy związany z środowiskiem naturalnym. Już 10 lat w Polsce! (ponad 100 szkół) nauczycieli na świecie! szkół! 16 milionów pomiarów! 109 uczestniczących krajów! 6/22/2015
Warunki przystąpienia do programu przeszkolenie przynajmniej jednego nauczyciela na Warsztatach początkowych dla nauczycieli Programu GLOBE. Warsztatach początkowych dla nauczycieli Programu GLOBE Warsztaty początkowe odbywają się w maju i październiku. Informacje o warsztatach wraz z kartą zgłoszenia publikowane są na stronie najpóźniej na dwa tygodnie przed terminem ich rozpoczęcia. 6/22/2015
Benefity Korzystanie z globalnej bazy danych Wyjazdy krajowe i międzynarodowe Coroczne spotkania uczniowskie GLOBE GAMES (współzawodnictwo) Konferencje nauczycieli 6/22/2015
Program GLOBE obejmuje Badania atmosferyczne Badania hydrologiczne Badania gleb Badania pokrycia terenu i biologiczne Badania GPS Fenologia MultiSpec Świat jako system 6/22/2015
Dlaczego badamy atmosferę w GLOBIE? zainteresowanie pogodą jej zmiennością oraz klimatem potrzeba zrozumienia „działania atmosfery” zagęszczenie sieci obserwacyjnej walidacja danych satelitarnych Podstawowe problemy współczesnej meteorologii (fizyki atmosfery) zmiany klimatu (efekt cieplarniany /aerozolowy) powstawanie „ciepłego deszczu” modelowanie dynamiki atmosfery – numeryczne prognozy pogody modelowanie turbulencji. zrozumienie takich zjawisk jak: El-Nino, oscylacje północno-atlantyckie itd. ulepszenie prognoz pogody oraz prognoz zmian klimatu
6/22/2015 Pomiary atmosferyczne w GLOBE - podstawowe 1) Temperatura powietrza Temperatura max i min 2) Obserwacje stopnia zachmurzenia i rodzajów chmur 3) Wilgotność powietrza 4) Ciśnienie atmosferyczne 5) Opady Wysokość opadu PH opadu 6 ) Pokrywa śnieżna Całkowita pokrywa śnieżna Śnieg nowy Ekwiwalenty wodne śniegu
6/22/2015 Zaawansowane protokóły badań atmosferycznych Pomiary koncentracji ozonu. Pomiary grubości optycznej aerozolu. Pomiary całkowitej zawartości pary wodnej w pionowej kolumnie powietrza. Zdalne pomiary temperatury powierzchni Ziemi. Automatyczne pomiary temperatury gruntu i powietrza. Automatyczne stacje meteorologiczne
6/22/2015 Określenie miejsca dla obserwacji atmosferycznych Możliwie najbardziej otwarty obszar blisko szkoły Dogodny do obserwacji chmur na niebie (możliwe szeroko widoczny horyzont) Odległość od przeszkód terenowych powinna być większa niż 4-krotna ich wysokość Kiedy wykonujemy pomiary atmosferyczne? Większość pomiarów wykonujemy w czasie południa lokalnego około godziny 12:30 czasu letniego oraz 11:30 czasu zimowego Pomiary raportowane są w czasie uniwersalnym UTC (-2h latem, -1h zima w stosunku do czasu urzędowego)
6/22/2015
Usytuowanie klatki meteorologicznej: drzwiczki do klatki powinny otwierać się w kierunku północnym Termometry w klatce powinny znajdować się na wysokości oczu uczniów (1.5m)