Historia Myśli Ekonomicznej Dr Łukasz Hardt. Liczby artykułów z ‘tarciem’ i ‘kosztami transakcyjnymi’ w American Economic Review.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
1 ICT in the assessment of speaking and writing Autorka: Małgorzata Rzeźnik Automatyczne ocenianie umiejętności pisania i mówienia.
Wykład I Co to jest socjologia?.
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
czyli Wprowadzenie do filozofii
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Career Coaching jako narzędzie retencji pracowników
Instytucjonalizm amerykański
Justyna Klimkiewicz, Maria Koc
Wydział Geografii i Studiów Regionalnych 1 Aby państwo rosło w siłę, a ludziom żyło się dostatniej czyli o makroekonomii i wzroście gospodarczym.
Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej Jerzy Wilkin Karolina Jadkowska.
Podstawy analizy makroekonomicznej – główne kontrowersje i kierunki
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
DOES ECONOMICS HAVE AN EFFECT? Czy ekonomia ma sens??? Bruno S. Frey University of Zurich.
Przygotował Witold Przychoda
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Rola państwa w gospodarce
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Konspekt wykładu 8 WNE UW Jerzy Wilkin
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
Ekonomia polityczna - wsparcie niewidzialnej ręki rynku
Ekonomia a ekonomia polityczna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Ekonomia a ekonomia polityczna Na podstawie tekstu: S. Tsuru (1982), Ku nowej ekonomii politycznej; w: Dopfer, K. Ekonomia w przyszłości, PWN. Piotr Bieniek.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Jak pisać pracę dyplomową?
Podstawy socjologii- wykład II
Praca dyplomowa inżynierska
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Jak zaprezentować swoją pracę
Samorząd terytorialny
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Różnorodność, polityka równych szans, zarządzanie różnorodnością
o roli państwa w gospodarce
Prezentacja PowerPoint’a
Czytanie ze zrozumieniem
1 Ku nowej ekonomii politycznej Opracowanie na podstawie tekstu Shigeto Tsuru (1982)
Model krzyża Keynsowskiego
Makroekonomia I Ćwiczenia
Wstęp do ekonomiki informacji
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TRAINEESHIPS.
POZ1 Edycja 2013Z Wykład 1: Podstawy myślenia ekonomicznego Wojciech St. Mościbrodzki
OBECNE SYSTEMY, INFRASTRUKTURA I ROZWIĄZANIA PORADNICTWA KARIERY DLA POLAKÓW W WIELKIEJ BRYTANII JULIA BRADY MAŁGORZATA BRADY.
przedmiot i metody analizy
przedmiot i metody analizy
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Prezentacja do artykułu „Successes and failures in the transformation of economics” Piotr Puczyłowski nr ind. 692.
5. Pedagogika pracy w zarządzaniu
Thorstein Veblen ( ) Bartłomiej Żbikowski Łukasz Włodarczyk.
John Maynard Keynes.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Merkantylizm i Fizjokratyzm
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płominska
Lokalne Klastry Energii
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 1: Podstawy Ekonomii. Rola pieniądza. Wojciech St. Mościbrodzki
Międzynarodowe rynki nieruchomości
przedmiot i metody analizy
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Zapis prezentacji:

Historia Myśli Ekonomicznej Dr Łukasz Hardt

Liczby artykułów z ‘tarciem’ i ‘kosztami transakcyjnymi’ w American Economic Review

Ewolucja pola semantycznego wyrażenia ‘koszt transakcyjny’

Ekonomia klasyczna Zajęcia 1 Adam Smith, Badania na naturą i przyczynami bogactwa narodów [895B]: tom I, ks. I: rozdział I - O podziale pracy rozdział II - O źródle podziału pracy rozdział III - Podział pracy jest ograniczony rozległością rynku (do s. 26) tom II, ks. IV: rozdział II - O ograniczeniach przywozu z obcych krajów takich dóbr, które można wytwarzać w kraju (do s. 50) Ekonomia neoklasyczna Zajęcia 2 Alfred Marshall, Zasady ekonomiki [7B]: ks. I: rozdział I – Wstęp rozdział II - Istota ekonomiki rozdział III - Metody badań. Charakter prawa ekonomicznego

Instytucjonalizm i szkoła historyczna Zajęcia 3 Thorstein Bunde Veblen, Teoria klasy próżniaczej [20B]: rozdział VIII - Zwolnienie od pracy produkcyjnej a konserwatyzm Max Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu [499B]: część III - Asceza a duch kapitalizmu Szkoła austriacka w ekonomii Zajęcia 4 Friedrich August von Hayek, Indywidualizm i porządek ekonomiczny [717B] rozdział IV - Wykorzystanie wiedzy w społeczeństwie rozdział V - Znaczenie konkurencji

Rewolucja Keynesowska i kontrrewolucja monetarystyczna Zajęcia 5 John Maynard Keynes, Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza [896B]: rozdział 1 - Ogólna teoria (najkrótszy z rozdziałów) rozdział 24 - Uwagi końcowe o filozofii społecznej, do której mogłaby prowadzić ogólna teoria Milton Friedman, Rola polityki pieniężnej [487B]

Zaliczenie Prezentacje (30%) –ocena: 80% (ŁH); 20% (uczestnicy) –zestawy zagadnień na stronie Kolokwium (70%) –3 pytania do wyboru z 5 –odpowiedzi wzorcowe na stronie

Prezentacje Lektura tekstu ze zrozumieniem Lektura materiałów pomocniczych (m.in. podręcznik) Zrozumienie logiki wywodu – schemat prezentacji Jaka jest myśl przewodnia? Tło historyczne (kontekst zewn.) Wpływ zmian „w” nauce (kontekst wewn.) HE „przed” i „po”

Prezentacje (wymogi formalne) Wiedzieć, o czym się mówi Wiedzieć, co chce się przekazać Wiedzieć, jak to przedstawić Prezentować a nie referować –Nie czytać z kartki –Nie mówić tego co jest na slajdzie Podsumować (jeden slajd)

Prezentacje (wymogi formalne) Używamy PP Max 7 linii po max 7 słów Proste zdania (np. równoważniki zdań) slajdów max Max 40 min Tekst ma być widoczny („kontrast”) Unikać animacji

Zajęcia 1. Wprowadzenie (1/10/08) Zajęcia 2. Czym jest wiedza? Czym różni się wiedza od informacji? Zmiany w postrzeganiu firmy [H 2, 3] (8/10/08) Zajęcia 3. Ludzie. Dlaczego dzielą się wiedzą? Jakie występują przeszkody w dzieleniu się wiedzą? Kultura firmy podporządkowana wiedzy [H 4] (15/10/08) –CASE 1: Practice exchange case {Bariery w wymianie wiedzy (IT vs. organizational solutions); narzędzia służące wymianie best practices} Grupa: Zajęcia 4. Rola działu zasobów ludzkich w zarządzaniu wiedzą (1) [H 9] (22/10/08) Zajęcia 5. Narzędzia i technologie dzielenia się wiedzą (ICT) (29/10/08) –CASE 2: ShareNet case {Product seller > Global solution provider; co implikuje konieczność dzielenia się wiedzą, a więc KM oraz udostępnianie wiedzy w skali globalnej} Grupa: –CASE 3: Networked knowledge case {implementing a system for sharing technical tips and expertise} Grupa: Zajęcia 6. Wspólnoty wiedzy [H 5] (5/11/08) –CASE 4: The power of communities {How to build KM on a corporate level using a bottom-up approach} Grupa: –CASE 5: The development of the Simens K. C. Support case {narzędzia “korporacyjne” wspierania tworzenia wspólnot wiedzy} Grupa: Te dwa case’y może robić jedna większa grupa lub dwie, ale muszą wspólnie przygotować prezentacje. Zajęcia 7. The World Bank and KM: The Case of the Urban Services Thematic Group (Harvard Style Case) – przygotowują się wszyscy i razem rozwiązujemy case (ŁH – moderuje) (12/11/08) Zajęcia 8. Uczenie się a zarządzanie wiedzą [H 10] (19/11/08) –CASE 6: E-Learning and Knowledge Management case {How to develop a new learning culture; siemens learning valley}(19/11/08) Grupa: Zajęcia 9. Zarządzanie wiedzą w korporacji transnarodowej [H 13] (26/11/08) –CASE 7: KM at Accenture {non-S case} Grupa: Zajęcia 10. Zarządzanie wiedzą w organizacji sieciowej i intensywnie wykorzystującej wiedzę [H 12, 14] (3/12/08) Zajęcia 11. Fuzje i przejęcia a KM (10/12/08) –CASE 8: KM at Cap Gemini Ernst & Young Grupa: –CASE 9: Merger and Acquisitions case Grupa: Zajęcia 12. Co daje zarządzanie wiedzą? (17/12/08) –CASE 10: A guided tour through knowledgemotion case Grupa: Zajęcia 13. Spotkanie z przedstawicielem WB (do potwierdzenia!) (07/01/09) Zajęcia 14. Test (14/01/09) Zajęcia 15. Podsumowanie (wpisy) (21/01/09)

Ekonomia Adama Smitha Adam and Smith of modern economics Autor The Wealth of Nations Twórca koncepcji ‘niewidzialnej ręki rynku’ Zwolennik liberalizmu gospodarczego

Prezentacje (styl) Pewność siebie –Nie przepraszać! –Bez przerywników „yyyyyy” –Kontakt wzrokowy z salą (!) Humor Z przekonaniem Szukać anegdot, ciekawostek Ćwiczyć prezentowanie Wysłać na najpóźniej dwa dni przed Sprawdzić komputer i rzutnik! Na kilku nośnikach!

Dyżur: czw., g (s. 304)