Wiedza potoczna vs naukowa Mgr Magdalena Szpunar
Wiedza potoczna a wiedza naukowa Każdy człowiek rozporządza pewną wiedzą o tym jak jest skonstruowany świat społeczny go otaczający Na świat społeczny patrzymy z perspektywy małego wycinka rzeczywistości, z jakim mamy bezpośrednio do czynienia Wiedza potoczna tworzy się poprzez wymianę doświadczeń
Cechy wiedzy potocznej Potoczną wiedzę nabywamy „samoistnie” Wiąże się ona z ograniczonym zasięgiem ludzkiej obserwacji Człowiek kieruje się nie tylko rozumem, ale emocjami, w związku z tym, rzadko jest neutralna Związana jest z wartościowaniem; mówi, co dobre, a co złe Operuje podziałami dychotomicznymi dobry-zły Tendencja do uogólniania „cała dzisiejsza młodzież” Przesiąknięta jest stereotypami, upraszcza, jest sztywna i odporna na zmiany
Wiedza potoczna „ukryta” jest w przysłowiach Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać tak jak one” „Kruk krukowi oka nie wykole” „Gdy kota nie ma myszy tańcują”
Cechy wiedzy naukowej Niezadowalanie się samym opisem, a wyjaśnianie poprzez odwołanie się do istniejących teorii Uczonych obowiązuje przestrzeganie trzech podstawowych reguł: Wyraźne określenie problematyki badawczej w kontekście dotychczasowej wiedzy i istniejących teorii Staranne zbieranie danych, umożliwiające kontrolę ich rzetelności Odróżnianie twierdzeń opartych na faktach, od tych, które są domysłami Wyróżnikiem nauki jest neutralność i powstrzymanie się od wartościowania
Wikipedia – nie jest źródłem naukowym
Źródła naukowe w internecie Strony rządowe *.gov Strony instytutów badawczych TNS OBOP, CBOS Strony autorytetów naukowych i uczelni wyższych
Parafrazowanie Żargon naukowców: X w swoim artykule sądzi, że… Koncepcja Y na tę kwestię przedstawia… Unikajmy kolokwializmów: fajny pogląd, super idea Unikajmy stylu publicystycznego: wielki i genialny uczony Dlaczego tak sądzę? Uzasadnij swoje hipotezy
Jak czytać, żeby zrozumieć rozumiemy co jego autor „miał na myśli”, lub rozumiemy, jakie twierdzenie lub twierdzenia zostały w tekście zawarte, lub rozumiemy (przynajmniej większość) słów użytych przez autora, lub jesteśmy w stanie komuś powiedzieć, o co w danym tekście chodzi.
„Kurier Rzeszowski”, 1896, nr 37, s „Kurier Rzeszowski”, 1896, nr 37, s. 3, z listu dostarczonego do redakcji i opublikowanego na łamach; pisownia oryginalna. Żyszuf 15 Czyrfca 1896. Najukochańszo Natalijo. Najsampszut dowiaduje sie o twoim sdrowiu i powodzyniu. Ja dzięgi bogu i Panu je Zusowi Zdruf tylko pinindzy ni mom. Teros kochana Natalijo tag jezdem tobo zajinty ze jak pije wutke to tfuj obros fgieliszku widzę a fczora to to jak się wróna darła to myślałem ze to ty na Mnie tak ziorosz. Glotego piszom do ciebie kochana natalio ten list bo mi kaśka Mordzianka podziała ryhtyk to co to na końcu fwsi miszko ze się na mnie gniwosz. Słyszołem za się mosz obŜenić z tym juhą jusgiem z Jyzowego. Muwie jo ci dej se spokuj z tym frajcusem bo ci mordy natłukę Cyś zapomniała jageśmito pot płotem godała ze bedziesz cekała na Mnie. Ni miołem na cym pisać tom asz skrot panu lajtnatowi tyn Papir.Teros cie pozdrowiom sciskom i Całuję twuj J. W. c. k. Jenfanteryst 90 p. Pozdruf f kamieniu fszystkich
Unikaj ! Pleonazmów: masło maślane, bardziej poprawniejszy, aktywna praca, akwen wodny, najlepszy bestseller, głupi debil, klękać na kolana, pierwszy debiut, podskoczyć do góry, robić to, co zaplanowano wcześniej Tautologii: poprawa i polepszenie zdrowia, spadek i obniżka cen akcji. Paradoksów: zła zaleta, dobra wada
Koniecznie ! KAŻDĄ PRACĘ, POST, E-MAILa NALEŻY PO NAPISANIU I WYDRUKOWANIU PRZECZYTAĆ! NASTĘPNIE NANIEŚĆ POPRAWKI I PRZECZYTAĆ PONOWNIE!