Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Historia idei komunikacji
Konstruktywizm.
Filozofowie analityczni
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Metody badawcze w socjologii
Czym jest zarządzanie operacyjne
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Bezpieczeństwo danych
Pedagogika ogólna.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Wstęp do kognitywistyki Robotyka behawioralna czy kognitywna
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Argumentacja jako proces poznawczy
Małgorzata Trzcielińska
Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. ROBOTYKA
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Historia pojęcia umysłu
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny
Dualizm psychofizyczny
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
Filozofia percepcji: od gibsona do burge’a
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Modelowanie Kognitywne
 Inaczej określana mianem teorii ekwiwalentnego związku przyczynowego (równowartości przyczyn),  Opiera się na założeniu, że skutek stanowi sumę przyczyn,
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Olga SOBOLEWSKA „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Reprezentacje umysłowe
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN & dr Paweł Gładziejewski
Uczenie się przez wgląd a percepcja
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Reprezentacje umysłowe
poznanie, informacje, reprezentacja. Wąskie i szerokie ujęcia poznania
Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN
Funkcjonalizm i jego odmiany. Analiza funkcjonalna i mechanicyzm
Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. ROBOTYKA
Wstęp do kognitywistyki modelowanie w KOGNITYWISTYCE
Wstęp do kognitywistyki Robotyka behawioralna czy kognitywna
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Psychologia Marta Riess.
Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny
Zapis prezentacji:

Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN ucieleśnienie

O czym będzie mowa Mit złego Kartezjusza i funkcjonalizm Ucieleśnienie w filozofii XX w. i lingwistyce Tezy ucieleśnienia Czy ucieleśnienie jest banalne?

Kartezjusz dla opornych Prostacka wersja kartezjanizmu: Procesy umysłowe są niefizyczne, a ciało jest fizyczne. Dlatego ucieleśnienie to zaprzeczenie kartezjanizmu. Ale to bzdura. Emocje, percepcja, ruch są wedle Kartezjusza cielesne; tylko myślenie i język wymagają nierozciągłej duszy.

Funkcjonalizm a kartezjanizm? Wieloraka realizacja – jeśli zachodzi, to ciało nie jest kluczowe. Kluczowa jest tylko struktura funkcjonalna ciała. A przy założeniu komputacjonizmu można łatwo wyobrazić sobie, że dusza to program komputerowy, a mózg to komputer, który go wykonuje… Tylko że tego rodzaju pogląd bodaj nigdy nie pojawił się w realnych badaniach i modelach.

Realniejszy kartezjanizm Jednak zakłada się, że istnieje zasadnicza różnica między percepcją i motoryką a myśleniem jako takim. Tak jak Fodor: różnica między procesami modularnymi a centralnymi. Czy myślenie wymaga ciała? W jaki sposób?

Filozofia i ciało w XX w. Nurty fenomenologiczne i kantowskie w filozofii podkreślają cielesność podmiotu poznawczego: Późny Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty Marksizm historyczny, personalizm chrześcijański (od Lukacsa do Mouniera), Też pragmatyzm amerykański Poznanie jako sprzęgnięte z postrzeganiem i działaniem

Lakoff: ciało metaforą poznania Struktury poznawcze opierają się na metaforach, a te odwołują się do cielesności. Struktura gramatyki jest możliwa, gdyż możliwe jest planowanie działań – ewolucyjnie opiera się na planach ruchu

Glenberg i Kaschak (2002): język i działanie Badani mieli ocenić, czy zdanie jest sensowne. Zdania brzmiały np. „Otwórz szufladę”. Ale trzeba było wtedy przesunąć joystick do przodu…

Czym jest ucieleśnienie? Bardzo wiele nurtów teoretycznych w filozofii i kognitywistyce akceptuje tezę, że procesy poznawcze są cielesne. Wiele z nich wiąże się z enaktywizmem, ale o tym – w następnym odcinku 

Czym jest ucieleśnienie? Ciało warunkuje i ogranicza procesy poznawcze. W tej wersji przyjmowane powszechnie: rozwojowa psychologia Piageta, psychologia ekologiczna Gibsona, psycholingwistyka Łurii i Wygotskiego, robotyka behawioralna Brooksa, neoempiryzm Barsalou…

Sześć głównych poglądów Wg Margaret Wilson można wyróżnić sześć głównych poglądów związanych z ucieleśnieniem poznania. 1: Poznanie jest usytuowane (kontekstowe). Oznacza to, że zachodzi w kontekście percepcji i działania. Celem poznania nie jest poznanie, lecz sprawne działanie organizmu w otoczeniu.

Sześć głównych poglądów 2: Poznanie jest pod presją czasu. Procesy poznawcze należy rozumieć jako interakcję z otoczeniem, mającą wyraźne czasowe ograniczenia. To wiąże się naturalnie z dynamicyzmem. W wersji Chemero: radykalnie ucieleśniony dynamicyzm bez reprezentacji.

Sześć głównych poglądów 3: Środowisko ułatwia procesy poznawcze, bo zmniejsza ich złożoność. Mrówka może po prostu wrócić do mrowiska po swoich zapachowych śladach…

Sześć głównych poglądów 4: Otoczenie jest częścią systemu poznawczego. To teza rozszerzonego umysłu, która jest nieco kłopotliwa, bo jeśli tak, to umysły nie mają w ogóle otoczenia ;) Istotne jest jednak to, że interakcja między systemem a otoczeniem jest ciągła i częsta.

Poznanie rozproszone Procesy poznawcze wymagające poznawczego podziału pracy można określić mianem „poznania rozproszonego” (distributed cognition). Praca w laboratorium badawczym Tradycyjne metody nawigacji morskiej i lotniczej (badania Edwina Hutchinsa)

Poznanie rozproszone W kognitywistyce zauważalny jest zwrot społeczny – bada się zjawiska intersubiektywne i społeczne, od rozumienia umysłów innych stworzeń i uwspólnioną uwagę, po koordynację działań na wielu skalach czasowych. W ujęciu naukoznawców (science and technology studies) rozproszony system poznawczy w laboratorium obejmuje wiele osób i narzędzia badawcze.

Laboratory Life (Latour i Woolgar 1979) Antropologiczne studium pracy w laboratorium: Badacze traktowani jak plemię tubylców, które obsługuje aparaturę, aby w efekcie długotrwałych prac produkować publikacje… Latour ma skłonności do idealizmu („tworzenie faktów naukowych”), co jest typowe dla naiwnych filozoficznie badaczy. O tym jednak za tydzień!

Sześć głównych poglądów 5: Poznanie służy działaniu. Celem poznania nie jest tworzenie maksymalnie dokładnych reprezentacji, lecz działanie adekwatne w danych okolicznościach. Wskazuje się na istotność emocji, o których jeszcze będzie mowa.

Wokółświaty Uexkülla Jakob von Uexküll (1864- 1944) – biolog niemiecki Organizmy to podmioty poznawcze, które żyją w swoich wokółświatach (Umwelten) – pełnych przedmiotów ważnych dla nich.

Sześć głównych poglądów 6: Poznanie off-line jest cielesne. Procesy myślenia, też abstrakcyjnego, opierają się na procesach sensomotorycznych. Dotyczy to wyobraźni, rozumowania, świadomości, planowania, pojęć…

Eksperyment Roba Goldstone’a (2010) 3 + 4 x 7

Banalność cielesności? Fodor: tak, tak, ale to wszystko banał. Pewnie, że systemy wejściowe i wyjściowe są cielesne. Czym różni się ucieleśnienie od tezy fizykalizmu (lub materializmu)? Dokładniej: na czym polega swoiście cielesna natura procesów poznawczych?

Trzy odpowiedzi (za Shapiro) Poznanie należy pojmować wyłącznie w cielesnych kategoriach. Mało wiarygodne, niektóre badania bez mówienia o ciele się obywają. Poznanie można badać inaczej, badając tylko procesy cielesne. Typowe dla radykalnego ucieleśnienia Chemero. Ale trudności z problemami reprezentacyjnymi. Poznanie jest konstytuowane przez procesy cielesne. Najciekawsza teza. Choć nadal kontrowersyjna…

Konstytuowanie a przyczynowość Znowu mamy problem: czy to tylko związki przyczynowe, czy też konstytuujące system poznawczy? Związek przyczynowy: zwykle pojmowany jako diachroniczny (przyczyny poprzedzają skutki); relacja przechodnia, przeciwzwrotna i przeciwsymetryczna. Konstytuowanie: związek może być synchroniczny; relacja przechodnia. Ale czy zwrotna? I czy symetryczna?

Konstytuowanie Weźmy robienie naleśników. Czy wyrobienie masy jest konstytutywne dla naleśnika? A użycie miski? A smażenie naleśnika? Coś jest konstytutywne dla ciasta, jeśli naleśnik nie może bez tego w ogóle istnieć.

Argument z mózgów w słoju Jednym ze znanych argumentów przeciwko sceptycyzmowi jest argument Hilarego Putnama odwołujący się do „mózgów w naczyniu”. Kontrargument wychodzi od założenia, że argument Putnama nie działa. Nie działa, bo zakłada przyczynową teorię odniesienia.

Argument z mózgów w słoju 1. Jeśli procesy pozamózgowe są konstytutywne dla poznania, to sam mózg nie wystarcza dla procesów poznawczych. 2. Mózg w słoiku wystarcza dla procesów poznawczych. ZATEM: Procesy pozamózgowe nie są konstytutywne dla poznania (modus tollens).

Odpowiedź ucieleśnieniowców Przesłanka 2 jest nieprawdziwa: żeby zachodziły procesy poznawcze, nie wystarcza sam mózg. Żeby podtrzymać iluzję, trzeba by mieć bardzo dużo maszynerii zewnętrznej, faktycznie równoważnej funkcjonalnie ciału.

Podsumowanie Ucieleśniona wizja poznania jest powszechnie przyjmowana w bardzo wielu nurtach filozoficznych i kognitywistycznych. W wersji najsłabszej uznaje się, że procesy poznawcze wymagają cielesnego podłoża. W mocniejszej – że sam mózg nie wystarcza do istnienia procesów poznawczych. W najmocniejszej – że bez ciała nie ma poznawanego świata. To jednak już są ekscesy enaktywizmu, a to już zupełnie inna historia na przyszły tydzień ;)

Dalsze lektury Wilson, Margaret. 2002. Six views of embodied cognition. „Psychonomic bulletin & review” 9 (4): 625–636. doi:10.3758/BF03196322.