Przykłady przemocy i nietolerancji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
DEBATA ‘STOP AGRESJI I PRZEMOCY!’
-Pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania, Warszawa, luty
Rasizm , Ksenofobia a ochrona praw człowieka
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
BYĆ TOLERANCYJNYM ALE MIEĆ GRANICE.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Świadomość, która obala stereotypy
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Prawa dziecka Dziecko jest człowiekiem takim samym jak osoba w wieku 20, 30 czy 40 lat. Ma ono takie same prawa. Jednak jego prawa są często łamane. Dorosły.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
OBOWIĄZKI UCZNIA.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Zdrowe relacje międzyludzkie
Prawa dziecka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
Czym jest Integracja?.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Czym jest dla nas tolerancja?
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Europejski Rok Dialogu Międzykulturowego 2008 Dystans społeczny wobec Innego: przypadek młodzieży Podlasia Tomasz Kasprzak, Stowarzyszenie Spotkania, Bart.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
KINGA NOWAKOWSKA OLGIERD KONIECZNY Szczecinek, 30 września 2014 r. BADANIE EWALUACYJNE STAŻE JAKO NARZĘDZIE AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
ORGANIZACJE POŻYTKU PUBLICZNEGO w mediach publicznych.
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Edukacja antydyskryminacyjna - uczniowska aktywność, respektowanie norm społecznych i indywidualizacja oddziaływań wychowawczych Marzanna Pogorzelska.
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
Idea Asyżu.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Co to jest? Jak z nim walczyć?
PRAWA dziecka.
Uczeń dialogu i tolerancji to uczeń naszej szkoły. Agresja na out!
Realizacja VI – XII 2015 r.. Turniej sportowy połączony z quizem wiedzy dla klas IV - VI 17 czerwca 2015 r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ozorkowie
Prawa dziecka.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
O ochronie danych osobowych.
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
Ochrona danych osobowych
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
Prawa dziecka.
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
Kalendarium Listopad 2018 Julia Nehring 3d Marta Wójcik 3d.
Kultura współczesnego świata
Edukacja dla dialogu międzykulturowego w województwie zachodniopomorskim mgr Agnieszka Żyszkiewicz Dyrektor OKU TWP.
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

Przykłady przemocy i nietolerancji Aleksandra Denek klasa IIa Gimnazjum nr 11

Rasizm Dyskryminacja rasowa to pierwszy przykład nietolerancji. Ten zespół poglądów charakteryzuje się tezą o nierówności ludzi. Odnosił się m.in. do społeczności czarnoskórych, indiańskiej, żydowskiej. Na przestrzeni wieków dyskryminacja rasowa występowała na różnych kontynentów i w odniesieniu do różnych grup osób. Pierwszym teoretykiem rasizmu był francuski polityk  Joseph Artur de Gobineau, który opracował doktrynę rasizmu w swojej pracy „Esej o nierówności ras ludzkich” napisanej w latach 1853-1855. Ta ideologia została potępiona przez UNESCO na początku lat 60 XX w. oraz zgromadzenie ogólne ONZ, a także wiele innych organizacji narodowych. Rasiści akcentowali trzy elementy, które miały usprawiedliwić ich doktrynę: genetyczne (dziedziczenie inteligencji z uwagi na rasę), psychologiczne (niższe wskaźniki inteligencji, wyższa przestępczość i wyższy wskaźnik urodzeń pozamałżeńskich) i historyczne (nierówny wkład ras ludzkich w dorobek cywilizacji).

Rasizm objął swoim zasięgiem Żydów, szczególnie w okresie II Wojny Światowej. Przejawiło się to w ideologii nazistowskiej, która postawiła sobie za cel likwidację społeczności Żydowskiej w krajach okupywanych przez Niemców. Smutnym tego przejawem były obozy koncentracyjne, w których ginęły osoby o pochodzeniu niearyjskim, w tym też olbrzymia liczba Polaków. Obecnie nie spotyka się już z taką ideologią, chociaż czasem można usłyszeć rasistowskie obelgi od niektórych ludzi.

Przykładem szczególnie obecnie silnie widocznym w mediach jest nietolerancja na tle religijnym. Wojujący islam uważa przedstawicieli innych wyznań, a szczególnie wyznań chrześcijańskich za wrogów, których należy niszczyć fizycznie. Mają miejsce masowe egzekucje osób, które nie chcą przyjąć islamu.

Dyskryminacja bezdomnych Wobec osób bezdomnych, bezrobotnych, które mają niski status społeczny często jest demonstrowana przemoc i brak akceptacji. Szczególnie narażeni są przedstawiciele innych mniejszości narodowych i grup etnicznych. W Polsce przykładem będzie społeczność Romska. Osoby z innych krajów, które poszukują lepszych warunków życia w krajach bogatszych, są dyskryminowane z uwagi na brak znajomości języka, zamykanie się we własnej grupie i brak kwalifikacji zawodowych.

Orientacja seksualna Jeszcze do niedawna ujawnienie orientacji homoseksualnej wiązało się z napiętnowaniem tej osoby i jej rodziny. Od kilku lat kampanie promujące związki jednopłciowe spowodowały „oswojenie się” z tym tematem przez społeczeństwo. Sposób odbioru tych osób przez społeczeństwo oddziaływuje na ich psychikę jak również zachowanie. Bez względu na orientację seksualną człowiekowi należna jest godność i szacunek! W mniejszych miejscowościach, małych środowiskach nietolerancja wobec osób homoseksualnych jest spotykana. Może się ona przejawiać w postaci spychania na margines życia zawodowego jak i osobistego, brakiem akceptacji, ośmieszaniem i wyszydzaniem. Czasem dochodzi do przemocy fizycznej. Presja związana z nietolerancją, wyszydzaniem, szykanowaniem w szkole, w pracy, w otoczeniu powoduje czasami tragiczne następstwa (wyobcowanie, alienację).

Niepełnosprawność Osoba niepełnosprawna nie ma możności pełnego funkcjonowania w społeczeństwie z uwagi na szereg barier, które napotyka. Te bariery to: brak społecznej akceptacji, bariery prawne, kulturowe, a nawet architektoniczne. Niepełnosprawność to stan pewnych ograniczeń w funkcjonowaniu organizmu, co wywołuje obniżenie sprawności fizycznej, psychicznej i umysłowej. Brak akceptacji niepełnosprawności, której skutkiem jest marginalizacja, ma znaczące skutki zarówno dla samych osób niepełnosprawnych jak i pozostałej części społeczeństwa.

Czasem można się spotkać z kpinami głównie niektórych nastolatków, dotyczącymi niepełnosprawnych rówieśników. Jest to przykład przemocy psychicznej, która może podchodzić pod przemoc fizyczną. Aby temu zapobiec, należy: Informować, że wszystkie osoby niepełnosprawne mają takie same prawa Tworzyć programy integracji z niepełnosprawnymi Uświadamiać iż niepełnosprawność może się zdarzyć każdemu w każdej chwili

Nietolerancja w szkole W wielu szkołach bardzo często spotkać się można z nietolerancją. Polega ona głównie na  braku szacunku i wyrozumiałości dla cudzych poglądów, upodobań, a także potępianiu czyjegoś wyglądu i sposobu zachowania. Osoby, które boją się otworzyć na świat, są zamknięte w sobie, nieśmiałe i małomówne. Takie osoby są najczęściej wyśmiewane. Takie osoby, bezsilne i lękliwe padają najczęściej ofiarami nietolerancji. Są często bite, odstręczane od grupy i maltretowane psychicznie, przez co tracą pewność siebie i coraz bardziej zamykają się w sobie. Nierzadko prowadzi to do poważnych stresów, niekiedy depresji, a nawet prób samobójczych. Tępione jest też każde opóźnienie w podążaniu za „modą”. Następnym przykładem jest nietolerowanie czyjegoś wyglądu i ubioru. W dzisiejszych szkołach, ubiór staje się często decydującym czynnikiem zawarcia nowej znajomości. Niewielu rozumie, że wygląd, w kontekście przyjaźni człowieka do człowieka jest najmniej ważny. Wielu uważa, że jeśli ktoś nie ubiera się w sklepach „markowych”, musi być gorszy. A przecież rozum i mądrość nie chodzą ubrane w koronkowe fatałaszki.

Miarą wielkości człowieka jest jego stosunek do drugiej osoby!!! Mam nadzieje, że wśród nas znajdują się tylko takie osoby, które mówią NIE dyskryminacji i przemocy. Spróbujmy wspólnymi siłami walczyć z wszelkimi jej przejawami. Miarą wielkości człowieka jest jego stosunek do drugiej osoby!!! Dziękuję za uwagę i proszę o wzięcie tego do serca oraz przemyślenie swojego postępowania.