Politechnika Wrocławska Wydział Elektryczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z uwzględnieniem zastosowania jej dla usług pozaenergetycznych
Advertisements

Taryfa Vattenfall Distribution Poland S.A. na rok 2010
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Rynek bilansujący = Rynek czasu rzeczywistego = Rynek spot
Analiza dystrybucji uwagi organizacyjnej w firmie "Majster-Plus" s.c.
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Tomasz Sondej Uniwersytet Szczeciński
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
RYNEK GAZU - W KIERUNKU LIBERALIZACJI Kongres Nowego Przemysłu Warszawa,
P O P Y T , P O D A Ż.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
UMOWY, FAKTURY NA DOSTAWY ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Optymalizacja kosztów zakupu energii
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Rozliczenia za energię elektryczną Przetargi Analizy ofert
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Wymagania i oczekiwania odbiorcy na rynku energii elektrycznej
Rynek kapitałowy katalizatorem rozwoju MSP
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Wprowadzenie do roku czwartego Konkurencja, reklama krajowa, segmentacja.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Zarządzanie przesyłem w wybranym łączu prądu stałego
 OSD   Sprzedawca  Odbiorca  – trójkąt konfliktów czy współpracy Jan Rakowski Partner na Rynku Energii sp. z o. o.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Green S.A. na tle obecnego
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Oczekiwania klientów względem sprzedawcy gazu ziemnego
ZASADY USTALANIA CEN.
CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.
Zarządzanie portfelem i ryzykiem Optymalizacja kosztów energii i zabezpieczanie ryzyk Ralf Höper, Senior Portfolio Manager Vattenfall Europe Power Management.
Smart System Management narzędziem wspomagania bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego Tomasz Kowalak – Departament Taryf Nowy Przemysł – 2 czerwca.
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
Smart Cities Systemowe narzędzia do zdalnego monitoringu i zarządzania siecią mediów :  wody,  energii elektrycznej,  ciepła,  oświetlenia,  gazu,
REZERWY W WYDATKACH NA ENERGIĘ w stosunku do oferty RWE
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o. o
Model „pięciu sił” M.Portera
Ustalenie polityki cenowej - przykład
Obserwatorium kultury
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Dajemy ludziom wodę a woda to życie
PRZEPŁYW WIERZYTELNOŚCI FIZYCZNY PRZEPŁYW ENERGII
Program „Czyste Powietrze”
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

Politechnika Wrocławska Wydział Elektryczny Produkty cenowe w ofercie spółek dystrybucyjnych Opiekun dydaktyczny: prof. dr hab. inż. Artur Wilczyński Konsultant: mgr Magdalena Ryś Dyplomant: Jacek Półkoszek jacekpolkoszek@magma-net.pl

Cel pracy: Zakres pracy: analiza możliwości poszerzenia oferty rynkowej spółek dystrybucyjnych o produkty cenowe, czyli ofertę zróżnicowaną ze względu na sposób ustalania ceny za energię (stawki opłat za jednostkę energii stałe lub zmienne w czasie itp.). Zakres pracy: przegląd rozwiązań odnośnie produktów cenowych stosowanych w kraju i zagranicą.

Rynek energii w Polsce Segment bilansujacy Konkurencyjny rynek hurtowy Rynek konkurencyjny Segment giełdowy Segment kontraktowy Wytwarzanie i import energii Rynek regulowany Przepływ energii Regulowany rynek hurtowy Rys. 1. Ogólna struktura rynku energii elektrycznej w Polsce

Spółki dystrybucyjne wobec nowej sytuacji na rynku Liberalizacja rynku energii pociąga za sobą ograniczenie roli państwa, zmuszając przedsiębiorstwa energetyczne do podjęcia walki rynkowej. Ich zyski będą uzależnione od odpowiedniej strategii marketingowej, w wyniku której, spółki przeprowadzą segmentację rynku i odpowiednio poszerzą i dopasują swoją ofertę do wymagań odbiorców: strategie marketingowe segmentacja rynku badania reakcji odbiorców

Produkty cenowe taryfy płaskie z dodatkowymi stawkami taryfy z wyłączeniem taryfy czasu rzeczywistego taryfa z krytyczną stawką szczytową

Ryzyko cenowe odbiorców taryfy czasu rzeczywistego z limitem obciążenia taryfy czasu rzeczywistego z budowanym samodzielnie limitem obciążenia

Rys. 2. Stabilizacja miesięcznego rachunku za pomocą kontraktu długoterminowego

Rys. 3. Rynek hurtowy (lewa strona) i detaliczny (prawa strona) Ekonomiczne uzasadnienie wprowadzenia taryf czasu rzeczywistego Rys. 3. Rynek hurtowy (lewa strona) i detaliczny (prawa strona)

Rys. 4. Rynek połączony

Konkretna oferta produktów cenowych na przykładzie Georgia Power Company Dostępne produkty oparte na taryfach czasu rzeczywistego: RTP-DA-2 (grupa REAL TIME PRICING – DAY AHEAD) RTP-HA-2 (grupa REAL TIME PRICING – HOUR AHEAD) RTP-DAA-2 RTP-HAA-2 PPP-1 (grupa Price Protection Products) FPA-1 REVISED (Fixed Pricing Alternative)

Odpowiedź odbiorców na produkty cenowe W tym celu bada się reakcję odbiorców na zmiany ceny czyli oblicza się tzw. elastyczność cenową popytu. Zależy ona od: przynależność użytkownika do określonego sektora wielkość zużycia energii w jednostce czasu zmiany ceny energii budowa taryf i wielkość stawek taryfowych sposób podziału na strefy czasowe w ciągu doby rozkład krzywej poboru mocy warunki atmosferyczne wielkość udziału kosztów energii w kosztach własnych konsumentów ceny substytutów

Tabela 1. Elastyczność cenowa popytu w grupie taryfowej G11, dane dla poszczególnych miesięcy w latach 1991-2002 0,387 0,001 0,093 -0,035 -0,056 0,141 0,062 -0,050 -0,004 -0,043 -0,275 -0,042 1,650 4,699 16,246 -9,083 -16,179 16,747 -7,081 -3,081 -12,845 -2,494 7,077 -0,488 -1,562 -2,246 11,239 10,700 17,163 -0,242 -10,11 7,630 -0,530 -0,750 -1,159 7,674 -0,251 -26,961 -10,479 -1,412 0,135 5,082 0,026 0,134 -0,575 0,305 0,122 2,586 -4,524 -26,199 -24,582 2,007 2,444 0,745 0,216 0,021 0,253 -0,522 -0,806 -2,799 -1,348 1,236 7,450 -3,563 1,375 8,650 4,649 0,223 -1,934 -0,398 -4,013 -9,412 0,330 20,494 1,105 -7,985 -0,269 2,351 -0,005 1,129 0,528 -0,392 -0,084 -0,008 -0,172 -0,460 0,448 -0,152 -0,158 0,318 0,126 0,248 0,337 0,149 0,187 -0,163 0,348 0,666 -0,948 0,143 0,430 -0,352 -0,423 0,167 0,121 0,201 0,254 -0,188 0,107 0,012 -0,189 -0,006 0,022 0,063 0,117 -0,041 -0,098 0,000 0,413 0,189 0,357 0,087 0,491 2,577 -5,405 1,410 0,645 2,697

Rys. 5. Elastyczność cenowa popytu w latach 2001 i 2002, dla grupy taryfowej G11

Rys. 6. Elastyczność cenowa popytu dla odbiorców handlowych, dla opcji dnia następnego. Obserwacja dla dni powszednich, w okresie letnim od godziny 14 do 21, na terenie obsługiwanym przez GPC

Rys. 7. Wielkość sprzedaży i cena w poszczególnych miesiącach od 1996 do 2002 roku, dla grupy taryfowej G11

miesięczne temperatury od 2001 do 2002 roku Rys. 8. Wielkość sprzedaży, cena przeliczona na ilość klientów i średnie miesięczne temperatury od 2001 do 2002 roku

miesięcy od 1996 do 2002 roku. Wielkości podane dla taryfy Rys. 9. Wielkość sprzedaży, cena i średnia temperatura dla poszczególnych miesięcy od 1996 do 2002 roku. Wielkości podane dla taryfy dziennej i nocnej dla grupy taryfowej G11

Kierunki rozwoju produktów cenowych Tabela nr 2. Modelowe taryfy, systemy pomiarowe i sposób przesyłu danych dla poszczególnych grup odbiorców Grupa Taryfa System pomiarowy Przesył danych Mieszkania i małe obiekty handlowe Standard – CPP Zabezpieczenie – TOU Opcja – zmienne CPP Pomiar z zdolnością comiesięcznego zapisu pozwalający również odczytać dane ze zmienną częstotliwością. Dostęp poprzez odpowiednio zabezpieczone konto internetowe zawierające dane o zużyciu. Uaktualnianie odbywa się co miesiąc jednak istnieje możliwość skrócenia tego okresu nawet do jednego dnia. Duże obiekty handlowe Standard – zmienne CPP Opcja – RTP Pełna infrastruktura potrzebna do realizacji obsługi programów czasu rzeczywistego. Dostęp poprzez odpowiednio zabezpieczone konto internetowe zawierające dane o zużyciu. Uaktualnianie odbywa się codziennie, możliwość skrócenia tego okresu do niemal czasu rzeczywistego. Przemysł Standard – RTP Zabezp.- zmienne CPP Takie jak dla grupy: Duże obiekty handlowe Rolnictwo Dostęp poprzez odpowiednio zabezpieczone konto internetowe zawierające dane o zużyciu. Uaktualnianie odbywa się co miesiąc istnieje możliwość skrócenia tego okresu do jednego dnia.

Podsumowanie Produkty cenowe stanowią ważne ogniwo w rozwoju i podjęciu, przez spółkę dystrybucyjną konkurencji na rynku energii. Istotne jest, aby do wprowadzenia nowości w ofercie, podejść do w sposób metodyczny: ocena ekonomicznej strony zagadnienia (zainteresowanie odbiorców, ryzyko cenowe itp.) wpływ na stabilność, zagadnienia związanych z rezerwowaniem w systemie i przewidywalnością występowania szczytów energetycznych