Ćwicz jeśli chcesz lepiej myśleć i pamiętać

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Technika zapamiętywania Technika zapamiętywania. Technika zapamiętywania służy umiejętności opanowania pamięciowego także tych mniej interesujących przedmiotów.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Dojrzałość szkolna dziecka
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Jak się uczyć - zasady.
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Jak pomagać dziecku w nauce?
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Objawy DYSLEKSJI.
Czy to już uzależnienie?
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Czytanie ze zrozumieniem
Błyskawiczne czytanie - jak zwiększyć prędkość czytania przy wysokim zrozumieniu tekstu Bruno Żółtowski.
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
6-LATEK W SZKOLE.
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Jak uczyć się skutecznie?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Drogi uczniu, Przed Tobą złożone zadanie z fizyki z działu kinematyka, czytaj uważnie polecenia i wykonuj zadania, zgodnie z instrukcją.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Jak pomagać dziecku w nauce?
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Techniki efektywnego uczenia się
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Dlaczego warto czytać dziecku ?
ZASADY ETYKIETY TOWARZYSKIEJ BUZANA (ZETB)
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Ćwicz jeśli chcesz lepiej myśleć i pamiętać GIMNASTYKA MÓZGU Ćwicz jeśli chcesz lepiej myśleć i pamiętać

Ćwiczenia pamięci zmysłów 1. Każdego dnia wybierz sobie dowolny przedmiot (n.p. afisz, osobę), narysuj je natychmiast. Pod koniec tygodnia odtwórz wszystkie siedem obiektów. 2. Gdy odbierasz telefon, ćwicz natychmiastowe rozpoznawanie swojego rozmówcy. Zapamiętaj nazwiska osób z którymi rozmawiałeś i numery ich telefonu. Pod koniec tygodnia sporządź bilans zapamiętanych. 3. Zwróć uwagę na szczegóły ubrania: kolor, krój, dodatki, osób z którymi przebywasz. Wieczorem utrwal te wiadomości w pamięci. Pod koniec tygodnia spróbuj sporządzić bilans zapamiętanych szczegółów z sześciu dni. 4. Podczas przejazdu autobusem oceniaj „na oko” np. ilu mężczyzn albo ile kobiet z gołą głową wchodzi lub wychodzi z autobusu ( podsumowanie dzienne i tygodniowe). 5. Ćwicz odróżnianie po głosie poszczególnych osób, które spotykasz w szkole na kursie itp. Wieczorem sporządź listę usłyszanych mężczyzn, kobiet, dzieci, wskazując na różne charakterystyczne punkty w ich głosach. 6. Wygimnastykuj także dotyk, odróżniając przedmioty z zamkniętymi oczami.

Ćwiczenia czynności wizualno - przestrzennych Mają na celu rozwijanie umiejętności trafnego i szybkiego oceniania odległości, powierzchni, objętości. 1. Gdy wchodzisz do pomieszczenia, w którym znajduje się pewna ilość osób, próbuj szybko określić ile osób znajduje się po lewej stronie, a ile po prawe stronie. 2. O różnych porach dnia, staraj się określić odległość dzielącą Cię od domów, samochodów, osób. 3. Gdy wracasz z jakiegoś miejsca do domu, weź kartkę i spróbuj wyrysować plan tego miejsca . Następnie zrób to nazajutrz i kolejnego dnia.

Ćwiczenia czynności struktualizacyjnych Struktualizować to układać luźne elementy w logiczną całość. To sztuka syntezy, ale wymagającej obserwacji analitycznej poszczególnych elementów. 1. Weź zdanie z gazety. Tworzy ono logiczną całość. Używając tych samych słów , zbuduj inne logiczne zdanie. 2. Kartkę z tekstem potnij nożyczkami na kawałki, rozsyp i zmuś się do odtworzenia tekstu. Kieruj się jednocześnie możliwością składania form geometrycznych jak i sensem tekstu. 3. Możesz zainteresować się arytmetyką. Zaleca się rachunek pamięciowy. Nie wahaj się używać go przy zakupach.

Ćwiczenia czynności logicznych Logika to sztuka rozumienia i dedukcji. Jest bliska struktualizacji z tą różnicą, że logice nie chodzi o zebranie składników, ale o znalezienie całości , tak jak Tomcio Paluch zbierający kamyczki. Czynności logiczne wymagają pewnej strategii. Strategia to używanie serii powiązanych ze sobą posunięć w celu osiągnięcia określonego celu. 1. Odwołuj się do mnemotechniki. To sposób zapamiętywania przy współudziale całego mózgu i układu nerwowego. a) Wierszyki: co masz zapamiętać – zrymuj. Nie myśl czy są to treści logiczne, stylistyczne czy mądre. Pozwól mózgowi płynąć po falach rytmu. Takie szkolne wierszyki pamiętamy do późnej starości. b) Kiwanki: układ nerwowy, a tym samym pamięć, należy połączyć z układem mięśniowym i szkieletowym. Wszystko co ma rytm (kiwanie, pukanie, tupanie) powoduje, że nie tylko mózg, ale i mięśnie zapamiętują treść. Może pomóc Ci w tym rap. c) Pierwsze litery: wszystkie epoki, nazwiska, wzory chemiczne można ułożyć nierozerwalną całość bliską tyko Tobie. Możesz wplatać inicjały sympatii lub wykorzystać nie lubiane koleżanki. 2. Graj w różne gry (szachy, warcaby, brydż, krzyżówki). Pamiętaj by były one różne, a nie tylko jedna. 3. Co jakiś czas zainteresuj się dziedziną, której dotąd nie znałeś. 4. Znajdź nowych partnerów do nowych gier

Ćwiczenia czynności słownej 1. Z samego rana wysłuchaj uważnie wiadomości radiowych. W ciągu dnia postaraj się wynotować ważniejsze wydarzenia jakie pozostały Ci w pamięci. Powtórz tę samą czynność wieczorem. Zrób bilans. Przydatne dodatkowo dla zdających WOS. 2. Gdy spotkasz się z kimś, spróbuj znaleźć jak najszybciej kilka anagramów jego nazwiska. 3. Gdy widzisz jakieś słowo, nieważne jakie, znajdź szybko kilka innych słów zaczynających się od dwóch lub trzech pierwszych liter tego sowa. 4. Znajdując się w jakiejś sytuacji życia codziennego, postaraj się znaleźć określenia, jakimi można by ją opisać. 5. Gdy czytasz książkę, wyobraź sobie pod koniec rozdziału, że musisz ją streścić jak najkrócej, komuś, kto jej nie zna. Spróbuj w myśli go streścić.

Jeszcze kilka uwag o zapamiętywaniu Zainteresowanie przedmiotem sprzyja zapamiętywaniu. Spróbuj czytać artykuły popularnonaukowe z przedmiotów, które nie bardzo lubisz, a musisz się ich nauczyć. Nie wystarcza sama znajomość faktów, ucząc się zwracaj uwagę na dostrzeganie przyczyn i skutków, wzajemnych zależności i powiązań. Staraj się zadawać samemu sobie pytania. Pamiętaj o skoncentrowaniu, skupieniu uwagi tylko na tym, czego się uczysz. Odrabiaj po sobie lekcje kontrastujące: język polski – matematyka, fizyka – historia. W czasie nauki jednego przedmiotu, rób 2-3 minutowe przerwy ( można wyjrzeć przez okno). Sprzyja to utrzymaniu prawidłowej koncentracji. Najlepiej pamiętamy, dzień, dwa, trzy po nauczeniu, czwartego dnia pamiętamy już nieco gorzej. Trzeba czwartego dnia powtórzyć krótko materia , i dwa razy po następnych czterech dniach. Staraj się zawsze odrabiać lekcje w tym samym miejscu.

KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA Kinezjologia edukacyjna jest nauką zajmująca się ruchem i jego wpływem na uczenie się. Posługując się prostymi ćwiczeniami, wspiera naturalne możliwości człowieka. Wykorzystuje wzajemne zależności rozwoju fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego. Rozwija równomiernie obie półkule mózgowe. Jeśli chciałbyś wykorzystać osiągnięcia kinezjologi edukacyjnej, zestaw ćwiczeń wspomagających: 1. uczenie się ze zrozumieniem i koncentracje, 2. zapamiętywanie dat, liczb, wzorów, 3. twórcze myślenie, 4. doskonalenie umiejętności czytania, 5. zdolności językowe, 6. komunikację werbalną ( swobodne wypowiadanie się, wystąpienia publiczne), 7. pozytywne działanie. DOSTĘPNY JEST W BIBLIOTECE NASZEJ SZKOŁY I U NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Ćwicz tak długo, aż szybkość czytania stanie się nawykiem Metody zwiększenia szybkości czytania 1. Aktywnie pojmuj treść czytanego teksty (staraj się szybciej tę treść zrozumieć) 2. Obejmuj jednym spojrzeniem jednocześnie kilka wyrazów. Odczytuj jednocześnie grupy wyrazów, a nie pojedyncze słowa. 3. Unikaj „mówienia wewnętrznego”. Nie poruszaj wargami ani językiem. 4. Unikaj powtórnych ruchów oczu wzdłuż czytanego wiersza. 5. Patrz na górną część wyrazów, a nie na dolną. Ćwicz tak długo, aż szybkość czytania stanie się nawykiem

BIBLIOGRAFIA Buzan Tony, Podręcznik szybkiego czytania, Łódź, 1999 Osmelak Jerzy, Jak uczyć się samodzielnie, Warszawa, 1984 Poncin Le Monique, Gimnastyka mózgu, Warszawa,1995 Rudniański Jarosaw, Jak się uczyć, Warszawa, 2001 Wodarski Ziemowit, Co i dlaczego pamiętamy : o wybiórczości procesów pamięci, Warszawa, 1969 oprac. M. Tofil