Krajobraz stepu
Step to teren trawiasty w klimacie umiarkowanym kontynentalnym ciepłym. Występuje na dużych obszarach Azji Centralnej, a ponadto w Ameryce Północnej (prerie) i Południowej (pampa). Wykorzystywany jest jako pastwisko dla bydła, koni, owiec. Źródło http://www.wiking.edu.pl/article.php?id=899 :
Dobór materiału: 1.Przykładowe cele operacyjne: Wiadomości uczeń zna terminy: step, preria, pampa nazwy: gatunków drzew i zwierząt stepów, nazwy głównych rzek i jezior, surowców mineralnych, cechy: klimatu w strefie stepów, krajobrazu stepów,
Dobór materiału: Umiejętności: uczeń umie - wskazać na mapie krajobrazowej rozmieszczenie stepów strefy umiarkowanej; omówić na podstawie wykresu klimatycznego z podręcznika warunki stepów; - rozpoznać zwierzęta i rośliny występujące na stepach; - powiedzieć, jakie trudności napotyka człowiek w zagospodarowaniu stepów; - opisuje roślinność stepową - wskazuje przystosowania roślin do warunków stepowych - charakteryzuje przystosowania zwierząt do życia na stepie
Dobór materiału: Cel wychowawczy: - budzenie wrażliwości na piękno przyrody stepów - kształtowanie postaw pro-ekologicznych.
Metody i formy: Metody: obserwacja pośrednia, metoda tekstu przewodniego. Forma: praca w grupach, indywidualna Środki dydaktyczne: atlasy, podręczniki, mapy ścienne, mapy konturowe stepów, karty pracy ,pogadanka
Sposób przeprowadzenia lekcji: Krótka pogadanka wprowadzająca w temat ( m.in.: uczniowie opisują zdjęcia przedstawione na tablicy) Zdefiniowanie stepu Praca w grupach (nauczyciel rozdaje karty pracy praca różnym frontem każda grupa otrzymuje inne zadanie dotyczące stepów) Grupa 1 - Położenie oraz roczny przebieg temperatury i opadów na stepach strefy umiarkowanej. Grupa 2 - wpływ klimatu na roślinność. Grupa 3 - Roślinność stepów. Grupa 4 - Świat zwierząt stepów. Grupa 5 - Rodzaje stepów
Sposób przeprowadzenia lekcji Sprawdzenie efektów pracy grup (wspólne uzupełnienie dziurawca) Podsumowanie –pogadanka Zadanie np.: mapa konturowa
Dziękuję.