Cześć. Nazywam się Dyzio Statystyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Procenty – powtórzenie wiadomości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Graficzna prezentacja danych Wykład 2 dr Małgorzata Radziukiewicz
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
PROCENTY I PROMILE.
Arkusz kalkulacyjny FORMUŁY I WYKRESY
Egzamin próbny 2004/2005 Gimnazjum w Korzeniewie
Opracowała: Justyna Piegat
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Egzamin gimnazjalny 2013 Matematyka
Opracowała: Joanna Wasiak
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Trójkąty prostokątne Renata Puczyńska.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
Microsoft Office Excel
STATYSTYKA ZBIERANIE DANYCH Odczytywanie i sporządzanie diagramów słupkowych i kołowych.
PROCENTY Diagramy procentowe.
Różne sposoby prezentacji danych
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
„Człowiek - najlepsza inwestycja”
dla klas gimnazjalnych
Prezentacja danych w postaci wykresu
Typy wykresów Bartosz Celiński.
Przygotowała: mgr Jolanta Brzozowska-Kłys
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
SPOSOBY PREZENTOWANIA DANYCH
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
HARALD KAJZER ZST NR 2 im. M. Batko
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
„Zbieranie i opracowywanie danych statystycznych”
PROCENTY %.
Funkcje Autorzy: Piotr Romanowski Marcin Warszewski kl. III b
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Prezentacja dla klasy II liceum
Kości zostały rzucone Suma oczek.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Nr w dzienniku Wzrost w cm Tablica.
Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta
Wykresy i wykresy funkcji Adam Wesołowski Daniel Teterwak.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
ODCZYTYWANIE WYKRESÓW Opracowała: Monika Grudzińska-Czerniecka.
URZĄD STATYSTYCZNY WE WROCŁAWIU. Tablica nr 1. Minimalny zakres wiadomości i umiejętności statystycznych absolwenta szkoły podstawowej, pożądanych z punktu.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Odczytywanie wykresów Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Stosowanie procentów w życiu codziennym. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Średnia arytmetyczna, mediana, modalna. Opracowanie: Beata Szabat.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
TURNIEJ MATEMATYCZNY dla klas 4
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Ankieta statystyki.
DIAGRAMY PROCENTOWE SŁUPKOWE PROSTOKĄTNE KOŁOWE. Diagramy procentowe słupkowe Diagramy te są bardzo proste do narysowania oraz do odczytu, przy założeniu,
Zapis prezentacji:

Cześć. Nazywam się Dyzio Statystyk Cześć ! Nazywam się Dyzio Statystyk. Będę Twoim przewodnikiem w Świecie Statystyki !!!

Prezentacja i odczytywanie danych statystycznych PODRÓŻ 1 Prezentacja i odczytywanie danych statystycznych PODRÓŻ 2 Co to jest średnia? PODRÓŻ 3 Moda i mediana TEST PODRÓŻ 4 Nie dajmy się oszukać! Wyjście z programu

Prezentacja i odczytywanie danych statystycznych Podróż 1 Prezentacja i odczytywanie danych statystycznych

Statystyka zajmuje się metodami gromadzenia i prezentacji danych oraz ich opisu. Dane statystyczne mogą być przedstawione w postaci tabelek, wykresów lub diagramów prostokątnych, słupkowych, kołowych i innych. Menu Dalej

Przeanalizuj teraz przykład prezentowania danych statystycznych ! Menu Dalej

Oceny z matematyki 30 uczniów klasy I e Tabela Wykres Diagram kolumnowy Diagram kołowy Diagram pierścieniowy Diagram punktowy Kliknij na wybranym sposobie przedstawienia danych. Menu Dalej

Tabela Wróć

Wykres Wróć

Diagram kolumnowy Wróć

Diagram kołowy Wróć

Diagram pierścieniowy Wróć

Diagram punktowy Wróć

Znasz już sposoby przedstawiania danych statystycznych Znasz już sposoby przedstawiania danych statystycznych. Jestem ciekawy czy potrafisz odczytywać dane z wykresów ??? Menu Dalej

Masz do dyspozycji diagram przedstawiający udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów Ziemi. Korzystając z niego dowolną ilość razy, rozwiąż test. Trzymam za Ciebie kciuki! Powodzenia !!! Menu Diagram

Test

Który kontynent ma największy udział procentowy w całkowitej powierzchni lądów Ziemi? Azja Australia i Oceania Afryka Europa Jaki procent wszystkich lądów Ziemi stanowią lądy Australii i Oceanii? 7% 6% 20% 12% Oblicz różnicę procentowego udziału w całkowitej powierzchni lądów Ziemi, między lądami obu Ameryk a Europy. 11% 21% 35% 65% Diagram Menu

BRAWO !!! Powrót do testu

Błędna odpowiedź... Powrót do testu

Podróż 2 Co to jest średnia?

Średnia arytmetyczna n liczb a1,a2, Średnia arytmetyczna n liczb a1,a2,...,an jest to ich suma podzielona przez n. Menu Dalej

Na pewno spotkałeś się ze średnią arytmetyczną w wielu sytuacjach: liczymy średnią pensję, średnią ocen itd. Jednak często okazuje się, że otrzymana liczba nie zawsze mówi nam „jak jest średnio”. Menu Dalej

Jako uczeń pewnie wielokrotnie zastanawiałeś się „Czy liczenie średniej ocen ma sens?”. Przeanalizuj teraz tabelę przedstawiającą wyniki sprawdzianu w czterech równoległych dwudziestoosobowych klasach. Menu Dalej

W każdej klasie średnia ocen wynosi 3,0 W każdej klasie średnia ocen wynosi 3,0. Czy można na tej podstawie powiedzieć, że są to „klasy trójkowe”? Menu Dalej

Na pewno jest to słuszne stwierdzenie w wypadku 2a Na pewno jest to słuszne stwierdzenie w wypadku 2a. Tutaj najwięcej jest trójek, po równo ocen wyższych i niższych. To właśnie dla takich przypadków pojęcie średniej arytmetycznej zostało stworzone. Spotykamy się z nimi dość często w przyrodzie: w danym gatunku najwięcej osobników ma masę zbliżoną do średniej. Podobnie jest ponoć z inteligencją. Menu Dalej

Ale już w 2b średnia niczego nie mówi o klasie Ale już w 2b średnia niczego nie mówi o klasie. Nikt tutaj nie dostał trójki! Zdecydowanie nie jest to klasa trójkowa, dużo jest dobrych uczniów (połowa ma co najmniej czwórkę), ale i dużo osób wcale sobie nie radzi. Można przypuszczać, że nauczyciel narzucił tu wysoki poziom i uczniowie zdolni mają dobre warunki rozwoju, ale za to słabsi odpadają. Menu Dalej

Klasa 2c jest wyraźnie najsłabsza Klasa 2c jest wyraźnie najsłabsza. Jest wprawdzie kilku zdolnych uczniów, ale połowa nie dostała nawet trójki Menu Dalej

Natomiast 2d jest zdecydowanie dobra Natomiast 2d jest zdecydowanie dobra. Wprawdzie nie ma tam geniuszy, ale połowa ma czwórki, a tylko trzy osoby dostały jedynki. Menu Dalej

A w każdej klasie średnia jest taka sama A w każdej klasie średnia jest taka sama !!! Czy należy zatem zrezygnować z liczenia średniej ocen? Nie zawsze, trzeba jednak pamiętać, że nie w każdym przypadku dobrze opisuje ona rzeczywistość !!! W starym dowcipie pewien statystyk utonął w jeziorze o średniej głębokości 1 metra! Menu

Podróż 3 Moda i mediana

Opracowała: mgr Lucyna Daniec Podróże w ŚWIAT STATYSTYKI Opracowała: mgr Lucyna Daniec

Pojęcie mody wyjaśnię Ci przy pomocy krótkiej historyjki: Właściciel firmy krawieckiej chce się dowiedzieć z iloma kieszeniami ma szyć spodnie, by cieszyły się jak największą popularnością. W tym celu spytał pewną liczbę ludzi, ile kieszeni powinny mieć ich wymarzone spodnie. Menu Dalej

Uzyskane od jedenastu osób odpowiedzi uporządkował według wielkości: 0,1,1,2,2,2,4,4,4,4,8. Czy średnia (2,9 kieszeni) jest wartością, którą powinien się kierować właściciel firmy? Raczej wątpliwe. Trudno uszyć spodnie z 2,9 kieszeniami, a jeśli zdecyduje się na 3, to może się zdarzyć, że nie znajdzie na nie nabywcy! Przecież nikt z pytanych nie marzył o 3 kieszeniach. Menu Dalej

Krawiec zrobiłby najrozsądniej, wybierając najczęściej spotykaną wśród odpowiedzi liczbę kieszeni. Przyjrzyjmy się jeszcze raz odpowiedziom uczestników sondy: 0,1,1,2,2,2,4,4,4,4,8. Najpopularniejszą liczbą kieszeni jest 4. Ta wielkość, która występuje wśród danych największą liczbę razy nazywa się „modą” albo „dominantą”. Menu Dalej

Może się zdarzyć, że na liście danych znajdzie się nie jedna, a kilka danych o takich samych, największych częstościach występowania. Wtedy każdą z nich nazywa się dominantą ( modą). Zestaw danych może mieć zatem kilka dominant. Menu Dalej

Inną sytuacją, w której średnia zamiast informować – dezinformuje i irytuje są raporty o średnich zarobkach. Łatwo obliczyć średnią płacę w małej firmie zatrudniającej cztery osoby: trzech pracowników zarabiających po 1000 złotych i szefa zarabiającego 5000 złotych miesięcznie. Wynosi ona 2000 złotych chociaż 75% zatrudnionych otrzymuje zaledwie połowę tej sumy. W tym przypadku informację o średniej należy uzupełnić wartością mody równej 1000 złotych. Menu Dalej

W takich sytuacjach wielkością niosącą ważną informację jest mediana W takich sytuacjach wielkością niosącą ważną informację jest mediana. „Mediana” znaczy po łacinie „środkowa” i rzeczywiście jest to środkowa wartość na liście danych uporządkowanych według wielkości. Jeśli liczba danych jest parzysta, to medianą jest średnia z dwóch danych najbliższych środka. Można stwierdzić, że 50% danych jest nie większe niż mediana. Menu Dalej

n – nieparzysta liczba danych 0,1,1,2,2,2,4,4,4,4,8 mediana Medianą jest środkowa, a więc wielkość o numerze (n+1)/2 na uporządkowanej liście danych. Menu Dalej

n – parzysta liczba danych 1,1,2,2,2,4,4,4,4,8 Mediana=(2+4):2=3 „środkowe” wartości Mediana jest średnią arytmetyczną, wielkości o numerach n/2 i n/2+1 na uporządkowanej liście danych. Menu Dalej

Przyjrzyjmy się jeszcze raz liście płac firmy „Kowalski i spółka”: 500, 500, 600, 800, 800, 900, 1000, 1000, 1000, 1100, 1500, 1600, 5000, 5000, 5000,5000, 5000, 8000, 10000 (złotych). Jest ona uporządkowanym zestawem 19 liczb, zatem środkową jest dziesiąta wartość. Wynika stąd, że medianą jest 1100 złotych, a więc 50% pracowników firmy nie zarabia więcej niż 1100 złotych. Menu Dalej

Warto zwrócić uwagę, jak bardzo różne wartości mają średnia, moda i mediana dla tej listy płac i jak niedoskonały obraz rzeczywistej sytuacji daje znajomość tylko jednej z tych wielkości. Menu

Podróż 4 Nie dajmy się oszukać!

Zaprezentuję Ci teraz kilka przykładów pokazujących jak łatwo można nabrać się na umiejętnie spreparowane wykresy. Menu Dalej

Kilka osób z rady nadzorczej firmy „ABC” uznało, że należy zmienić zarząd. Na posiedzeniu przedstawili dotychczasowe wyniki produkcji za pomocą wykresu, twierdząc, że w „ABC” od lat panuje stagnacja. W tym momencie wtrącił się prezes. Twierdził, że jest wręcz przeciwnie – w „ABC” widać dynamiczny wzrost produkcji. I przedstawił inny wykres prezentujący te same dane. Przeanalizuj uważnie obydwa wykresy! Menu Wykresy

Dalej Produkcja prawie nie rośnie (wykres rady) Produkcja wspaniale rośnie (wykres prezesa) Dalej

Który z wykresów był sfałszowany Który z wykresów był sfałszowany? Jeśli uważnie je przeanalizowałeś, na pewno zgodzisz się, że żaden, a mimo to zasugerowały zupełnie inne stanowisko na temat produkcji w firmie! Jeśli tego nie zauważyłeś, przyjrzyj się im ponownie. Wykresy Menu Dalej

Dalej Produkcja prawie nie rośnie (wykres rady) Produkcja wspaniale rośnie (wykres prezesa) Dalej

Różnie dobrane skale na osi pionowej dały dwie różne prezentacje tych samych informacji! Menu Dalej

To nie koniec problemów w „ABC” To nie koniec problemów w „ABC” ! Związki zawodowe twierdzą, że płace pracowników ostatnio spadły. Zarząd uważa, że pracownicy nie powinni narzekać, bo od lat płace rosną. Menu Wykresy

Dalej Płace stale rosną (wykres zarządu) Płace ostatnio spadły (wykres związkowców) Dalej

Związki korzystały z tych samych danych o płacach co zarząd Związki korzystały z tych samych danych o płacach co zarząd! Żaden z wykresów nie był sfałszowany! Myślę, że domyślasz się, dlaczego te wykresy tak różnią się od siebie? Jeśli nie znasz przyczyny, przyjrzyj się im ponownie zwracając uwagę na skalę na osi poziomej. Wykresy Menu Dalej

Dalej Płace stale rosną (wykres zarządu) Płace ostatnio spadły (wykres związkowców) Dalej

Ostatnio bardzo modne stało się przedstawianie danych nie w formie diagramów, a rozmaitych obrazków. Ulegamy wtedy pewnemu złudzeniu. Menu Rysunek

Dochody firmy „M&M” 400 tys. 200 tys. 1999 r. 2000 r. Menu Dalej

Liczby zamieszczone przy obrazkach mówią, że dochód w 2000 r Liczby zamieszczone przy obrazkach mówią, że dochód w 2000 r. Był dwa razy większy niż w roku poprzednim. Patrząc na ten rysunek odnosimy jednak wrażenie, że dochody w roku 2000 są znacznie większe niż dwa razy większe od dochodów z roku poprzedniego. Banknot reprezentujący rok 2000 jest co prawda dwa razy wyższy od banknotu reprezentującego rok 1999, ale ma od niego cztery razy większe pole. A wielkość obrazka nieświadomie oceniamy według pola, a nie wysokości! Rysunek Menu Dalej

Dochody firmy „M&M” 400 tys. 200 tys. 1999 r. 2000 r. Menu Dalej

Graficzne przedstawianie danych ma ułatwiać ich odczytywanie Graficzne przedstawianie danych ma ułatwiać ich odczytywanie. Po tych przykładach widać, że nie zawsze tak jest. Sam sposób przedstawienia niesie dodatkowe informacje, które mogą utrudnić odczytanie właściwych danych statystycznych. Menu Dalej

Na koniec warto pokazać autentyczną reklamę, w której wykorzystano kilka sposobów manipulowania diagramami. Tytuł też jest oryginalny. Menu Dalej

MISTRZOWSKIE POSUNIĘCIE Oglądalność 15 września 1997 8,2 mln 6,4 mln POLSAT TVP 1 Menu Dalej

Nie dość, że słupek „Polsatu” umieszczono wyżej, dano mu bardziej wyrazisty kolor, to jeszcze długości słupków nie są proporcjonalne do danych liczbowych (słupek „Polsatu” jest za długi). Rzeczywiście – „Mistrzowskie posunięcie”! Reklama Menu Dalej

MISTRZOWSKIE POSUNIĘCIE Oglądalność 15 września 1997 8,2 mln 6,4 mln POLSAT TVP 1 Menu Dalej

Gdy jako argument w dyskusji używany jest wykres lub diagram, wygląda to bardzo wiarygodnie. Powszechnie uważa się, że wykres to nauka, a nauka jest przecież obiektywna. Sprytny manipulator może to wykorzystać i za pomocą spreparowanych diagramów przekonać nas do najdziwaczniejszych tez. Dlatego należy siebie uodpornić na takie działania! Menu

Sprawdź co zapamiętałeś ! TEST Sprawdź co zapamiętałeś !

Na wykresie przedstawiono drogę Ewy ze szkoły do domu Na wykresie przedstawiono drogę Ewy ze szkoły do domu. Po wyjściu ze szkoły Ewa idzie na przystanek autobusowy. Następnie jedzie autobusem na zajęcia z języka angielskiego. Po zajęciach idzie na przystanek tramwajowy, skąd jedzie do domu. Korzystając z wykresu dowolną ilość razy odpowiedz na pytania: Ile trwały zajęcia z języka angielskiego? 70 min. 1 h 1,20 h 1,5 h Jaki był łączny czas jazdy autobusem i tramwajem? 10 min. 40 min. 20 min. 15 min. Wykres Menu Dalej

Powrót do testu

BRAWO !!! Powrót do testu

Błędna odpowiedź... Powrót do testu

W październiku 2000 roku 1000 ankietowanych zadano pytanie: Czy w porównaniu z sytuacją sprzed 1989 roku żyje się nam obecnie lepiej czy gorzej? Wyniki badań przedstawiono na diagramie. Ilu spośród ankietowanych żyje się lepiej? 60 osobom 240 osobom 460 osobom 480 osobom Menu Dalej

BRAWO !!! Powrót do testu

Błędna odpowiedź... Powrót do testu

Policzono litery w pierwszych 18 słowach Inwokacji w „Panu Tadeuszu” Policzono litery w pierwszych 18 słowach Inwokacji w „Panu Tadeuszu”. Wyniki zamieszczono w tabeli poniżej. Jaka jest dominanta liter w wyrazie? 8 3 7 5 Menu Dalej

BRAWO !!! Powrót do testu

Błędna odpowiedź... Powrót do testu

W serii strzelań do tarczy otrzymano następujący ciąg wyników: 10, 8, 10, 10, 3, 3, 7, 8, 10, 9. Aby obliczyć medianę, wyniki doświadczenia należy przedstawić w następujący sposób: 3,7,8,9,10 10,9,8,7,3 3,3,7,8,8,9,10,10,10,10 3,3,5,7,8,9,10,10,10,10 Menu Dalej Mediana wyników z zadania 5 to: 8 9 17 8,5 Moda wyników z zadania 5 to: 10 8, 10 3, 8 3, 10

BRAWO !!! Powrót do testu

Błędna odpowiedź... Powrót do testu

Dziennik „Rzeczpospolita” 17 sierpnia 1999 roku opublikował wykres zmian cen żywności w okresie od stycznia do lipca 1999 roku. W którym miesiącu ceny żywności były najniższe? V IV VI VII O ile procent zwiększyły się ceny w maju w porównaniu do stycznia? 1% 2% 3% 20% W których miesiącach ceny były równe cenom ze stycznia? III,IV II,V II,III VII Wykres Menu

Powrót do testu

BRAWO !!! Powrót do testu

Błędna odpowiedź... Powrót do testu

Dziękuję Ci, że towarzyszyłeś mi w podróżach po Świecie Statystyki !

Aby zakończyć kliknij lewy przycisk myszki W opowieściach o tajemnicach tego świata korzystałem z: Ewa Duvnjak, Ewa Jurkiewicz „Matematyka wokół nas” B. Biernat, S. Biernat, M. Bierówka, I. Rutkowska „Zbiór zadań z matematyki dla gimnazjum” Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe „Matematyka w szkole” Aby zakończyć kliknij lewy przycisk myszki

Jednak nawet średnia w towarzystwie mody może wprowadzić w błąd Jednak nawet średnia w towarzystwie mody może wprowadzić w błąd! Pokażę Ci to na przykładzie: Zarobki pracowników firmy „Kowalski i spółka” są następujące: 500, 500, 600, 800, 800, 900, 1000, 1000, 1000, 1100, 1500, 1600, 5000, 5000, 5000, 5000, 5000, 8000, 10000 (złotych). Szukając pracowników pan Kowalski może ogłaszać, że średnia płaca w jego firmie wynosi około 2860 złotych, a najczęstszą płacą (modą) jest 5000 złotych. Jednak łatwo zauważyć, że te informacje nie oddają pełnego obrazu listy płac firmy. Menu Dalej