NEGOCJACJE – PERSPEKTYWA POZNAWCZA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konflikt w negocjacjach
Advertisements

Robert Rosołowski Federacja Związków Zawodowych METALOWCY
PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Aukcja o dolara $$$ P. Jaworska W. Filipowicz.
Metoda Development Center w praktyce
Struktura problemu decyzyjnego
Analiza ryzyka projektu
Finanse behawioralne.
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
PLANY AWARYJNE TECHNIKI MANIPULACJI W NEGOCJACJACH
Case study.
Etapy negocjacji. Przygotowanie
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Podstawy Pomocy Psychologicznej
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII - według D. Kahneman’a
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Racjonalność w ekonomii M. Blaug, Metodologia ekonomii, 1995 rozdz. Założenie o racjonalności Grzegorz Kopij.
TEORIA PERSPEKTYWY D. KAHNEMAN A. TVERSKY
Daniel Kahneman Otrzymał Nagrodę Nobla w 2002 r. za ponad ćwierćwiecze badań nad zachowaniami inwestorów i rynków finansowych.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Maps of bounded rationality:
Ekonomia eksperymentalna
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY
Małgorzata Bogdanowicz
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
Dr Anna Okońska-Walkowicz
(c) W. Cellary 2007, slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, Poznań
Negocjacje. prof. WSIiZ, dr Dariusz Tworzydło
Etapy podejmowania decyzji
Organizacja i zarządzanie firmą
Niepewność.
Wystąpienia publiczne.
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Moja przedsiębiorczość
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy analizy ryzyka
Umiejętność obserwacji.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky`ego
Założenie o racjonalności
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
Ekonomia eksperymentalna Magda Małkowska. MAGDA MAŁKOWSKA 2 Plan prezentacji Źródło Objaśnienie terminu Ekonomia – nauka eksperymentalna? Eksperymenty.
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
NAPRAWIENIE SZKODY, ZASADY I REŻIMY ODPOWIEDZIALNOŚCI, SZKODA, ZWIĄZEK PRZYCZYNOWY, ŚWIADCZENIE ODSZKODOWAWCZE.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Zarządzanie ryzykiem Wybory Samorządowe – gra decyzyjna
Modele zachowań wyborczych
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Segmentacja rynku.
NEGOCJACJE.
Negocjacje w biznesie wykład
Zapis prezentacji:

NEGOCJACJE – PERSPEKTYWA POZNAWCZA

DEFINICJA: Negocjacje to proces, w wyniku którego współzależni partnerzy, o różnych preferencjach dotyczących dostępnych alternatyw, podejmują wspólne decyzje. (Pruitt; Kelly i Thibaut)

MODEL NEGOCJACJI – BAZERMAN, CARROLL Osobowość A Percepcja A Zachowanie A Struktura Wyniki Percepcja B Zachowanie B Osobowość B Zachowanie negocjatora jest efektem decyzji opartej na ocenie sytuacji negocjacyjnej (analiza zachowań partnera, przewidywanie zdarzeń, ocena możliwych konsekwencji).

TYPOWE BŁĘDY W NEGOCJACJACH nadmierna pewność siebie zawyżona ocena prawdopodobieństwa osiągnięcia sukcesu efekt błędu: blokuje porozumienie pomimo istnienia potencjalnej możliwości jego osiągnięcia (oczekiwanie, że druga strona ustąpi) niepotrzebne odwoływanie się do trzeciej strony. Badanie: Bazerman, Neal - ocena prawdopodobieństwa przyjęcia przedłożonej oferty jako wiążącego kontraktu (68%) - arbiter – akceptacja tylko 1 oferty (50%).

TYPOWE BŁĘDY W NEGOCJACJACH eskalacja zaangażowania nieracjonalne zaangażowanie się w pierwotnie wybrany sposób działania pomimo tego, że jest on niekorzystny powody eskalacji ukierunkowanie percepcji (poszukiwanie informacji potwierdzających decyzję) poznawcze uzasadnienie wcześniej podjętej decyzji zachowanie twarzy – kierowanie wrażeniem niepewność co do przyszłych wyborów partnera paradygmat aukcji dolara (Martin Shubik) – czas i pieniądze już zainwestowane jako „koszty utopione”.

TYPOWE BŁĘDY W NEGOCJACJACH dostępność informacji Tversky i Kahneman – wyraziste informacje mają większy wpływ na proces podejmowania decyzji (większa dostępność) Badanie: Wilson i wsp. 2 grupy (role sędziów) prezentacja (video) argumentów z rozprawy cywilnej dotyczącej kontraktu między wykonawcą a podwykonawcą argumenty wykonawcy (10) wyraziste (1 taśma): „płyta została zalana i musiała być wyszlifowana” bezbarwne (2 taśma): „płyta była szorstka i musiała zostać wygładzona” Wyrok sędziów na podstawie argumentów i uznanych szkód grupa „wyrazista” – przewaga wykonawcy (dwukrotna), zasądzone większe odszkodowanie

TYPOWE BŁĘDY W NEGOCJACJACH przyjmowanie perspektywy zachowanie może ulegać zmianie przez świadome manipulowanie przyjmowaną perspektywą (zysk lub strata) niechęć do ryzyka w sytuacji potencjalnych zysków gotowość do ryzyka w sytuacji potencjalnej straty Przykład: negocjacje arabskie z Saddamem Husajnem inwazja Kuwejt oferta Ligi Arabskiej: wyspa Bubijan – pozostawienie własności; złoża naftowe Ramaili – uprawomocnienie; umorzenie długów wobec Kuwejtu strata zajętych ziem lub zapłata za dwa tygodnie pracy

TYPOWE BŁĘDY W NEGOCJACJACH mityczność ograniczonego tortu Thompson: przekonanie, że interesy stron są przeciwne (gra o sumie zerowej) Przegląd badań (32 eksperymenty) – 50% przypadków nie rozpoznania wspólnych interesów negocjacje jako twórcze rozwiązywanie problemu Przykład: negocjacje Egipt – Izrael (Camp David, 1978) – półwysep Synaj Interesy: Egipt – własność; Izrael – bezpieczeństwo (gwarancja strefy zdemilitaryzowanej)

TYPOWE BŁĘDY W NEGOCJACJACH c.d. Eksperyment: Leigh Thompson Wpływ aktywnego uczestnictwa (vs. obserwacja) i odpowiedzialności za decyzje (vs. brak odpowiedzialności) na trafność ocen Odpowiedzialność za decyzje – społeczna presja uzasadniania innym własnych poglądów

PROCESY POZNAWCZE W NEGOCJACJACH teorie sytuacji – skrypty – Abelson: zachowanie społeczne zależy od wyboru skryptu reprezentującego sytuację i przyjęcia roli w obrębie skryptu teorie osobowości – Cantor, Smith, French, Mezzich: kategoryzacja osób zachodzi poprzez ich porównywanie do prototypu danej kategorii teorie przyczynowości – atrybucje przyczyn zdarzeń, w których uczestniczymy wpływają na naszą ocenę ludzi, przewidywanie zdarzeń oraz wybór własnego zachowania samo-potwierdzająca się hipoteza

RAMOWANIE I PRZERAMOWANIE (framing, reframing) Linda Putnam, Majia Holmer spostrzeganie bieżących zdarzeń przez pryzmat przeszłych doświadczeń wiąże się z oceną zakresu negocjacji, definicjami poszczególnych kwestii negocjacyjnych oraz związku między nimi ramy to: schematy, skrypty, prototypy, kategorie ramowanie związane jest z eskalacją (lub deeskalacją) konfliktu i uzyskanymi wynikami negocjacji rama rozwija się w trakcie prowadzonych negocjacji

ROLA KOMUNIAKCJI (Carroll i Payne) „Dobrzy negocjatorzy wkraczają ze swoją strategią lub planem, pamiętając o własnych preferencjach poszukują informacji o preferencjach partnera, koncentrują się na tym co powinni za chwilę powiedzieć, zwracają uwagę na to co robi i mówi partner i mają świadomość, iż w konsekwencji będą musieli zrewidować swoją strategię, a nawet podstawowe przekonania i preferencje.”

KATEGORIE RAM rama substancjalna – przedmiot konfliktu rama: strata – wygrana – ryzyko i korzyści przypisane różnym wynikom rama charakterystyk partnera – oczekiwania i oceny zachowań i postaw partnera rama procesu – oczekiwania przebiegu negocjacji rama aspiracji – wyraża podstawowe interesy i potrzeby rama wyniku – preferowane rozwiązania

TEORIA RAM BATESONA Ramy to zestaw przekazów, pojawiających się w określonym kontekście psychologicznym, kształtowanym przez pętle i wzorce komunikacyjne. Przekazy: werbalne niewerbalne

TEORIA RAM GOFFMANA Ramy to definicje sytuacji. Każda ze stron usiłuje kontrolować proces ramowania.