Systemy Czasu Rzeczywistego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Taktowanie mikroprocesorów Jednostka sterująca mikroprocesora jest układem sekwencyjnym synchronicznym, czyli wymagającym sygnału taktującego (zegarowego).
Advertisements

Systemy czasu rzeczywistego
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
C++ wykład 7 ( ) Wyjątki.
Związki w UML.
Modelowanie aktywności
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Modelowanie klas i obiektów
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
CORBA Łukasz Wnęk.
Maciej I Stanisław Jedlińscy
Wydajne aplikacje na platformie .NET
Projektowanie programu obsługującego gniazdka
SCR 2008/2009 – informatyka rok 5. Agenda Wizualizacja 3D diagramu MarketSpace.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Systemy czasu rzeczywistego Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Binaryzacja okresów zadań cyklicznych SCR2000, Kraków Jerzy Nawrocki, Adam Czajka Instytut Informatyki Politechnika Poznańska.
Bazy danych Wprowadzenie do informatyki Wykład 9
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Systemy rozproszone Komunikacja (I)
Diagramy interakcji Jacek Górski gr
Systemy operacyjne Wykład nr 5: Wątki Piotr Bilski.
Wykład nr 2: Struktura systemu komputerowego a system operacyjny
C++ wykład 7 ( ) Wyjątki. Ogólne spojrzenie na wyjątki Wyjątki zaprojektowano do wspierania obsługi błędów. System wyjątków dotyczy zdarzeń synchronicznych.
Tablice jednowymiarowe 1
Typy danych – podstawy 1 W Adzie wszystkie dane muszą być określonego typu. Definicja Typ danych (data type) jest to zbiór wartości i operacji, które można.
Enteprise Java Beans Emil Wcisło.
Systemy czasu rzeczywistego Podstawowe pojęcia, cykl tworzenia oprogramowania W uproszczeniu system czasu rzeczywistego jest określany jako system komputerowy,
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Język Java Wielowątkowość.
Projektowanie - wprowadzenie
Diagramy czynności.
Projektowanie dynamiki - diagramy interakcji
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
AWK Zastosowania Informatyki Wykład 1 Copyright, 2003 © Adam Czajka.
C# Windows Forms Zastosowania Informatyki Wykład 2
Wstęp do JavaScriptu Marek Magiera Październik 2003r.
WPROWADZENIE W ŚWIAT OBIEKTÓW
Przerwanie ang. interrupt.
SW – Algorytmy sterowania
Programowanie obiektowe 2013/2014
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
S IMON SAYS … A RCHITECTURE ! Usługi zdalne Technologie, techniki i praktyki implementacji.
Modelowanie obiektowe Diagramy sekwencji
Programowanie w języku C++
Bariery synchronizacyjne Bariery są obiektami synchronizacyjnymi pakietu pthread służącymi do wyrównywania czasów pracy wątków wykonujących wspólne zadanie.
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 7 ( ) Wyjątki.
Model obiektowy bazy danych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Diagram aktywności (czynności)
Diagram klas Kluczowymi elementami są: klasy (class)
OCL.
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Diagram czynności Diagram czynności (activity diagram) służy do modelowania dynamicznych aspektów systemu. Diagram czynności przedstawia sekwencyjne lub.
Diagram obiektów Diagram obiektów ukazuje elementy i związki z diagramu klas w ustalonej chwili. Diagram obiektów jest grafem złożonym z wierzchołków i.
Piotr Czapiewski Wydział Informatyki ZUT. Web Services Description Language.
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Statyczna kontrola typów w SBQL Rafał Hryniów Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Warszawa
Wstęp do programowania Wykład 7
Temat: Porównanie technologii php,c# oraz javascript na przykładzie webaplikacji typu społecznościowy agregator treści Autor: Wojciech Ślawski.
E. Stemposz. Analiza dynamiczna w UML, Wykład 2, Slajd 1 Studia Podyplomowe IT w Biznesie Analiza dynamiczna w UML Wykład 2 Diagramy stanów Wykładowca:
SQL Server Analysis Services Action!
Diagramy interakcji Kamil Kuliczkowski.
PGO - Projektowanie i implementacja pierwszych klas
PGO Przeciążanie metod i konstruktorów
Zapis prezentacji:

Systemy Czasu Rzeczywistego Zastosowania Informatyki Wykład 10 Systemy Czasu Rzeczywistego aczajka@man.poznan.pl Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Spis treści Systemy Czasu Rzeczywistego Metoda HRT-HOOD Tworzenie systemów w języku C Szeregowanie zadań Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Wstęp Systemy czasu rzeczywistego: Systemy wbudowane Systemy sterujące procesami przemysłowymi Systemy sterujące Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Wstęp Systemy czasu rzeczywistego: Zdarzenie Odpowiedź SCR 50 ms Systemy Sterowane zdarzeniami Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Wstęp Systemy czasu rzeczywistego: Zdarzenie Odpowiedź SCR 500 ms Systemy Sterowane zdarzeniami Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Wstęp Systemy czasu rzeczywistego: Zdarzenie Odpowiedź SCR Błąd !!! 500 ms Systemy Sterowane zdarzeniami Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Wstęp Systemy czasu rzeczywistego: Systemy Silnie i Słabo-uwarunkowane czasowe Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Wstęp Specyfikacja wymagań Projektowanie Kodowanie Szeregowanie zadań Uruchamianie Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Metoda HRT-HOOD HOOD= Hierarchical Object-Oriented Design HRT-HOOD= Hard Real-Time HOOD Europejska Agencja ds. Przestrzeni Lata 1990-1995 A. Burns, A. Wellings, University of York Konkurencja: Real-Time UML Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Metoda HRT-HOOD Typy obiektów Przepływ danych Atrybuty obiektów Dekompozycja Klasy Systemy rozproszone Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Typy obiektów Rodzaj obiektu Nazwa Aktywne (A) Pasywne (Pa) Cykliczne (C) Sporadyczne (S) Chronione (Pr) Operacje Copyright, 2003 © Adam Czajka

Obiekty pasywne == Zbiór operacji Typy obiektów Obiekty pasywne Obiekty pasywne == Zbiór operacji Copyright, 2003 © Adam Czajka

Obiekty aktywne – typy operacji Funkcjonalne ograniczenia aktywacji Typy obiektów Obiekty aktywne – typy operacji Asynchroniczne (ASER) Słabo zsynchronizowane (LSER) Silnie zsynchronizowane (HSER) Funkcjonalne ograniczenia aktywacji Copyright, 2003 © Adam Czajka

Obiekty aktywne – ograniczenia czasowe Typy obiektów Obiekty aktywne – ograniczenia czasowe Ograniczenia czasowe są związane z następującymi operacjami : HSER  TOER_HSER LSER  TOER_LSER (Timed Operation Execution Request) Copyright, 2003 © Adam Czajka

Obiekty aktywne – ograniczenia czasowe Typy obiektów Obiekty aktywne – ograniczenia czasowe Copyright, 2003 © Adam Czajka

Objekt jest aktywowany cyklicznie Typy obiektów Obiekty cykliczne Objekt jest aktywowany cyklicznie Copyright, 2003 © Adam Czajka

Obiekty cykliczne – pomiar temperatury Typy obiektów Obiekty cykliczne – pomiar temperatury 1 min. 1 min. czas okres Copyright, 2003 © Adam Czajka

Operacja Start może być aktywowana przez przerwanie Typy obiektów Obiekty sporadyczne Operacja Start może być aktywowana przez przerwanie Copyright, 2003 © Adam Czajka

Obiekty sporadyczne – odczyt klawiatury Typy obiektów Obiekty sporadyczne – odczyt klawiatury 1 min. 0,5 min. czas max. częstotliwość Copyright, 2003 © Adam Czajka

Typy obiektów Asynchroniczne (PAER) - in Obiekty chronione – typy operacji Asynchroniczne (PAER) - in Synchroniczne (PSER) – in/outs Tylko operacje PSER mogą posiadać funkcjonalne ograniczenia aktywacji Copyright, 2003 © Adam Czajka

W danej chwili obiekt chroniony wykonuje tylko jedną operację Typy obiektów Obiekty chronione W danej chwili obiekt chroniony wykonuje tylko jedną operację ? ? ? napraw element uporządkuj narzędzia Copyright, 2003 © Adam Czajka

W danej chwili obiekt chroniony wykonuje tylko jedną operację Typy obiektów Obiekty chronione W danej chwili obiekt chroniony wykonuje tylko jedną operację napraw element uporządkuj narzędzia Copyright, 2003 © Adam Czajka

W danej chwili obiekt chroniony wykonuje tylko jedną operację Typy obiektów Obiekty chronione W danej chwili obiekt chroniony wykonuje tylko jedną operację napraw element uporządkuj narzędzia Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Przepływ danych Problem producenta i konsumenta 20 min. 2 dni Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Przepływ danych Copyright, 2003 © Adam Czajka

Zasady wywołań operacji obiektów Przepływ danych Zasady wywołań operacji obiektów Aktywny (A)  każdy inny obiekt Cykliczny (C), Sporadyczny (S)  Każdy inny obiekt za wyjątkiem aktywnego Chroniony (Pr)  Tylko chronione i pasywne Pasywny (Pa)  tylko pasywne Copyright, 2003 © Adam Czajka

Zasady wywołań funkcji Przepływ danych Zasady wywołań funkcji Zasada ogólna : Jeżeli A i B są obiektami pasywnymi (lub chronionymi) a obiekt A wywołuje pewną operację obiektu B, to obiekt B nie może wywołać żadnej operacji obiektu A. Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Wyjątki Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Atrybuty obiektów DEADLINE THREAD BUDGET THREAD WCET OFFSET PRIORITY IMPORTANCE INTEGRITY PERIOD (tylko obiekty cykliczne) Minimum Arrival Time (tylko obiekty sporadyczne) Copyright, 2003 © Adam Czajka

Atrybuty obiektów chronionych : Atrybuty operacji : OPERATION BUDGET OPERATION WCET (WCET = BUDGET + ERROR_HANDLING) Atrybuty obiektów chronionych : Cel : Sprawdzić szeregowalność systemu. CEILING PRIORITY INTEGRITY Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Dekompozycja Obiektów Operacji Bardziej uszczegó- łowione obiekty dekompozycja Cały system (1 obiekt aktywny) System zdekomponowany (bez obiektów aktywnych) Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Dekompozycja Zasady dekompozycji : Active  jakikolwiek inny obiekt Passive  tylko obiekty pasywne Protected  obiekty pasywne + 1 chroniony Sporadic  Pasywne, Chronione, + co najmniej 1 Sporadyczny Cyclic  Pasywne, Chronione + co najmniej 1 Cykliczny Copyright, 2003 © Adam Czajka

Cykliczne, Sporadyczne Dekompozycja Zasady dekompozycji : Aktywne Cykliczne, Sporadyczne Chronione Pasywne Copyright, 2003 © Adam Czajka

Cykliczne, Sporadyczne System zdekomponowany Dekompozycja Zasady dekompozycji : Aktywne Cykliczne, Sporadyczne System zdekomponowany Chronione Pasywne Copyright, 2003 © Adam Czajka

Zasady dekompozycji (przykłady dekompozycji operacji) : Dekompozycja Zasady dekompozycji (przykłady dekompozycji operacji) : ASER  ASER ASER  PAER LSER  PSER PSER  PSER Dekompozycja jest poprawna tylko, jeśli nie narusza własności obiektu rodzica. Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Dekompozycja Przykład Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Dekompozycja Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Obiekty środowiska Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Klasy Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Systemy rozproszone Bufor : obiekt rzeczywisty „stub” klienta „stub” serwera Copyright, 2003 © Adam Czajka

Copyright, 2003 © Adam Czajka Zadanie Zaprojektować przy użyciu metody HRT-HOOD system „4 czytelników i pisarza” Copyright, 2003 © Adam Czajka